Last van de nek met hooinetten?

Moderators: C_arola, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, Nicole288, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zilfstar

Last van de nek met hooinetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 12:22

Ik heb laatst gehoord dat paarden last kunnen krijgen van hun nek (met name het atlasgewricht) als ze met slowfeeders gevoerd worden. Dus van die netten met kleine openingen. Als deze los op de grond gevoerd worden. Heeft er hier iemand ervaring daarmee? En hoe werd dat opgelost? ( helpt het bijv om de slowfeeder op te hangen / vast te maken?)

Heb jij leuke foto's van Horse Event? Doe mee aan de Bokt Fotowedstrijd!
Linsey1998

Re: Last van de nek met hooinetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:24

Ik voer zelf alleen maar uit hooinetten, die ik gewoon vastmaak in de box, of buiten aan een boom of balk of iets anders vast maak.. Dit doe ik al een langere periode zo.. Nog geen problemen mee gehad.

Toliene van de Dwarsweg: Mennen dressuur M+20 vaardigheid M+2

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:25

Ligt eraan hoe en hoe hoog het net hangt. Als ze in een natuurlijke houding kunnen eten (dus neus vrijwel aan de grond zonder het hoofd ook nog een kwartslag te draaien) is er niks aan de hand :) Mijn pony heeft een net met kleine mazen die half op de grond hangt. Hij draagt geen ijzers dus het is niet mogelijk om erin vast te blijven zitten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 12:27

Omdat ik uitga van zo natuurlijk mogelijk eten (lees: grazen) leg ik de netten los op de grond in de box. Fries is er nog al lomp mee (soms ligt het net zelfs buiten de box) en nu hoorde ik dus dat dat nekproblemen kon geven. Bij vastmaken hangen ze toch weer hoger dan gras zeg maar. Helaas komen bij ons de spijlen tot borsthoogte en niet lager. Of ik zou haken in de planken moeten mogen maken vd stalhouder...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:37

Bij ons op stal dus wel een paard met een soort van slijmbeurs ontsteking bij de atlas.

Dat rukken aan die slowfeeder kan gewoon niet goed zijn. Het is niet natuurlijk om te doen.

Op zoek naar de zon!!!

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:40

Paarden eten van nature op de grond. En als ze dan zo'n net krijgen waar ze aan moeten rukken snap ik best dat ze pijn krijgen in de nek. Ik heb wel wat verhalen gehoord waardoor ik het zelf nooit zou aanschaffen..
Laatst bijgewerkt door rapunzelx op 26-12-13 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

"Learn to travel, travel to learn."

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:49

Ik heb zo'n 1,5 maand geleden een hooinet in de stal van mijn merrie gehangen. Op redelijk normale hoogte, ze kantelt haar hoofd niet en als je zo kijkt zou je zeggen dat ze vrij makkelijk kan eten. Maar ik heb haar een paar weken terug eens geobserveerd en ze gaat er behoorlijk agressief mee om. Ze rukt het eten er echt uit, ik kan me gewoon niet voorstellen dat het fijn aanvoelt. Toeval of niet, sinds dat hooinet er hangt lijkt ze ook een stuk stijver in de nek met rijden. Ik heb het hooinet er nu 2 weken uit, eens kijken hoe dat uitpakt. Ik ben dan toch voor een natuurlijker eethouding. Hoe dat zit als het net op de grond ligt weet ik niet (heb er zelf ook over nagedacht om dat zo te doen) dus ik volg dit even.

Fenore van Gipsy Spirit

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:56

Heb er zelf ook slechte ervaringen mee.
Ik vind het inderdaad een goede aanzet tot een onnatuurlijke eerhouding. Maar mijn vorige halve stal merrie moest ook opeens enorm hoesten. Bleek dit door het hooinet te komen. Niet enkel door stoffig hooi, maar ook gewoon kleinere stukjes hooi die in haar neusgaten zaten. Net hing in het begin te hoog, daarna lager. Problemen bleven. Ik vind het vooral veel werk (weken van het hooi) voor veel risico en weinig nut/voordeel. Hooi gewoon in at verschillende hoeken van de stal/wei leggen stimuleert het meest natuurlijke eetgedrag. Hopelijk ben je hier wat mee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:14

Paarden en dan vooral hun kaken zijn gemaakt om van de grond te eten. De onderkaak schuift als het ware iets vooruit tijdens het eten van de grond. Ga je een paard verticaal voeren want dat doe je met een hooinet e.d aan de muur dan is dat een heel onnatuurlijke manier van eten voor ze met alle gevolgen van dien.

Dag lieve Mini... 18-04-18

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie