Hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:52

Jientis schreef:
Hallo,

Ik kan het type hooi niet kiezen want dat wordt van de manege in gekocht.
Ik kan hem wel in het oog houden. Wordt hij te dik -> minder hooi.
Zijn voorste tanden zijn bovenaan afgesleten door het luchtzuigen maar achteraan lijkt alles goed te werken.
Ik geef hem ook 25ml lijnzaadolie per dag om verstopping en koliek te vermijden.
Voorlopig ben ik enorm verbaasd dat meer hooi zo recht evenredig werkt met minder luchtzuigen. Zelfs als ik 's avonds toekom en hij geen hooi meer heeft, zuigt hij geen lucht na zijn wortelen.
Best wel leuk.
Ik had wel al een tijdje een vermoeden dat hij soms last had van zijn maag en dat lijkt me nu met meer hooi en lijnzaadolie helemaal oke te zijn.
Te dik wordt hij helemaal niet snel maar een bedachtzame eter...tja, dat weet ik niet. Hij eet enkel wat hij wil dus bv als hij geen zin heeft in een appel of een peer, eet hij er niet van en de dag erna kan hij hem opschrokken maar mbt zijn hooi weet ik het niet.
Wat ik over een hooinet las, correct me if I'm wrong, is dat dat niet altijd zo goed is omdat een paard dan omhoog moet eten en eigenlijk gemaakt is om van de grond te eten.
Bovendien zou ik dan wel goedkeuring moeten vragen aan de manege wat weer net iets vervelender is.
Klopt het dat je hooi best niet uit elkaar schudt omdat ze er dan langer mee bezig zijn?
Ik doe het voorlopig wel nog omdat ik niet anders durf...
Moet nog heel veel leren maar dankzij bokt, weet ik al veel meer dan op het begin.


Owwww , als de voortanden duidelijk versleten zijn , door het luchtbuizen , dan zou ik geen hooinet geven.
Maar gewoon los op de grond.


it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:07

Gladde kiezen kan door electrisch vijlen komen, maar ook door ouderdom. Dan zijn de kiezen glad versleten. Kan het zijn dat je paardje uit verveling gaat luchtzuigen? Wellicht heeft het nu door het hooi 'meer' te doen. Hoe lang staat hij op stal? Lijkt mij dat het voor zo'n paardje fijn is om veel buiten te staan en meerdere voerbeurten krijgt met beetjes hooi. Op deze manier is er meer afwisseling en worden de momenten dat je paard geen voer heeft korter.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:42

Luchtzuigen kunnen ook goed duiden op maagproblemen die nu inderdaad (zoals je zelf al suggeerde) verbeteren doordat hij meer ruwoer krijgt.

Luchtzuigen zou ontstaan uit verveling, daarnaast wordt de oorzaak gezocht bij een tekort aan ruwvoer. Bij een tekort aan ruwvoer kan een paard last krijgen van brandend maagzuur. Bij het luchtzuigen wordt speeksel aangemaakt, dat een hoge Ph-waarde bevat. Deze hoge Ph-waarde zorgt ervoor dat de maaginhoud geneutraliseerd wordt. Paarden die luchtzuigen hebben regelmatig last van maagproblemen, zoals maagzweren.

Bron: http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... uchtzuigen

Als ik het zo hoor is dit het geval bij jou paard, en je paard gaat er niet kapot van als je meer hooi geeft. Alleen maar goed. Paarden die niet stoppen met eten zijn er niet zoveel.

Te gladde kiezen wist ik niet, interessant om te weten! Dat hoor je eigenlijk bijna nooit.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:29

Zo te lezen doet je paard het goed met zijn "te veel hooi". Hier hebben ze gewoon onbeperkt, nooit problemen mee gehad...

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Anoniem

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:20

als hij het goed doet met zijn hooi zijn er volgens mij geen problemen

Whitemist
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:33

Er worden veel goede dingen gezegd waar ik me helemaal bij aansluit.
Wat fijn dat jouw paard zo bedachtzaam eet, maat weet te houden en dus niet alle hooi wegschrokt die je hem geeft. Gewoon lekker zo doorgaan en hooi op de grond geven. En vooral niet naar die vrouw op stal luisteren dus, maar dat had je inmiddels al door. Je doet het gewoon helemaal goed!
Doordat de meeste paarden niet zo gehouden (kunnen) worden op een manier die dichter bij de natuur staat, moeten veel mensen nu nu eenmaal roeien met de riemen die er zijn...Een paard als de jouwe onbeperkt hooi aanbieden bijvoorbeeld.

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 23:49

Jeuj! Leuke reacties!
Heb hem net weer lekker veel hooi gegeven!
Mijn lieve schattebol <3
Dank jullie wel voor de leuke reacties!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:33

Toch jammer dat er nog vaak zoveel onjuistheden in de wereld zitten. Tuurlijk kunnen sommige paarden te vet worden van onbeperkt hooi, dat moet je gewoon goed in de gaten houden, maar ik heb er nog geen paarden 'kapot' van zien gaan. Veel mensen vinden die 'hooibuik' niet mooi, als ze onbeperkt hooi hebben. Mijn merrie heeft de hele dag een lekker vol buikje, maar dat is slechts buik/darm vulling dan dat het erg is. Ondertussen heb ik een tevreden paard, dat kan eten wat ze wilt, waardoor ze ook rustig in haar hoofd blijft en onrustigheden sneller weg blijven *heb een stress kip* Eventueel zou je van hooi kunnen wisselen als je paard te dik wordt, van goedbemest en rijk hooi naar wat armer hooi. Maar goed, dat moet dan wel beschikbaar zijn.
Vanaf de grond geven is het beste voor paarden. Al heb ik ook een helft in een hooinet hangen, doet ze langer mee, en daarnaast verspilt ze daarmee ook minder hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:01

Oudere paarden verteren minder makkelijk, het darmweefsel neemt wat af, ze hebben daardoor meer eten nodig dan jonge paarden. Als je een aanhangernet koop, in 2 en knipt, dubbel vouwt en op hangt dan kan hij langer doen met zijn hooi. Zorg wel dat hij goed vast zit, ook aan de onderkant.
Paarden horen een beetje een buikje te hebben en heeft niets met mooi te maken. Maar ze hebben wel voldoende vit. En min. Nodig om hun ruwvoer netjes te verteren, je ziet soms dst er veel vezels in de mest zitten, dan zie je al dat ze het niet goed verteren en daar hebben ze hun vit en mineralen voor nodig. Als je weinig brok geeft, dan kun je beter een goede vit.min mix er bij geven..

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:05

Ik zou even met je manege bespreken dat ze hem voor iedereen weg gaat ook nog wat hooi geven voor in de nacht.

Whitemist
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:17

@Tancreda4 Weet niet of ik me ook aangesproken moet voelen, maar even voor de duidelijkheid; In deze situatie met dit paard, na wat TS dus verteld heeft geef ik nu deze mening..Helemaal mee eens dus verder wat jij zegt ook :j .
Even ter verduidelijking over onze situatie; mijn bijrijd/verzorgpaard is jammergenoeg nogal een "vreetmonster" ;) , zou ik haar onbeperkt hooi geven dan zou ze zichzelf vierkant eten met alle gevolgen van dien....wij moeten zelf dus verspreid over de dag voeren in een little bit tas die ze nog in no time leeg heeft...en daarnaast krijgt ze ook nog wilgentakken, maar dat is niet handig lijkt me in een sta zoals het paard heeft van TS. 24/7 loopt "mijn paard" buiten in een paddock met zeer ruime schuilstal. In de zomerperiodes gecombineerd met wel wat weidegang. En zo is iedere situatie en ieder paard weer anders waardoor er ook anders mee omgegaan moet worden.

Undercover04
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-08-13

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:31

Hoi,

Staat je paard op stro of zaagsel? Mijn paard staat namelijk op vlas en om hem in het gareel te houden geef ik hem af en toe een plakje stro in zijn stal. Daar is hij dan enorm druk mee ;-). Er zijn natuurlijk ook paarden die hier van gaan hoesten of iets dergelijks dus dit moet je wel even bekijken.

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 17:23

Hey,

Mijn paardje staat op stro:-)
Sinds gisteren is er nieuw hooi. Veel groener dus verser?
Mag ik daar dan nog steeds van bijgeven?

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:37

Sowieso bijgeven want je paard krijgt te weinig. Dat scheelt al op haar maag en er zit veelste veel tijd tussen de periodes dat ze krijgt. Dus hoe dan ook bijgeven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beeker, GrapeshotBot, Hieperdi en 13 bezoekers