ervaring droog voeren Marstall Wiesencobs

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Wickedwyvern

ervaring droog voeren Marstall Wiesencobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:45

Wie voert er Marstall Wiesencobs zonder eerst te weken?
En welke hoeveelheid?
Zijn er mensen die slokdarmverstopping bij hun paard hebben meegemaakt na droog voeren van de Wiesencobs?

Myour

Re: ervaring droog voeren Marstall Wiesencobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:00

Ik zou het in elk geval niet aanraden. Heb om me heen het wel eens meegemaakt (slokdarmverstopping). Maar aan de andere kant ken ik ook weer iemand die het al jarenlang probleemloos droog voert. Ik zou het risico niet willen lopen in elk geval.

Ever tried, ever failed. Try again. Fail again. Fail better ~ Samuel Becket

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:58

Ik doe het ook niet droog, vind ik wel eng. Soms iets natter dan andere dagen. Als het koud is met lekker warm water, vinden ze heerlijk! Ik voer ze als beloning tussendoor wel eens een droge. Dan gaat het maar om een paar brokjes.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:11

Mijn tinker krijgt ze droog door de muesli (van beide 250 gram). Gaat prima. In de winter als het koud is doe ik er warm water bij, vind ie helemaal heerlijk!

http://www.amazonexl.nl Voor Ruiters met een Maatje Meer
Rijkleding maat 44 t/m 54 jassen, broeken, bodywarmers,shirts, laarzen, chaps.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:18

je kunt francis een pb sturen,zij weet heel veel van wiesencobs

niets hoeft, paarden wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:20

Ik durf het niet aan. Die van ons vindt ze droog beter te pruimen dan geweekt (ik voer Wiesencobs omdat hij snel invalt), maar ik durf het eigenlijk niet droog te voeren.
Ik geef ze er wel eens eentje als snoepje en dan wordt het goed gekauwd en vinden ze het lekker, maar de hele portie... nee dat durf ik niet...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:44

Ik moet zeggen dat ik de wiesencobs ook wel es droog gevoerd heb, als ik haast heb pleurde ik 't water er op en gaf het direct, dat werkt ook wel want tijdens het eten weken ze dan al wel genoeg.
De wiezencobs zijn ook 'korte' stukjes brok.
De enige twee keer dat ik problemen met droge cobs ondervond waren het grote lange stukken die ik als snoepje gaf (echt een lange), maar dat waren geen cobs van Marstall maar van St. Hyppolit. Die weekten ook minder makkelijk en dat zijn langere brokken en daar heb ik twee keer een 'slokdarmverstopping' (loste zichzelf wel op binnen een paar minuten maar 1 keer had ik de DA al gebeld, die kon ik daarna afbellen. De tweede keer heb ik een fractie langer gewacht met bellen en toen loste het zichzelf ook op maar ik denk ook m.n. omdat het beide keren maar 1 brok was, geen hap vol zeg maar.
Ik neem dus - ookal gaat mijn voorkeur naar Marstall cobs uit en die zijn gewoon van zichzelf al 'brozer' - geen risico meer en voer ze nat. En dat hoeft dan echt niet volledig uit elkaar gevallen te zijn, maar er gaat wel water op bij mij.

Natural forces within us are the true healers of disease. ~ Hippocrates

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 16:04

Hmm... ik zou ze in mn voerbal willen doen. Dus niet dat ie daar ineens handen vol van wegwerkt, maar in een uur zal er dan toch wel 500 gr. doorheen gaan denk ik.

@rakni, hi hi, ik wilde net zeggen dat ik Francis wel zou pb-en, zie ik dat zij de laatste is die gereageerd heeft :+
Laatst bijgewerkt door Wickedwyvern op 19-09-10 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:05

I'm here ;)

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 16:06

oh, je bent zelfs sneller dan t licht, want ik was mn berichtje alweer aan t wijzigen, ha ha

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:06

haha!

Waarom wil je wiesencobs in die bal doen?

niets hoeft, paarden wel

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:08

*miepmiep!* :P

Goed plan hoor, in de voerbal, heb ik ook overwogen. Alleen had Ben 't niet door en werkt het niet echt op een drekwei e.d. en in een zaagselstal vind ik het eigenlijk ook niks, als ze die bal perongeluk in een mesthoop rollen dan ligt 't eten in de stront. Op zich vind ik 't idee van een voerbal leuk maar dat 't voer dan overal in kan komen te liggen vind ik minder geslaagd...
Ik heb ooit es ergens gestaan, daar hadden ze van die lange betonnen 'troggen' in de stallen, dan is't gaaf. Dan neem je een groot formaat hondenvoerbal (zo'n harde) en doe je ze daar in en dan die bal in de voerbak.
Maar op zich zou het idd moeten kunnen, zeker als je dan de Marstall Cobs gebruikt, dat zijn korte stukjes en dan kunnen ze ook niet in 1 grote brok stikken (beide gevallen die ik heb gehad kwamen dus van maar 1 enkele brok hé... maar dan een St. Hippolyt-brok)
Laatst bijgewerkt door Francis op 19-09-10 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 16:10

1) voerbal is vermaak en liever ruwvoer dan brok
2) dan heeft ie eventueel ook later in de avond/nacht nog wat ander ruwvoer tot zn beschikking (als ie t niet ineens opeet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:56

Onze Leo lust z'n Wiesencobs eigenlijk alleen als ik ze overgiet met flink warm water, ongeveer net zoveel water als Wiesencobs, dan wachten tot het water geabsorbeerd is (minuutje of drie) en dan meteen voeren zodat het niet te nat is en lekker warm.
Anders staat 'ie ermee te viesmeuken...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:12

je zou evt ook HAB brokken erin kunnen doen. Dat is Haver afvalbrok, ruwvoer brokje. Kun je kopen via eemland diervoeders in Soest.Er zit geen haver in maar wel haverplant restafval.

niets hoeft, paarden wel

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 18:04

Bedankt voor t meedenken, maar ik wil dus vooral geen 'afval', ook niet als t van graan komt. Bovendien is dat vaak weer geperst met melasse, etc. Ik ben nogal een miep met wat ik qua voer ok vind ;-)

Bradaigh krijgt de voerbal gewoon in zn (stro)stal. Gaat prima. Hij heeft ook al uitgevonden hoe ie moet rollen om er zo optimaal mogelijk brokjes uit te laten vallen: heen en weer op een klein stukje :D Maar vervolgens moet ie de brokjes van de grond peuzelen, dus echt snel gaat t niet.

Mocht ie de wiesencobs lekker vinden ga ik t gewoon eens proberen met een handjevol.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:09

Ik voer mijn merrie Herbs van Equifyt, das vergelijkbaar met de wiesencobs en die heb ik één keer droog gevoerd; resultaat was onmiddelijke slokdarmverstopping. Daar ben ik flink van geschrokken, dus ik voer ze nooit meer droog. Ook niet per stuk uit de hand zeg maar, gaf ze eerst ook soms als beloning ipv zo'n "echt" paardensnoepje. Maar sinds die verstopping doe ik dat dus niet meer.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:17

Gelijk hoor WW, ik zou er ook geen 'haverafval' bij voeren, ookal is't plantaardig, d'r zit toch altijd ook wel wat haver in en bevat dus gewoon weer meer koolhydraten dan je wilt en wat je zegt, voor dat soort brokken is ook weer melasse nodig. Wiesencobs zijn door middel van stoom en hoge druk geperst.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:20

ja daar zit ook wat in. Ik moest het voeren van utrecht omdat mijn paard chronische grass sickness had en risico op verstopping.

niets hoeft, paarden wel

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:30

Weet je wat ik hier interresant aan vind?
Dat behalve st hyppolyt, alle andere voermerken die grasbrok verkopen zeggen dat het zonder problemen droog gevoerd kan worden.
Ik heb op horse event alle aanwezige merken deze vraag gesteld omdat ik mijn merrie ook grasbrok wil gaan voeren en schrok ervan dat ze aanraden het droog te voeren.

Ik heb proefverpakkingen meegehad en zag bij alle dat je na het weken bijna 3x zoveel had. Lijkt mij niet verstandig dat dan droog te geven.
Marstall zei zelfs dat het geen kwaad kon als ze zich erin verslikken, "dan leren ze vanzelf langzamer eten"???

Mijn mening is dus niet droog voeren, maar als je een paard hebt wat erg rustig eet kan je het proberen.

__________________Activictoria (Merrie), 30-04-1991 ~ 27-02-2018 __________________
One word took the other and suddenly we're stronger than we ever could imagine.
A bond that can go through the fire of hell. Sharing one mind, one heart forever

13 februari 2014, mama geworden van het knapste meisje ter wereld!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:33

Tatyana schreef:
Weet je wat ik hier interresant aan vind?
Dat behalve st hyppolyt, alle andere voermerken die grasbrok verkopen zeggen dat het zonder problemen droog gevoerd kan worden.
Ik heb op horse event alle aanwezige merken deze vraag gesteld omdat ik mijn merrie ook grasbrok wil gaan voeren en schrok ervan dat ze aanraden het droog te voeren.

Ik heb proefverpakkingen meegehad en zag bij alle dat je na het weken bijna 3x zoveel had. Lijkt mij niet verstandig dat dan droog te geven.
Marstall zei zelfs dat het geen kwaad kon als ze zich erin verslikken, "dan leren ze vanzelf langzamer eten"???

Mijn mening is dus niet droog voeren, maar als je een paard hebt wat erg rustig eet kan je het proberen.

Op mijn zakken Equifyt staat ook dat je het zonder problemen droog kunt voeren, maar ik heb gezien wat er dan bij mijn merrie gebeurt.. Dat doe ik dus echt niet meer. Inderdaad wat je zegt; na het weken is het ong. 3 keer zoveel..
Dat "vanzelf langzamer leren eten" als ze zich verslikken heb ik idd ook wel eens gehoord... :n Ik vind het niks om droog te voeren.

*Edit: mijn merrie eet niet rustig, dus ik had het haar ook droog gegeven omdat ze dan misschien rustiger zou eten, maar niet dus. Denk ook niet dat dat de manier is om ze rustiger te leren eten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:42

Het uitzetten is echt wat anders dan het uitzetten van bietenpulp Tatyana, het wordt 'meer' maar dat is heel los en eigenlijk gewoon 'gras'.
Op zich zou ik dus ook nat voeren adviseren, maar dat is niet vanwege het eventuele uitzetten (als ze gewoon goed kauwen gebeurt dat nl. in hun mond al, dit spul zet niet meer zoals pulp kan doen in hun maag nog veel meer uit), maar puur omdat het zo gort droog is. Ik heb Ben wel eens een bak droge cobs van Marstall gegeven (nog voor hij die verstopping van die ene brok had) en dat kauwde hij idd netjes weg, maar hij stond er bij te schuimbekken, zoveel speeksel moest hij er voor aanmaken. Dat vind ik dan ook weer niet nodig dus alleen daarom weekte ik het al (en omdat ik het als drager voor een vit./min preparaat gebruikte).
Die verstopping kwam dan van een grote St. Hippolyt brok maar loste ook uit zichzelf op omdat de brok dus uiteindelijk wel uit elkaar viel. Zou het ook heel veel uit zetten dan was het juist vaster gaan zitten, nu kwam het door het uit elkaar vallen dus juist los.

Maar goed, ik ben het dus wel met je eens dat je ze 't best gewoon nat kunt voeren. Al zit er maar water overheen, je hoeft niet te wachten tot ze volledig uit elkaar gevallen zijn, als ze iets 'geweekt' zijn kun je ze al goed geven,

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:47

Ok duidelijk. Ik dacht dat het uitzetten idd gelijk was aan bietenpulp oid.

Het was me inderdaad opgevallen dat st hippolyt brokken groter/harder zijn dan marstall, maar mijn merrie vind deze lekkerder, dus ga denk ik kijken of er een st hippolyt dealer in de buurt zit en zal dan wel geweekt gaan voeren (naja, doe er een ruime 5 minuten over van voer klaarmaken tot voeren, dus zal dan wel genoeg geweekt zijn?).

__________________Activictoria (Merrie), 30-04-1991 ~ 27-02-2018 __________________
One word took the other and suddenly we're stronger than we ever could imagine.
A bond that can go through the fire of hell. Sharing one mind, one heart forever

13 februari 2014, mama geworden van het knapste meisje ter wereld!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:51

Oh grappig, die van mij vond die van St. Hippolyt dus minder lekker. Ik vond ze ook minder 'kruidig' ruiken vergeleken mat die van Marstall en minder 'groen'. Hij at het echt met lange tanden terwijl normaal met de Marstall de bodem zowat uit de voerbak ging.
Zo zie je maar dat ook voor paarden smaken verschillen ;)

En ja, 't duurt langer maar ze weken nog snel hoor, zéker als je 't met warm water doet. Maar ook al zijn ze nog maar half geweekt dan kun je't al geven (tenminste, ik Ben met de Marstall dus wel... dan was het vochtig genoeg om geen droogtescheur te krijgen zeg maar ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:03

Hoeveel voeren jullie eigenlijk van die Wiesencobs, per keer? In gele voerschep gerekend zeg maar?