hoeveel hooi kwijt in dit geval?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

billionache

hoeveel hooi kwijt in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 18:21

Jahoor, ik overweeg om naar een weitje te verhuizen bij mensen thuis, waar m'n pony meer vrijheid heeft en er plaats/tijd/geld is voor een eventuele tweede pony. Qua voer etc heb ik alles uitgeteld, maar hooi heb ik werkelijk geen idee hoeveel ik uitkom qua geld?
De planning is dus dat ze 's ochtends brok krijgen, daarna de weide op (rond 8-9 uur)
tot een uur of 5-6 's avonds (in de zomer eventueel meer) weer op stal en weer brok.
Het hooi is dus om ze non-stop ruwvoer te bieden, zodat ze kunnen blijven eten.
Ik ben sowieso van plan om ze - als hun brok op is 's avonds een grote portie te geven zodat ze toekomen tot 's ochtends.
Verder ook als het gras op de weide magertjes is of er ligt sneeuw ook wat hooi geven om bij te voeren?
Ik ben wel van plan ze hooi te geven uit een ruif/hooinet zodat ze er langer over doen.

Mijn vraag dus : hoeveel zijn jullie per dag kwijt aan je paard/pony. Hoeveel kg ongeveer per paard? :)

Regreso AS ♥
Volg ons op Bokt of Instagram!

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:24

In de winter reken ik toch wel een halve tot hele baal per pony per dag.. ligt aan de baaltjes, ik heb altijd kleine. Tja hooiprijzen varieren dus reken maar uit.. Ligt er ook aan hoelang ze nog met het gras doen enz..
En zomer moet je ook wel rekening houden met hooigift als ze 's nachts niet op de wei staan of wanneer het gras op is..

Afhankelijk van de grote van de wei en hoe je het laat begrazen, denk ik dat je toch wel van oktober t/m maart zonder gras zit! Dus niet alleen wanneer er sneeuw ligt. Dus stel 3,50- per baal x30 dagen in de maand x 6 maanden= 630
Voor 630,- euro denk ik dat je de winetr door komt met hooi, dit is ruim berekend! En uitgaande van hooiprijs 3,50, maar die kan hier en daar ook hoger liggen dit jaar
Laatst bijgewerkt door ikbenellie op 09-09-10 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Re: hoeveel hooi kwijt in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 18:28

Pony's hebben eigenlijk constant gras omdat ze zegmaar met 'braakligging' werken daar. Ze laten de helft een jaar liggen zodat er weer gras opstaan, bijna nooit gebrek aan gras dus ;)
& 's nachts staan ze sowieso niet op de weide staat in de OP :)

hmm dus in de winter een halve/hele kleine baal per dag per pony?

Regreso AS ♥

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:30

Tja ik heb hier ergens een boekje liggen waarin je het voer kan uitrekenen wat ze nodig zou hebben.. maar daarvoor moet ik ook de arbeid hebben en het EWPA en VREP gehalte van het brok wat je eventueel voert...
Officieel kan een pony/paard die dag en nacht in de wei staat en onbeperkt ruwvoeder heeft 2% van zijn lichaams gewicht eten...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 18:33

dus eigenlijk kan ik 1 procent rekenen? aangezien de paarden enkel overdag in de wei staat? Dus eigenlijk als ik een paard van 600kg heb 6 kg per dag?

Regreso AS ♥

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie