Te veel zout, erg??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
co1984
Berichten: 38
Geregistreerd: 10-11-10

Re: Te veel zout, erg??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:58

ik vind het ook wel veel ik zou de liksteen een paar uurtjes per dag erin hangen en niet de hele dag.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:35

Paul11 schreef:
Even wat info

De behoefte aan Natrium ( onderdeel van zout ) voor een gemiddeld paard bedraagt zo'n 20 tot 40 gram per dag (dit hangt ook af van de hoeveelheid arbeid, zweten etc ) dit komt overeen met 50 tot 100 gram zout ( zout bevat 39 % Natrium ).

Het rantsoen bestaande uit ruwvoer ( hooi of voordroogkuil e.d. ) en brok bevat gemiddeld samen zo'n +/- 4 gram per kg droge stof.
Dat betekend bij een opname van 10 kg d.s. ( vrij gemiddeld voor een paard van 550 tot 600 kg ) dus 40 gram, hetgeen overeen komt met +/- 100 gram zout, dus onder normale omstandigheden is de natriumbehoefte wel gedekt.

Naar ik meen wegen die zoutstenen 10 kg en als het wordt opgegeten binnen een maand betekend dat zo'n 300 tot 350 gram zout per dag. Zoals eerder vermeld kan Natrium echter gemakkelijk wordt uitgescheiden via de urine, een voorwaarde is wel, dat er onbeperkt drinkwater ter beschikking is.
Acute toxiciteit wordt wel aangegeven in de orde van 2 tot 5 g/kg lichaamsgewicht wat neer komt op 1000 tot 2500 gram, ik weet een ruime norm maar exacte cijfers zijn er niet.

Persoonlijk vindt ik een opname van 300/350 gram + 100 gram uit het rantsoen erg veel, ik zou het een paar weken aankijken, zakt de opname na 3 tot 4 weken niet, dan zou ik de toegang tot de liksteen gaan beperken.


Ik begreep dat natrium een verbinding aangaat met glucose's indien deze samen gegeten/opgenomen wordt (bijv zout over je muesli o.i.d.). Zodra deze biochemische verbinding ontstaat wordt natrium direct in het bloed opgenomen en bij een overschot uitgeplast.
Echter, zodra natrium niet helemaal met glucose's opgenomen wordt -en de verbinding niet helemaal plaatsvindt- wordt een (groot) gedeelte opgeslagen in de dikke darmen en aangeboord indien nodig.

Welke bron hanteer jij voor "Acute toxiciteit wordt wel aangegeven in de orde van 2 tot 5 g/kg lichaamsgewicht wat neer komt op 1000 tot 2500 gram, ik weet een ruime norm maar exacte cijfers zijn er niet".???
Maar goed... welk paard eet nu een kilo zout per dag? :P :+

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:53

@socxxx Afkomstig van de diergeneeskundige toxicologie

Luawinaxestx
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:47

Ja hier zit ik nu ook mee, mijn shetlander had zijn liksteen binnen 2 à 3 weken al op... Smelt het blok ook door bijvoorbeeld water?
De plaats waar de steen hing druppelde soms wel water op namelijk. :j

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:56

Luawinaxestx schreef:
Ja hier zit ik nu ook mee, mijn shetlander had zijn liksteen binnen 2 à 3 weken al op... Smelt het blok ook door bijvoorbeeld water?
De plaats waar de steen hing druppelde soms wel water op namelijk. :j


Ja zoutblokken smelten ook van regen. Ik heb een aantal zoutblokken in de wei maar na weken regen is dat hele zoutblok weg :')