Marstall muesli's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:54

Pavo muesli's zijn over het algemeen niet bepaald suikerbommen, dus dat je paard dat niet geweldig lekker vindt, is niet bijzonder (de muesli's bevatten 2.4% (NB), 4% (Cerevit), 4.5% (SF en TP), 4.7% (C4L), 5% (18+ en TS) en dan is slobbermash de uitzondering met 7%, overigens bevat SM daarmee ook het hoogste suikergehalte op de fokkerijvoeren (en Daily Plus) na.

De Force bevat 5% suiker, FL 5.9% en Vito 3.9%, om het in verhouding te zetten. Nu vind ik Faser Light voor paarde die niets doen maar geen vitaminekorrel willen eten wel het mooiste voer, maar vergeleken met Pavo bevat het dus wel gewoon ruim suiker (wel weinig zetmeel, alleen C4L van Pavo is vergelijkbaar, 9.5% Z+S).

Qua voeren moet je niet rekenen met scheppen maar met kg's, je betaalt ook per kg.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:06

Weten jullie het suiker en zetmeel gehalte van faser light?
En is deze luzernevrij?

Ik heb mijn 12 jarige KWPN ruin nu op vitalbix DC staan met nutrimash en Pavo daily plus.
Hij blijft wat jeukerig. Hij is 2 jaar geleden zwaar bevangen geweest.

Ik zou wel luzernevrij willen proberen, liefst een mengeling zodat ik ook van dr daily plus van Pavo af kan.

Hij eet nogal gulzig dus er moet wel iets door de vitamine brok heen.

Weten jullie of de wiesen cobs laag zijn in suikers? En luzernevrij? Dan kan ik die misschien gebruiken om zijn supplement in te geven als zijnde slobber

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:12

Suiker 5,9% en zetmeel 2,6% van faser

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:15

Dit zijn de gegevens van marstall die ik al in mijn tabel heb staan.

Afbeelding

En de ingrediënten van Faser Light:
Ingrediënten: gehakseld hooi uit de Allgäu, gedroogd +
tot brokken geperst (39%), appelpulp, zonnebloemhullen,
erwtenvlokken, gehakseld luzerne (5 %), cichorei, wortelvlokken,
bierbostel, geraffineerde raapolie, biergist, lignocellulose,
zonnebloempitten, calciumcarbonaat, monocalciumfosfaat,
natriumchloride, magnesiumoxide, Mariadistelzaad,
brandnetel, paardenbloemwortel, meidoornblad en -bloem

Dus 5% luzerne. Als je luzerne- en graanvrij wilt voeren dan kom je uit op het merk Pure Feed, of Metazoa SuperFit Broxxx Timothee.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:29

Pure feed was ik ook tegengekomen inderdaad. Dan ga ik me daar eens in verdiepen.

Bedankt!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:48

Of alpengrun van agrobs
Dat voeren wij in combi Met een volledig supplement (yht)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:54

Er zijn allerlei gehakselde ruwvoersoorten die je kan gebruiken met een volledig supplement. Maar het aantal complete voersoorten zonder luzerne is heel klein.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:34

Mizora, de metazoa lijkt me wel interessant ook. Hoeveel raad jij aan daarvan te voeren?

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:37

100g/100kg paard. Dan is de dosering hoog genoeg, anders zit je te laag met vitamine E en selenium onder andere. Let erop dat de gewone metazoa juist op luzernebasis is, dus je moet echt opletten dat je de timothee-variant koopt/meekrijgt.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:49

Bedankt!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:52

Denk jij dat je net zo goed een Pavo muesli kan voeren als een Marstall muesli?

Zonet een halfje natures best van een stalgenootje met de force gemengd.. de eerste happen bedachtzaam, maar daarna nog nooit zo lekker gegeten.....
tot de laatste korrel op, inclusief force....
ik zou bijna gaan twijfelen om gewoon de force met een muesli te mengen zoals NB of iets van Marstall. Ze brengt me aan het twijfelen.

Afbeelding

Mizora schreef:
Pavo muesli's zijn over het algemeen niet bepaald suikerbommen, dus dat je paard dat niet geweldig lekker vindt, is niet bijzonder (de muesli's bevatten 2.4% (NB), 4% (Cerevit), 4.5% (SF en TP), 4.7% (C4L), 5% (18+ en TS) en dan is slobbermash de uitzondering met 7%, overigens bevat SM daarmee ook het hoogste suikergehalte op de fokkerijvoeren (en Daily Plus) na.

De Force bevat 5% suiker, FL 5.9% en Vito 3.9%, om het in verhouding te zetten. Nu vind ik Faser Light voor paarde die niets doen maar geen vitaminekorrel willen eten wel het mooiste voer, maar vergeleken met Pavo bevat het dus wel gewoon ruim suiker (wel weinig zetmeel, alleen C4L van Pavo is vergelijkbaar, 9.5% Z+S).

Qua voeren moet je niet rekenen met scheppen maar met kg's, je betaalt ook per kg.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:06

De kwaliteit van de marstall muesli's is over het algemeen wel wat beter, maar is wel behoorlijk graangebaseerd en ze geven helaas niet de zetmeel-gehaltes vrij, dus wat er bij jouw paard het beste past kan ik zo niet zeggen.

Mijn eigen paard staat op Nature's best, want ik wilde een ruwvoerrijk krachtvoer waar je redelijk wat van mocht voeren (ik zet het deels in als ruwvoervervanger vanwege een tandprobleem), hij niet druk van werd en een laag Z+S-gehalte had. Ook moest het betaalbaar zijn (hij eet nu al minder, nog "slechts" 3.2kg NB en 1.2kg luzernebrok naast onbeperkt hooi). Ook voor paarden die aan moeten komen, maar snel heet worden, vind ik het een fijn voer. Maar mijn vorige paard stond op marstall Cornmuesli om die reden en dat beviel ook goed. Ik zie het nog wel gebeuren als ik echt ga trainen dat ik in ieder geval deels weer overstap op de Marstall, maar de beperkte gegevens van de voedingswaarde is voor mij wel echt een beperking.

Ik geloof dat voedingsfabrikanten niet ronduit liegen (en degene waarbij ik daarover twijfel, voer ik sowieso niet), maar ik heb over het algemeen toch hele andere gedachten over wat de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen is als de fabrikanten en daarvoor heb ik gewoon de voedertabellen nodig. Dit idee bij voorkeur (die van pavo is nog beter, maar staat alleen in de folder dus lastiger verwijzen. Daar staan ook alle supplementen in): http://www.subli.nl/wp-content/uploads/ ... ijfers.pdf

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:09

Mizora
Klopt
Daarom dus de twee producten oplossing hier
Ik kan serieus niets vinden wat als totaal product voldoet aan de eisen
Dus dan is combineren de enige oplossing

Als energiebron voeg ik zelfs nog een derde product toe aan de mix indien nodig , lijnzaad brok

Edit: en alles komt ook bij verschillende leveranciers weg, yht online (regelt een stalgenoot )
De alpengrun haal ik een paar dorpen verderop op en de lijnzaad brok bestel ik in duitsland bij pferdefutter.de

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:20

mirim schreef:
ik ben het er niet mee eens.
Elk levend wezen heeft energie nodig en haalt dat uit voeding.
De energie die vito geeft is langzame energie.
Een paard wordt niet heet van vito, maar kan er genoeg energie uit halen om te groeien en te werken.
Dat het graanvrij is betekent dat het dus voor paarden geschikt is die geen granen mogen of waarvan de eigenaar niet wil dat ze granen krijgen.
Faserlight is enkel bedoeld voor paarden die niets doen, dus enkel energie nodig hebben om te leven . En natuurlijk kunnen deze paarden ook overleven op alleen ruwvoer, maar ze krijgen middels de faser hun benodigde vitaminen en mineralen binnen. En zullen daardoor gezonder zijn.
Er zijn voorbeelden dat ook paarden op dit voer kunnen werken. Natuurlijk...dat kan ook op enkel ruwvoer.
Maar uiteindelijk zullen er te korten op kunnen treden.
De vito is graanvrij en bevat een aminozurenpakket wat er voor zorgt dat een paard zichzelf niet uitput. Dus er zullen naast groei en arbeid geen tekorten optreden bij voldoende voer.
De optimaal wordt doorgaans in kleine hoeveelheden gegeven en zal een paard niet heet maken.


Maar dat zeg ik helemaal niet! Ik zeg eerst je ruwvoer op orde, dus goede kwaliteit en voldoende. Dan pas aan de hand daarvan bijvoeren. Wat dat wordt, ligt eraan. Ik heb ooit wel Vito gevoerd, maar vind het echt niet zo geweldig. Faser light vind ik al iets beter, maar veel teveel gruis.

Granen hebben we het nog niet eens over en is nog niet van toepassing. Voor een goed voedingsadvies, moet je veel meer info hebben eerst.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:22

Maar als bij jou Faser en Vito eigenlijk al afvallen, wat is dan wel goed voer volgens jou?
En gruis, eten ze dat vaak niet op, dat dat een negatief punt van de faser is?

Lijkt trouwens ofdat er al Force is de Faser zit, klopt dat?
Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:32

Dat hangt dus van je ruwvoer af. Als ik advies geef aan mensen, bekijken we altijd het complete plaatje. Als ik niet weet wat voor en hoeveel ruwvoer je paard krijgt, hoeveel hij buiten komt, echt werkt etc, is het heel lastig om te beoordelen.

Ik ben niet merk gebonden meer, maar aangezien dit een topic is over Marstall, kun je hier geen andere merken adviseren. Echter zou ik dat ook niet snel doen, zonder alle info die echt nodig is voor een passend advies.

Voor heel veel paarden is voldoende en goed ruwvoer echt voldoende. Maar heel veel paarden hebben een verstoorde darmflora door heel veel hardvoer, te weinig ruwvoer of kuil, te weinig beweging etc. Dan kost het veel tijd voor dit weer op orde is.

De meeste mensen geven eerder teveel, dan te weinig. Energie heeft een paard nodig, maar veel paarden missen een basis conditie door veel buiten bewegen. Veel meer paarden hebben problemen door teveel energie voeren.
Als men dan op problemen stuit, pakken mensen eerder iets erbij, dan dat ze weglaten.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:56

Oké duidelijk. Ik zou het graag willen vertellen maar er is helaas vrij weinig te zeggen over mijn ruwvoer. Enkel dat het over de grote lijn verpakte balen zijn, kuil net wat langer gedroogd zodat het wat meer hooi is. Maar ook dat verschilt weer soms. Aangevuld met stengelig armer paardenhooi.

Is er misschien iemand die weet of je ergens een proefzakje Vito kan verkrijgen voor de smaak? Ze eet echt niet alles. Of is de Vito vergelijkbaar met Natures Best van Pavo kwa smaak, die eet ze wel?

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:31

Bel gewoon Hilkens, dan weet je of ze proefverpakkingen hebben

Pavo en Marstall zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Je kunt wel ingrediënten vergelijken maar dat zegt niets over de kwaliteit van de grondstoffen.

Maar wil je daar over discussiëren, open dan een apart topic. Dit topic gaat over Marstall, niet over andere merken.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:34

Bedankt voor je vriendelijke hulp.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:43

SBravour schreef:
Bedankt voor je vriendelijke hulp.


Niet vriendelijk genoeg?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:20

Na je aanpassing zeker, dan kan ik je reactie in een context lezen en mij inleven in je gedachte.
Ik kan mij er zeker in vinden dat ze niet vergelijkbaar kwa inhoud zijn, maar ik had het dan ook over de smaak/eetbaarheid... Maar die blijkt dus ook niet overeen te komen.
Ik ben erg huiverig voor de knoflook, maar omdat het nogsteeds in de catalogus staat zal het niet een enorm heikelpunt zijn bij de meeste :)

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:31

meiske1577 schreef:
Weten jullie het suiker en zetmeel gehalte van faser light?
En is deze luzernevrij?

