Spelt vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lepetit
Berichten: 19
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:04

ruwe spelt word in kleine porties gevoerd. Bij het andere voer.
Alleen ruwe spelt is niet aan te bevelen daar het geen volledig voer is.
Ruwe spelt is een graan soort maar niet te vergelijken met de doorsnee graan soorten.
Mensen met een gluten allergie kunnen wel spelt verdragen.
Spelt bv nl makkelijk opneembare voedingsstoffen. Hierom word spelt ook vaak gebruikt voor paarden met kauw-spijsverterings problemen.
Het is belangrijk dat de ruwe spelt ongepeld is anders werkt het minder. Ruwe spelt moet eigenlijk ook niet geplet worden, dat verminderd ook de werking.
Ruwe spelt werkt ook goed voor paarden en pony´s die erg snel eten. Ze kauwen het nu veel beter is mijn ervaring.

Ik ken iemand in de achterhoek die onbespoten ruwe spelt verkoopt.


Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:40

Volgens mij is ook niet alle spelt gelijk hoor. Ik meen dat ik ooit heb gelezen dat er verschillende rassen zijn, waarvan er maar 1 of 2 goed voor paarden zijn.
Maar precies weet ik het niet meer. Ik heb toen wel besloten niet "zomaar" spelt bij de molen ofzo te halen.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

lepetit
Berichten: 19
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: Lochem

Re: Spelt vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:13

je hebt verschillende soorten spelt, maar doordat spelt een oergewas is verschillen ze heel weinig.
Spelt bij een molen is vaak gepeld en gespoten voor een hogere opbrengst ( is mij verteld)

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Spelt vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-12 16:51

ik heb het nu een week in huis, en voer 200 gram spelt met 400 gram luzerne mix van hartog.

Enige gekke is, dat ze nu op hoofd, oor, borst en schouder plekjes heeft. Korstjes, boederig en ontstoken. Kan me niet voorstellen dat het met elkaar te maken heeft, maar wellicht zijn er ervaringen_

Anoniem

Re: Spelt vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:31

wat gek zeg....en de luzernemix voerde je al wel?
verder niets veranderd qua voer?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-12 10:45

nee, verder niets veranderd, luzerne voerde ik al.

Enige wat er bij gekomen is, s een hoest supplement, waar ik nu twijffels over krijg. IS die van allesvoorjepaard, maar wie weet zi daar wel veel suiker in, en krijgt ze daar enorm jeuk van, en jeukt ze zich stuk..

edit, de hmp horse van exellent

Anoniem

Re: Spelt vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:49

zou gewoon,als dat mogelijk is, even stoppen met dat supplement en bekijken of de korstjes en plekjes dan minder worden...

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Spelt vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-12 11:24

dat ga ik idd doen. zat me dat vannacht te bedenken, dat dat het wel eens kon zijn..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers