Kruiden voor paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:34

Roos_M schreef:
Leuk om eens te horen wat anderen doen.

Ik doe eigenlijk best veel met kruiden. In het voorjaar rondom heftige hengstigheden krijgt ze monnikspeper. Helpt goed om de scherpe kantjes eraf te halen.
Sinds juni had mijn paard veel jeuk, was erg bang voor zomerexceem dus ben toen ook vol aan de gang gegaan. Brandnetel, zeewier, kamille en Glucobalance (is ook op basis van kruiden dus tel ik ook mee). Samen met een goede vliegendeken en regelmatig wassen met calendula shampoo en insmeren met mijn eigen etherische olie crème heb ik dit gelukkig helemaal onder controle en heeft ze geen jeuk meer!

Ik voerde eerst pavo care 4 Life, zit ook veel kruiden in. Ging ook super maar wilde zelf de kruiden kunnen doseren. Voer nu iets anders.
Ik ben nu de kruiden weer langzaam aan het afbouwen richting het najaar. Zolang er niets nodig is, doe ik niets extra geven. Wel krijgt ze in de winter havens mix (veel verschillende grassoorten zitten hierin) en soms havens Brix, in de Brix zit peppermunt. Maar ik denk zelf niet in zulke concentraties dat dat een groot effect heeft. Ruikt wel heel lekker!!

Ik lees ook iets over duizendblad. Bij ons in de weide staat ontzettend veel duizendblad en smalle weegbree. Dit zijn ook krachtige kruiden.
De variatie in gewassen, kruiden en grassen is erg goed voor paarden.

Wat ik ook nog wel eens doe is bij een dik been inmasseren met een etherische olie en inwendig wat vochtafdrijvends. Als ze last van haar buik heeft ook een etherische olie of in uiterste nood Colosan. In feite ook allemaal op basis van kruiden.

Mijn paard is wormgevoelig (dit jaar al 2 x moeten ontwormen helaas) dus houd wel mijn ogen en oren open of er met kruiden wat de voorkomen zou zijn. Chicorei is bijvoorbeeld probiotisch. Maar eigenlijk zoek je dan een wormafstotend kruid. Dus mocht iemand hier nog ideeen over hebben...

Tiens schreef:
net buiten de neusvleugels, rond de oren


Dit is best wel heftig voor een paard omdat een paard veel gevoeliger is dan dat wij zijn.

Je kunt beter rondom het tongbeem masseren (vinden ze zalig). Let erop dat je pure kwaliteit gebruikt.


Probiotisch gaat bij wormen niks goed doen voor je paard.. Eigenlijk wil je een kruid dat allerhande parasieten het lichaam uit werkt..

Anoniem

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:49

Kurkuma voor allerlei kwaaltjes, google maar eens.

En idd monnikspeper bij extreme hengstigheid.

Nou zijn de volgende geen kruiden maar wel natuurproducten dus ik noem ze toch maar even;

psylliumzaadjes/vlozaad, als zandwegkuur.

magnesium bij tekorten en als het paard veel te gestresst is, helpt daarbij dan ook bij verzuring van de spieren.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:58

Mijn pony krijgt een mengeling van munt, look,.... Dat zou moeten werken tegen de vliegen, ook en vooral op momenten dat ze zweten. Vind het moeilijk te bepalen of het werkelijk werkt. Hij heeft nog last van vliegen dat wel, maar of dat dan minder is...
Ken ook een paard waarbij ze een mengeling gebruiken om afvalstoffen af te voeren. Is men heel tevreden over.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:59

Interessant topic, ik volg graag!

Ik geloof zeker in de kracht van kruiden/natuurproducten, maar heb zelf te weinig kennis.
Het enige wat ze hier eten is brandnetel: als ik die verwijder vanonder de omheining laat ik ze gewoon liggen. Eens ze gedroogd zijn gaat er weleens een paard een hapje van nemen. Lijkt me geen kwaad te kunnen en ze vinden het lekker, dus...

Look heb ik ooit ook gegeven maar ik had niet het idee dat er minder vliegen waren...

Qua natuurproducten sluit ik me volledig bij MiniMeLona aan: psyllium voer ik, en magnesium heb ik gekregen toen mijn paard 6 maand rust moest na een operatie. Dat sloeg goed aan.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:07

Memuska schreef:
Look heb ik ooit ook gegeven maar ik had niet het idee dat er minder vliegen waren...

De andere kruiden in de mengeling die ik geef hebben elk een eigen werking, zo zouden bepaalde kruiden er ook voor zorgen dat de beten van insecten minder jeuken, er minder bultjes zijn enz. En dat wil ik wel geloven dat het geval is.
Dit jaar is het zoiezo heel erg met de insecten bij ons.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:13

superpony schreef:
Kruiden geven kijkt eigenlijk best nauw, net als gewoon voer. In de natuur zouden paarden weten welke kruiden ze moeten eten, maar als je ze een mengeling aanbiedt of het door het voer doet, kunnen ze niet kiezen. Teveel van iets wat ze niet nodig hebben, kan ook negatief werken. Of je paard is wijs en laat zn eten staan.

In het voorjaar / zomer is mijn merrie erg enthousiast over kleefkruid, brandnetels, weegbree etc. Brandnetels en weegbree groeien nu nog, maar kleefkruid kan ik niet echt meer vinden. Ik heb bij de paardendrogist een losse zak kleefkruid besteld om te kijken of ze dat wil eten. Ik ga haar dat ook los aanbieden, niet door het voer heen, zodat ze zelf kan kiezen of ze het wil.

Zelf drogen wil ik me nog wel eens in verdiepen :j

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:46

pateeke schreef:
Memuska schreef:
Look heb ik ooit ook gegeven maar ik had niet het idee dat er minder vliegen waren...

De andere kruiden in de mengeling die ik geef hebben elk een eigen werking, zo zouden bepaalde kruiden er ook voor zorgen dat de beten van insecten minder jeuken, er minder bultjes zijn enz. En dat wil ik wel geloven dat het geval is.
Dit jaar is het zoiezo heel erg met de insecten bij ons.


Wat geef jij precies?

Hier zitten dit jaar amper dazen, maar net iets meer vliegen...

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:05

Ik gebruik de mengeling tegen vliegen van docaho. Het helpt niet echt om ze zo weg te houden, maar klopt wel dat er minder zijn als hij bezweet is, wanneer een spray dan weer niet werkt.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:49

Knoflook is dan wel weer slecht voor paarden. Het breekt de rode bloedlichaampjes af geloof ik. Dus ik voer dat dus niet.

Tijm om de luchtwegen te ondersteunen is ook nog een goede.

Vorige week heb ik in de stal een bosje wilgen takken opgehangen. Viel ook erg in de smaak.
Leuk om te zien dat ze verschillende dingen met smaak eten. Kan daar echt van genieten.

Probiotisch verwijderd geen wormen, dat snap ik, maar indirect is het natuurlijk wel zo dat als je een goede darmgezondheid hebt, dat de wormen zich minder snel kunnen manifesteren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:56

Ik zou toch iets voorzichtiger zijn. Ik begrijp en lees ook dat vooral de goede werking van kruiden beschreven wordt, maar er zitten ook nadelen aan.

Je kan je voorstellen als paarden overlijden na het eten van Jacobskruiskruid, dat planten een sterke werking hebben.

Het mooiste is als je een kruiden tuintje in of naast je wei kan realiseren en ze kunnen kiezen. En anders toch professionele hulp voor oa de wisselwerkingen, want het is echt vrij ingewikkeld hoe kruiden werken.

Esparcette zou goed werken tegen wormen.
Equi parex en Verm X zouden ook goed zijn tegen wormen.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:11

Roos_M schreef:
Knoflook is dan wel weer slecht voor paarden. Het breekt de rode bloedlichaampjes af geloof ik. Dus ik voer dat dus niet.

Tijm om de luchtwegen te ondersteunen is ook nog een goede.

Vorige week heb ik in de stal een bosje wilgen takken opgehangen. Viel ook erg in de smaak.
Leuk om te zien dat ze verschillende dingen met smaak eten. Kan daar echt van genieten.

Probiotisch verwijderd geen wormen, dat snap ik, maar indirect is het natuurlijk wel zo dat als je een goede darmgezondheid hebt, dat de wormen zich minder snel kunnen manifesteren.


Maar dat is dan dus pas handig als de wormen weg zijn en preventief voor een volgende kuur. Bovendien redt je het dan niet met alleen probiotica is mijn ervaring als Natuurgeneeskundige. Dan heb je ook nog kruiden nodig om de spijsvertering te ondersteunen. Anders heb je weer kans dat de bacterien uit de probiotica gaan woekeren, omdat het immuunsysteem van het paard (en de spijsvertering) die overmatige groei niet tegen gaat, maar juist toe laat..

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:13

superpony schreef:
Ik zou toch iets voorzichtiger zijn. Ik begrijp en lees ook dat vooral de goede werking van kruiden beschreven wordt, maar er zitten ook nadelen aan.

Je kan je voorstellen als paarden overlijden na het eten van Jacobskruiskruid, dat planten een sterke werking hebben.

Het mooiste is als je een kruiden tuintje in of naast je wei kan realiseren en ze kunnen kiezen. En anders toch professionele hulp voor oa de wisselwerkingen, want het is echt vrij ingewikkeld hoe kruiden werken.

Esparcette zou goed werken tegen wormen.
Equi parex en Verm X zouden ook goed zijn tegen wormen.


Klopt. Sommige kruiden kunnen niet samen, kunnen in hoge doses schade aanbrengen aan organen ipv ondersteunen, kunnen giftig zijn voor paarden.. Je kan ook het verkeerde kruid kiezen bij de klacht, waardoor het niet het gewenste effect heeft (en dan ben je teleurgesteld, want die stomme kruiden doen het niet).

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:34

Roos_M schreef:
Vorige week heb ik in de stal een bosje wilgen takken opgehangen. Viel ook erg in de smaak.

Takken zijn zeker leuk. Hoewel het regelmatig gegeven wordt, zou ik met wilgentakken dan weer opletten. Ze bevatten eenzelfde stof als aspirine en kan bij een teveel dus ook negatieve effecten hebben.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:51

superpony schreef:
Verm X zouden ook goed zijn tegen wormen.


Verm X hebben wij gebruikt bij onze schapen. Doen we nu ook niet meer. We hebben een jaar gehad met 3 dode lammeren omdat we een slecht wormbeleid hadden. Dat was ook in de tijd van Verm X, niet dat het de schuld daarvan is. We deden het zelf gewoon niet goed genoeg.
We doen nu heel gericht, zelf, wormonderzoek en behandelen volgens de nieuwste resistentieprotocollen in combinatie met weidebeheer e.d.

Verm X zijn vrij hete kruiden en grotendeels op basis van knoflook. Dus niet geschikt voor paarden.

Oh ja Esparcette heb ik gelezen ja! Misschien ook wel wat voor de schapen (worden dure lammeren dan _O- )

Wilgentakken kunnen inderdaad pijnstillend werken.
Zoals met alles: te is niet goed.
Ik ben een paar jaar geleden ook geïnformeerd door een therapeut, die gaf aan dat kruiden soms te scherp zijn voor de maag. Dus ik ben sinds dien ook wel gestopt met Wintermix, Souplesse mix van pd. Toendertijd gaf ik dat als extratje zonder echte visie. Wel met de beste bedoelingen uiteraard.

Ik ben zelf 'aardig bekend' met etherische oliën en weet daar de gevaren goed van. Als ik dan mensen zie rommelen met synthetische 'zooi' (naar mijn mening dus). Dan gaan daar mijn nekharen van overeind staan.
Dus ik kan mij goed voorstellen dat je als natuurgeneeskundige ook naar de hobby kruideniertjes soms met argwaan kunt kijken. PB box staat altijd open :')

Maar zoals hier gevraagd wordt zijn ervaringen; dit zijn mijn ervaringen, los van mijn mening.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:37

Ik heb vermX en equi parex nog nooit gebruikt. Maar als je er juist problemen door krijgt, had ik het bedrijf wel aangesproken. Shapen zullen wel anders zijn dan paarden, dat weet ik niet.

Esparcette is ook een mooi voer. Wij geven de Equifyt sainfoin, dat is timothee met esparcette, met wel wat kruiden, maar ik vind het een mooie mix en wil geen lucerne.

Ik denk dat mensen veel te makkelijk iets bijvoeren, omdat iedereen roept dat het zo goed is, met name; Brandnetel, zeewier etc etc wordt volop gevoerd zzonder ook maar iets van enige werking af te weten.

En zoals ik al zei; Als mensen een JKK zien staan, zijn ze in paniek. Maar hey, dat is ook een kruid, dus zo nauw kijkt het wel!

_ENGEL_Jarig

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:44

Laurora schreef:
Ik droog in de zomer enkele kilo's brandnetel en kleefkruid, haksel dat en geef het tijdend de winter door het voer van mijn paard heen (een handje per dag) voor de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen.
om heel eerlijk te zijn weet ik niet of het werkt, maar ik heb er lol in om het te maken en mn paard vind het erg lekker...
Ben ook wel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen :)



Ben benieuwd hoe je dit doet! Hier veel brandnetels en distels die ik graag zou drogen.


Wel voer ik hier nu ze er zijn dagelijks verse rozenbottels, vitamine c en biotine

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:31

Esparcette zou ik zelf niet aan beginnen. De werkzame stof is looizuur geven ze aan. Dit is hetzelfde wat in eikels zit en als gevaarlijk wordt bestempeld. Zou het in kleine hoeveelheden wel top zijn dan krijgen die van mij een handje eikels :P Zelf veel (on) kruiden in het land staan en echt leuk als je googled om erachter te komen hoeveel er heel gezond zijn. 1 van mijn jaarlingen is helemaal gek op de knoppen van de distels. De moeite en de gezichten die ze trekt om de bloemetjes eruit te halen zonder zich te prikken zijn priceless :)

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:14

Interessant! Ben benieuwd naar de achtergrond ervan!

Vanavond liep ik met mijn paard en kruiwagen van weide naar stal en ze pakte (donder!!) een afgevallen takje van de eikenboom. Ik boos op dr want ze is een schooier altijd met naar huis lopen als ik met de krui loop (Haha) en heb t uit dr mond gevist :=

Maar misschien pakt ze t niet voor niets (paarden zijn niet gek natuurlijk)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:32

quickie schreef:
Esparcette zou ik zelf niet aan beginnen. De werkzame stof is looizuur geven ze aan. Dit is hetzelfde wat in eikels zit en als gevaarlijk wordt bestempeld. Zou het in kleine hoeveelheden wel top zijn dan krijgen die van mij een handje eikels :P Zelf veel (on) kruiden in het land staan en echt leuk als je googled om erachter te komen hoeveel er heel gezond zijn. 1 van mijn jaarlingen is helemaal gek op de knoppen van de distels. De moeite en de gezichten die ze trekt om de bloemetjes eruit te halen zonder zich te prikken zijn priceless :)


Esparcette wordt de laatste tijd volop verkocht als paarden voer, dus zou graag iets van een onderzoek lezen waaruit blijkt dat esparcette niet veilig is.

Wij geven de Equifyt Sainfoin al een langere tijd nu en dat is esparcette met timothee en kruiden. Wij geven geen grote hoeveelheden.

Maar als je gaat kijken naar meer voeren, zit er bij heel veel wel een gezondheidsrisico aan. Ook lucerne, diverse ingredienten, granen etc, wat ook al jaren geaccepteerd is.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:42

Het ligt aan het paard, aan het probleem en aan het jaargetijde. Het is niet voor niets dat paardenbloemen in het voorjaar bloeien en dat de rozenbottels nu aan de struiken zitten ;)

Ik gebruik dagelijks: mariadistelzaad (voor paard met leverproblemen in het verleden) en monnikspeper (voor merrie die zonder nogal last heeft van de hengstigheid). Ook krijgen ze elke dag een specerij (kurkuma). Dit gaat door het voer wat ze in hun bakken krijgen en wat ze dus verplicht elke dag moeten eten.

Verder krijgen ze in het groeiseizoen: paardenbloemen, riet, brandnetels, bramenblaadjes, wilde peen, rozenbottels, meidoorn, kleefkruid, distels en ik vergeet vast nog van alles. Wanneer ik ergens takken zie liggen krijgen ze ook wilg en berk.

Wat ik bij voorbeeld de afgelopen jaren heb gemerkt is dat het erg afhankelijk is van het seizoen en het weer wat ze willen hebben. Paardenbloemen vinden ze als het bewolkt is niet heel interessant terwijl ze het verslinden wanneer het zonnig is. Brandnetels wisselt van jaar tot jaar hoe veel interesse ze er in hebben. Mijn ruin eet het ene plantje ook grager dan mijn merrie, en andersom. Mijn ruin had bij voorbeeld totaal geen interesse in melganzevoet terwijl mijn merrie er wel af en toe een hapje van wil hebben.

Knoflook is inderdaad donders slecht voor paarden. Het is ook nooit aangetoond dat het werkt tegen wormen, schimmels enz. Gewoon niet voeren dus.

En het klopt dat planten een sterke uitwerking kunnen hebben op het systeem. Mijn paarden mogen zelf kiezen of ze de planten die ik voor ze meesleep willen eten. Ik vind het wel boeiend om dan te bekijken wanneer ze iets wel of niet willen. Zo zitten er nu al rozenbottels aan de struiken maar daar hebben ze vanaf oktober pas écht interesse in. In de zin dat ze het dan met kilo's vreten als ze kunnen. Ze eten het nu ook wel maar het is blijkbaar echt een vitamine- en weerstandding wanneer ze het willen.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:16

Koper schreef:
Het ligt aan het paard, aan het probleem en aan het jaargetijde. Het is niet voor niets dat paardenbloemen in het voorjaar bloeien en dat de rozenbottels nu aan de struiken zitten ;)

Ik gebruik dagelijks: mariadistelzaad (voor paard met leverproblemen in het verleden) en monnikspeper (voor merrie die zonder nogal last heeft van de hengstigheid). Ook krijgen ze elke dag een specerij (kurkuma). Dit gaat door het voer wat ze in hun bakken krijgen en wat ze dus verplicht elke dag moeten eten.

Verder krijgen ze in het groeiseizoen: paardenbloemen, riet, brandnetels, bramenblaadjes, wilde peen, rozenbottels, meidoorn, kleefkruid, distels en ik vergeet vast nog van alles. Wanneer ik ergens takken zie liggen krijgen ze ook wilg en berk.

Wat ik bij voorbeeld de afgelopen jaren heb gemerkt is dat het erg afhankelijk is van het seizoen en het weer wat ze willen hebben. Paardenbloemen vinden ze als het bewolkt is niet heel interessant terwijl ze het verslinden wanneer het zonnig is. Brandnetels wisselt van jaar tot jaar hoe veel interesse ze er in hebben. Mijn ruin eet het ene plantje ook grager dan mijn merrie, en andersom. Mijn ruin had bij voorbeeld totaal geen interesse in melganzevoet terwijl mijn merrie er wel af en toe een hapje van wil hebben.

Knoflook is inderdaad donders slecht voor paarden. Het is ook nooit aangetoond dat het werkt tegen wormen, schimmels enz. Gewoon niet voeren dus.

En het klopt dat planten een sterke uitwerking kunnen hebben op het systeem. Mijn paarden mogen zelf kiezen of ze de planten die ik voor ze meesleep willen eten. Ik vind het wel boeiend om dan te bekijken wanneer ze iets wel of niet willen. Zo zitten er nu al rozenbottels aan de struiken maar daar hebben ze vanaf oktober pas écht interesse in. In de zin dat ze het dan met kilo's vreten als ze kunnen. Ze eten het nu ook wel maar het is blijkbaar echt een vitamine- en weerstandding wanneer ze het willen.


Ik hoop niet dat je de kurkuma ook aan het paard geeft wat de mariadistel krijgt voor de lever? Kurkuma reinigt over de lever, terwijl de mariadistel hem juist helpt opbouwen. Bij een paard met leverproblemen heb je dat opbouwen nodig.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:20

_ENGEL_ schreef:
Ben benieuwd hoe je dit doet! Hier veel brandnetels en distels die ik graag zou drogen.


Wel voer ik hier nu ze er zijn dagelijks verse rozenbottels, vitamine c en biotine


Ik ben wel benieuwd waarom je vit c voert? Ik voer het mijn merrie ook extra bij, maar lees er weinig over omdat het in de lever wordt aangemaakt. Die van mij vreet zuring en andere zure plantjes die in grote hoeveelheden giftig zijn. Daarom ben ik het extra gaan voeren en ze laat indd de zuring staan.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:34

Klein zijstapje;
Vitamine C helpt ook de opname van MSM (Synovium MSM optimal C; geeft hier informatie over).

_ENGEL_Jarig

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:58

Kelly08 schreef:
_ENGEL_ schreef:
Ben benieuwd hoe je dit doet! Hier veel brandnetels en distels die ik graag zou drogen.


Wel voer ik hier nu ze er zijn dagelijks verse rozenbottels, vitamine c en biotine


Ik ben wel benieuwd waarom je vit c voert? Ik voer het mijn merrie ook extra bij, maar lees er weinig over omdat het in de lever wordt aangemaakt. Die van mij vreet zuring en andere zure plantjes die in grote hoeveelheden giftig zijn. Daarom ben ik het extra gaan voeren en ze laat indd de zuring staan.



Voornamelijk voor biotine voer ik het. Ik las het ergens op internet. Mijn pony heeft wel brokkelhoeven en dacht het uit te proberen. Of het werkt? Vind ze echt niet verbeterd, Haha. Maar beide ponys zijn er dol op, dus ik pluk ze geregeld.

Ook ben ik niet van de snoepjes ivm de toegvoegde suikers etc. Het zijn twee sobere typjes die zo min mogelijk suiker mogen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:35

Biotine helpt bij brokkel hoeven alleen als extraatje, als de rest allemaal in orde is, dus huisvesting, ondergrond, voeding, goede hoefsmid etc.