Welke vitamine E voeren jullie ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:20

Ik voer sinds ongeveer twee maandjes pure vitamine e bij, de natuurlijke vorm.
Lees er veel goeds over, met name dat dit de enige vorm is die goed zou worden opgenomen door paarden.
Het resultaat is niet denderend, merk er niet echt veel van.
Nu vraag ik me af of dit echt zoveel verschil maakt, natuurlijke of de synthetische vorm?
De natuurlijke is duur, en als het qua resultaat niet geweldig is zit ik eraan te denken eens wat anders te proberen, bijvoorbeeld pharmahorse vitamine e excellent ( met selenium, l lysine en msm).

Iemand een zinnig woord?
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 20-12-18 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:34

M.b.t. natuurlijk vs. synthetisch. Dit soort ingewikkelde molecuulstrukturen zijn meestal niet symmetrisch. Dat betekent dat er minimaal 2 vormen van voorkomen. In de volksmond bekend als rechts- en linksdraaiend. In de natuur/het lichaam, wordt door de enzymen altijd maar 1 vorm aangemaakt. In een synthetisch proces ontstaan beide vormen, vaak 50/50. De tijdens de synthese ontstane niet-natuurlijke variant is meestal niet werkzaam, en kan zelfs voor bijwerkingen zorgen.

Je zou van de synthetische variant dus eigenlijk het dubbele moeten geven om dezelfde hoeveelheid werkzame stof te geven als bij de natuurlijke variant.

De vraag is natuurlijk: wat is de reden dat je vit. E bijvoerd? Meestal heeft dat te maken met de spieren. Als je paard onvoldoende reactie geeft op vit. E vraag ik mij af in hoeverre het zinvol is om een ander supplement met vit. E te geven. Ik zou dan eerder denken in de richting van een heel ander supplement dat ook de spieren ondersteund, zoals aminozuren. Ik zou dan eerder proberen alle dagen een schepje weipoeder te geven om zien of dit effect heeft.

Anoniem

Re: Vit e natuurlijke of synthetische vorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:21

Eigenlijk omdat ik begreep dat dit goed was voor de spieren inderdaad.
En omdat de mijne swinters ook 24/7 buiten leeft op met name voordroog( zomers ook hoor), en sober gevoerd wordt ging ik er vanuit dat extra vitamine e wel nuttig kon zijn.
Hij is soms wat snel stijf en niet heel soepel.
Niet kreupel of stram of dergelijke, maar het zou net iets losser kunnen.

Anoniem

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:42

Niemand ervaringen?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:50

Ik geef de vitamine e excellent van pharmahorse. Erg tevreden over. Ik geef het bij voor de spieren en omdat ze maar beperkt op de wei komen

Anoniem

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:50

Wat merk je precies??
Soepeler?

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:44

Mijn paard heeft een jaar of langer een vitamine e te kort gehad. Na het eerste bloedonderzoek ben ik hem synthetische vitamine e van foran gaan geven. Dus ik dacht dat het te kort wel opgelost zou zijn. Bij het volgende jaarlijkse bloedonderzoek bleek dus dat dat niet zo was. Het is pas goed gekomen met de natuurlijke variant. Ik heb hem de vitamine e van horseflex gevoerd en de vita e gold van goldmedics. Daar hoef je allebei maar weinig van te geven en vooral die van goldmedics is hoog gedoseerd maar wel erg duur tegen over die van horseflex.

Anoniem

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:55

Mijn paard krijgt goed hooi en een vitaminebrok van Vitalbix. Zelf vraag ik me ook heel vaak af wat voor vitaminen en poedertjes en druppeltjes ik er nog allemaal door moet mengen. Ik denk dat je je het beste goed kan laten adviseren. Je wilt graag goed zijn voor je paard en daar spelen fabrikanten graag op in en praten je aan dat je van alles nodig hebt. Ik heb van deskundigen gehoord dat ik het zo goed doe, en hoewel ik daar met alle potjes en flesjes die ik in de winkels tegen kom wel eens aan twijfel, probeer ik daar toch op te vertrouwen

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:58

Ik geef equimins olie (1ml is 1000 iu natuurlijke vitamine e). Hij is alleen veel duurder geworden. Die van mij heeft pssm1, waardoor hij onder andere extra vitamine e nodig heeft. Bij hem merk ik ook veel verschil. Ik geef ook onder andere victorious secret 200, daar zit ook vitamine e en selenium in.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:01

Ik voer de vitamine E poeder van Horseflex. Mijn paard gaat al een tijd op en af in gezondheid dus iets nuttigs kan ik er verder eigenlijk niet over zeggen. Ze heeft PSSM 2, maar ook IR/HB en vooral dat laatste is ze niet knap stabiel in te krijgen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:03


Anoniem

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:04

Uk geef de equimins, maar merk dus weinig resultaat.
Daarom vroeg ik me af of synthetische nou zoveel slechter is, want dan spreekt e excellent van pharmahorse me wel aan.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:10

Die van Equimins krijg ik niet uit het flesje zonder te verspillen, wat een drama is dat.

Dus ik lees even mee voor een alternatief. :D

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:21

Ik heb de olie in wekpotjes en gebruik spuitjes. Weinig verspilling. Tenzij je zo lomp bent en het wekpotje omgooit. := :')

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:27

Ik geef nu de vitamine E van pharmahorse omdat ik ook msm wou/moest geven en deze verhouding ideaal was aangezien hij geen andere tekorten had
Daarvoor gaf ik van Global Medics (89€ voor zelfde hoeveelheid)
Ik merk wel sinds ik dit voer hij net iets soepeler is, hiervoor was het als hij uit stal kwam 1 brok spierspanning
En dit heeft hij nu veel minder.
Maar of dit door de vitamine E, de msm, glucosamine of creatine komt weet ik niet.
Met 3 maand global medics (en los msm-gluco-creatine) had hij nog steeds een te kort. Wel veel minder maar nog steeds een te kort. Over 3 maand word er weer gecontroleerd.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:36

In de topics die ik hierboven noemde werd , dacht ik, ook een vit E voor mensen genoemd. In een capsule en hoog gedoseerd. Is dat niet een goed alternatief dan ?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:32

Ik voer de pharmahorse vit e excellent. Mijn paard is soepeler in het lijf en aanleuning. Ik merk erg veel verschil met of zonder. Overgang paddock naar wei. (Gras=vit E) is ze ook altijd echt oppertop te rijden :=

Anoniem

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:27

Ok klinkt wel positief.
Zijn het grote schepjes?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:37

Anoniem schreef:
Ok klinkt wel positief.
Zijn het grote schepjes?


Nee hele kleintjes. Zal straks een foto maken. Moet nog bakjes voer klaar maken.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:52

Mijn paard had vorig jaar een vit e tekort (daarvoor was haar bloed altijd goed) en ik heb toen een kuur in poedervorm gegeven van het merk global medics. Bij de volgende bloedafname was de vit e gestegen maar niet voldoende. Toen ben ik bodybuilder van mijten bij gaan geven (lage dosering en 2 maanden lang) en daarna was haar bloed terug goed. Ik geef nu meestal 1 zak (kom er met de lage dosering 2 maanden mee toe) en dan een maand of 2 niet en dan weer wel enzovoort.
Ik merk ook wel dat ze met rijden soepeler is en terug meer meewerkt.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:55

Afbeelding
Afbeelding

Mijten bodybuilder voer ik ook. Met aanzienlijk resultaat. Pony is letterlijk veranderd in een tank :+

Anoniem

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:12

Dankje die schepjes vallen wel mee.
Bodybuilder ga ik niet geven, ik voer verder zo sober als kan. ( sobere koudbloed).

Lieke_X
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:39


Anoniem

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:32

Twijfel nu tussen pharmahorse vit e excellent of de horseflex vit e.
Laatste is organisch/ natuurlijke vitamine e..

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Welke vitamine E voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:34