Voedingsadvies nodig?

Moderators: SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Samantha89

Voedingsadvies nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 12:13

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraagje wat betreft de pavo vital complete. Even wat info vooraf, mijn paarden hebben onlangs beide een virus onder de leden gehad, diarree, 4 dikke benen en niet lekker in hun vel. Ik ben toen eigenlijk abrupt gestopt met het voeren van de vitamine korrel en het handje fiber force en ben prebioticum gaan voeren. Nu is alles weer normaal, hebben goede drollen, geen dikke benen meer(op mijn merrie na, die heeft achter stalbenen) en ogen weer helemaal fit. Na zoeken op bokt heb ik gelezen dat de verhoudingen calsium fosfor niet goed zijn. De één zegt dat dit verwaarloosbaar is en de ander zegt dat je het moet rechttrekken met iets anders. Ik had het ook nog bij mijn d.a na gevraagd en die zei dat het product aan bepaalde eisen moet voldoen om goedgekeurd en verkocht te mogen worden, dus dat het geen slecht product is, maar dat ik dan beter c4l of fiber force kon voeren. Maar ze staan bij mij op onbeperkt voordroog, dus ik wil zo weinig mogelijk extra voeren wat betreft brok en/of muesli. Toen ze nog op de vital stonden zijn ze niet extra aan hun liksteen(himalaya) gaan likken of zand/modder gaan eten/likken. Alleen ik merk nu dat ze toch iets te kort komen, dit zegt mijn gevoel, dus ik zit te verzinnen om toch weer te vital te gaan geven. Is het verstandig om er nog iets bij te geven om de verhouding recht te trekken(ik kwam ook lucerne tegen) of is dat niet nodig omdat ze alleen op voordroog staan? Ze deden, voordat ze ziek waren, het wel goed op alleen voordroog en de vital, maar ik maak me een beetje zorgen wat betreft de scheve verhoudingen.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Troy & Nikita & Boomy

Samantha89

Re: Voedingsadvies nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 20:46

Kan niemand mij helpen?

Troy & Nikita & Boomy

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:49

Kijk eens naar de Equilin balancer en basis. Daar zit alles in wat je paarden nodig hebben.
Mijn paard krijg nu 5 maanden en die ziet er echt stuk beter uit en is een stuk losser in zijn lijf.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:33

Marstall Force is ook een goede mogelijkheid. Ik ben daar zelf persoonlijk erg fan van.

Maar ik verwacht eigenlijk ook geen problemen met de hoeveelheid vital die je moet voeren. Ook al zijn de verhoudingen niet ideaal, maar het gaat over beperkte verschillen, waarbij calcium ruim zit. Maar als je dan kijkt naar hooi, dan blijkt dat het meeste hooi juist wat krap zit in calcium. Niet buiten de richtlijnen, maar heeft geeft voldoende speling om de korrels te kunnen voeren.

Ik heb even de voedingscalculator gebruikt van PaardNatuurlijk, omdat deze makkelijk rekent met de gemiddelde waarden van hooi en wat een gemiddeld paard nodig heeft. Ik heb een merrie van 500kg met lichte arbeid 24/7 buiten gebruikt, dat is de standaard instelling namelijk. Maar hiermee heb je wel wat standaard-waarden om mee te rekenen.

Een paard met deze eigenschappen heeft ongeveer 34gr calcium en 17gr fosfor nodig (=2:1)

Hooi heeft per kg drogestof (= ong. 1.2kg gewoon, voordroog is natter. Dan is het ongeveer 1.4kg) 5.8 gr calcium en 3.5gr fosfor.
Vital heeft per 100gr (=dagdosering paard) 8gr calcium en 0.5gr fosfor.

Een paard van 500kg heeft minimaal 5kg droge stof nodig aan ruwvoer. (6kg hooi, 7kg voordroog). Dit betekent dat er dan 29gr calcium en 17.5gr fosfor uit het ruwvoer komt.´

Als het dier dan de vital erbij krijgt dan komt het dier uit op 37gr calcium en 18gr fosfor (2.05:1)

Krijgt het dier niet 5kg ds ruwvoer, maar 7.5, dan kom je al op andere verhoudingen uit:
43.5gr calcium en 26.3gr fosfor.
Met vital erbij wordt het dan 51.5gr calcium + 26.8gr fosfor. De verhouding is dan 1.92:1, dat zit dan al weer onder de aanbevolen verhouding.

De totale hoeveelheid is minder van belang dan de verhoudingen zolang de hoeveelheden niet te extreem worden. Er wordt aanbevolen om tussen de 1.5:1 en de 2.5:1 te blijven.

Heb je mij een pb gestuurd en geen antwoord gekregen? Stuur er dan gerust nog eentje achteraan. Ik vergeet nogal eens een pb te beantwoorden als ik het niet direct met lezen kan doen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 22:34

Bedankt voor de heldere uitleg! Ze krijgen savands een net van 5.5kg voordroog in stal, overdag(van 8.30 tot een uur of 7) 1 a 2 plakken(grote baal voordroog) soms hebben ze genoeg aan 1 plak en soms is het smiddags al op en krijgen ze een halve plak erbij, anders staan ze te lang zonder. Vandaar dat ze savonds op stal wat minder krijgen omdat ze anders te dik worden en ze staan op stro dus dan kunnen ze ook daar aan knabbelen. Dus dan is het juist goed als ik de vital bijvoer, want als ik het goed begrijp wordt de verhouding minder als ik meer voordroog voer.

Edit: ze krijgen samen bij elkaar overdag 1a 2 plakken, niet ieder paard 1 a 2 plakken.

Troy & Nikita & Boomy

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:22

Je kan de Vital zonder problemen blijven voeren :j
Ik geef mijn paarden ook luzerne en spelt bij, is weer goed voor de darmmotoriek.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans
--
[MD] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 16:22

Hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Troy & Nikita & Boomy

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie