Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 18:36

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, ikzelf weet er nog niet heel veel van en zoja welke raden jullie aan? Regio NB

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:37

Ik heb zelf met beide zowel goede als slechte ervaringen.
Inmiddels heb ik gewoon een goede smid die ik vertel hoe ik bekapt wil hebben en dan staan ze er perfect op.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:38

Erik verloo, hele fijne en kundige smid!

Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 18:39

Oke top! ik ben wel benieuwd wat het verschil maakt tussen een natuurlijke en een hoefsmid.. en gerdje komt die ook naar NB?

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:43

Queenofmares schreef:
Oke top! ik ben wel benieuwd wat het verschil maakt tussen een natuurlijke en een hoefsmid.. en gerdje komt die ook naar NB?



Ja die doet juist nb, weet even niet precies welke regio's in nb maar ik woon meer in het westen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:43

Queenofmares schreef:
Oke top! ik ben wel benieuwd wat het verschil maakt tussen een natuurlijke en een hoefsmid.. en gerdje komt die ook naar NB?


Ik vind het grootste nadeel van een gewone smid het snijden in de straal. Ze maken hem "mooi" en snijden hem kleiner en daar gaan mijn paarden vreselijk slecht op. soms snijden ze de zool ook hol, dat snap ik al helemaal niet maar goed.

NB werkt in principe alleen de hoefwand en de steunsels bij. Probleem is dat iedereen zich een natuurlijk bekapper kan noemen na een middagcursusje. Dus dan zou ik het liefst gaan voor een echt grote naam in die wereld of voor een smid die de cursus er naast heeft gedaan.

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:46

Of je voor natuurlijk bekappen gaat of voor een traditionele hoefsmid, ligt eraan wat er werkt voor jou paard. Jammer genoeg zijn er natuurlijk bekappers die traditonele smeden de grond in trappen en andersom ook. Terwijl wij van elkaar zouden moeten leren.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:47

Ik heb zelf een hoefsmid. Ik weet dat er goede natuurlijk bekappers zijn, maar ik heb van die kant veel ellende gezien. Verdiep je goed in hun ervaring etc, dan moet het goedkomen. Er zijn namelijk ook mensen die een dagje cursus doen en zichzelf natuurlijk bekappers noemen.
Maar er zijn natuurlijke ook slechte hoefsmeden, dus daarvoor geldt natuurlijk hetzelfde.

Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 18:51

Ja als het daar op aankomt ben ik echt een zeik als het gaat om mijn paard dr voetjes. Mijn smid die heeft geen tijd en wilt wat anders gaan doen. Nu kende ik haar niet goed, maar ze deed wel erg netjes. Heb zat verhalen gehoord over bepaalde smids's die ook niet echt lief zijn voor een onervaren paard (3jarige). En ja iedereen moet eig van elkaar leren. Alleen de hoeven van mn paardje worden een beetje aan de langere kant en het brokkelt een beetje, voor had ze ook rotstraal.. volgens mijn smid ging dat vanzelf weer over.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:51

Ik heb zelf alleen maar ervaring met traditioneel. Daar is het al lastig om een kundige smid te vinden. Dus ik heb me nooit gewaagd aan nb. Dat lijkt me nog lastiger om daar een geschikte in te vinden plus mijn pony's doen het prima op deze manier van bekappen. Ik zou iig wel iemand zoeken met een traditionele achtergrond die zich daarna verdiept heeft in nb. Dan weet je iig dat je iemand hebt die wat weet van beenstanden en dat je geen doe het zelver hebt die een cursusje gedaan heeft en zich smid noemt.

Ik rijd met mijn shet iedere 8 weken naar Brabant om haar te laten bekappen door van Nassau. Dat zijn toch wel de beste smeden die ik ben tegen gekomen. Zij leiden ook mensen op en smeden die aan hun verbonden zijn vindt je onder de naam hoofcare.

Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 19:00

Okee top, dan ga ik even kijken. Hoe zijn hun met angstige/onervaren paarden? Aangezien de mijne vorige keer niet echt heel lief was voor de smid :P

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:23

Al 10 jaar dezelfde smid, en dat wil ik ook zo houden. Hij kan alles en doet alles. Medisch beslag is geen probleem, gewoon kappen zonder ijzers ook geen probleem. Ik hoef geen natuurlijk bekapper te hebben voor mijn ijzerloze tinker, dat kan mijn eigen smid ook prima :) Dus ik zou je zeker niet blind staren op natuurlijk bekappen, een goede traditionele smid zou ook al heel wat moeten kunnen op een gezonde manier!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:37

Ik heb een traditionele hoefsmid, maar die ook verder kijkt naar andere manieren.
Merk dat hij tegenwoordig de straal aardig met rust laat en de hoef bekapt zoals de hoef hem dat aanreikt. (Dus zo "hol" als kan, wanneer de hoef dus los is van binnen, bij mijn andere paard is de binnenkant hard en holt hij hem nauwelijks uit.)

Hoefsmid is een vrij beroep, dus vind de opleiding wel erg belangrijk. Deze is wat duurder, maar neemt de tijd en blijft leren.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:40

Ik heb geen voorkeur wat voor voor hoefsmid het is. Mijn hoefsmid profileert zich niet als NB of een traditionele, maar bekapt naargelang de noden, hoef etc. Maar zijn zat hoefsmeden die voor een kleinigheidje bekappen..of je dat moet willen is een andere vraag.

Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 10:43

Als de kwaliteit maar goed is. :D. Heeft een van jullie nog tips wat je het best kan doen om je paard rustig te houden tijdens het bekappen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:47

Als het echt goede zijn, zal t verschil minimaal zijn...

Zelf (in NB, midden vd provincie) een héle fijne natural balance smid. Super tevreden over haar werk - en dit houdt een beetje het midden tussen traditioneel en NB - er wordt goed gekeken naar de hoefstand en het paard in beweging als het paard voor haar nieuw is, of als er correctie aan de stand moet plaatsvinden. Ze is súper geduldig en doet inmiddels bij ons op stal een aardig aantal paarden.

Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 10:50

@Skippy01 kijk ik leer nog eens wat! Wist niet dat het bestond... Sia staat frans voor. Maar ze is nog best jong en merk dat der ene hoef aan het bijtrekken is. Maar weet niet wat precies verstandig is. Om het zo te laten of ze dan recht te laten zetten. Ene kant lijkt me dat ook niet echt fijn..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:53

Queenofmares schreef:
@Skippy01 kijk ik leer nog eens wat! Wist niet dat het bestond... Sia staat frans voor. Maar ze is nog best jong en merk dat der ene hoef aan het bijtrekken is. Maar weet niet wat precies verstandig is. Om het zo te laten of ze dan recht te laten zetten. Ene kant lijkt me dat ook niet echt fijn..


Als ze nog jong zijn, kun je met kleine beetjes per keer de stand echt nog wel wat corrigeren. De stand van de voet dan toch. De stand van het been is lastiger. Een goede smid of bekapper zal de balans zoeken tussen comfort behouden en stand verbeteren, en daarbij niet over de grens gaan van het paard. Mijn merrie stond linksvoor nét iets steiler toen ze kwam. Inmiddels is het alleen nog maar zichtbaar als je professional bent en / of het weet :)

Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:11

Ja ben benieuwd!kijk hier zie je het een beetje... niet de meest charmantste foto van haar trouwens

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:13

Geen foto zichtbaar?

Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:14

Oh oeps.. hier dan..

Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:15

Afbeelding

Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:16

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:17

Dit lijkt in elk geval nog flink verbeterbaar! Tenen zijn wat de lang en - niet echt goed op de foto te zien - vermoedelijk zijn de hielen dan ook wat ondergeschoven. Helemaal recht wordt t misschien niet, maar verbeteren kun je zeker!

Mvonteese

Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-18
Woonplaats: T zuiden

Re: Hoefsmid of natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 11:20

Oke das fijn, ik zou dalijk wel een recente foto maken dan kan je het een stuk beter zien :P