Jaarling gestaag in showconditie voeren?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

amyz

Jaarling gestaag in showconditie voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 18:46

Mn jaarlinghengstje is vorige week laatste geplaatst op de show ivm onvoldoende conditie. Ergo; er moet meer vlees op. In april neem ik m weer mee, en het is dan toch wel de bedoeling dat we dan geen laatste worden :P Biscuit heeft een wat moeizame winter gehad en daarna heeft hij veeeel te lang op een kale weide gestaan met een groeispurt op de koop toe, viel echt niet tegenop te voeren. Hij zit nu lekker in zn velletje en er zit al flink wat vlees op, maar voor de keuring moet het voor een Welsh Mountain nu eenmaal goed meer zijn.

Vooral de bovenlijk kan veel extra hebben. Maisvlokken ed ben ik allemaal bekend mee, maar ik heb het idee dat dat meer is voor paarden die te mager zijn? Bis is niet te mager, moet gewoon dikker worden... Ik geef m liever niet iets waar ie ff snel van aankomt, maar iets waarvan hij het komende halfjaar gestaag mee opbouwt. Das iets beter voor m lijkt mij :)

Biscuit staat overdag op het land (9.00 - 14.30, ongeveer) en voor de rest in een uitloopstal met vrijwel onbeperkt ruwvoer. De hooinetten zijn 's ochtends leeg maar er ligt nog wat op de grond, dus t is voldoende hooi. Daarbij krijgt hij Pavo Podo met doodeenvoudige muesli en met enige regelmaat lekker een appeltje en/of een worteltje erdoor.

Wat kan ik het beste voeren om hem rustig aan te laten dikken? Ik blijf het liefste wel de Pavo voeren aangezien hij het daar goed op doet...

Divaali

tamary

Re: Jaarling gestaag in showconditie voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:50

Bovenlijn is (hopelijk) meer spier dan vetjes. Kan je hem niet als handpaard of naast de fiets trainen? En heuveltjes wandelen?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 18:59

Naast de fiets wil ik idd nog wel gaan doen, maar hij vindt rechtuit draven nog vrij moeilijk en ik ben geen held op de fiets :P

Heuveltjes wandelen? Hoe bedoel je dat? :)

Divaali

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:08

Met het risico dat je het liever niet wilt horen kan ik het toch niet laten om te zeggen dat ik hem als ik jou was helemaal niet dikker zou voeren. Ik heb net de foto's bekeken en hij is daar naar mijn mening voor een jaarling eerder te vet dan te schraal. Dan kun je hem wel nog dikker gaan voeren in de hoop dat ze hem dan hoger plaatsen, maar zijn gezondheid zal het zeker niet ten goede komen. De bovenlijn kun je inderdaad veel mooier krijgen door te trainen, maar ik zou dat niet aanraden met een jaarling. Heb geduld, dat is het enige advies wat ik je kan geven.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 19:10

Ik ben m idd voor deze show bewust niet gaan volstouwen met dikmakers als maismeel ed, vind het ook niet echt gezond... Vandaar ook dat ik vraag naar een tip om hem gestaag in conditie te voeren, qua vet hoeft er echt niet meer op maar vooral de bovenlijn mag meer hebben :)

Divaali

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:18

amyz schreef:
Naast de fiets wil ik idd nog wel gaan doen, maar hij vindt rechtuit draven nog vrij moeilijk en ik ben geen held op de fiets :P

Heuveltjes wandelen? Hoe bedoel je dat? :)

Klimmen en dalen vereist ook spiergebruik, dus alle hoogteverschillen in de buurt op en af wandelen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 19:19

Hmm dat wordt flink zoeken, maar goeie idd! Thnx :)

Divaali

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:47

Het is een hartstikke leuke pony zag ik in je profiel. Wat je wél met je jaarling kunt doen, dat vinden ze echt heel leuk is balkjes lopen.

Recht neerleggen, goede afstand maken en huppatee, erover. Ze worden er zeker van, krijgen een goede oog-hoef coordinatie en ondertussen leren ze ook nog netjes recht én naast je lopen.

Als je hem dan ook nog een longeersingel omdoet met een (rekbare) bandage rond zijn achterhand, leert hij die gelijk goed onderbrengen.

Dit is én leuk, goed voor zijn ontwikkeling, leuk voor een extra band met hem op te bouwen en goed voor zijn rug. Let wel, het is een jaarling dus .... niet teveel én te lang achter elkaar, gewoon een soort spel van maken.

Verder gewoon van genieten, de ene keer sta je achteraan, bij de volgende jury sta je misschien van voor, het is en blijft een jurysport!

Succes met hem *\o/* !

Groetjes Jacqueline

WEBSITE STAL OOSTDIJK
Volgend jaar verwachten we 1 x B (Oostdijk's D. Royal Nijinski x Stougjeshoeve Dancing Queen, ster, preferent) en 1 x A (Vechtzicht's Cymro Bach x Oostdijk's Ceridwen Memory, vrl. keur) :D
FACEBOOK STAL OOSTDIJK

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-10 18:08

Dank je abba :D

Is inderdaad ook nog wel een goeie! We hebben zat springmateriaal dus kan makkelijk :) Ben nu ook ''flink'' bezig met de Spaanse Pas voor zn hals- en borstspieren (hij voelt zich mega stoer alsie ermee bezig is hihi). Is meestal ook maar 10 minuten, anders is hij zn concentratie kwijt en gaat ie klieren..

Maar zal idd balkjes gaan lopen! Thnx voor de tip :D

En idd, met een jurysport weet je het maar nooit :) Het is in ieder geval ontzettend leuk om te doen dus we merken wel hoe het allemaal gaat lopen :)

Divaali

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie