Wat doe ik verkeerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kruimeltje89
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-11-16

Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 14:11

Ik weet het even niet meer..

Mijn paard is getraind op Z-niveau. 3/4 x in de week training van 30/45 minuten.
Dit zou ik graag iets meer zien, maar ik krijg het conditioneel niet voor elkaar.

Ze is geschoren, maar zweet heel erg.

Haar voerschema:

- ochtend: 1,5 kilo brok, hooi
- middag: zemelen, pulp, hooi
- namiddag: 1,5 kilo brok
(pensionstal, dus buiten hoeveelheid kan ik hier weinig in wijzigen)

Meestal geef ik na het rijden slobber, bij erg zweten doe ik hier elektrolyten in, dit lijkt positief te werken.

Ik blijf tegen het punt lopen dat ik conditieel gezien mijn training niet uit kan bouwen. Ze heeft vaak na het rijden een dag herstel nodig, rij ik 2 dagen na elkaar merk ik dat ze de tweede dag wat stijver is (spierpijn?). Dit is veel minder met een dag rust ertussen.

Langer dan 3 kwartier is de energie simpelweg op, ik kan qua tijd wel langer door rijden, maar ze houdt het niet vol fijn bij elkaar te blijven. Dan rij ik liever korter 'goed', dan de duur proberen op te rekken.

Doe ik nu echt iets verkeerd? Ben ik te hard gegaan in de training dat ze het niveau nog niet aan kan? Zit het in de voeding.

Ik weet het even echt niet meer. Zijn er mensen hier die tips hebben of waar ik het het beste in kan gaan zoeken. Het is absoluut niet dat ze het slecht doet, ze doet het prima, maar vooruitgang lijkt gewoon te stagneren.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:14

Mijn eerste gedachte is andere brok en daar veel minder van voeren. Mijn merrie heeft ook op 3kg gestaan, nu al ruim een jaar op een andere brok 1,2kg en doet het daar ook nog eens veel beter op. Sinds ik dit voer geen spierpijn meer gehad, veel soepeler en frisser, maar zonder dat irritante nerveuze gedoe.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:17

Is je paard niet wat ziekjes? Spierpijn, veel zweten. Doet mij denken aan een paard wat een beetje grieperig is..?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:18

Zelf geef ik nooit brok, maar wel olie. Lijnzaadolie om precies te zijn is het allerbeste.
Dit geeft de energie namelijk langzaam vrij waardoor je paard langer door kan gaan, en van begin tot eind van de training even energiek is. Je moet minimaal 2 x 20 ml per dag geven, maar je kunt dat rustig (maar wel langzaam!) opvoeren tot bijvoorbeeld 200 ml.

Ook geef ik chevivit. Hierin zit vit. e en selenium. Raken ze mooi gespierd van, en helpt tegen spieren.

Trouwens 45 minuten is echt lang zat, beter kort en succesvol trainen dan lang. Wissel het ook lekker af, ook in het bos of met grondwerken kun je spieren kweken. Zelfde fresultaat qua spieren, maar wel een blijer paard ipv een paard dat denkt pfff weer dressuur.

Anoniem

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:20

Al eens magnesium geprobeerd? Zo te horen zou haar dat ook wel eens kunnen ondersteunen. Een paard op dit niveau zou je schema theoretisch best aan moeten kunnen. Hoe oud is ze?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:40

Misschien eens bloed laten trekken dan weet je of er tekorten zijn en wat je zou moeten bij voeren

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:43

Het lijkt mij eigenlijk prima om 4x per week te trainen, dat is om de dag of nog een keer extra. Een dag rustig aan doen en herstellen tussen 2 trainingen lijkt me alleen maar positief voor het dier. Trainen is toch een aanslag op een lijf en op spieren en die hebben herstel nodig. Zelfde als bij mensen.
Waarom zou je perse vaker willen trainen?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:46

Ik vind 3 kg per dag wel heel erg veel. En dan geef je zelf ook nog bij.
Mijn merrie doet het op 2 handjes muesli per dag en onbeperkt hooi en loopt elke dag zo'n anderhalf uur 7 dagen per week. Verder krijgt ze er niks bij behalve af en toe een kontje van het brood.
Het rotte van in pension staan is dat je niks te zeggen hebt over het voerbeleid.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:49

Ik zou ook eerst gaan voor ander (en minder) krachtvoer. Laag in enkelvoudige suiker en hoog in olie, bijv omega power muesli. Zolang je het zelf koopt en klaar zet vinden de meeste pensioenstallen dat geen punt hoor.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:52

Op zich een dressuurmatige training van +/-45min lang zat en belastend genoeg voro een paard waardoor ze niet veel langer dit niveau "fris en met gemak" aankunnen. Echter het de dag nadien stijf zijn zou niet de regel mogen zijn, maar kan altijd wel eens voorvallen.
Ik zou zeker en vast meer variatie in je training inbouwen, je paard moet ten alle tijde correct gereden worden, maar moet imo niet elke training de verzameling opgelegd in een Z-proef tonen. Door minder verzameling en oprichting te vragen kan je wel meer aan de conditie werken zonder telkens een "aanslag" op de spieren te plegen.

Ik ben niet voor brok en al helemaal niet voor 3kg/dag, dus zou uitkijken naar ander voer. en eventueel laten controleren op magnesium en vitamine E tekort. Dit kan ook wel eens voor strammere spieren zorgen en in sommige gevallen sneller zweten.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:53

Ze krijgt alleen ochtend en middag hooi? Dus avond en nacht helemaal niks meer?

Krijgt ze niet veel te weinig hooi binnen? Wellicht ook last van maagzweren en daarom ongemakkelijk?

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:53

Tijdens de training heb je eigenlijk 4 facetten waar je aan werkt: Coordinatie, kracht, snelheid, uithoudingsvermogen. Tijdens een dressuurtraining in de bak oefen je voornamelijk coordinatie en kracht. Dit zijn onderdelen die ik persoonlijk niet langer dan 30 minuten intensief train. Snelheid en uithoudingsvermogen train ik langs de weg / beek / zandpaden. Uithoudingsvermogen train je door LSD-werk (google maar eens,vind je hele leuke opbouwschema's schema's) Snelheid train ik door interval trainingen (1 minuut hard galopperen, 3 minuten draven om op adem te komen, 1 minuut hard galopperen, 3 minuten draven etc. en dit kun je steeds uitbouwen) Daarnaast is mentale gezondheid voor een paard ook belangrijk: veel afwisselen door alle 4 de disciplines te trainen op een andere manier houd je echt afwisseling in je werk.

Om dus je vraag te beantwoorden wat je 'verkeerd' doet is dat je uithoudingsvermogen lastig kunt trainen tijdens een dressuur training. Probeer dit eens op een andere manier te trainen :) dan zul je zien dat de een zware dressuurtraining voor je paard later ook makkelijker vol te houden is.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:58

Eerst bloed laten checken of alles voor elkaar is, dan voeding wijzigen met behulp van iemand die er verstand van heeft en dan opnieuw met opbouwen beginnen. En meer ruwvoer.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:00

Doe je alleen maar training? Kom je wel eens buiten?
Conditie opbouwen doe je in mijn ogen ook met veel buiten rijden en met name stappen. Bergje op bergje af, gangenwisselen en ondertussen genieten van de natuur. Hierdoor krijgen paarden echt een conditie van een beer is mijn ervaring.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:04

HorseTopShop schreef:
Ik vind 3 kg per dag wel heel erg veel. En dan geef je zelf ook nog bij.
Mijn merrie doet het op 2 handjes muesli per dag en onbeperkt hooi en loopt elke dag zo'n anderhalf uur 7 dagen per week. Verder krijgt ze er niks bij behalve af en toe een kontje van het brood.
Het rotte van in pension staan is dat je niks te zeggen hebt over het voerbeleid.

Tuurlijk heb je daar iets over te zeggen. Het is jouw paard, dus wat kan er zo moeilijk zijn om gewoon emmertjes klaar te zetten aan de stal bijvoorbeeld? Kost evenveel tijd als gewoon voeren maar je kan zelf kiezen wat je paard krijgt. Wij hebben drie paarden en elk hebben ze een ander voerschema: de oudste (20) krijgt een flinke schep onderhoudsmix 's ochtends en 's avonds + 's middags Balance mix van Aveve. De twee jonge paarden krijgen 's middags wat brood of worteltjes. Die van 9 krijgt een schep onderhoudsmix 's morgens en 's avonds, die van 8 krijgt een kleine halve schep onderhoudsmix omdat ze anders te veel energie krijgt. Elk paard is hier zo verschillend in... Zou het misschien aan het magnesiumgehalte in de spieren kunnen liggen (=stijfheid)? Heb je al eens geprobeerd om bijvoorbeeld lijnzaadolie of geplette haver toe te voegen aan het voerschema?

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:05

Komt jouw paard wel voldoende buiten? Ik heb zelden tot nooit een paard dat stijf is. Maar ik laat ze dan ook altijd het 'werk uit het lijf lopen' zoals ik het noem. Voordat ik train zijn ze al een poos buiten geweest dus door de vrije beweging buiten zijn ze al niet stijf door de training van de dag er voor. Na een intensieve training volgt de volgende dag een training met bijv alleen wat loswerken. Krachtvoer krijgen ze niet eens grote hoeveelheden. Ruwvoer vind ik belangrijker. Dus 2 kilo maximaal. Nu staan ze op 1 1/2 kilo. Bij jou valt het me op dat er geen voerbeurt met hooi staat voor de avond. Dat kan al niet goed zijn.

kim_1986
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:12

Komt je buiten (wei/paddock)? krijgt ze in de avond en nacht geen hooi meer?

Dit zijn factoren die zeker van invloed zijn. Brokken is eigenlijk niet heel best er zit heel veel suiker in. Zweten is een manier om afvalstoffen af te voeren.

Als ze heel de dag op stal staat en alleen maar eruit komt om te trainen is niet heel raar dat ze conditonieel niet voorruit gaat.

Tevens is het belangrijk dat je ook een herstel periode krijgt na de . Op het moment dat ze niet voldoende herstel krijgt, krijg je beschadigingen van spieren en dus stijfheid...

Mocht je nog vragen hebben hierover stel ze gerust

Groetjes Kim (Hippodinami, osteopathie voor )

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:12

Wat voor brok krijgt je paard nu? Als je iets meer weet van wat je paard binnenkrijgt via het brok dan kan er meer over gezegd worden.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:14

Ik kan je NAF Five Star Magic aanbevelen, sinds ik deze gebruik zit mijn merrie veel beter in haar bespiering en geeft ze een fijner gevoel tijdens de training.

Mijn voerschema: 2x daags 1kg Sport+brok van Subli, onbeperkt ruwvoer en 1/2 schep (droog) speedybeet

Training: 4x 45 minuten dressuurtraining, 1x springen, 1x longeren en 1 vrije dag. Uiteraard staat ze overdag in groepsverband in de paddock.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:28

je paard zou zeker 7 tot 10 kg hooi per dag moeten krijgen. dat is langdurige energie.
als je krachtvoer veel zetmeel en suikers bevat, kan hij dit misschien moeilijk verteren. dat kost veel energie en daar worden ze ook "sloom" van of eerder moe.
minder krachtvoer en olie bij voeren of ander krachtvoer dat minder zetmeel/ suiker bevat. ( samen bijv. maximaal 20%) liever nog minder.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:32

Ik mis een aantal essentiƫle dingen.

- hoeveel hooi en wat voor kwaliteit
- hoe vaak komt ze buiten?
- hoe is je training opgebouwd?
- hoe oud is je paard?

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:22

Komt op mij over alsof ze gewoon veel teveel krijgt en stijf in de spieren staat, omdat ze al die afvalstoffen niet kwijt kan. Krijgt ze soms op dagen dat ze vrij heeft hetzelfde gevoerd? Ik zou drastisch minderen en idd haar vooral uit hooi en vetrijk voer of olie haar energie laten halen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:28

Ik heb mijn Z paarden nog nooit zoveel brokken gevoerd. Ook geen pulp enz.


4 keer trainen is in principe ook voldoende. Die 4 keer moet je ook niet alle 4 voluit gaan. Dus niet elke keer alle Z oefeningen er uit persen.
Ook lekker naar het bos een keer lekker naar voren draven, sprintje trekken.
De andere dagen lekker in de wei laten staan met andere paarden, fris in dat koppie houden.

Wat krijgt ze in de nacht aan hooi, dat staat er niet bij in je schema.
Staat ze overdag buiten?
Als ze de hele dag zelf lopen bouwt meer conditie op dan wat wij menen te doen in een uurtje.

Justico
Berichten: 107
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:34

Ik zou ook eerst naar het voer kijken. 3 kilo is best veel. Ik heb dit ook gehad met een paard die op pension stond. Ze gaven al meer krachtvoer. Dit heb ik omgegooid naar een kwart biks en 3kwart Kentucky Light, twee keer daags. Al vrij snel een heel ander paard. 4 keer daags hooi. Magnesium is ook goed om bij te voeren als supplement. Vooral bij zwaarder trainen kan een paard dit snel tekort hebben. Dit voorkomt haar stijfheid voor een groot deel de volgende dag. Probeer eens wat dingetjes uit. Ik zal wel de stal eigenaar op de hoogte stellen. Misschien kunnen zij meedenken of in ieder geval dat je hen dat gevoel geeft. Dan strijk je ze niet tegen de haren in. Succes!

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:38

Allemaal goed bedoelde adviezen over voer en supplementen, maar ik denk dat je de stap van bloed afnemen niet moet overslaan, hoor.

Hoe oud is je paard? Bij veel zweten denk ik direct aan Cushing, maar dat is omdat mijn eigen ervaring is dat mijn eigen paard dat symptoom als eerste had...

Daarnaast: Begrijp ik goed dat ze op de namiddag alleen 1,5 kg brok krijgt? Zonder ruwvoer? Nooit alleen brok voeren! Dat is enorm slecht voor de maag. Van brok gaan ze meer maagzuur aanmaken en als er niet langzaamaan steeds kleine beetjes voer door de maag komen (wat er met ruwvoer eten gebeurt) dan is dat zuur erg slecht voor maag en slokdarm. http://www.dehoefslag.nl/verzorging/3-r ... -maag.html

Rij je toevallig na die laatste voerbeurt?