Vraag over het hooi geven aan een pony?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wammie

Vraag over het hooi geven aan een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 20:52

Hallo,

Ik had een vraag over het voeren van hooi.
Mijn pony wordt 3x per dag gevoerd, 07:00 - 12:00 - 20:00

Ik zet een krat voor zijn stal en elke keer pakt diegene die voerdienst heeft een pluk er vanaf.
Soms kom ik smiddags en heeft hij helemaal geen hooi.

Ik vroeg me af of het misschien beter was om de krat inplaats van te laten verdelen door de personen die voerdienst hebben
het in een grote hooinet zal doen. Ik heb een hooinet waar iets meer dan een krat in past. Hierdoor kan de pony zelf onbeperkt eten.

Ik doe dit ook voor de spijsvertering. Ik ben wel bang dat hij hierdoor dikker zal worden omdat hij in een keer erg veel hooi kan eten.

Heeft iemand tips voor mij?
Groetjes

Love Wammes

tamary

Re: Vraag over het hooi geven aan een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:54

3 hooinetten vullen en wegen, dan weet je hoeveel hij krijgt en kan je altijd meer of minder/armer hooi geven afhankelijk van zijn gewicht.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:54

1 hooinet per dag is wel heel weinig hoor! Dan zou ik 3 hooinetten klaarleggen, zodat er elke voerbeurt een hooinet gegeven wordt.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Wammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 20:56

Ik had eerst elke keer een hooinet maar hij heeft t steeds op. Ik heb nu een hooinet maar die is echt gigantisch, daar past meer in dan die 3 hooinetten die ik ervoor had. Die heb ik nu opgehangen, ik ga morgenochtend kijken of er nog wat in zit. Ik zou graag willen dat hij continu wat hooi heeft inplaats van steeds een beetje en het snel opschrokt.

Love Wammes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:05

Als hij zijn porties snel opschrokt dan krijgt hij (in ieder geval voor zijn beleving) te weinig. De kans dat je zo'n pony "continu" door kan eten met de hoeveelheid die jij hem kennelijk geeft is dus nul. Of je moet meer hooi geven of je moet er vrede mee hebben dat hij tussen de hooibeurten een periode zonder hooi staat.
Persoonlijk zou ik de porties zelf maken en klaarzetten, zodat degene die voert gewoon 1 portie kan geven.

Wat voor pony is het en hoeveel hooi leg jij voor een etmaal klaar? En wat voor kwaliteit hooi is dat?

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:09

best eens wegen hoeveel hooi je nu werkelijk per dag geeft en kijken naar de conditie van je pony. Als hij mooi op gewicht is en je biedt +/- 1.5% van z'n lichaamsgewicht aan. Dan hoef je niet mer te gaan voeren, maar een hooinet aan te schaffen met kleine mazen zodat je pony meer moeite moet doen om het eruit te krijgen. op deze manier is hij veel langer bezig met knabbelen en peuzelen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

Wammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 18:01

http://www.freebits.nl/view.php?filenam ... 25_006.jpg

Dit is een foto van het hooinet dat ik nu heb opgehangen.
hoeveel hij weegt zou ik niet weten.

ik heb een welsh van 1,30.

Ik had eerst elke keer een krat voor zijn stal en gaven ze een portie.
ik merkte dat dat wel erg snel op ging.

Ik ben meer bang dat hij te dik wordt omdat hij nu in een keer heel veel krijgt.
Het is wel een hooinet met kleine mazen, hij moet er dus wel echt moeite om doen.

Groetjes Marieke

Love Wammes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:44

Het lijkt mij wat weinig voor een hele dag+nacht.
Er zijn bij de Xenos (en buitensportzaken) wel van die weeghaakjes te koop, daar kun je het net aanhangen en weet je hoeveel het weegt.
Maak gewoon 3 porties, eventueel in 3 hooinetten en leg die klaar. Dan krijgt hij het eten in ieder geval gespreid over de dag zijn ruwvoer. Dat grote net eet hij waarschijnlijk wel achter elkaar leeg en dan heeft hij veel langer niets.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:47

ik ben ook bang dat dat nog te snel leeggaat..
ik heb ook zo een net, die nog veeeeeeeel voller zit, daar doet hij een uurtje of 5 mee, hij krijgt 2 keer daags zo een net.

806.7 goedgekeurde km's klasse III+3=klasse 4 startgerechtigd

Wammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 20:02

Ik heb het nu 2 dagen geprobeerd en er zit nu steeds nog een beetje in. Ik doe hem niet helemaal vol.
ik ben meer bang dat ik hem overvoer dan dat ik hem te weinig geef.

Ik ben bang dat hij juist dikker wordt omdat hij nu continu eten tot zijn beschikking heeft.
Bij ons willen ze alleen smiddags en savonds hooinetten ophangen en sochtends niet.

Mijn vraag was meer of het beter was om hem heel de dag te laten eten. Of porties.

Love Wammes

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:00

Dat is een mooi formaat hooinet! Worden de paarden 's ochtends niet gevoerd met ruwvoer of krijgen ze het op de grond? Anders zou ik het hooinet wat ze als laatste 's avonds krijgen wel lekker vol doen, zodat ze niet te lang zonder staan als ze 's ochtends geen hooinet krijgen. En dan desnoods wat minder in het net wat ze 's middags krijgen.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:29

je kunt ook kiezen voor een heel fijn mazige hooinet

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie