Goed voerschema? Zieke pony die moet aankomen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xxfjordz
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Swifterbant

Goed voerschema? Zieke pony die moet aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 14:09

Hoihoi,

Mijn pony is geopereerd aan een enorme cyste onder der strottenklepje en kan nu alleen nog maar slobber eten. In eerste instantie mocht ze ook hooi maar dat bleek toch niet te gaan want de zwelling is nog extreem. Ik voer haar op dit moment de Slobbermash van pavo wat ook het ruwvoer enigszins een beetje vervangt doordat hier iets meer eiwitten inzitten.. Aangezien het lang duurde voordat de cyste ontdekt is, is ze in totaal zo'n 60 kg afgevallen en moet ze snel aansterken zodat der lichaam onder andere wat beter tegen alle medicatie kan. Om haar niet verder te laten afzwakken krijgt ze geen roesjes meer tijdens een scopie en der medicatie (moet ook via een slang door der neus worden toegedient). Doordat ik dit zelf kan staat ze inmiddels thuis. Nu vraag ik mij af wat nou een goed voerschema is waardoor ze op korte termijn snel aansterkt. De kliniek zei dat ik het zelf moest aankijken en ze daar in de ochtend en de avond 2x een volle schep kreeg maar dat was vlak na de operatie. Nu is de operatie inmiddels meer dan een week geleden en staat ze al een aantal dagen thuis. Ze heeft enorme honger dus ik voer der immiddels tussen de middag ook nog een kwart.

Wat raden jullie aan? Meer bijvoeren en vaker verdeeld over de dag of het zo houden? Alle tips zijn welkom! Ze mag helaas helemaal niks anders..

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Goed voerschema? Zieke pony die moet aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:12


Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Goed voerschema? Zieke pony die moet aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:14

En op het land zetten?

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:16

Kan je niet luzernebrokken weken en die geven? Die heb je van Metazoa HP23? Weken makkelijk los en zet ook mooi aan en zitten goede eiwitten in en lijkt wat op gras want gras zet meestal nog het beste aan> en mix dit dan met geweekte vitaminen/mineralen? ZOdat ze genoeg kracht binnen krijgt en niets te kort komt? Luzerne brokken weken werkt dan goed. Zie hier ook reclame van de nieuwe Pavo Speedibeet? Misschien zoiets?
Laatst bijgewerkt door Almighty op 20-11-13 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:16

Citaat:
Bericht door Sanniej_

En op het land zetten?


Xxfjordz schreef:
TS: Ze mag helaas helemaal niks anders..


Dus gras lijkt mij ook niet de bedoeling

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:21

kiki1976 schreef:
Is de slobber van Subli geen alternatief? En dan bedoel ik de Seniores Priores
Zie eventueel http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html


Ja, dit kan ik aanbevelen. Werd bij ons op stal door een stalgenootje gevoerd aan een ingevallen en ouder paard, hielp heel erg! Je moet dit minimaal 4 uur laten weken in water en het wordt een fijne smurrie, dit kan ze wel eten gok ik zo :)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:22

Geweekte gras/lucernebrok en bietenpulp (idd bijv de SpeediBeet ivm snelle weektijd) voor de vezels en de slobber voor de extra energie. Evt met wat olie erdoorheen voor nog meer energie.

Xxfjordz
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 14:23

De seniores priores is inderdaad waar ik op wil overgaan aangezien deze zak bijna op is. Mijn vraag blijft dan alleen hoeveel mag ze hier maximaal van hebben? Hoevaak zal ik dat dan ook gaan verdelen over de dag? Op het land mag ze niet want ze mag niks anders eten dan slobber.. Ze mag aankomende weken ( ongeveer 6) ook nog niet naar buiten/losgegooid worden dus dat zal ook als ze al wel der hooi weg krijgt nog geen optie zijn helaas.

Die luzerne brokken klinken inderdaad goed. Word dit dan ook echt goed zacht? Want ze heeft als t ware een enorme brandwond achter in der keel die gemakklijk opengaat..

Xxfjordz
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Swifterbant

Re: Goed voerschema? Zieke pony die moet aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 14:26

Heb even gekeken naar dat Speedibeet, lijkt me inderdaar net als de Seniores priores een goede oplossing voor het gebrek aan hooi!

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Goed voerschema? Zieke pony die moet aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:35

Sp staat op de zak wat ze mogen hebben maar aardig wat in ieder geval.
Op totaal 4 scheppen pavo slobber gaat je paard het niet redden.

Ik zou direct sp halen, dit zo snel mogelijk opbouwen tot het max en dan nog 1 schep pavo op een dag als extra.

Heeft je da geen voeradvies gegeven?

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Goed voerschema? Zieke pony die moet aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:40

Omega 3 6 9 van subli Zitten veel goede vetten in kun je zo door de brok doen. Zou er zelf persoonlijk nog een olie aan toe voegen zoals lijnzaad om het goed soepel er langs te laten gaan.

En honing , echte goede bijenhoning. Gewoon door het voer doen. Honing zuivert en zorgt voor snellere genezing.

Xxfjordz
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Swifterbant

Re: Goed voerschema? Zieke pony die moet aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 15:45

Neem alle tips mee, hoe meer om uit te kiezen hoe beter. M'n dierenarts zei dat het lastig was in te schatten want we dachten een goed schema te hebben maar toen kwam het voer weer terug uit der neus dus bleek dat ze toch weer helemaal terug moest naar 2 scheppen slobber. Ik moest der zelf weer opvoeren tot dat ik merkte dat ze begon aan te komen. Vind het alleen lastig om het goed in te schatten. Over een klein weekje bespreken we de vorderingen. Het punt is alleen dat ze maar een millimeter of 5 ruimte heeft om het voer door te slikken door die enorme zwelling dus t moet echt bijna te drinken zijn.. Ik ga ook even naar de verschillende soorten olie kijken voor als ze straks weer iets meer vastere substantie mag hebben!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:25

Ik zou zeker voor de SP gaan vooral omdat dit een compleet voer is, alles zit erin.
Gewone slobber is geen ruwvoer vervanger en vooral ruwvoer heeft je paard nodig (darmen).

Je zou dus daarnaast idd de slobber kunnen bijven geven.

Alles wat je kunt weken kun je zo nat maken als je zelf wilt zodat hij het makkelijker wegkrijgt. Zou het zelf ook nog eens met warm water doen

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Goed voerschema? Zieke pony die moet aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:29

Warm water zou ik in dit geval niet doen. Met koud water zal het prettiger zijn voor de keel schat ik zo. Werkt dan verkoelend.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:26

Ik denk dat Cow Girl bedoeld, aanmaken met warm water.

Verder is de SP een complete vervanger van ruwvoer. Oudere of zieke paarden die bv geen of slecht ruwvoer kunnen of mogen eten is dit dus een prima vervager voor.

Betreft de hoeveelheid:
Citaat:
Het product heet Subli® Seniores Priores en moet geweekt gevoerd worden en wel ± 1 kg product per 100 kg gewenst lichaamsgewicht per dag. Dit geweekt in voldoende water ± 3 liter, gedurende 6 uur weken. U voert dit product verdeeld in minimaal 4 porties per dag.Gezien het belang van een goede inweektijd (minimaal 6 uur) is het handig om iedere avond het voer voor de volgende dag voor te bereiden.