rare zure geur aan brok

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Abacab

rare zure geur aan brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 13:33

Toen ik gister mijn paard een schep voer wilde geven rook ik een heel aparte geur van de brok afkomen. Een geur die lijkt op die van bier. De brokjes zien er nog mooi uit, egaal gekleurd en ze zijn ook nog hard. Voor zover ik kan beoordelen is er geen sprake van schimmel. Het lijkt er eerder op dat er iets in de brok is gaan gisten? Maar wat en hoe? Misschien door het extreem warme weer?

Deze brok zit in een ton, de zakken heb ik niet meer dus ook niet de houdbaarheidsdatum. Ik denk dat de brok een maand of 4 oud is, ouder is het zeker niet. Weet iemand waardoor de geur zo is veranderd en of dat kwaad kan voor de paarden? Het is een kilo of 60 en om dat nu zo maar weg te gaan gooien vind ik ook zo wat. Vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

love_Soraya

Re: rare zure geur aan brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:24

als de geur echt zo is veranderd zoals jij het omschrijft, zal ik het zelf persoonlijk niet meer geven.. maar je praat inderdaad wel over 60 kg. waarschijnlijk komt het door de hitte afgelopen dagen. jammer dat je de houdbaarheidsdatum niet meer kan achterhalen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:50

ik zou het zeker niet meer geven, bij twijfel niet doen. Indien je paard koliek krijgt kost een DA duurder dan nieuwe zakken bix halen.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen.
http://www.fanerberveld.webnode.nl

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 17:53

ben ik met jullie eens. Maar ik zat me toch af te vragen waardoor die verandering bij de brok is veroorzaakt

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:54

Staan ze in een klein hok oid? Want dan komt het misschien door het vocht.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:08

nope zeker niet vochtig. Geur lijkt ook een beetje op die van kuil

Fas est ab hoste doceri.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:11

Nou ja, geen idee waar het vandaan komt. De conclusie is in ieder geval dat je het beter niet meer kunt geven ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:13

Door de warmte en samenstelling van de brok kan er ontmenging gaan plaats vinden.
Vocht (luchtvochtigheid) is er altijd in aanwezig..al was het maar tijdens het open doen en sluiten.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:17

Even bij de voederfabricant informeren. Die kent waarschijnlijk de risico`s van zijn eigen voer wel. Het kan zijn dat de granen of een andere ingrediënt te vochtig is geweest bij het persen en nu bij het warme weer gaat broeien. Voelt de brok ook warm aan?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:19

Bij het persen wordt er altijd "vocht" gebruikt..en heb je bv. melasse als bindmiddel nodig.

Gist
Citaat:
Wat is melasse?

Melasse is een basisgrondstof voor de productie van bakkersgist. Het is een restproduct dat ontstaat bij suikerproductie in de suikerfabriek. Melasse is een suikerhoudende grondstof (ca. 50% suiker) en bevat daarnaast niet-suikercomponenten (35%) en water (15%). De gist verbruikt de suiker als koolstofbron en gebruikt daarnaast nog een aantal andere componenten uit de melasse.

De melasse wordt aangevoerd met vrachtwagens of per boot, gelost op de melasselosplaats en van daaruit naar de verschillende opslagtanks gepompt.

Vooraleer de melasse geschikt is voor het gebruik in de gisting, moet ze een vóórbewerking ondergaan in de melassepreparatie. Dit houdt in:

•de melassestroop verdunnen met water tot de gewenste concentratie
•deze verdunde oplossing met zwavelzuur tot de gewenste pH-waarde brengen
•het klaren van de verdunde oplossing door centrifugatie om de vaste stoffen te verwijderen
•het steriliseren van de verdunde oplossing tot 130°C om alle micro-organismen te doden
Laatst bijgewerkt door ceasario op 21-08-12 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:23

Vocht is niet erg, zolang het percentage niet te hoog is. Zeker bij brok gaat het dan mis bij dit weer. Maar als er zo`n partij tussen zit, krijg je meestal gewoon nieuwe zakken van de fabricant.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 16:35

Ok bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal mijn hand eens diep in de ton steken om te kijken of ze idd warm is. De geur lijkt idd wel op die van broei in kuil.

Fas est ab hoste doceri.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:42

Gooi de brok eens om in een andere bak als dat mogelijk is. dan zie je in elk geval of er schimmel, dood beest, of wat ok in je voer zit.
Is dat het geval, dan kan je het beter in de mestput gooien, niet meer voeren in elk geval.

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:12

Inderdaad ik had de ton ook leeg gehaald en overgeschept, maar het lijkt er inderdaad op dat het is gaan gisten.
Ik heb ook wel een keer gehad, zak gekocht, paard kreeg maandagziekte, toen ze eenmal weer brokken kon krijgen overgestapt op ander voer, voer in de ton werkelijk waar vergeten en toen ik me ineens bedacht dat dat er nog in zat en ik het bij wou gaan voeren als 'extra' voor me andere paard.
Heb ik het toch maar gewoon weg gegooid := stinkken...

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Maar het is nog veel leuker met een hackney pony :D !

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:16

Welk merk brok heb je?

Wij hebben het regelmatig met Pavo brokken (veulenbrok), welke soms enorm stinken. Meestal doen we de zakken terug als we dat merken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 07:22

Het is de sport extra van Master

Ik heb de brok nog eens goed bekeken en een deel uit de ton gehaald. De brok is niet warm, geen schimmel, geen beestjes, zelfs geen verkleuring. Ik heb zelfs een paar brokjes geproefd maar kon niets ontdekken. De brok die ik heb overgedaan in de andere ton is die zurige geur voor het grootste deel al weer kwijt. Het lijkt er dat dat een paar brokjes aan de oppervlakte van de ton zijn gaan gisten maar dus niet de hele ton. Wel opvallend dat die dan zo'n sterkte geur geven maar ik vermoed dat dat ook komt omdat ik de ton al een tijdje dicht had [luchtdicht]

Ik heb ook een mailtje aan de producent gestuurd

Fas est ab hoste doceri.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie