Coolstance copra ervaringen?

Moderators: petraaken, Dyonne

pleiada

Coolstance copra ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-14 15:39

Iemand hier ervaring met coolstance copra?Het is een soort gemalen kokos en schijnt positieve eigenschappen te hebben als voeding voor paarden..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:17

Geerke voert het al heel lang, geloof ik.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
geld verdienen met artikelen schrijven? klik dan hier Te koop eskadron onderlappen en wollen middengrijze Kieffer bandages

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 05:52

Zijn er toevallig nog recente ervaringen met dit voer?

Ik ga het dit weekend proberen voor mijn kieskeurige IJslander die nog iets mag afvallen en spieren mag opbouwen. Hopelijk kan ik hier zijn supplementen in verstoppen. :D

wortel115

Re: Coolstance copra ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 06:06

Ik voer copra aan mijn paarden gemixt met conditiemix en water. De copra zet namelijk behoorlijk uit. Ponies hebben het niet echt nodig. Voldbloed daarintegen blijft heel mooi op gewicht ermee en zit ook nog eens mooi in zijn vacht. (Voor zover je dat nog kan zien. Het begint hier warmer te worden dus dekens af. Zitten nu dus allemaal onder zand en stof )

...

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 06:50

Erg goede ervaringen hier met coolstance , de zak is mischien wat duurder als een gemiddelde zak voer , maar je doet hier wel een stuk langer mee ,

Paarden blijven mooi rond ( en als er paarden afgevallen zijn, zijn ze in no time weer op gewicht.)

Wel zei onze voedingsdeskundige dat dit beter niet gegeven kan wirden als paarden op een volle weide staan. Omdat de eiwitten in het gras en in de copra, elkaar afbreken en het dan dus nauwlijks iets doet.

Nu staan de meeste bij ons op een schrale weide dus is voor ons al geen probleem.

Nadeel : aangemaakte coolstance vermenteerd snel opbwarme dagen, dus kan je niet zomaar een dag laten staan. Dan verliest het ook zijn nut en wordt het ook een stuk minder smakelijk voor de paarden.

Opvangcentrum voor weide dieren, knagers en watervogels.
www.galecopperpark-sublime.nl
http://www.facebook.com/Galecopperparksublime

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:45

Schijnt geweldige eiwitten en vetbron te zijn. Heb in mijn omgeving niemand die het voert maar ben er ook wel nieuwsgierig naar als eiwitbron

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:59

Bedankt voor de reacties!

IngridM schreef:
Schijnt geweldige eiwitten en vetbron te zijn. Heb in mijn omgeving niemand die het voert maar ben er ook wel nieuwsgierig naar als eiwitbron

Ik zal mijn ervaringen hier bijhouden, als paardlief het lust tenminste.
Mijn IJslander hoeft niks aan te komen (liefst nog iets afvallen) en krijgt zijn vitaminen/mineralen/aminozuren al binnen met brokjes, maar ik zoek iets om zijn supplement (magnesium) doorheen te doen en wat extra, langzame energie is wel welkom met 5 dagen per week werken.

Dit lijkt me de ideale optie ervoor, dus ik ben benieuwd!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:01

Wijslander, ik dacht eigenlijk dat copra vooral ook werd gebruikt om paarden aan te laten komen in gewicht !? Maar als je er natuurlijk heel weinig van geeft zal dat wel meevallen.

geld verdienen met artikelen schrijven? klik dan hier Te koop eskadron onderlappen en wollen middengrijze Kieffer bandages

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:18

Ik voer Coolstance aan onze volbloeden juist om ze nog enigszins op gewicht te houden, dus ook hier als dikmaker. De ene vindt het smakelijker dan de ander maar ze eten het beide erg goed. Onze kieskeurige opa lust het helaas niet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:38

Het is hoog in eiwitten en dat is prima met 5x per week werken. En het is laag in zetmeel en suikers, dus lijkt me erg geschikt!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:58

Wijslander schreef:
Bedankt voor de reacties!

IngridM schreef:

Ik zal mijn ervaringen hier bijhouden, als paardlief het lust tenminste.
Mijn IJslander hoeft niks aan te komen (liefst nog iets afvallen) en krijgt zijn vitaminen/mineralen/aminozuren al binnen met brokjes, maar ik zoek iets om zijn supplement (magnesium) doorheen te doen en wat extra, langzame energie is wel welkom met 5 dagen per week werken.

Dit lijkt me de ideale optie ervoor, dus ik ben benieuwd!

copra is inderdaad meer bedoeld voor het aankomen, het is dan wel laag in suikers en zetmelen maar erg hoog in eiwitten en vetten. zelfs van een klein beetje kunnen ze al aankomen / op gewicht blijven.

ik denk in jou geval dat je beter kan kijken naar iets zoals agrops alpen gruenmash. Dit is een slobber vanuit kruidengras. goede eiwitten maar niet zoveel als met de copra, en ook langzame energie :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:02

Ik zit er ook naar te kijken, omdat mn oude merrie en shet wat waren ingevallen na verhuizing. Ken het echt niet en vind het erg moeilijk te beoordelen als je het analyseert, maar gezien de verhalen, lijkt het een goed product te zijn.
Ik zoek vooral iets voor de bovenlijn en geen buikvuller. Dus ben erg benieuwd hoe de eiwitten hieruit zijn werk doen.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:09

ik gebruik coolstance al een behoorlijke tijd op heel veel paarden. Heb hier ook extra hulp van een voedingsdeskundige bij, dus als je vragen heb hoor ik ze graag, ik hoop dat ik ze voor jullie kan beantwoorden!

coolstance is geen buikvuller zoals bijvoorbeeld bietenpulp dat is. Voor de bovenlijn zal deze daarom ook zeker goed werken in combinatie met training.

bij ons zag je enorm snel al vebetering naar ernstige spierdystrofie op de kont van een van de paarden. deze was na een a 2 maand weer bijna rond :) ( met weinig training, nu begonnen met training en wordie nog ronder)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:36

Komen de eiwitten in dit product dan uit de kokosmelk ?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:50

coolstance is enkel het vruchtvlees van de kokos ( gedroogd)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:59

Team_Sublime schreef:
coolstance is enkel het vruchtvlees van de kokos ( gedroogd)

ik ben altijd helemaal in de war met kokosnoten. Kokosolie wordt toch ook uit het vruchtvlees gehaald ? Want daarin zitten geen/weinig eiwitten, dacht ik ( in de olie ) ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:03

Team_Sublime schreef:
ik gebruik coolstance al een behoorlijke tijd op heel veel paarden. Heb hier ook extra hulp van een voedingsdeskundige bij, dus als je vragen heb hoor ik ze graag, ik hoop dat ik ze voor jullie kan beantwoorden!

coolstance is geen buikvuller zoals bijvoorbeeld bietenpulp dat is. Voor de bovenlijn zal deze daarom ook zeker goed werken in combinatie met training.

bij ons zag je enorm snel al vebetering naar ernstige spierdystrofie op de kont van een van de paarden. deze was na een a 2 maand weer bijna rond :) ( met weinig training, nu begonnen met training en wordie nog ronder)

Dat had ik gelezen. Ik geef zelf voedingsadviezen, maar ben vooral benieuwd waarom dit zijn werking zo doet. Daar kan ik echt weinig over vinden. Wel genoeg wat het doet.

Maar wij gaan het ook proberen. Voor onze eigen paarden, maar ik heb ook al vaker op eigen paarden voer uitgeprobeerd, zodat ik het beter wel of niet kan adviseren.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:05

In olie zitten nooit (bijna nooit) eiwitten. ;) In olijfolie en lijnzaadolie zitten ook geen eiwitten, maar in lijnzaad en olijven zitten ze wel degelijk. Met het persen persen ze alleen de olie eruit.

Ik heb het hier gevoerd voor de eiwitten en mijn paard was na het wennen aan de smaak behoorlijk enthousiast, maar helaas zat er voor hem ook teveel olie in waardoor hij te dik werd. Hij had namelijk wel meer spieren nodig maar moest tegelijkertijd wel dunner worden en dan is Coolstance Copra niet het juiste product. Ik heb toevallig net deze week 5 kilo op de post gedaan naar een Bokker die het voor de gangbare kiloprijs over wilde nemen. Er is nog wat over, voor wie het ook wil proberen. ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:11

xyzutu2 schreef:
Hij had namelijk wel meer spieren nodig maar moest tegelijkertijd wel dunner worden en dan is Coolstance Copra niet het juiste product.

Hmm, dit had ik eerder moeten weten. :P nouja, ik kan het altijd nog aan mijn jonkie geven.

Wel apart trouwens want het zou juist heel geschikt zijn voor paarden met hb en ir?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:57

Dat klopt ook Wijslander omdat er amper suiker/zetmeel in zit. Daarom kan het goed gegeven worden aan dat soort paarden (mits ze niet dik zijn al)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:58

IngridM schreef:
Dat klopt ook Wijslander omdat er amper suiker/zetmeel in zit. Daarom kan het goed gegeven worden aan dat soort paarden (mits ze niet dik zijn al)

Maar het overgrote deel van de paarden met hb of ir is te dik, dus dat is toch apart?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:59

xyzutu2 schreef:
maar helaas zat er voor hem ook teveel olie in waardoor hij te dik werd. Hij had namelijk wel meer spieren nodig maar moest tegelijkertijd wel dunner worden en dan is Coolstance Copra niet het juiste product.

Hier zelfde "probleem " en heb nog geen oplossing gevonden. Van luzerne moet je zoveel voeren voordat het nut heeft voor eiwitten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:00

Wijslander schreef:
IngridM schreef:

Maar het overgrote deel van de paarden met hb of ir is te dik, dus dat is toch apart?

Ehhh ja ik ken ook geen paarden die dun zijn met die aandoening maar dat was de uitleg erachter:-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:59

Maar weet iemand nu uit welk deel van de kokosnoot de eiwitten komen ? Niet uit de kokosmelk en niet uit het vruchtvlees kennelijk ?!
Of wordt een deel van het vruchtvlees kokosolie en blijven er dan nog eiwitten over ?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:27

Maris schreef:
Maar weet iemand nu uit welk deel van de kokosnoot de eiwitten komen ? Niet uit de kokosmelk en niet uit het vruchtvlees kennelijk ?!
Of wordt een deel van het vruchtvlees kokosolie en blijven er dan nog eiwitten over ?

Gewoon even googelen, dan weet je het antwoord. Scheelt ook weer een uitroepteken. ;)
Zoals ik al schreef zitten in kokosvlees, olijven, sojabonen, lijnzaad-zaadjes enz vezels, eiwitten, vetten enz. Met persen pers je het vet (de olie) eruit. De eiwitten en de rest blijven achter in je uitgeperste pulp. Dat is waarom onbewerkt kokosvlees wel eiwitten bevat, kokosolie niet en uitgeperst kokosschroot wel.

Er bestaan inderdaad IR paarden die niet op gewicht te krijgen zijn. Voor hun zou kokosschroot denk ik echt ideaal zijn omdat ze dan én goed opneembare eiwitten krijgen voor de spieren en vetten voor het vetlaagje, maar voor mijn vetklepje is dat laatste helaas niet nodig. 8-)