Voeding om koliek te voorkomen

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

just_amor

Voeding om koliek te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 09:54

Wat voor voer(supplementen) kun je voeren aan je paard als hij koliekgevoelig is?
Wat bij mijn paardje dus het geval is alleen in de winter zodra het kouder wordt.
Op dit moment krijgt hij onbeperkt (graszaad) hooi.
1/4 kg basis brok met de ene dag flinke scheut zonnebloem olie en de andere dag +- 20 ml lijnzaadolie, of is dit te weinig?
1x per 2 maanden gekookt lijnzaad en 1x per 2 maanden een week lang 1.5 eetlepel psyliumvezel.

Waarschijnlijk is hij ook koliekgevoelig in de winter zodra het kouder word en minder gaat drinken.
Zou bietenpulp of slobber goed zijn om koliek te kunnen voorkomen en welke precies?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:06

just_amor schreef:
Waarschijnlijk is hij ook koliekgevoelig in de winter zodra het kouder word en minder gaat drinken.
Zou bietenpulp of slobber goed zijn om koliek te kunnen voorkomen en welke precies?

Kun je niet op een of andere manier zijn water verwarmen?
Met een verwarmingselement van een aquarium ofzo? vergt wel wat creativiteit ben ik bang...

LizMD

Re: Voeding om koliek te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:09

Ik voer sinds een half jaar Zeohorse Feed en heb dit jaar het eerste weideseizoen zonder koliek meegemaakt... Het is een soort van klei. Ik bestel het altijd hier: http://www.horsecomfort.nl/_pages/zeohorsefeed.html

Die van mij krijgt preventief ook elke dag een halve schep slobber (Cavalor). Hij lijkt het nu goed te doen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:13

Je zou dan iets moeten voeren wat de darmen goed activeerd en goed is voor de vocht regulering. Zoek iets dat een hoog structuur gehalte zodat het de darmen prikkelt en activeert en met veel vezels, die houden vocht vast. Ik voer Fibra, daar zou je eens naar kunnen kijken. Hier staat een stukje over hoe Fibra kan bijdragen om koliek te voorkomen http://www.fibra-paardenvoeders.nl/content/57-koliek

Tevreden gebruiker:Fibra, voeren uit respect voor de natuur van het paard!

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:13

mijn paardje is ook wat gevoeliger voor koliek (gaskoliek & zandkoliek)
Om te voorkomen dat ze dit krijgt krijgt ze bij het volgende;
's ochtends krijgt ze 1/4 ponybrok van subli. De reden voor ponybrok is dat mevrouw gevoelig is voor suikers en hier een stuk minder suiker in zit en reageert ze goed op.
als ze haar eten op is gaat ze meestal de hele dag het land op.

's ochtens heb ik het voer "simpel" gehouden zonder teveel poespas, puur omdat mijn moeder ze 's ochtens voor mij voert en buitenzet en ik het haar niet te moeilijk wil maken.

's avonds krijgt ze weer 1/4 ponybrok, met daardoorheen 2 eetlepels zonnebloemolie. Ze krijgt daarbij een volle voerschep met luzerne.

Veder geef ik haar gemiddeld 1 tot 2 keer per week gekookte lijnzaad, dit is in gekookte toestand zon 2/3 eetlepels wat ik door haar voer meng, daarbij doe ik ook gewoon de zonnebloemolie er nog overheen.

Ze krijgt 1 keer in de maand een week lang psylium zaadjes, om het overtollige zand echt goed weg te "spoelen"

veder krijgt die van mij eigenlijk veder niks tegen koliek! bij mij drinkt ze zomers en swinters voldoende. Maar bietenpulp of slobber zou je best goed bij kunnen voeren om het vochtgehalte misschien wat op peil te houden, maar hier durft ik zelf geen uitspraak over te doen!

+/- 20ml lijnzaadolie is voldoende. Als je zo'n grote jerrykan koopt kan je er pompjes bijkomen die je erop kan schroeven, 1 zo'n pompje is voldoende! dat is ook ongeveer 20/30 ml zo uit mijn hoofd.

A horse is the projection of peoples'dreams.- strong, powerful, beautiful-
and it has the capability of giving us escape from our mundane existence.

Cha Cha stables
[KS-MK]Cha Cha stables verwacht weer een miniatuurveulentje!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:14

Slobber zorgt misschien wel voor meer vocht maar minder darmactiviteit wat voor jouw paard niet zo verstandig is.

Tevreden gebruiker:Fibra, voeren uit respect voor de natuur van het paard!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:18

[VS] Horse Quencher?

Hiermee kun je ze verleiden direct te drinken.
In de winter eten ze veel ruwvoer en als ze dan daarbij te weinig drinken krijg je koliek.
Verder de brok tot slobber maken. Brok neemt meer water op dan de kant en klare slobber.

I'm so busy... I don't know if I found a halter or lost a horse

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:27

Tja wat voor een soort koliek eventueel bij zandkoliek zou je 1x in de week bakje vers gekookte lijnzaad kunnen geven.

Profiel geupdated per 16-08-2014Aan het werk in de beveiliging.
Howrse = Sunhild / HPS = Sunhild / HR = Sunhild / MH = Sunhild / Equiverse = Sunhild (niet-actief) / Equiny = Sunhild / HR = Sunhild
[ITP] Mijn fjorden mannetje weer eens en bijna 20 jaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:49

Voldoende vocht is zeker belangrijk!
Tenslotte krijgt een paard in de herfst/winter veel minder vocht binnen als hij niet meer op de wei loopt. Gras bevat veel vocht en dat houdt de voedselbrij soepel.
Dus zorgen voor dagelijkse toevoeging, slobber of bietenpulp ( de nieuwe die Pavo uit Engeland haalt: Speedibeet) is zeker goed. Maar daarnaast ook zorgen voor niet te koud drinkwater en een schone drinkbak!

Wat echter ook van belang is, is voldoende beweging. Heen en weer kuieren in een grote paddock, of wandelen met de baas zorgt er ook voor dat de darmen 'in beweging' blijven ( peristaltiek).

Zaken als Horsequencher zie ik niet zo zitten; teveel suikers. Het ligt erg in de lijn van de amerikaanse voedingsproblematiek: wil je niet gezond eten, dan maar lekker veel suiker en andere zooi toevoegen. Het resultaat ervan zien we terug in de dikste bevolking ter wereld, met veel gezondheidsklachten. Om die 'methode' nu ook op paarden los te laten lijkt me onverstandig.

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 12:01

Voldoende drinken is voor mijn paardje in de winter/herfst zodra het kouder wordt en minder tot niet meer op de wei staat een groot punt.
Zijn hier nog meer tips voor om ervoor te zorgen dat er voldoende vocht wordt opgenomen?
Hij heeft verder altijd de beschikking over vers en onbeperkt drinkwater.

karev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:39

Beetje appelsap door het water. Dunne slobber maken?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:02

Je hebt ook van die supplementen die je bij het water in kan doen, weet zo niet de naam maar hier door gaan ze ook beter drinken.

Mijn paard is ook gevoelig voor (gas) koliek en die voer ik nu sanequi colon. Ik merkte al gelijk verschil met dit voer, haar mest is stukken beter geworden en er is minder gasvorming. Dit voer is ook speciaal voor paarden die koliek gevoelig zijn.
Sinds een week voer ik ook de pavo speedibeet bij waar ze het ook goed op doet, alleen een week is nog wat te kort om te zien of het resultaat ook blijvend is.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 19:39

Ik vandaag even wat geprobeerd...
Heb 1/4 brok in een voerbak gedaan en met daarbij 1 emmer water, even laten weken nog een scheut zonnebloem olie eroverheen, het ziet er echt niet uit en is erg waterig! Maar hij drinkt het op tot het laatste beetje..

Of is dit niet zo'n goed idee?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:27

Haha! Als het met koud weer maar lauw water is. Denk dat ze slobber van brok fijner vinden maar hij drinkt toch? 1 kg brok laten weken voor 8 uur en dan nog weer water toevoegen is in totaal 3 liter water per voerbeurt hier. Daar buiten krijgt hij hier die quencher, maar dat is slechts een half kopje granen en melasse in een volle emmer water.
Als ze van die scheut olie in het water maar niet aan de slinger raken.
Ik zou met half geweekte brok bang zijn voor slokdarmverstopping omdat ze brokken opdrinken en niet kauwen waarschijnlijk.

I'm so busy... I don't know if I found a halter or lost a horse

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie