voeren voor het rijden ??

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Firefly4

voeren voor het rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 18:36

Hallo,

Ik heb even een vraag... ik weet dat voeren voor het rijden niet goed is, maar wat is daar nu precies de reden van.
Kun je het vergelijken met eten en daarna gaan zwemmen (als mens?)
Wat kan er allemaal mis gaan als je je paard voor het rijden voert.

Ik ben dit zelf niet van plan, maar ken wat mensen die dit elke keer doen omdat ze het paardje niet rustig houden wanneer het dier geen voer heeft gehad. Paardje denkt alleen maar aan eten en wil daardoor niet luisteren, bijt net zo lang tot die voer krijgt, maar volgens mij is dit heel slecht.

Helaas zullen deze mensen niet echt luisteren, dus adviezen over: dat paardje moet opgevoed worden kan ik helaas niets mee :(
Vind het zelf ook vreselijk om te zien.

Wil dus gewoon even weten, hoe erg kan het kwaad als een paard voer krijgt (volgens mij krijgt die half kilo basisbrokjes).
Inspanning is niet super zwaar, denk half uurtje stap/draf en beetje galop, niet zwaar aan werk, hobbymatig.

Bedankt voor de reacties!!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:41

mensen bij mij op stal geven ook standaard hun paard voer voor het rijden.. heb ook wel is gezegd of ze wisten dat dat niet goed was.. maar dan krijg je het antwoord: oh nou.. is nog nooit fout gegaan dus..

Ja.. tot het wel een keer fout gaat...
Ja het is net zo iets als zwemmen na het eten voor mensen volgens mij, ze kunnen er hevige buikpijn van krijgen ;(

Houden van jou, met heel mijn hart <3

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 18:42

Zulke mensen kun je soms wel wat he... dat die paarden hebben snap je soms ook niet...
Goede adviezen altijd weg 'zwaaien'... soms hoop je bijna dat er wat met het paard gebeurt (en dan niet voor het paardje)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:48

Ja, ze kunnen daardoor koliek krijgen...
Het beste kan je een uur wachten na het voeren...
Ik moet ook zeggen het ene paard is er gevoeliger voor als het andere.
Laatst bijgewerkt door Nicje87 op 14-09-10 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:48

Nauw als jou paard op een stal staat waar om 12 uur gevoerd word, en je komt om half 1 daar aan om te rijden. Is het paard gewoon mee gevoerd. Je kan wel van te voren vragen of ze het even apart willen zetten, maar als je dat vergeet...
Ik denk dat het komt omdat het maagzuur gaat werken. Normaal ligt het 'stil' onderin de maag en verteerd het eten. Ik denk dat door het rijden het maagzuur te veel beweegt en het andere delen aantast. Dat is mij toen verteld.

annick_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:50

iloveyah87 schreef:
Ja, ze kunnen daardoor koliek krijgen...
Het beste kan je een uur wachten na het voeren...
Ik moet ook zeggen het ene paard is er gevoeliger voor als het andere.

helemaal mee eens :D
Laatst bijgewerkt door annick_lotte op 14-09-10 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:50

Het paard heeft na het voeren (lees krachtvoer) geen energie, omdat het lichaam bezig is met het verwerken van het voer.
Dat is wat ik altijd heb geleerd, vandaar niet rijden.

kabwan

Re: voeren voor het rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:51

ohwja regallie, en ze gebruiken pas na 3 uur de energie van dat voer... Geloof ik, verbeter me als ik het fout heb

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:52

ze kunnen er flinke buikkrampen etc krijgen..
zelf heb ik er ook last van als ik binnen een uur na het eten ga hardlopen of fietsen etc.
ik doe altijd als ik zie da thij net eten op heeft lekker lang treutelen met poetsen etc.
en als ik net op tijd ben dan moet hij toch ech twachten tot ik klaar ben met m en zeg dat hij mag eten..
gelukkig heb ik er geen last van datie gaat irriteren want die van mij is na 30min alweer vergeten dat er eten in zn voerbak lag :+ hihihi.. lekker handig hoor :P

Amber <3 <3 <3

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:26

Denk dat het ook heel erg afhangt van de hoeveelheid krachtvoer. Die van mij krijgt een handje graan en een handje brok, om te voorkomen dat ie de stal gaat afbreken als de rest eten krijgt. Denk niet dat mijn paard daar zo veel last van heeft.
Kan me voorstellen dat het vreselijk vervelend voor een paard moet zijn om op een bak brokken te moeten gaan sporten. mij is ook verteld dat het te maken heeft met het verteringsproces, maar heb dit me eigenlijk verder nooit afgevraagd.

rust zacht lief zusje van me, 2011

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:04

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:45

je kan toch wel gewoon je pony uit de wei halen en dan rijden? of moet je hem dan eerst op stal zetten zonder voer en erna pas rijden...

vroeg me dit eigenlijk af

<3 Mijn shet is liever dan lief.... zoeter dan zoet... hij kan er niets aan doen maar blijft voor altijd een boef <3
MiniLoe @ [ITP] Hop hop Shetty Minime heeft de zomer in de kop
[SPR-ITP] Vlieg mee met onze pret shet
[ITP] Shet Minime geeft bokt een kleurige kijk in zijn klerenkast

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:37

ruwvoer eten maakt niets uit voor het rijden

806.7 goedgekeurde km's klasse III+3=klasse 4 startgerechtigd

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:42

Zelf wel eens een eind hardgelopen of een andere flink fanatieke sportieve activiteit gedaan direct na een flink bord stamppot of macaroni?
Niet echt fijn... sporten met een volle maag. Geldt voor een paard natuurlijk ook. Plus dat je na het eten (krachtvoer) een suikerdip krijgt wat ook niet echt lekker loopt (energietekort).
Ik voer zelf minimaal anderhalf uur voor het rijden en als dat niet uitkomt erna! Hooi levert geen problemen dus dan maar wat meer hooi van te voren.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:45

Ik snap eigenlijk ook niet echt waarom je uberhaupt je paard voert VOOR het rijden eigenlijk..

Maargoed. Als ik s ochtendsvroeg rijd en ik ben aan het opzadelen en mijn vader zit ondertussen de paarden te voeren krijgt hij wel altijd een klein handje biks, muesli of wat anders wat ik pak zodat hij gewoon rustig blijft staan :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:24

ruwvoer maakt niet veel uit, maar krachtvoer kan "branden" op de maag omdat het "geconcentreerde" voeding is, weinig kauwbewegingen vereist in verhouding met de hoeveelheid (gewicht)
daarbij komt dat van zodra je gaat rijden de voornaamste bloedtoevoer naar de spieren gaat en niet langer naar de maag en darmen, de beweging van de darmen wordt echter wel gestimuleerd, maar de opname van voedingsstoffen dus niet. dus het paard kan z'n voer minder goed benutten.

krachtvoer geeft "snelle energie" vrij al na 15 minuten na het eten en veroorzaakt een glucose dip na ongeveer een 2 à 3 uur. daarom wordt afgeraden om minder dan3 uur voor een zware inspanning te voeren.

als ik wil rijden kort na de voertijd, dan geef ik voor de gemoedsrust ook altijd een half schepje muesli met wat lucerne door. de rest krijgt ze een half uurtje na het rijden. (altijd even wachten zodat de doorbloeding van de spieren niet te snel "afgekapt" wordt om de zpijsverteringsorganen te bedienen). ik merk aan m'n merrie ze gevoeliger is bij aansingelen kort na het eten dan ervoor.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:57

het is dus ook belangrijk niet direct na inspanning te voeren.. staat daar een gemiddelde tijd voor? meestal houd ik een kwartier tot half uur aan

<3 Mijn shet is liever dan lief.... zoeter dan zoet... hij kan er niets aan doen maar blijft voor altijd een boef <3
MiniLoe @ [ITP] Hop hop Shetty Minime heeft de zomer in de kop
[SPR-ITP] Vlieg mee met onze pret shet
[ITP] Shet Minime geeft bokt een kleurige kijk in zijn klerenkast

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:04

Een paard is geen mens. Een paard is gebouwd op 24 uur per dag bewegen én 24 uur per dag eten. Kortom: een paard krijgt geen buikpijn van lopen met eten in z'n maag, dat doet-ie de godganse dag nl, in normale omstandigheden. Als een paard geen sprintje kon trekken met een maag vol water of eten, zou-ie geen roofdier kunnen ontlopen.
In de endurance wordt juist altijd gevoerd tijdens de rustpauzes. Dat is het enige moment dat het kán. Wat wel nadelig is, is wachten tussen het eten en het rijden. Het slechtste advies is dus in feite een uur tussen eten en rijden. Dan heb je nét geen baat meer van het eten, en is je paard inderdaad bezig het eten weg te werken in de (vet)opslag. Eten en dan direct werken betekent dat het voer meteen in energie/beweging wordt omgezet.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:24

Ibbel schreef:
Een paard is geen mens. Een paard is gebouwd op 24 uur per dag bewegen én 24 uur per dag eten. Kortom: een paard krijgt geen buikpijn van lopen met eten in z'n maag, dat doet-ie de godganse dag nl, in normale omstandigheden. Als een paard geen sprintje kon trekken met een maag vol water of eten, zou-ie geen roofdier kunnen ontlopen.
.

Helemaal waar!
Alleen zijn de meeste sportpaarden van tegenwoordig niet meer in de gelegenheid 24 uur per dag te bewegen en te eten. Laten we zeggen gemiddeld 8 uur per dag mogelijkheid tot bewegen en 3-4 voermomenten, denk dat het aardig dicht bij de realiteit komt van de meeste sportpaarden. Hoewel ze er misschien nog steeds op gebouwd zijn, worden ze (meestal) niet meer op die manier gebruikt en bediend.. En roofdieren ontlopen hoeft dus ook niet echt nodig meer. Ik weet wel dat het vluchtdieren zijn gebleven, maar met hun huidige eetpatroon en bewegingspatroon zijn ze toch wel ietsje meer op de mens gaan lijken. Die van mij is in ieder geval niet heel actief als ik direct na het voeren opstap... en logisch.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:27

biancavos schreef:
ruwvoer eten maakt niets uit voor het rijden

Dat heb ik ook altijd geleerd krachtvoer is beter van niet omdat te geven voor het rijden omdat ze dan idd hun eten gaan verteren en geen energie hebben.

Utica--> Elite sport merrie!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie