lijnkoek,lijnzaadkoek of veekoek

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ellepel

lijnkoek,lijnzaadkoek of veekoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 12:28

ik heb een grote plak lijnkoek gekregen voor de paarden.
:D

uitleg wat het is:
Citaat:
Lijnkoek, lijnzaadkoek of oliekoek (ook wel veekoek) is het overblijfsel van lijnzaad nadat de lijnzaadolie er in een oliemolen uitgeperst is. Het materiaal komt als platte, langwerpige koeken uit een traditionele pers. Deze koeken worden na het breken in een koekenbreker en verdere vermaling tot meel met name als krachtvoer aan runderen gevoerd

het komt bij een molen hier uit de buurt vandaan en daar komen veel paardeneigenaren het kopen om aan hun paarden te geven.
zelf weet ik nog niet precies hoeveel ik ze er van moet geven.
ik geef ze nu een brokje van ongeveer 3x3 cm er van, heb nl geen idee of het ook laxerend zou werken namelijk als ze meer krijgen.

ben wel benieuwd wie dit ook aan de paarden voert en hoeveel je er nu eigenlijk van mag geven?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

petitparis

Re: lijnkoek,lijnzaadkoek of veekoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:11

ik denk dat je het eens zal moeten wegen...

als je van lijnzaadvlokken (gekookt en gevriesdroogd lijnzaad) al zo'n 150 gram per dag per paard mag voeren, dan mag je dit zeker ook van die lijzaadkoek geven, uiteindelijk is die "armer" aan voedingsstoffen en energie dan gewoon lijnzaad omdat de olie eruitgehaald is. en je dus eigenlijk alleen de balaststof en hopelijk ook slijmende stof geeft die de darmen stimuleert en eventueel wat zand kan mee afvoeren.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 15:30

dat is inderdaad een idee om het te wegen,bedankt!

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie