[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:57

Ik meld me helaas weer, mijn merrie gaat goed nu. Weet alleen niet wat te doen met de smid, ze is op de kliniek gedaan. Maar mijn smid heeft die ijzers niet vrees ik. Alleen mijn Shetlander gaat nu niet goed. Weet alleen nog niet wat er aan de hand is met m. Loopt in ieder geval heel slecht.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:21

Als Det het nu goed doet op het beslag van de kliniek zou ik toch kijken of je die kant op kan rijden met haar. Maar overleggen met je eigen smid kan ook, die zou ijzers op de kliniek op kunnen halen, of bij het het depot van de hoefijzer fabrikant in Hensbroek. Ook voor 1 setje speciale ijzers zijn wel opties voor de smid om daar makkelijk aan te komen.
Je kleine smurf ook niet goed. Wat een ellende.....

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:46

Misschien dat hij ze er nu nog wel een keer onder kan slaan. Er is nog zat materiaal over en ik denk dat hij zijn materiaal wel ergens anders haalt (woont in de provincie Utrecht namelijk)

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:32

Smid is geweest vanmiddag, duidelijke verkleuring op zowel de zool als witte lijn, de laatste was ook verbreed.
Met name voor links en rechts gelijk, in mindere mate maar toch zichtbaar achter.

Er moest flink wat afgehaald worden waar normaal na 4maand amper een randje afkwam.

Dus sowieso gaan we donderdag een flinke kanteling zien op de foto's.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:03

Ik heb ook nooit ijzers bij mijn beesten gehad, maar ik had nu geen keus meer. Of hij loopt met pijn rond en kan daardoor amper bewegen, of voor een beslag zodat hij pijnloos staat? Nou dan is de keus toch wel gemaakt. De nagels zijn het probleem niet, het gaat om het erin slaan van de nagels in de hoef. Het tikken op de hoef is gevoelig. Smid heeft voor het beslaan, op de hoeven getikt om te kijken of er een reactie kwam. Sommige schieten echt omhoog vanwege de gevoeligheid en moeten dan uitverdoofd worden. Mijn pony gaf geen reactie en kon de ijzers er zo in tikken. Tuurlijk vond hij het op gegeven moment wel ongemakkelijk maar hij loopt nu als een tierelier. Misschien dat de ijzers er straks onderuit kunnen maar als hij hierdoor toch weer last krijgt blijven ze er gewoon onder. Laat hem geen pijn lijden omdat ik zo nodig tegen ijzers ben.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:55

Vandaag heeft Sky door Dennis hier op bokt nieuwe hoefschoenen gekregen. Ze is er helemaal blij mee!

Afbeelding

nickyforever

Berichten: 442
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: bunnik of op stal volgens mijn man

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:46

helaas moet ik me hier ook melden omdat onze shetlander ook weer hoefbevangen is.
Nu voor de derde keer.
Alleen hij heeft het er nu ook benauwd bij?
Iemand een idee hoe we dat iets kunnen verlichten woensdag komt er een dierenarts kijken bij hem.
vraag me alleen wel af of die benauwdheid er ook zo bij hoort?

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:18

Ik zie geen enig verband tussen benauwdheid en bevangenheid. Kan de dierenarts niet morgen? Weet niet hoe dramatisch de benauwdheid is.. krijg hij al wel iets van pijnstiller?

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:26

Misschien ademhaling iets veranderd door de pijn?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:47

Ja zat ik ook aan te denken . Mijne stond echt te pompen toen hij HB was. Dus verhoogde ademhaling kan best

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:00

Moet zeggen dat toen mijn pony bevangen stond, hij ook sneller stond te zweten. Idd icm pijn misschien iets

nickyforever

Berichten: 442
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: bunnik of op stal volgens mijn man

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:38

dierenarts is geweest hij is hoef bevangen daardoor ook benauwd helaas kan hij niet tegen buut of metacam dus we proberen het nu in overleg met de dierenarts met Ascal 600 iemand ervaring daarmee ?
hoefsmid is ook langs geweest om hem anders te bekappen helaas loopt hij nog niet veel beter maar hij begint in ieder geval wel in de rijbak nu zelf weer iets te lopen.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:40

Ik gaf altijd Ascal in combinatie met Bute. Hoeveel Ascal geef je?

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:50

Mijn Haflinger krijgt ook Ascal naast Bute. 2keer 3 zakjes Ascal per dag, 3 a 3.5 zakjes bute per dag en t/m vanochtend ook nog 3x 1 streepje tranquigel. Helaas krijgen wij de pijn nog steeds niet goed onder controle ..

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:04

Ascal wordt gegeven als bloedverdunner.
Jammer dat je paard niet tegen buut kan, maar wellicht kun je Devils Relief proberen, op basis van Duivelsklauw. Trouwens Kurkuma heeft in wat meer dosering zelfde effect ook als buut en is dus naast pijnstillend ook ontstekingsremmend.
Volgens boek wat ik heb zou 1200 mg kurkuma zelfde effect hebben als 300 mg fenylbutazone.
Maar goed, kleine waarschuwing … kurkuma werkt ook galstimulerend en paard heeft geen galblaas, dus geen idee hoe het uitpakt als je grote hoeveelheden geeft.

Verder kan buut ook maagklachten geven en kan mij indenken dat dat ook benauwdheid geeft.
Misschien dat een maagbeschermer ook verlichting biedt, maar denk dat een dierenarts dat ook wel bedacht zou hebben als dat het probleem was geweest van de benauwdheid.

Beterschap in ieder geval.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:15

nickyforever schreef:
dierenarts is geweest hij is hoef bevangen daardoor ook benauwd helaas kan hij niet tegen buut of metacam dus we proberen het nu in overleg met de dierenarts met Ascal 600 iemand ervaring daarmee ?
hoefsmid is ook langs geweest om hem anders te bekappen helaas loopt hij nog niet veel beter maar hij begint in ieder geval wel in de rijbak nu zelf weer iets te lopen.


Vraag aan je DA om Equioxx. Wordt vele malen beter verdragen als buut of metacam en werkt ook nog eens beter bij hb. Kost wel iets meer, maar dan heb je ook wat.

En frog pads in elkaar knutselen. Geeft tegendruk aan de straal. Maakte hier echt verschil.
Zoiets dus :
http://www.equilife.co.uk/products/frog-supports.html

Kan je zelf maken met een stuk hard rubber ofzo en met ductape onder de voetjes bevestigen.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:48

Hier gaat het helaas ook nog niet van harte. We zijn nu al een 4-5 weken onderweg en hebben al van alles geprobeerd zoals hoefschoenen, speciaal houten klompjes, buut, nu ascal. We hebben nu het advies gekregen om der in de blub te zetten. Op een gegeven moment weet je van gekkigheid niet meer wat je nou moet doen en wat wijsheid is. Bij de kliniek geven ze der weinig kans. Echter is ze dus pas 2 en wil je niet te snel de beslissing maken, maar ook zeker niet te laat. Het is echt vreselijk om te zien als je beestje zo'n pijn heeft.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:39

Vier/vijf weken is niets. Maanden kan het duren. En toch komen ze er dan soms klinisch helemaal bovenop. Ook met gekantelde hoefbeentjes.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:02

mysa schreef:
Vier/vijf weken is niets. Maanden kan het duren. En toch komen ze er dan soms klinisch helemaal bovenop. Ook met gekantelde hoefbeentjes.


Ja maar is dat een dierwaardig bestaan maanden met pijn moeten lopen? Ik heb echt de wereld voor der over, maar ben van mening dat dat wel pijnvrij moet zijn. En een bepaalde tijd met pijn is dan misschien nog oke, maar als ik der zo zie staan, krijg ik er echt tranen van in m’n ogen.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:26

Snap ik hoor, heb meermalen hetzelfde meegemaakt. Met de vorige, die uiteindelijk weer volop genoot en heerlijke bosritten liep. (gestorven aan een gescheurde aorta) en met de huidige meermalen. Die bleek ppid te hebben. Op medicatie is ze nu een jaar goed. En ik hoop nog veel langer. Maar ik heb ook wel staan janken hoor.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 01:02

Hoe is je dag/voerbeleid lauret?

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:13

Batlow schreef:
Hoe is je dag/voerbeleid lauret?



Ze staat in een buitenstalletje met uitloop (2 bij 2,5 ofzo). Alles bevat rubberentegels met in de stal zaagsel en uitloop kokos wat we nat maken. Ze ligt erg veel zowel in de stal als half in het zaagsel/kokos. Sinds gister staat ze een bepaalde tijd in de blub maar wil dit niet constant omdat ze zo graag ligt.
Ze krijgt 8 korrels vitalbix en onbeperkt hooi. Dit heeft ze altijd al gehad en vind ik nu extra belangrijk nu ze buut krijgt. Ze zou voor het mooie misschien een paar kg mogen afvallen maar te dik is ze niet. Wel denken ze dat ze EMS heeft. Dus denk zelf dat er daarmee te maken heeft.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:20

Ik wil jullie nog, waarschijnlijk geheel overbodig, wijzen op het belang van het geven van geschikt hooi, zeker aan beestjes die gevoelig zijn voor HB.
Dus hooi met lage voedingswaarde, dit is echt van levensbelang voor dit soort paarden!.

Zelf ben ik afgelopen week de fout in gegaan door het gaan voeren van voordroog hooi wat ik al verdacht van een veel te hoge voedingswaarde op alle gebieden, was te fijn en te groen.
Met als gevolg dunne mest, dikke benen en volgens mij ook buikpijn, ze was super boos op alles en iedereen, is al nooit de vrolijkste maar dit was niet normaal meer.
Na het testen bleek inderdaad dat het hooi totaal niet geschikt was voor mijn beide paarden, dus weer terug naar gewoon hooi gegaan, gaat nu weer de goeie kant op.
Ze hadden het toen al een week gekregen, stom genoeg!
vorige jaren was de het voordroog altijd laag in waardes dus komt waarschijnlijk door de droge zomer, te langzaam gegroeid, dus veel voedingsstoffen erin.
Dus wel belangrijk voor degenen die nu problemen hebben, kijken welk hooi je paard krijgt.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:32

Voordroog heeft mijn pony ook nooit echt aangekund. Ik doe wel eens stiekem een ietsie beetje mixen door zijn hooi in zijn hooinet, voor het lekkere, omdat hij weet dat hij de enige op stal is die hooi krijgt en de rest voordroog... daarom staat hij ‘s nachts ook apart.

@lauret, hoeveel kg hooi is onbeperkt? Neem aan dat het al arm hooi is?

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:07

Mijn 8-jarige shetlander is in het begin van november ernstig hoefbevangen geraakt en het gaat nog steeds niet beter. Hij is al meerdere keren eerder hoefbevangen geweest, heeft IR en overgewicht (ondanks heel veel beweging) maar nog nooit zo ernstig als nu. In begin van november heb ik hem uit de wei gehaald met heel veel moeite om te lopen en hete hoeven. Direct in de buitenbak gezet, Novacam begonnen en hij kreeg alleen hooi en Marstall Force. Hij reageerde goed op Novacam zoals altijd maar ik had toch da langs om foto's te maken. Matig kanteling aan beide voorbenen maar nog genoeg ruimte tussen de hoefbeen en zool. Met advies van da heb ik gestopt met Novacam en het ging 2 weken heel goed, hij was vrolijk en liep goed. Hij was ook bekapt zonder problemen daarna. Ondanks dat hij goed liep, waren zijn hoeven hele tijd handtemperatuur. Dus warmer dan wat je zou willen.

Twee weken later wou hij plotseling niet meer lopen en als hij ging lopen, was hij kreupel. Hoeven bloedheet. Novacam nogmaals begonnen en na 5dagen zag ik geen verbetering. Overgestapt naar Bute, 5 dagen 2x 1 zakje per dag en daarna 10dagen 2x 0.5 zakje. Met 2 zakjes liep hij ok, minder gevoelig maar nog wiebelig. Toen ik begon met afbouwen (2x 0.5zakje per dag) was hij meteen kreupel en hoeven heet. Na paar dagen ging het niet beter dus nogmaals da gebeld en ik geef hem nu 2 zakjes per dag. Dat is een flink dosis voor een pony van 200kg.

Helaas zie ik geen verbetering met 2 zakjes Bute. Hij wil absoluut niet lopen, ik probeer hem om te stimuleren met hooi op meerdere plekjes laten liggen. Hij eet dichtbijste en laat rest liggen. Als hij loopt, gaat het beter dan met 1zakje maar hij is nog erg kreupel. Hoeven blijven warm.

We hebben straks geen andere opties dan hem inslapen. Hij staat nu 24/7 op natte zand in een buitenbak, eet alleen hooi en Naf Laminaze, krijgt 2 zakjes Bute per dag, heeft geen hoefijzers. Ik bel de da nog morgen maar hebben jullie nog ideeën of is dit het einde voor hem?