Bijwerkingen op voedings supplementen.

Moderators: Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

proudmama

Bijwerkingen op voedings supplementen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 16:53

Ik had dit bericht ook in een topic geplaatst, maar maak er toch zelf 1 aan om te horen of er nog meer mensen zijn die bijwerkingen zien bij supplementen bij hun paarden
Wij hebben een 5 jarige KWPN, merrie die eigenlijk altijd al "druk "was, van veulen af aan, eigen fokproduct dus.
Haar moeder was wat nerveus, maar niet gestrest...
In de opfok was ze een donderstraal, stond regelmatig op het erf ipv in het land, gewoon dwars door de schrikdraden gegaan.
Het inrijden ging super, de problemen begonnen daarna.
Ze is heet, driftig, wil wel graag voor je werken maar in haar tempo, en dat is hard gaan !
Ze moet ook onder het werk, alles zien wat er om haar heen gebeurd, en als dat niet gaat spant ze alle spieren aan.
De fysio is ook kind aan huis en ze krijgt Hartog muesli met extra magnesium !
Vorige week had ze zelfs wat lichte koliek na de springles, van pure opgewondenheid !
Dus: alles na gespeurd en kwamen we op Pavo nerv-control.
Op zondagavond mee begonnen, en op dinsdag at ze niet meer !zelfs hooi,slobber of een appel wordt met grote argwaan bekeken, en het lijkt wel of ze niet meer weet hoe ze eten moet, lichtelijk dement !!
Ik heb gekeken naar bijwerkingen van de stoffen die erin zitten, maar kan dat nergens vinden.
Alleen dat het effect heeft op de hersenen dat ze stress beter af kunnen laten vloeien.

Lang verhaal, hebben meer mensen deze bijwerking gehad ? Ze at hele kleine beetjes kuil, en na het stoppen van de pavo. Nerv- control begint ze heel langzaam weer op gang te komen met eten.
Wat muesli, de appel, en een paardensnoepje die ook eerst gewoon weer uitgespuugd werd . Hooi gaat steeds beter.

Vinden jullie het ook niet vreemd dat er nergens beschreven staat wat er mogelijk zou kunnen gebeuren, met een paard zodat je niet zo schrikt en op het punt staat een DA te waarschuwen?
Was zeker gebeurd als ze temp had gehad, geen gewone mest had gehad etc.
Wel heb ik Pavo een mail gestuurd ( telefonisch contact lukte niet ??) maar geen antwoord op gehad.

Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Angela

Re: Bijwerkingen op voedings supplementen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:15

Ik zou het bloed laten testen. Wellicht zorgt de voeding voor een overschot of juist een tekort aan een bepaalde voedingsstof, en dat dat dit probleem geeft? Gaf je nog iets naast de nerv control?

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Hightea workshop.nl Voor personeels- of vrijgezellenfeest
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 07:57

je geeft extra magnesium en dan ook nog de nerv control met extra magnesium?

kan best zijn dat daar juist het probleem zit en je paard een overschot aan magnesium heeft gekregen?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 10:02

Bedankt voor het meedenken !
Behalve een handje muesli met extra magnesium ( wat dus eigenlijk minimale hoeveelheid is,) krijgt ze luzerne, gedroogd gras en 2 soorten hooi. Veel ruw voer dus verdeeld over 5x per dag...
Maar goed nieuws, ze eet weer als een bootwerker volgens de stalhouder :D
Het leek wel of ze pijn in haar mond had van dat Nerv-control waardoor ze niets meer wilde eten.
Daarom was ook mijn vraag of meer paarden bijwerkingen hadden gehad ?
Van Pavo nog steeds geen antwoord gehad, ook niet zo netjes ....

Mijn lijfspreuk:

Tessa1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:30

Had ze ook last van lichte diarree? Dat duidt namelijk op een overschot aan magnesium.
In dit supplement zit L-tryptofaan, dat is een essentieel aminozuur en zit ook in anti depressiva. Dit kan ook bijwerkingen hebben, maar ik denk vooral dat wanneer je paard dit zelf voldoende aanmaakt het niet nodig is om dit bij te voeren en dat het alleen maar averechts kan werken. Wat ik eerder zou doen is zoeken naar de oorzaak van haar gedrag, en een oplossing om daar mee om te gaan. Je paard heeft toch, niet als ieder mens, een bepaalde persoonlijkheid (je geeft al aan dat haar moeder wat nerveus was), en ze komt ook in de leeftijd dat ze de puberteit in gaat. Ik zou haar zoveel mogelijk beweging geven en zo veel mogelijk te doen geven.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 17:10

Tessa je hebt gelijk hoor dat het haar persoonlijkheid is !
Alleen begint die haar nu zelf in de weg te zitten, door koliekerig te worden van het TE opgewonden worden.
Overdag staat ze van 9-18 buiten met andere paarden en rent ,bokt en is een lekker beweeglijk energiek paardje.
Verder werkt ze 5 dagen per week, 4x dressuur en 1x springen.
Rijden is ook het probleem niet, mijn dochters zijn allebei Z-dressuur en weten de te grote energie goed om te zetten in het werk.
Het gaat dus voornamelijk, om iets te vinden ( daarom wilde ik de L-tryptofaan) wat haar voor haarzelf wat rustiger in haar hoofd maakt, en de erge spanning die daar door in haar lijf komt makkelijker kan verwerken.

Mijn lijfspreuk:

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:36

heb de nerv-control gebruikt voordat het korreltjes waren. En geen effect gemerkt niet positief en niet negatief... imo zijn de dosissen te laag om werkelijk zo'n groot effect te hebben zoals jij omschrijft, wat niet uitsluti dat het werkelijk doro het supplement komt.

probeer anders een kamillebloesems...

Tessa1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:49

Ik begrijp wat je bedoeld inderdaad, ik weet hoe lastig dit kan zijn. Het is dus ook echt spanning en stress wat haar in de weg zit, en geen overmaat aan energie begrijp ik?

Het is heel moeilijk om vanachter de computer te beoordelen wat het beste is, maar wat wij deden bij zeer gespannen paarden was altijd eerst afvragen of het werk wat zij kregen niet te moeilijk was. (Dit was meestal ook te merken in verzet tijdens bepaalde oefeningen, een stapje terug is dan een goede oplossing) Het kan ook zo zijn dat het werk juist te makkelijk is, maar dit uit zich dan natuurlijk niet in ontwijkend gedrag en verzet maar meer in klieren en vervelend doen, ed. Ik denk dat een ruiter van het niveau van je dochters wel goed kan bepalen of dit zo is. Dus het lijkt mij heel sterk als dit een van de oorzaken is, maar het zou natuurlijk kunnen. Is het paard ook zo tijdens grondwerk?

Het is ook logisch dat je daarom denkt aan L-tryptofaan, wanneer dit essentiele aminozuur niet voldoende in het lichaam aanwezig is, is er ook minder aanmaak van cortisol en andere 'gelukshormen'. Dit kan zich dat uiten in spanning en stress. Dat zij hier niet op reageert zoals je zou willen, komt waarschijnlijk gewoon omdat er al voldoende van deze voedingsstoffen (magnesium, l-tryptofaan) in haar bloed aanwezig is.

Het is wel erg lastig, want haar karakter zal zij altijd houden, en het zou mij niet verbazen als het ook echt iets mentaals is waar je met voedingssuplementen niet zo heel veel aan kunt doen. Misschien kun je dit wel met de voeding, wat voer je momenteel en in welke hoeveelheid? Merk je verschil tussen lente, zomer, herfst en winter? (weideseizoen en stalseizoen)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 10:46

We zijn eigenlijk heel voorzichtig met haar qua werken. Omdat ze zo snel gespannen is en haar spieren dan vastzet, rijden we echt gewoon de basis, met af en toe als ze soepel aanvoelt wat zijgangen.
Grondwerk is zo mogelijk nog moeilijker omdat ze aan de longeerlijn bijgezet of niet, bijna niet te controleren valt, begint te racen en haar rug helemaal strak zet.
Onze stalhoudster voert haar, maar ik weet wel ongeveer wat ze krijgt.
Ochtend voor het naar buiten gaan, een bak gedroogd gras,handje muesli van Hartog (met extra magnesium, )wat luzerne en hooi.
Lunchtijd buiten ruim kuil, bij binnenkomst om 17 u , weer het gras, luzerne, muesli en hooi en in de avond nogmaals hooi of kuil.
Als ze hard gewerkt heeft geven wij nog wat slobber met handje sportbix als beloning.
Als je nieuwsgierig bent kan je bij mijn dochter ,ook hier op bokt MacavityL wat foto,s zien in topic's hoe ze er uit ziet.
Er is overigens weinig verschil tussen seizoenen. Alleen als ze hengstig is, is zo mogelijk nog moeilijker :+
Ik vind het trouwens erg leuk hoe je probeert te helpen en meedenken Tessa !

Mijn lijfspreuk:

Tessa1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:43

Wat een mooi paard! Ik heb een aantal topics met foto's bekeken, ze lijkt mij niet gespannen uit angst maar meer uit enthousiasme, hebben jullie ook dat idee?

Misschien is valeriaanwortel een idee? Dit is een kruid dat zowel bij mensen als dieren gebruikt wordt, bij mensen bijvoorbeeld veel bij examenstress ed. Het is rustgevend, werkt ontspannend op de zenuwen en spieren, en werkt kalmerend. Het verminderd ook spierspanning.

Bijvoorbeeld de paardendrogist;
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 8514/55644

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 23:55

Dat is inderdaad wat ik probeer te vertellen, het over enthousiasme waar ze zelf het meeste last van heeft.
Maar ik ga verder kijken, wat ik eraan kan doen.
Van Pavo geen antwoord gekregen, en jammer genoeg ook niet veel reacties van mensen die ook bijwerkingen zien bij voedings supplementen...wat ook een beetje mijn bedoeling was zodat we zelf een soort naslagwerk kunnen maken....
O, ja bedankt voor het compliment, we zijn ook blij met het fokresultaat al had ze iets groter mogen zijn dan haar 1.62.

Mijn lijfspreuk:

Euforie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:13

Oh herkenbaar zeg, die van mij kan ook zo opgewonden raken door haar eigen enthousiasme.. Sinds ik ben overgestapt op subli zonder gaat het al stukken beter met haar. Buitenritten zijn nog steeds overenthousiast en gespannen maar i. De bak is ze nu 9 van de 10 keer wel redelijk fijn te rijden. Ik geef haar idd ook nog een schepje magnesium bij. Verder lees ik het topic even mee voor meer tips. :j

C'est la vie <3 v. Don Primaire vm. Derrick.
M1+4

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:31

Ik geef mijn hittepetit Pianissimo van Cavalor. Is dat misschien iets voor jouw paard?

Die nerv control staat in mijn kast maar deed mijn merrie niks op uit. Dit voer en Epsom Salts doet ze het goed op.

Ik herken je verhaal over de verandering in ieder geval niet. Succes!

Op zoek naar de zon!!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:49

Wanneer heb je contact gezocht met Pavo?
Het is nu weekend, dan zijn de mensen daar ook vrij.

Stoppen is natuurlijk de beste actie als je na start van een nieuw voer/supplement zulke heftige teacties krijgt.

En gezien de weinige reacties van mensen die het herkennen, is jouw paard wellicht een uitzondering, misschien overgevoelig voor 1 van de bestanddelen.
Uitzonderingen komen helaas wel af en toe voor, maken een product voor dat paard ongeschikt, maar dat is niet altijd op voorhand aan de buitenkant te zien.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 13:01

Ik heb dinsdag al contact gezocht met Pavo, maar had op de website gezien dat telefonisch contact moeilijk was ivm verhuizing dus e-mail gestuurd. Denk dat de computers ook nog aangesloten moeten worden. :+
En inderdaad net zoals mensen kunnen paarden ergens allergisch voor zijn.
Mijn andere paard kreeg ooit een ontstekingsremmende pasta en na een uur had ze een giga blaar op haar lippen en slijmvlies waar de pasta in haar mondhoeken gespoten was.

Mijn lijfspreuk:

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:56

Proudmama, je hebt een PB. Kan je mail nl niet vinden dus vandaar dat je nog niets had gehoord. Telefoon werkt gewoon ;)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 16:08

Het was jullie 0900 nr, die of constant in gesprek was of de lijn stil viel, en aangezien er op de website een melding stond dat telefonisch contact moeilijk was ivm verhuizing had ik mail gestuurd.
Maar goed je PB is beantwoord :)

Mijn lijfspreuk:

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-14 10:58

Ik heb dus ondertussen contact gehad met Pavo, maar dat was van weinig toegevoegde waarde, de reactie zou kunnen komen van de lecithine ?
Nogmaals geprobeerd maar dan met 1/4 van de voorgeschreven hoeveelheid maar weer vreemde reactie en niet willen eten. Na 2x gestopt.
Bericht gestuurd een week geleden aan Pavo of ze de nog bijna volle zak terug willen nemen maar geen reactie gehad .......
Ik heb nu stress mix gekocht, een poeder die zoetig ruikt ( naar spekkies) en zowaar ze eet het en nu na drie dagen nog geen vreemde reacties.( ook nog geen rustgevende reactie, maar het moet inwerken )
Je hebt 2 soorten, de ene met alleen magnesium en de andere met magnesium en de L-trypthofane en die heb ik , wel iets duurder maar de werking zou beter zijn.
We wachten af !!

Mijn lijfspreuk:

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:18

Pianissimo geen optie? Dat werkt bij mijn hittepetit echt super!!!
Zit ook tryptofaan in.

Wel balen van de reactie van Pavo zeg. -O-

Op zoek naar de zon!!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie