[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 06:53

Ik gaf mijn shetlander in de pijnlijke fase veel meer bute. Tot wel anderhalf zakje per dag. Wel met maagbeschermer erbij.


Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:58

Hoe doen jullie het nu de paddocks 's bevroren zijn? Ze loopt hier namelijk een stuk slechter op, probeer het vanavond zo glad mogelijk te harken, zodat het iig recht is. Of is het helemaal niet verstandig om haar hierop te laten lopen? Ze heeft natuurlijk een uitloopstal.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:59

Roos stond vorig jaar binnen met vorst en ging 's ochtends op schoenen en met haar back on track beschermers naar buiten. Meestal bleef ze zelf op het vlakke straatje, fijner dan het hobbelige zand.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:53

Door de vele regenval afgelopen weekend en daarmee veel modder, en nu daarop de vorst, is mijn uitloop helaas niet mooi vlak gevroren voor mijn pony's met hun gevoelige hoeven niet fijn lopen nu.
Heb ze daarom toch op een klein stukje (kale) wei gezet met veel hooi.
Is ook niet super, want ze zullen toch willen grazen, voor wat er op staat, maar ze lopen er in ieder geval beter op. Soms is het kiezen uit 2 kwaden.
Over paar dagen is de vorst weer weg en hoop ik voordat het opnieuw begint de uitloop mooier vlak te kunnen trekken

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:46

Mijn haflinger is inmiddels al een week of 3 bevangen. Het nare is dat het niet echt vooruit lijkt te gaan. Staat op 2x 1 zakje buut + maagbeschermer en verder zijn PPID medicatie - want hij heeft ook Cushing. Ik weet niet meer waar ik goed aan doe - hij is pas 19 maar in het afgelopen jaar al 4x goed ziek geweest. Bleek Lyme te hebben - at hebben we er na een half jaar redelijk onder gekregen. En nu na een koliek aanval dit.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:54

Typisch is dat, Sed (ook PPID) zit inmiddels ook op een goede 2 weken bevangenheid, 2xd 1/2e zakje bute op een pony van 90 cm, ook hij lijkt niet vooruit te gaan.
Gister nog weer met de DA overleg gehad, we gaan dit weekend een hogere dosis bute proberen en anders na het weekend over op een andere pijnstiller..
De prascend heb ik ook weer omhoog gedaan naar 1/2e per dag.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:54

Ik gaf mijn pony de eerste weken wel een flink hogere dosis buut. Mijn pony van 1.38 kreeg gewoon 2x2 zakjes buut per dag. Dan kon hij redelijk bewegen, aangezien (voorzichtig) bewegen wel goed is bij hb. Na een week of 4 ben ik pas gaan afbouwen.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:11

Sed is dus 90 cm, loopt nog wel (zie video's), maar de manier waarop hij loopt is niet om trots op te zijn. Ik ben begonnen met 2 dagen 2xd 1 zakje, dat dus vlot afgebouwd naar 2xd 1/2e zakje en eigenlijk had ik vanaf uiterlijk dag 8 al op 1xd 1/2e of 2xd 1/4e zakje moeten/ willen zitten..

lauret
Berichten: 394
Geregistreerd: 28-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:09

Ik heb het idee dat de mijne vandaag voor het eerst iets beter gaat. Gister zat ik er helemaal doorheen, dat arme beest kon geen stap lopen. Ik heb de buut verhoogd naar 2x daags een half zakje buut ipv 2 x daags 1/4 zakje. In overleg met de dierenarts besproken dat zolang als ze eet het oke is maar dat ik der niet onnodig meer pijn wil laten lijden. Ze staat nu al een goede 4 weken bevangen aan vier benen en tot nu toe gaat het alleen maar bergaf. Echter is ze pas 2.. Dus wat zijn dan eventueel nog 3 weken op nog een leven. Maar als het der laatste drie weken zijn, hoeft het voor mij niet. Het is zo lastig dat je niet weet hoe lang het nog duurt voordat je het punt bereikt dat het misschien wat beter gaat.

Shanna, hoe oud is Sed?
CarolineFC, is je haf al eens eerder bevangen geweest? Ik begrijp dat de keuze lastig is. Het moet eerlijk blijven tegenover je paardje...

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:26

Sed is nu 16, nog niet gek oud dus..

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:52

Shanna schreef:
Sed is dus 90 cm, loopt nog wel (zie video's), maar de manier waarop hij loopt is niet om trots op te zijn. Ik ben begonnen met 2 dagen 2xd 1 zakje, dat dus vlot afgebouwd naar 2xd 1/2e zakje en eigenlijk had ik vanaf uiterlijk dag 8 al op 1xd 1/2e of 2xd 1/4e zakje moeten/ willen zitten..


Waarom wil je zo snel afbouwen dan? Ik zou qua hoeveelheid gewoon volgen wat de pony aangeeft. Hier wilde ik ook snel van de bute af, maar dat ging niet. Daarom heel erg langzaam afgebouwd. Steeds als ze zuiver liep de bute ietsje afgebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:56

Dat is op advies van de DA, ondat het ook wel echt troep voor de maag is. Vorige keer was hij echt super snel weer goed en ook van de bute af, ik had toen zelffs nog zakjes over! Nu daarintegen... heb ik net gisteren weer 20 zakjes bijgehaald.. -O-

Hij gaat vanaf nu dus terug naar 2x 3/4e zakje ofwel 1,5 per dag. Kijken of dat verbetering geeft.

lauret
Berichten: 394
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:08

LinSa schreef:
Shanna schreef:
Sed is dus 90 cm, loopt nog wel (zie video's), maar de manier waarop hij loopt is niet om trots op te zijn. Ik ben begonnen met 2 dagen 2xd 1 zakje, dat dus vlot afgebouwd naar 2xd 1/2e zakje en eigenlijk had ik vanaf uiterlijk dag 8 al op 1xd 1/2e of 2xd 1/4e zakje moeten/ willen zitten..


Waarom wil je zo snel afbouwen dan? Ik zou qua hoeveelheid gewoon volgen wat de pony aangeeft. Hier wilde ik ook snel van de bute af, maar dat ging niet. Daarom heel erg langzaam afgebouwd. Steeds als ze zuiver liep de bute ietsje afgebouwd.


Ik heb dit een week of 3 geleden helaas ook gehad. Helaas te snel willen af bouwen met als consequentie, in een veel dieper dal terecht komen.. ik vind het afbouwen straks ook wel spannend. Dus de komende dagen houd ik het maar bij een zakje per dag.

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 06:53

lauret schreef:
Ik heb het idee dat de mijne vandaag voor het eerst iets beter gaat. Gister zat ik er helemaal doorheen, dat arme beest kon geen stap lopen. Ik heb de buut verhoogd naar 2x daags een half zakje buut ipv 2 x daags 1/4 zakje. In overleg met de dierenarts besproken dat zolang als ze eet het oke is maar dat ik der niet onnodig meer pijn wil laten lijden. Ze staat nu al een goede 4 weken bevangen aan vier benen en tot nu toe gaat het alleen maar bergaf. Echter is ze pas 2.. Dus wat zijn dan eventueel nog 3 weken op nog een leven. Maar als het der laatste drie weken zijn, hoeft het voor mij niet. Het is zo lastig dat je niet weet hoe lang het nog duurt voordat je het punt bereikt dat het misschien wat beter gaat.

Shanna, hoe oud is Sed?
CarolineFC, is je haf al eens eerder bevangen geweest? Ik begrijp dat de keuze lastig is. Het moet eerlijk blijven tegenover je paardje...


@Lauret dat is nog maar een flink veulen ... Wat heftig voor jullie, heel veel sterkte!

Onze Haf is inderdaad eerder bevangen geweest. We denken dat zelfs al voordat ik hem 8 jaar geleden kocht. Hij had toen al erge platvoeten ;( Daarna is hij na een ongeluk bevangen geraakt en vervolgens hebben we er vaak tegenaan gezeten. Sinds 4,5 jaar staan ze aan huis en redelijk onder controle hoewel hij altijd gevoelig is gebleven op het harde (dus hoefschoenen draagt a;s we naar buiten gaan). We voeren getest suikerarm hooi, hij krijgt PPID medicatie, is netjes op gewicht. En toch gaat het mis... Dus Shanna ja - die PPID-ers hebben het wel extra lastig. Bij ons paard neemt de frequentie van ziekte - en daarmee bedoel ik van alles - helaas duidelijk toe. Hij lijkt geen enkele weerstand meer te hebben: Lyme, winterbevangen, koliek, hoefbevangen allemaal in het laatste jaar. Na de zomer en een succesvolle Lyme behandeling door Steffi van der Laarse had hij een opleving en hebben we een paar mooie buitenritten gemaakt. Maar na een maand of 2 in opbouw ging het dus al weer mis.

Gisteren veeartsenpraktijk opnieuw laten weten dat zoveel pijn niet dierwaardig is. Nu krijgen we ineens 3 zakjes buut per dag plus ascal plus tranquigel. Plus dus maagbeschermer ... Achteraf denk ik dat ze misschien met zo'n lage dosis begonnen zijn omdat Lex een maand terug dus ook koliek had. Ik hoop nu dat hij op de nieuwe dosis iets minder sip gaat zijn. En de vorst gaat weg vanaf zondag - dat zal ook helpen!

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:04

Mijn dierenarts zegt ook: niet te snel afbouwen, ookal is het zooi!!En ook gewoon wat meer geven.
Mijn pony heeft maanden (!) op 2 x 3/4 zakje gestaan (Welsh a) totdat het gewoon echt goed ging met hem en toen pas afgebouwd. Uiteraard wel met maagbeschermer en vaak porties ruwvoer. Ik had geen keuze. Het was dit of inslapen. Moet ik ook wel zeggen dat hij totaal geen last had van de buut en zeer goede mest had.
Mijn dierenarts zegt ook dat steeds snel verlagen en weer verhogen omdat het niet goed gaat ook niet goed is omdat ze steeds weer pijn krijgen met verlagen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:19

Toch wel apart dat er nu aardig wat met deze langdurige HB kampen. Mijne ook, ben al 8 weken onderweg.
Shet, gaf 1,5 zakje de eerste dagen op advies van dierenarts, binnen week moest ik afbouwen naar half zakje per dag. Maar iedere keer als ik daar was, dan was het na 2 dagen weer mis.
Ik denk nu, bovenstaande zo lezende, dat ik of te snel afbouwde ook, of dat hij toch hoefzweer heeft in 2 voeten tegelijk, die iedere keer aanwakkerd als ik stop met buut.

Maar feit blijft, dat verminderde weerstand er zeker wat mee te maken heeft.
Juist de 'goede' pony bij mij is onderuit gegaan door een wormbesmetting. De andere die altijd juist als eerste HB werd als er iets niet goed was in mijn voermanagement, heeft geen wormbesmetting, krijgt ivm haar leeftijd ook iets meer voer, en heeft nu geen last van de hoefjes verder.
Maar ja ... je krikt weerstand en tekorten ook niet in paar weken op.
En de cortisol die toch al hoog is bij PPID-ers gaat door de pijn en stress nog eens extra omhoog en blijft het en/en verhaal.
Belangrijkste dus toch de pijn wegnemen.
Helaas heeft de mijne nu dus door toch al 8 weken buut, last van zijn maag gekregen en moet ik wel afbouwen, anders heb ik er probleem bij :(

Feit is dat HB door verstoring immuumsysteem/stofwisseling, niet zomaar op te lossen is, zeker niet icm cushing.
Sterkte allemaal in ieder geval met de langdurige HB paardjes.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:46

Ik begin pas aan afbouwen, als hij redelijk 'goed' loopt voor een week. Dan heel langzaam minderen en zodra ik iets verslechtering zie, meteen weer op de volle dosis. Dat adviseert mijn d.a. overigens ook. Goed kijken naar je paard en aan de hand daarvan aanpassen.

Het valt mij op dat dit al vaker in het topic ter sprake is gekomen.

Uiteraard is buut geen fijn spul, maar in het geval van hb, 'heiligt het doel de middelen' is mijn mening.

Voldoende ruwvoer en maagbescherming erbij geven.
Lastig dat dierenartsen zoveel verschillende adviezen geven.....

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:10

Ik snap het wel, want je hebt het gevoel dat je met bute weer andere problemen veroorzaakt. Maar toen ik op vakantie ging en niet wilde piekeren of ze wel of niet goed ging, heb ik haar ruim 2 weken op 1 zakje per dag gehad. Dat heeft haar er echt bovenop geholpen want toen ik terug kwam was ze echt weer helemaal goed en konden we afbouwen. Sindsdien gaan we echt heel goed moet ik zeggen. Ze is blij, loopt goed en is echt weer zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:38

LinSa schreef:
Ik snap het wel, want je hebt het gevoel dat je met bute weer andere problemen veroorzaakt. Maar toen ik op vakantie ging en niet wilde piekeren of ze wel of niet goed ging, heb ik haar ruim 2 weken op 1 zakje per dag gehad. Dat heeft haar er echt bovenop geholpen want toen ik terug kwam was ze echt weer helemaal goed en konden we afbouwen. Sindsdien gaan we echt heel goed moet ik zeggen. Ze is blij, loopt goed en is echt weer zichzelf.

Ik begrijp het ook hoor. Buut is geen fijn middel voor de maag, maar met goed ruwvoer en een goede maagbeschermer kan je het best gebruiken. En daarbij krijgt lang niet elk paard last van zijn maag.

En als je ziet hoeveel pijn hb paarden hebben, dan is de keus voor mij heel snel gemaakt.

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:22

Ook ik kom me helaas melden.

Korte info:haflinger ruin
Geb 2005
Hoefbevangen geweest in 2010 ong,Links voor acuut ,goed kunnen opvangen geen verdere problemen gehad.

Voer: handje lucerne ochtend en avond, afwisselend hooi,van rijker tot arm,afhankelijk wat de pension eigenaar binnen krijgt, in een hooinet met gerstestro verhouding 1\3 hooi\stro.

Afgelopen september ondanks veel voorzieningen toch acuut hoefbevangen geweest.
Zowel links voor hevig als rondom mild.

1zakje buut per dag,rantsoen, geen wei,beperkte beweging,... Na 1 maand zoveel verbetering buut gestopt werk weer licht opgepakt .

Voor korte duur, sinds 3 weken terug kreupel, da geweest, chronisch hoefbevangen verklaard .

Weer met name links voor en mild rechts voor,niet achter.

Bloed afgenomen voor cushing test,negatief .
As donderdag foto's maken en testen op acth waardes.

Afhankelijk per dag staat hij op 1 of 2 zakjes buut per dag.

Met 1 zakje in de avond kan hij gedurende de dag kreupel lopen maar toch ontzettend druk en energierijk zijn.

Om te mesten zet ik hem in de round pen en dan gaat ie flink uit zijn stekker,met een corrigerend commando wordt hij wel rustiger maar ik zie dat hij zo graag wil!

Maar het ziet er niet uit, kreupel bok kreupel huppel kreupel steiger,...

Heel stuk,hopelijk kan ik hier nog wat tips krijgen en meelezen met gelijk gestemden.

Edit: morgen komt ook de smid weer om te kijken of hij hem iets kan ontlasten, zijn zolen en steunsels brokkelen erg af sinds zaterdag.


Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:53

Inderdaad of misschien een speciaal beslag hem kan helpen... wat naar zeg, chronisch! Nog aardig jong ook!

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:15

Eerlijk is eerlijk ik ben heel erg tegen ijzers, en voel erg veel tegenstrijdige gevoelens .
Als een hoef zoveel pijn doet waarom dan extra nagels erin slaan?
Hoefschoenen wordt ook een lastige met de modder in zijn paddock, hij blijft wel veel lopen en is de enige met een zompige paddock juist omdat hij zoveel beweegt steeds, de rest staat maar wat loom te staan

Hopelijk kan de smid morgen een beetje verlichting geven door de stand wat aan te passen en dan donderdag foto's.

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 05:32

Ik was ook geen voorstander van ijzers maar heb bij mijn eigen pony gezien dat het zeker wel kan verlichten. Die heeft in 2010 eenmalig breakover beslag onder de voorvoeten gehad. Dat is toen het kantelpunt geweest dat ik haar weer op de rit kreeg.

Ik zou overwegen om dan toch wat minder buut te geven als hij zo uit de plaat gaat. Zo gek doen op een kleine circel kan het verergen. Het is beter om rechtuit de bewegen in een rustig tempo. Of een andere manier zoeken dat hij zich rustig houdt als jij en je dierenarts denken dat verlagen nog niet goed is

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 06:44

Hier ook geen voorstander van ijzers. Maar ik heb wel gezien hieveel verschil dit maakt. Zonder ijzers kreupel, met ijzers zie je helemaal niks. Ik zou het toch overwegen in jouw situatie.
Wel break over, geen normaal ijzer.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:53

Ik heb zelfde ervaring met ijzers, dat het toch wel veel verschil kan uitmaken. Echter omdat ik ook wat tegen ijzers heb, wilde ik ze er toch af hebben en dan ging dat weer niet, want dan was ze weer gevoelig.
Uiteindelijk, dankzij veelvuldig goed bekappen, is het toch gelukt op blote voeten en nu draagt ze schoenen op moment dat het een keer minder gaat (door harde bodem bij vorst, of plakzand als het net wel/net niet regent zeg maar). Gaat op zich nog steeds aardig goed.

Wat de buut betreft … het is inderdaad dan maar net wat dierenartsen aanraden.
Ik moest na een week gaan afbouwen, toen dat niet lukte, kreeg ik 4 zakjes extra mee om het dus nog 2 dagen aan te zien en dan weer 2 dagen af te bouwen.
Ik heb het nu anders oplost met die buut, maar ik bedoel maar … niet alle dierenartsen werken mee om langdurig buut te verstrekken.
Of het ligt aan de leeftijd van de pony's. Mijne zijn al bejaard, mogelijk dat de dierenarts dan al sneller denkt dat het afscheid toch al op de loer ligt oid.

Hoe dan ook, ivm mijn beperkte hoeveelheid buut op die manier, ben ik wel genoodzaakt er zuinig aan mee te doen.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CaroR, dianalamboo, GoogleAdsense, Googlebot, Hieperdi, Kimmie25501, lizzy99, RenateHidden, Unit en 8 bezoekers