Veulen eet alleen maar gras

Moderators: C_arola, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, Nicole288, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LouieDribbie

Veulen eet alleen maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 19:35

Hoi,

Ik heb mijn veulen van 6 maanden bijna een weekje. Nu valt mij op dat hij al ze eten laat liggen voor het gras. Nu ben ik bang dat ie niet goed groeit omdat ie alleen gras eet. Nu moet ik zeggen dat er genoeg gras is voor 10 jaar zo veel weides zijn er hier.

Dus mijn vraag kan het kwaad dat hij alleen gras eet, kan hij hiervan wel groeien? Hij heeft echt genoeg gras, het is niet dat ie zand moet eten voor een beetje gras.

Groetjes!

you are the best thing that's ever been mine. my one and only. the one i can't live without. i thought it would last forever. but unfortunately nothing lasts forever. our end is near. i'm gonna miss you.. ♥

Heb jij leuke foto's van Horse Event? Doe mee aan de Bokt Fotowedstrijd!
Zinzi_jewel

Re: Veulen eet alleen maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:07

Gewoon lekker gras laten eten.
Zorg desnoods voor een vitamine mineralen brokje dat je hem geeft als je hem even van het gras haalt.

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Vanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls

karev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:10

Vaak verkiest een paard gras boven hooi. Dus geen zorgen maken

LouieDribbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 20:01

Oke. Maar alleen gras belemmerd dat zijn groei niet?

you are the best thing that's ever been mine. my one and only. the one i can't live without. i thought it would last forever. but unfortunately nothing lasts forever. our end is near. i'm gonna miss you.. ♥

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:53

er zit nu wel wat minder aan voedingsstoffen/vitamines in het gras,dus zou toch zeker wel gaan kijken voor een beetje veulenbrok er bij.
hoeft niet veel te zijn,maar dat heeft hij net iets extra :j

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:57

Lekker gras laten eten.

Never live faster than your Guardian Angel can fly.....!!
Mando woont langs de A7 bij HMpaaltje 187,6.;-)

lovee_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:12

zoek uit wat hij lekker vind en geef hem dat als tussendoortje of probeer eens slobber, de meeste veulens zijn er dol op!

Hou van mn lieve paardjes!x

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:20

Stiekem vindt ik deze vraag wat lachwekkend. Wat is de natuurlijke voedselbron voor paarden?
Als gras niet genoeg zou zijn zouden er toch weinig wilde paarden overblijven XD

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:20

Toydoll schreef:
Stiekem vindt ik deze vraag wat lachwekkend. Wat is de natuurlijke voedselbron voor paarden?
Als gras niet genoeg zou zijn zouden er toch weinig wilde paarden overblijven XD

Precies de reden waarom ik ook moest lachen om deze vraag. Sorry ts. Het is erg van deze tijd om onze veulens vol te proppen met veulenbrok een wat al niet meer, terwijl ze het over het algemeen super goed doen op alleen gras hoor :j

Tekstschrijver nodig? Voor professionele blogs en webteksten: www.estherdommerholt.nl

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 02:23

Lekker gras laten eten en als je merkt dat je veulen toch minder goed in z'n vel gaat zitten, of minder actief wordt, dan ingrijpen, maar wat hierboven gezegd wordt, aan gras heeft een paard in principe genoeg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 02:30

Je kunt het veulen wat brokjes of hooi aanbieden bij wijze van 'snoepje'. De nieuwsgierigheid gaat het wel een keer winnen. Ik ken geen volwassen paarden die een brok eten (tenzij oud of ziek). Over tekorten hoef je niet in te zitten zolang er voldoende aanbod van gras is.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:46

Dit zag ik ook met mijn veulen en vond dit gek. Daarna begon mijn gezonde verstand te werken en lachte ik mijzelf stilletjes uit van binnen. Juist om onderstaande redenen.

LiVetime schreef:
Toydoll schreef:

Precies de reden waarom ik ook moest lachen om deze vraag. Sorry ts. Het is erg van deze tijd om onze veulens vol te proppen met veulenbrok een wat al niet meer, terwijl ze het over het algemeen super goed doen op alleen gras hoor :j

Helaas werd mijn veulen ziek waardoor deze op advies van de DA moest worden bijgevoerd omdat zij erg veel was afgevallen en medicatie moest hebben (poedervorm). In het begin kon ik makkelijk 20 minuten staan wachten voordat madam het op had. Toen de tip gekregen om het wat "aantrekkelijker" te maken met een gesneden worteltjes/appeltje, lepeltje appelmoes of een handje musli. Dit heef wel enigszins geholpen. Al is zij nu met bijna 2jaar nog steeds geen grote eter wat betreft brok. Ik heb er geen problemen mee :) Op onze stal is er voldoende gras en anders wordt er voordroog gevoerd en hier heeft zij genoeg aan

Ylonja
Natilie & Isadore

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:03

LiVetime schreef:
Toydoll schreef:

Precies de reden waarom ik ook moest lachen om deze vraag. Sorry ts. Het is erg van deze tijd om onze veulens vol te proppen met veulenbrok een wat al niet meer, terwijl ze het over het algemeen super goed doen op alleen gras hoor

Vergeten jullie dat er nu niets in het gras zit qwa voedingsstoffen?!! En de meeste exta dingen zoals kruiden ect staan tegenwoordig niet op veel landen meer. Dus ik zou evengoed de veulenbrok nog proberen te geven. Mijne at dit eerst ook niet. Komt vanzelf.

:+:

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:07

Ik bedoelde met gras ook ruwvoer in het algemeen. Hooi en kuil zijn ook gras (in en wat andere versie)Geen krachtvoer. In het gras zit op het moment inderdaad te weinig voedingswaarde.

Tekstschrijver nodig? Voor professionele blogs en webteksten: www.estherdommerholt.nl

LouieDribbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 19:27

LiVetime schreef:
Toydoll schreef:

Vandaar mijn vraag. Tegenwoordig heb je allemaal ditjes en datjes voor veulens. Misschien domme vraag uit mijn bezorgdheid. Maar omdat hij het andere laat staan had er misschien ook een andere reden voor kunnen zijn. Heb ook een paar keer langs horen komen dat paarden 'wilde' hier worden bijgevoerd met hooi in de winter. Maar iig bedankt voor het reageren :) .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:31

Ik zou een jong dier in dit geval een veulen gewoon gras laten eten en geef evt vit/min brok bij.
Keuze genoeg.
Marstall force
Your Horse tracé komt eraan in brok vorm ( Victorious secret 200)
Metazoa
Zeo horse
Allemaal brokjes waar je maar 50 gram ofzo per dag van hoeft te geven.

Je paardje te vol stoppen met veulen korrel hoeft ook niet. Ze groeien dan soms te hard met andere problemen als gevolg.
Te weinig is ook niet goed.
En je dier te tijd geven om volwassen te worden.
Niet te jong belasten met zwaar werk. Niet te jong gaan longeren/rijden etc

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Vanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls

LouieDribbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 15:03

Zinzi_jewel schreef:
Ik zou een jong dier in dit geval een veulen gewoon gras laten eten en geef evt vit/min brok bij.
Keuze genoeg.
Marstall force
Your Horse tracé komt eraan in brok vorm ( Victorious secret 200)
Metazoa
Zeo horse
Allemaal brokjes waar je maar 50 gram ofzo per dag van hoeft te geven.

Je paardje te vol stoppen met veulen korrel hoeft ook niet. Ze groeien dan soms te hard met andere problemen als gevolg.
Te weinig is ook niet goed.
En je dier te tijd geven om volwassen te worden.
Niet te jong belasten met zwaar werk. Niet te jong gaan longeren/rijden etc

Hij hoeft letterlijk niks te doen staat lekker op de wei and that's it. Soms even poetsen en klaar.

Oke bedankt voor de tip ga eens rond kijken voor die brokjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:09

gras is inderdaad natuurlijk paardenvoedsel....maar niet het zorgvuldig gekweekte rijke gras zonder onkruid.Waar de weilanden uit bestaan.
In de natuur groeit meer dan dat.Een paard weet precies welk onkruid goed voor hem is.De Nederlandse weides zijn veel te eenzijdig.Alleen maar slap gras.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:21

Mijn veulen at ook alleen maar gras. Toch bleef ik m elke dag brokjes aanbieden, maar hij wist totaal niet wat hij ermee moest doen. Toen heb ik m steeds naast mijn andere pony's laten eten, en ineens snapte hij het helemaal en eet hij langzaam maar toch!! zijn bakje leeg.
De aan houder wint zal ik maar zeggen

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:29

Zolang er genoeg gras is gewoon gras laten eten, en inderdaad, probeer eens iets van slobber of veulenbrok

Lotje❤️
Miedas❤️

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie