voederadvies

Moderators: C_arola, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, Nicole288, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DinkyOmie

voederadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 10:23

Ik weet niet of er al een centraal topic is over voederadvies, maar ik kan het niet vinden...

Wij zijn sinds zondag verhuist naar een andere stalling.
Op de vorige stalling werd alles voor ons gedaan, en nu moeten we zelf voeren. (waar ik heel blij mee ben)

Omdat ik niet veel ervaring heb met voederen, ben ik benieuwd wat bokt denkt van mijn hoeveelheden voeder.
In de afgelopen 2 weken zijn de paarden heel veel afgevallen, ik ben bang dat ze minder eten gekregen hebben op de oude stalling omdat we daar ruzie hebben gehad.

Beide paarden staan overdag buiten (wei of paddock) en 's nachts op stal.
Ruin 1: 5 jaar, 1.73 hoog, stevig gebouwd. Is nu op ideaal gewicht, wordt 3 a 4 x per week recreatief bereden of gelongeerd.
Ruin 2: 17 jaar, 1.66 hoog, stevig gebouwd. Is nu wat te schraal, laatste weken ingevallen in de flanken en schoft... Word 3x per week recreatief bereden of gelongeerd. Beide paarden krijgen:
's ochtends 2 plakken hooi, 3/4 schep onderhoudsbrok, handje muesli, 4 of 5 wortels!
's middags hooi in de paddock, of op de wei.
's avonds 3/4 schep onderhoudsbrok, handje muesli, 4 of 5 wortels! En ieder 4 of 5 plakken hooi voor de nacht.

Ik ben benieuwd...

Grt Sane

*I'm not perfect, i am original*

Heb jij leuke foto's van Horse Event? Doe mee aan de Bokt Fotowedstrijd!
Safiera

Re: voederadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:16

Klinkt niet verkeerd. Eventueel zou je slowfeeders kunnen gebruiken zodat ze langer met het hooi doen (zeker 's nachts). Waarom voer je een handje muesli er bij?
Van mij zou het schrale paard wat extra hooi krijgen en/of een hele schep brok per keer. Verder is het gewoon kijken hoe ze er over een paar weken bij staan, en daar je rantsoen op aanpassen zo nodig.

Het ene paard heeft superveel nodig, het andere minder. Zelf kijk ik gewoon goed naar de paarden, worden ze dikker krijgen ze minder, vallen ze in dan krijgen ze meer :)

nil volentibus arduum (niets is moeilijk voor hen die willen)

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 23:00

Ja ik wil dit weekend van die hooinetten kopen voor in de stal. Dat ze 's nachts langer met hun hooi doen.
Ik ga het even zo houden en dan idd even aankijken hoe het gaat.

Het handje muesli is gewoon voor de gezelligheid, ziet er zo lekker uit over de brokjes. En er zit wa lijnzaad in.
Die oudere krijgt ook elke dan Pavo multivit, dat krijgt hij al enkele jaren.

*I'm not perfect, i am original*

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:28

Wat het meest belangrijke is is dat je paarden voldoende hooi krijgen. De minimale hoeveelheid die een paard nodig heeft is 1,5% van het lichaamsgewicht aan droge stof uit ruwvoer. Stel jouw paard weegt 600 kg, dan moet hij 9 kg aan droge stof per dag krijgen. Hooi bevat een droge stof gehalte van 85%. Dat betekend dat dat paard 9 / 0.85 is 10,5 kg hooi per dag moet hebben. Dit kun je idd voeren met een slowfeeder zodat hij de hele dag bezig is. Wil je dat je paard wat aan komt kun je onbeperkt ruwvoer voeren. Een paard van 600 kg kan ongeveer 2,5% van zijn lichaamsgewicht op aan droge stof. Dat betekend 15 kg droge stof, dat is 15 / 0.85 is 17,5 kg hooi per dag.

Ook als je een paard onbeperkt ruwvoer voert krijgt een paard tekorten van verschillende vitaminen, mineralen en spoorelementen, daarom is het verstandig om dit op een gezonde manier aan te vullen.

Of de brok die jij voert goed is of niet en of je daarvan teveel of te weinig voert, valt zo niet te zeggen, dan zou je de analyse moeten bekijken of de gehalten juist zijn en de samenstelling om te beoordelen of de grondstoffen in jouw brok geschikt zijn voor jouw paard!

Tevreden gebruiker:Fibra, voeren uit respect voor de natuur van het paard!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie