Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 14:14

Hoi,

ik open dit topic voor een vriendin van mij.

Haar ruin wordt elke week minstens 5 keer getraind (stevige training, meestal 3 kwartier tot een uur).
Paard staat elke dag zo'n 8 à 10u op een wei (afgegraasde wei).
's Ochtends en 's avonds krijgt hij een kilo pavo all sport en natte zemelen.
's Avonds krijgt hij ook een hoopje hooi.

Paard staat ruim in het vlees (niet om te zeggen dik, maar voor een sportpaard toch ruim).

Vriendin gaat pavo e'lyte bijgeven op aanraden van haar lesgever en zocht hier een voer voor zodat ze het supplement eronder kan geven.

Welk voer kan ze hem geven en in welke hoeveelheid?
Ze wil namelijk voorkomen dat haar paard te véél gaat binnenkrijgen dat hij eigelijk niet nodig heeft.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:00

Hou er rekening mee dat er in veel van dat soort supplementen best veel suikers zitten, vooral in die van Pavo.
Ruim in het vlees komt toch door de verhouding eten/beweging denk ik. Hij krijgt meer binnen dan dat hij kan verbruiken waardoor hij aanzet, nu al. Dus ik zou op gaan passen met nóg meer voer of suikerrijke supplementen.

Wat ik persoonlijk zou doen is het paard meer ruwvoer geven als basisrantsoen en hem voor de intensieve arbeid toch een goed ondersteunende sportbrok geven. En dan misschien niet twee kilo per dag?

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:18

Ik had idd ook al mijn twijfels over die 2 kilo per dag.

Ze staat op een pensionstal dus heeft helaas niks in de pap te brokken betreffende het ruwvoer.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:30

2 Kilo voer terwijl hij 'maar' 45 min werkt per dag lijkt me erg veel.
Stuk minder voeren of meer werken dus.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:41

Paard is énorm voorwaarts dus dat zijn toch 45 stévige minuten hoor!

Maar ik ga haar idd adviseren om een pak minder te voeren!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:43

Minder krachtvoer en meer ruwvoer :-) Kan hij niet een extra beurt hooi krijgen? Ik vind de hoeveelheid ruwvoer erg minimaal (vooral als hij dan ook op een afgegraasde wei staat).

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:12

waarom moet dit paard anders gevoerd dan?
wat is er mis mee,of lees ik daar nu helemaal overheen,misschien wat minder van die pavo,maar verder zou ik het zo laten

wat is een afgegraasde wei?
kan toch genoeg op staan en zeker als ik lees dat het dier wel ruim in het vlees staat zou ik aan de voeding helemaal niks veranderen.
het supplement kan ze gewoon mengen met de pavo all sport en de natte zemelen :j

en waarom krijgt het natte zemelen?

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 08:28

Paard staat iets te dik en moet nu van de lesgever een supplement krijgen, namelijk Pavo E'lyte.
Aangezien in die E'lyte veel suikers zitten en het paard nu al een hyperactief bommetje is,
denk ik dat dat niet gaat goedkomen in combinatie met 2 kilo pavo all sport per dag.

Afgegraasde wei is in dit geval: 3 paarden staan er elke dag op, mest wordt niet verwijderd en het is maar 1 stuk dus omweiden is niet mogelijk. Gras is dus vrij op.

De eigenaar is er nooit als het eten gegeven wordt dus ze kan het supplement er niet onder doen.
De eigenaar van de stal gaat dit ook niet doen...

Natte zemelen? Geen idee... Dat is nu eenmaal wat ze op die stal geven :-)
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 23-08-12 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:30

Ze wil graag dat het paard 'niet meer zo ruim in het vlees zit', dus dan zou je toch iets in het voedingspatroon moeten veranderen ;) Als jij als mens af wilt vallen ga je toch ook diëten? ;)
Paard krijgt meer binnen dan hij kan verwerken in zijn dagelijkse arbeid waardoor hij aankomt.

Wel naar trouwens dat je al paardeneigenaar op die stal zo weinig te zeggen hebt. Je moet toch minstens kunnen bepalen hoeveel ruwvoer je paard krijgt?

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 08:33

@Anne.: daarom ben ik blij dat ik met mijn paarden op een weiland sta waar ik zelf alles te zeggen heb.
Het is niet deze stal alleen, in heel de omgeving zijn er 5 pensions en maar 1tje waar de eigenaars zelf mogen bepalen hoeveel ruwvoer hun paard krijgt.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:43

Heel bijzonder.. Het stalgeld zal wel incl. ruwvoer zijn.. Of niet ;) Hoe minder de paarden dan krijgen hoe meer geld meneer pensionhouder overhoudt.

Ik blij nogsteeds bij mijn eerdergenoemde advies. Meer ruwvoer, minder krachtvoer :)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:50

Waarom moet ze die E'lyte gaan voeren? Drie kwartier training tot een uur vind ik niet uitzonderlijk, heeft ie daar elektrolyten voor nodig? Hij is goed op gewicht en krijgt meer dan voldoende krachtvoer, dan heb je dat soort supplementen niet nodig, lijkt me.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:34

Waarom weet ik helaas niet, ik plaats het topic zodat ik het aan de eigenaar kan doorbriefen :-)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:01

die elyte zijn toch ook fijne korreltjes geworden. Misschien een kleine hoeveelheid luzerne of grasmix om de korreltjes onder te mengen.

Verder vragen of de hoeveelheid brok niet verminderd kan worden 2x 3/4kg ofzo en of het niet in emmertjes aan de stal kan worden klaargezet, zodat je wel het supplement eronder kan mengen.

Als laatste zie ik okniet het verband tussen te vlezig en electrolyten, tenzij het paard zich pleuris zweet tijdens die 45min arbeid

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Voedingsadvies gevraagd, sportpaard ruim in het vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 10:18

Maandag ga ik naar de les kijken zodat ik eens kan zien hoe intensief er juist getraind wordt :-)

Mijn gevoel zegt dat de E'lyte niet gegeven hoeft te worden en dat zijn sportbrok geminderd moet worden en dat het ruwvoer omhoog moet.

Daarom ook dit topic, om te zien of ik qua gevoel juist zit, ik geef niet graag onderbouwd een mening of advies.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:45

ik ben wel benieuwd naar de reden van die lesgever om electrolyten te gaan voeren..dat is toch eigenlijk gewoon zout??
vraag dat nog even na,ik hoor het vaker,maar dan ligt het toch eigenlijk in 90% van de gevallen aan de manier van trainen/lessen of een paard al dan niet iets extra nodig heeft.
zweet het paard veel of weinig dat is ook nog eens dier afhankelijk.
net als bij mensen,de een zweet nou eenmaal sneller dan een ander.
zeker bij warmer weer zweet je ook nog eens sneller,zou dan juist de training wat aanpassen en meer stappen tussendoor?

denk dus dat het verstandig is om gewoon zo te blijven voeren,die 2 kilo pavo word dat dier niet dik van hoor,van teveel gras en/of ruwvoer juist eerder ;) :j
dat vind ik er van :P

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:57

chipieke schreef:
Ik had idd ook al mijn twijfels over die 2 kilo per dag.

Ze staat op een pensionstal dus heeft helaas niks in de pap te brokken betreffende het ruwvoer.


Ruwvoer is meestal een punt van aandacht op pensionstallen, zeker met de huidige hooiprijzen.
Gelukkig zijn er vele opties wb ruwvoer in zakken tegenwoordig.
Makkelijk te mengen met het krachtvoer: beter kauwen, eerder verzadigd, betere opname van voedingsstoffen etc.