Ik heb mijn 12 jarige KWPN ruin nu op vitalbix DC staan met nutrimash en Pavo daily plus.
Hij blijft wat jeukerig. Hij is 2 jaar geleden zwaar bevangen geweest.

Ik zou wel luzernevrij willen proberen, liefst een mengeling zodat ik ook van dr daily plus van Pavo af kan.

Hij eet nogal gulzig dus er moet wel iets door de vitamine brok heen.

Weten jullie of de wiesen cobs laag zijn in suikers? En luzernevrij? Dan kan ik die misschien gebruiken om zijn supplement in te geven als zijnde slobber


Als ik vragen mag. Waarom voer je de pavo daily plus en niet de Luzerne van Vitalbix?

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:39

Mijn ervaring is dat kieskeurige paarden de Vito slecht eten.

En “ het gruis” in de faser light zijn vezels. Dus juist goed.

Ik vind het fijne van de faser light dat paarden die een blessure hebben of om andere reden weinig brok mogen toch gewoon met de andere paarden mee kunnen eten. Het is niet hap slik weg zoals met bv force.

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:55

baudyh schreef:
meiske1577 schreef:
Weten jullie het suiker en zetmeel gehalte van faser light?
En is deze luzernevrij?

Ik heb mijn 12 jarige KWPN ruin nu op vitalbix DC staan met nutrimash en Pavo daily plus.
Hij blijft wat jeukerig. Hij is 2 jaar geleden zwaar bevangen geweest.

Ik zou wel luzernevrij willen proberen, liefst een mengeling zodat ik ook van dr daily plus van Pavo af kan.

Hij eet nogal gulzig dus er moet wel iets door de vitamine brok heen.

Weten jullie of de wiesen cobs laag zijn in suikers? En luzernevrij? Dan kan ik die misschien gebruiken om zijn supplement in te geven als zijnde slobber


Als ik vragen mag. Waarom voer je de pavo daily plus en niet de Luzerne van Vitalbix?


In eerste instantie omdat de calcium fosfor verhouding in de daily plus klopt, en in lucerne zit vaak teveel calcium.
Ik heb weleens bij gebrek aan dailyplus een zak lucerne geprobeerd, maar het wordt hier ook niet goed gegeten, zowel die van vitalbix als die van subli niet.

Dan is de Pavo ook nog eens een stukje goedkoper.

Daarom heb ik het tot nog toe altijd maar bij Pavo gehouden, maar ik ben zeker op zoek naar een goed alternatief.

Zit nu te denken om eens compact grass te proberen, zit qua zetmeel en suiker gelijk aan de Pavo maar bevat geen lucerne.

Helaas viel de wiesenfasern van marstall hier ook niet in de smaak, zelfs niet bij de shetlander.
Ik zou graag nog eens de wiesencobs proberen, hoewel die niet veel zal verschillen van smaak met de fasern.

Ook vind ik de faser light wel een heel interessant voer, jammer dat er toch lucerne inzit, ik weet helaas niet het percentage lucerne in de andere producten die ik voer dus kan het moeilijk vergelijken.

Hoeveel moet je voeren van de faser light om aan de behoefte te voldoen van een paard op rust/ zeer lichte arbeid?
Laatst bijgewerkt door meiske1577 op 04-04-18 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:53

Je hebt het over pavo daily plus en luzerne. Maar pavo daily plus is luzerne. Alleen wel met melasse. Niet goed dus als hij jeukerig is.
Ben je zo goed bezig met Vitalbix en zet je dat niet door met pavo. Zonde
Dan zou ik een luzerne zonder melasse adviseren.
Als je maar een klein beetje geeft haalt die scheve calcium / fosfor verhouding niet uit.

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Luca1968, SemrushBot en 4 bezoekers