Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-13 22:04

Kan iemand de vergelijking maken?

Paarden krijgen nu hooi in een fijnmazig hooinet, maar ik vind dat het nog te snel op is. Ze bijten de koordjes ook over, dus moet vaak nieuwe kopen.

Nu dacht ik aan zo'n voerbox.. duurt dat langer? Ik zou er wel graag gewoon (en nat) hooi in geven..
Maar vind ze wel erg duur om ze te kopen en even te testen.

Grote slowfeeders hebben we op de weide staan, maar ik zoek nu een oplossing voor op stal om zoveel mogelijk ruwvoeder te kunnen verstrekken.

Ik vond alleen oude topics terug..vandaar een nieuwe.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:18

Ik ben van de voerbox over gegaan naar fijnmazige hooinetten omdat ik dat met hooi en voordroog beter vond werken... :D

Mijn paard trok met hooi steeds het rooster scheef en at er dan langs en trok alles op de grond, met compactgras ging het wel goed.
Met een fijn mazig hooinet eet ze wel netjes en doet ze er ook langer mee en ligt er minder op de grond.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-13 22:28

Oei, en ik vind met de hooinetten dat ze al veel morsen...

Hopelijk komen er nog ervaringen.. maar misschien toch nog maar wat hooinetten bijkopen dan..

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:33

het zal vast per paard verschillen, maar die van mij trekt uit een bak alles op de grond als ze de kans krijgt... :+

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:38

Wat mij betreft hadden de spijltjes we lwat dichter op elkaar mogen zitten.

Maar hier over gestapt van hooinet naar Hartogbox.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:32

En als je je hooi in 2 hooinetten over elkaar voert? Misschien helpt dat om de eetduur te verlengen?

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:58

Ligt er denk ik ook aan wat voor hooinet je hebt. Ik heb een heel groot fijnmazig hooinet. Eens per dag helemaal vol vullen en paardlief kan er meer dan 24 uur mee doen. Met weinig tot geen verspilling.
Voordat ik deze had heb ik ook gedacht aan zo'n box slowfeeder, maar wilde het niet omdat het risico op vastliggen groter wordt.
Mijn huidige hooinet heb ik iets langer dan een jaar, en nog geen koortje is kapot.

http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 83903groot

Op de foto is het een nieuw net, waardoor hij niet zo groot lijkt. Na een aantal keren gebruiken rekt hij uit.

Ter vergelijking: een stalgenootje wilde ook meer hooi voeren en ik vertelde dat ik een groot hooinet had, toen zei ze: ik denk niet dat die groter is want ik heb al een 2 paards hooinet. Ik pakte de mijne erbij en er ging bijna het dubbele in mijn hooinet, dus die heeft zij nu ook :)

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-13 16:16

Die 2 hooinetten over elkaar had ik ook al gelezen.. Maar dan ben ik beetje bang dat ze frustraties krijgen.. Ze vinden dit al traag gaan.

Ga zo'n hooinet bestellen en kijken wat ze op doen. Is toch stuk goedkoper dan de box.
Bedankt voor de tip Powerreiner

Edit: alhoewel, dan kom ik op 33 euro voor 2 hooinetten..
Dan kan ik al beter 2 kleinere hangen... Voor 3€ per stuk.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:24

Deze slowfeeders zijn net nieuw in Nederland, schijnen niet kapot te krijgen te zijn, helaas staat er nog geen aanvullende info bij maar als je contact opneemt met de shop kunnen ze dat ongetwijfeld vertellen. Ik ben er erg blij mee.

http://www.minihorseshop.nl/smhn-slowfe ... -1464.html

En ja, het is een shop voor mini's maar maakt voor de hooinetten niet uit, die zijn er in verschillende maten. ;)

Zijn overigens niet goedkoop.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:27

Ze zijn inderdaad iets duurder dan normale netjes, maar wel een stuk degelijker, makkelijker te hanteren, en ruimer.

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:12

Heb even een pb gedaan naar de eigenaresse van de shop met de vraag of ze wat meer info over de netten kan geven. Het is van speciaal spul gemaakt maar weet echt niet meer hoe dat heet. :o

Geen idee hoe vaak ze op bokt zit en hoe snel ze reageert.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 00:01

Ik heb van ej de gewone 3x3 en 2 xl netten van 3x3. Die xl netten had ik eerst over elkaar. Op een vorige stal deed ik die propvol voor hele dag. Nu alleen voor de nacht. Heb ze inmiddels uit elkaar, want kwam paardje bij, dus zij heeft er ook eentje.
De kleinere is op zich ook prima, ligt eraan hoeveel je erin wil doen. Bij ons krijgen ze nu alleen voor de nacht netten. De rest op de grond. Netten hebben wij wel aardig laag hangen, gaat altijd goed zo.
Als je meer wil vertragen is 2 over elkaar goed te doen. Ze krijgen het er echt wel goed uit, hier wel iig.
Het ligt ook wel een beetje aan je ruwvoer hoe ze het eruit plukken.
Wat je ook kan doen om te vertragen is, mengen met stro.
Mijn netten zijn nu een jaar oud en leven nog. Van de xl netten aten ze eerst met zn 2en. Nu eten ze van 1 net met zn 2en en hangt de andere bij de merrie. Maar ze zijn nog heel, dus het is het wel waard.
Daarvoor had ik een aanhangwagennet zelf dubbel gedaan en die was erg snel kapot.

De hartog box vind ik ook mooi, maar de afstand tussen de spijlen is iets te groot en je kan er niet voor de hele dag in doen, tenzij je heel goed aan kan duwen.
Het is bedoelt voor de compactgras balen en die zijn echt heel erg samengeperst. Zo een baaltje is vrij klein, maar er zitten banden omheen. Dat kleine baaltje is heel veel als je het uit elkaar haalt. Ik heb het los in een ton, omdat ik het los voer in kleine hoeveelheden en het is echt heel veel, 1 zo een klein baaltje. Vandaar ook dat het met die banden eromheen in die hartog box het graas effect nabootst.

Ik zou zelf een net in die box doen. Je moet het dan wel een paar keer vullen denk ik haast, maar je kan beginnen met een net voldoen en in de hartog box proppen. Je krijgt wel een betere houding dan een ruif die te hoog hngt bijv of een net. Hoewel ik zie dat ze redelijk goed staan te eten, aangezien onze netten laag hangen en ze in de natuur ook uit bosjes en bomen vreten.

Kijk eens 2e hands, want ze worden wel te koop aangeboden. En anders zelf zoiets maken. Ik durfde dat niet, want dan kom je op hout en zullen ze wel opeten. daarnaast was ik een beetje bang dat ze er makkelijk per ongeluk in kunnen mesten bijv.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:03

Ik heb er evt wel eentje te koop als stalgenootje 'm niet wil...

Ik heb de 'kleine' netten van EJ en die vind ik ook nog best groot, verder heb ik voor mijn jonge paard voor op stal de grote hooitas.

_KaWi_

Berichten: 909
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:54

Ik heb ook die netten van Ej.
Erg sterke netten hoor, met mijn gulzige haflinger zijn ze nog steeds heel.
Wel vind ik de gaten nog iets te groot.

https://www.instagram.com/haflingernatif/

Believe you can,and you're halfway there...
Natif is lief!

Mariska80

Berichten: 1609
Geregistreerd: 01-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:25

Bedankt esther voor je PB.
We zijn met een grote update bezig aan de site en daarna moet alles goed staan.
Nu staat er helaas geen tekstomschrijving bij het product over aantal weken moet het allemaal herstelt zijn.
Hier een omschrijving mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag :D


Deze slowfeeder is gemaakt van polypropylene, dit material is sterker dan nylon,
neemt minder water op en blijft schoner.Is beter bestand tegen UV stralen wat zorgt voor een langere levensduur.

De SMHN slowfeeder hooinetten hebben een maas van 3,5 x 3,5 cm, zijn eenvoudig te vullen en simpel te bevestigen.
En het allerbelangrijkste…… een beter welzijn voor uw paard!!
Uw paard kan onbeperkt in een langzaam tempo ruwvoer tot zijn beschikking nemen.

Voordelen van slowfeeding op een rij:
- Voorkomt maagzweren
- Verveling en/of voernijd doordat het paard bezig is.
- Het vermindert de kans op zandkoliek aanzienlijk.
- verminderd verstoppingskoliek (vaak het gevolg van maagzweren en te snel eten), volvulus (draaïng van de darm) neemt eveneens af, mits er voldoende water is om te drinken
- Als men uit de slowfeeder voert ademt het paard nu veel minder ammoniak in dan wanneer hij vanaf de stalbodem eet (nieuwe onderzoeken tonen aan dat wanneer u ammoniak kan ruiken op stal, wat al vrij snel gebeurd, dit al 5x de waardes over treed wat nog veilig is! Het direct van de grond eten is dus niet zo gezond als dat we dachten!)
- Het risico op hoefbevangenheid als gevolg van suikeroverdaad/pieken in de suikerspiegel wordt verwaarloosbaar.
- Het verlies van hooi doordat het weg kan waaien of vuil kan worden is bijna nul.
- Het risico op blessures als gevolg van voedernijd tussen de kudde leden is voorbij.
Kortom een gezonder blijer paard.

Het voordeel van netten ten opzichte van bakken is als hooi nat wordt dit ook weer droogt.
In bakken loop je de kans, doordat het afgesloten zit, dat het kan gaan schimmelen.
Een bak neemt over het algemeen veel plaats in waardoor het in de stal moeilijk te gebruiken is.

Bij veel slowfeeders wordt beweerd dat ze kleine mazen hebben maar deze zijn vaak groter of worden
in het gebruik groter doordat het materiaal uitrekt, dit gebeurd wanneer men minder sterk materiaal
gebruikt of wanneer het materiaal snel aangetast word door UV stralen wanneer de netten buiten gebruikt worden.

Hopelijk is het duidelijk zo :D

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-13 18:33

Bedankt voor de duidelijke info, maar ik kan deze niet bevestigen in de stallen.
Met de gewone hooinetten past het koordje tussen de muur en de staldeur en kan ik die buiten vast klikken.
Verder heb ik nergens bevestiging. Plafond is super hoog.
En ik blijf ze enorm duur vinden. Plus alleen vullen lijkt me ook maar moeilijk.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:45

Hoe fijnmazig is je hooinet? (3x3, 3.5x3.5 4x4 of nog een andere maat?)

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-13 14:27

Geen idee.. Zal straks eens nameten..
Maar er zijn op een paar weken al 3 stuk.. Dus erg goede kwaliteit is het niet, maar ze waren ook wel goedkoop.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:33

Dat maakt nogal uit. Sommige merken noemen zelfs 5x5 een fijnmazig hooinet, dan is een fijner gemaasd hooinet ook nog een optie.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:47

PowerReiner schreef:
Ligt er denk ik ook aan wat voor hooinet je hebt. Ik heb een heel groot fijnmazig hooinet. Eens per dag helemaal vol vullen en paardlief kan er meer dan 24 uur mee doen. Met weinig tot geen verspilling.
Voordat ik deze had heb ik ook gedacht aan zo'n box slowfeeder, maar wilde het niet omdat het risico op vastliggen groter wordt.
Mijn huidige hooinet heb ik iets langer dan een jaar, en nog geen koortje is kapot.

http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 83903groot

Op de foto is het een nieuw net, waardoor hij niet zo groot lijkt. Na een aantal keren gebruiken rekt hij uit.

Ter vergelijking: een stalgenootje wilde ook meer hooi voeren en ik vertelde dat ik een groot hooinet had, toen zei ze: ik denk niet dat die groter is want ik heb al een 2 paards hooinet. Ik pakte de mijne erbij en er ging bijna het dubbele in mijn hooinet, dus die heeft zij nu ook :)


Ik heb mijn netten hier ook besteld, maar sinds vorig jaar verkoopt EJ ze dus ook, volgens mij zijn het precies dezelfde, ik zie iig geen verschil (stalgenoten hebben EJ netten).
Ik moet wel zeggen dat mijn paard geen sloper is (hoewel ze de hooitas, toentertijd splinternieuw product binnen 3 weken stuk had, moest ook ijzersterk zijn), maar mijn hooinet(ten) gaan het 3e jaar/seizoen in en nog altijd als nieuw.
Gedurdende de zomer worden ze niet gebruikt aangezien de paarden dan op de weide staan, maar s winters heeft ze een hooinet voor de nacht en 2 voor overdag op de paddock. 2 omdat er 2 paarden in de paddock staan lol.
De zwarte variant heb ik voor de nacht en de blauw/zwarte voor op de paddock.

De zwarte, grootste maat kan echt veel in, ik mag zoveel hooi (voordroog btw) pakken als ik wil en ik stop er zoveel in dat er nog inzit als ik de volgende dag terugkom, in het geval van mijn paard komt dat meestal op zo'n 12-14 kg in het net neer (waar dan wat kg's in blijven zitten).
's Morgens krijgt ze van de pensionhouder een inieminie plukje voor de show omdat ze anders stampij gaat staan te maken omdat ze niet krijgt :P... er zit dan dus nog voldoende in haar net.
En overdag krijgt ze nog 3 kg ong in het kleine net op de paddock (kan veeeeeeeeeel meer in hoor).

Mariska80

Berichten: 1609
Geregistreerd: 01-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:52

Kirrr schreef:
Bedankt voor de duidelijke info, maar ik kan deze niet bevestigen in de stallen.
Met de gewone hooinetten past het koordje tussen de muur en de staldeur en kan ik die buiten vast klikken.
Verder heb ik nergens bevestiging. Plafond is super hoog.
En ik blijf ze enorm duur vinden. Plus alleen vullen lijkt me ook maar moeilijk.


Als je ze niet kunt bevestigen wordt het lastig ;)
Vullen is wel super makkelijk we doen het iedere dag alleen :j

Mizora schreef:
Dat maakt nogal uit. Sommige merken noemen zelfs 5x5 een fijnmazig hooinet, dan is een fijner gemaasd hooinet ook nog een optie.


Ook niet bij iedereen klopt wat er geschreven wordt of in gebruik gaan ze uitrekken waardoor ze groter worden als waar je ze voor gekocht hebt.

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Hartog voerbox vs fijnmazig hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:56

Hier werken hooinetten ook beter dan zo'n voerbox.
Had die op m'n vorige stal maar mijn paard wist uiteindelijk het hele rooster er compleet uit te halen, z'n hooi op de grond te gooien en dan er lekker doorheen wandelen :=

Potter's Puppy & Potter's mc color Joy

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:49

Ik heb een fijnmazig xxl hooinet van heunetz van 3,5 op 3,5cm en een xxl van nooinet.nl van 4cm op4cm, maar in beide maken de paarden zoveel gaten dat ik voortdurend nieuwe moet kopen (ben er nochtans best tevreden over, is ideaal want zo kunnen ze ganse tijd eten, anders is het hooi in mum van tijd op, alleen jammer van de vele gaten die m'n grootste slokkopje erin maakt, ze is echt een ongelofelijke gulzige veelvraat met spijsverteringsproblemen inbegrepen door het te snel willen eten)http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-ELSXOIDK.jpg
Ik heb nog paar netten nodig nu, zouden deze van Nicky's keet sterker zijn?
Ik voer ook uit een zelfgemaakt bak met rooster op en dat gaat prima, maar soms wordt hooi plat gedrukt en krijgen ze het er niet meer uit, vandaar dat ik paar hooinetten bij wil zodat alle paarden kunnen eten.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:04

Niemand ;( ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: puppy1128 en 44 bezoekers