Verschillende soorten hooi, wat is nou het beste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
frodo77
Berichten: 101
Geregistreerd: 25-09-09

Verschillende soorten hooi, wat is nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 17:51

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over hooi

Wat is nou precies het verschil van hooi.
Je hebt namelijk de keus uit:

-weidehooi
-natuurhooi
-kruidenhooi
En misschien nog wel meer?

en dan heb je ook nog verschil met:

-grof hooi
-fijn hooi
-nog erg groen hooi

Ik weet nu niet meer wat het beste is. Wel weet ik dat mijn paard geen (voordroog)kuil meer mag hebben. Gevoelig voor gaskoliek, en hij verzamelde veel gasophopingen op kuil voer.

Wie weet wat nou echt goed hooi voor paarden is? En of grof, fijn of groen hooi beter is?

Alvast bedankt !


pipo

Berichten: 8223
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:01

intresant! onze Princess kan ook niet tegen kuil en voordroog..die schijt gelijk rechtachteruit.
natuur en kruidenhooi zijn volgens mij hetzelfde. minimaal bemest of zelfs niet.
de kleur van het hooi ligt ook aan de droogtijd.
verder is het altijd goed om langer hooi te geven en het liefst wat stengelig, dan heeft de maag en darmen tenminste werk.
graszaadhooi is heel stengelig en zit weinig voeding in, maar mijn andere paard kreeg daar dus koliek van.

frodo77
Berichten: 101
Geregistreerd: 25-09-09

Re: Verschillende soorten hooi, wat is nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-12 11:17

Bedankt voor je antwoord!!
Dan denk ik er toch over om over te gaan naar stengeliger hooi zodat de maag en darmen wat te doen hebben.
Hij staat nu op weide hooi, vrij groen nog en niet echt stengelig. Hij heeft het ook zo op.

Verder niemand met ervaringen?

glindaofoz

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-06-12

Re: Verschillende soorten hooi, wat is nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:40

Ons paard is op grof hooi gezet omdat dat het dichtst bij zijn roots ligt. daarbij extra granen (gebroken) mix hierdoor heeft hij op dit moment bijna geen zomerexceem meer. alle haren groeien weer alleen jammer dat het langzaam groeit.

Trots eigenaresse van mijn tinkermerrie Glinda Of Oz... Hier kan je allerlei dingen lezen over Glinda :)http://glindaofoz.webklik.nl

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:43

je vergeet nog graszaadhooi :)

ik denk dat het ook afhankelijk is van het paard en wat hij moet presteren.
en dan heb je nog persoonlijke voorkeur van het paard. grof hooi schijnt bijvoorbeeld beter te zijn, maar paarden eten het slechter dan fijn hooi.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in Belgiƫ

Re: Verschillende soorten hooi, wat is nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:02

oh hemel, je hebt nog bio-hooi ook en ga zo maar door.
Ik denk dat het een beetje aan je portomonee ligt welk hooi je koopt en het aanbod ervan.
Dijhooi is vaak het godkoopste, omdat dat daar in sommige gevallen ook gewoon onkruid tussen zit enzo. Maar ik denk dat het gros van het hooi voro paarden, gewoon weide hooi is.
Als je het weide hooi wat langer laat staan tijdens het groeien, dan wordt het wat langer en stengeliger, wanneer je maait wanneer het jong en verst is, dan krijg je fijn hooi.
Ik heb twee snedes van hetzelfde land en de eerste snede was fijn en jong en bij de tweede snede hebben ze het met opzet langer laten staan en is het een iets ruwere snede geworden.
De fijne snede is ook hoger in eiwitten, omdat het nog erg jong gras was, de tweede snede is iets minder.
Vaak geven paarden de voorkeur aan het zachtere hooi, wat prima is, maar daarnaast kan je ze een plakje erwtenstro geven ofzo, om toch te zorgen dat ze genoeg stengelig spul binnen krijgen waar ze goed op moeten kauwen. Hoe meer ze kauwen, hoe beter de spijsvertering werkt.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

frodo77
Berichten: 101
Geregistreerd: 25-09-09

Re: Verschillende soorten hooi, wat is nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-12 22:26

Bedankt voor jullie antwoord!
Hij krijgt nu echt fijn hooi maar dat heeft hij dan ook best snel op en vind het erg lekker.
Daarom zit ik erover na te denken wat meer stengelig hooi te gaan zoeken. Maar hij moet het wel gaan eten natuurlijk, hij is best kieskeurig soms :p

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Verschillende soorten hooi, wat is nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:40

Ik heb wel eens heerlijk ruikend, lichtgroen grofstengelig hooi van natuurland gekocht. Echt mooi spul met weinig onkruid er in, maar het eerste wat de paarden deden was met de neuzen door de bakken en alles er uit gooien op zoek naar dat ene lekkere sprietje en vervolgens gingen ze hinniken of ik niet iets anders had en gebruikten ze het om overheen te plassen... Dat heerlijk grofstengelige gezonde hooi (ook nog goedkoop toen) vonden ze dus echt niet lekker...

Voer van eigen land eten ze hier wel heel goed.

ik vind die benamingen soms ook wel ingewikkeld, want wat de ene "fijn" vind en de ander, daar kan wel verschil in zitten, net als grofstengelig. En is kruidenhooi nou alleen met voederkruiden, want er zijn ook mensen die hooi met onkruiden gerust kruidenhooi noemen ;) Tja en onkruidvrij, is dat puur alleen gras, en moet je daar blij mee zijn? Dan heb je nog bemest, licht bemest en onbemest, Ik vind het altijd maar het beste om ergens te kijken en dan een open pak te bekijken, te ruiken en te voelen/los te schudden en dan bepalen of het geschikt lijkt, en als je dan ook nog eerst een pak mag proberen of ze het ook eten... Dan is dat wel zo fijn!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker