Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:45

Wendy schreef:
Mariekyy schreef:
Ik ben erg tevreden over Equilin balancer! Is een vitamine en mineralen brokje op basis van de gemiddelde Nederlandse tekorten. Equilin is door twee dierenartsen ontwikkeld omdat uit wetenschappelijke onderzoeken bleek dat veel paarden tegenwoordig een tekort hebben.

Klopt helemaal, hier ook goede ervaringen ermee. Want ondanks goed hooi en brok/muesli blijkt mijn paard dus al wel jarenlang een tekort te hebben gehad.
Daarom ga ik zeker niet meer mee met de stelling dat goed hooi en mineralen voldoende zijn. Dat zou het in theorie moeten zijn, maar de praktijk wijst helaas anders uit.
De enige manier om er achter te komen wat de praktijk bij jou is, TS, is het hooi laten analyseren. Zomaar wat bijvoeren is zinloos.


Dat is dus wel lastig omdat ik met hooi zit wat van tig verschillende lande komt, handig bij een boer staan minder handig is dit dus.. Equilin klinkt tot nu toe wel heel erg positief in mijn oren en ga hier even verder op zoeken.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:45

Maureen95 schreef:
Ik raad ook metazoa aan. Zitten allemaal vitamines in en geen afvalstoffen. Wat ze niet aan vitamines aannemen stoten ze gewoon weer af en zo kunnen ze nooit te veel krijgen.

Onzin, dat geldt voor bepaalde vitamines, maar lang niet voor allemaal.
En zeker bij bepaalde mineralen geldt ook nog eens dat een teveel nare gevolgen kan hebben, net als een tekort (selenium is hier een voorbeeld van).

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:51

Ik ben aan het kijken naar de Equilin Balancer, hebben jullie het over de 'brok' vorm of over de poedervorm? :)

God ik voel me nu echt een kip zonder kop.. Op de website staat een bepaald aantal gram per dag + de EquilinIMMUNO, deze moet je dus samen voeren?
Ik denk dat ik de Equilin Balancer brok vorm wel heel interessant vind, wellicht in combinatie met EquilinIMMUNO? Kan ik hier nog de lijnzaadolie bij voeren of is dat dan nutteloos? Best zonde dat ik hier flink van heb ingeslagen haha.

Edit: Nu lees ik weer dat de IMMUNO maar een bepaald aantal weken achter elkaar kan worden gebruikt en is voor bijv. zieke paarden.. Gut Tok de kip zonder kop door de bocht.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:05

Zelf gebruik ik de equilin basic brokjes met 2 keer per week de balancer (poeder) erbij, maar dat heeft te maken met wat mijn paard nodig had. Je kunt ze ook rustig een vraag stellen trouwensk, je krijgt snel een uitgebreid antwoord terug (al zullen ze natuurlijk altijd voor hun eigen product gaan, het is wel een goed antwoord).
Wat ook een leuke is, is de universiteit van Gent om voedingsadvies vragen. Zij deden dit een tijd helemaal gratis...

Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:35

Wendy helemaal met je eens!
De balancer is bedoeld voor paarden die geen of licht werk doen. Dus prima voor jou jaarling.
Ik mail tegenwoordig regelmatig met Equilin over mijn voerbeleid. Heb tot nu toe altijd super snel en goed advies gehad!

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:45

Ik weet niet of jij er ook aan kan komen in Zeeuws Vlaanderen, maar de veevoerfabriek bij ons maakt ook Low-Sugar biks. Daar zit bijna tot geen suiker in. Ik geen het zelf ook aan mijn shetlander die ook niet goed tegen suiker kunnen. In deze link kan je de beschrijving en samenstelling vinden:

http://treurniet-mengvoeders.nl/racingh ... okken.html

Edit: Het is in Terneuzen in de Plantenhal te krijgen als het goed is

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:10

Ik zou ook alleen een supplement zoals bv de eqiulin balancer voeren. ik ben laatst nog naar een lezing geweest over voeding en daar werd ook aangegeven dat een gemiddeld paard in nederland geen krachtvoer nodig heeft.

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:09

Maureen95 schreef:
Ik raad ook metazoa aan. Zitten allemaal vitamines in en geen afvalstoffen. Wat ze niet aan vitamines aannemen stoten ze gewoon weer af en zo kunnen ze nooit te veel krijgen.


Je kunt vitaminen ook overdoseren.
Niet iedere vitaminesoort wordt probleemloos door het lichaam afgevoerd als er teveel van is.
Dat geldt overigens ook voor mineralen.

Metazoa is op zich een goed product, hoger in zink en koper dan vele voeders/mineralenprodukten en dat is een grote pre. Wat ik jammer blijf vinden, is het relatief hoge ijzergehalte. IJzer toevoegen is helemaal niet nodig.

En zeker voor jonkies zaols de jouwe die nog zo hard groeien, vind ik het wel belangrijk dat er ook goede bronnen van hoogwaardig eiwit in het rantsoen voorkomen. Nu zit in M luzerne, wat een goede bron van hoogwaardige eiwitten is.
Ik zou alleen die eiwitten graag gespecificeerd zien: vooral lysine is wel heel essentieel.