Gaskoliek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:10

Ja dat begrijp ik, daarom denk ik ook mee.

Maar dat zou natuurlijk kunnen, dat hij daar toen al de eerste besmetting opgelopen heeft en hij daardoor ookal verzwakter is geraakt.
Of het zat toch van binnen, misschien een aangeboren zwakheid/ immuunprobleem maar daar ga je niet meer achter komen.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 15:40

Ja precies, ik gok ook op 1 van die 2 opties. Wel lief dat je zo meedenkt.
Ik heb nog contact gehad met de opfok waar hij van de zomer stond (om het door te geven zodat ze evt maatregelen kunnen nemen bij de andere hengsten), die hadden alles getest en geen enkel geval van bloedworm. Nu is bloedworm ingekapseld in de herfst maar als ze echt een besmetting hadden was dat er wel uit gekomen, ga er dus vanuit dat het niet bij hun weg komt.
Je gaat er natuurlijk nooit achter komen wat het precies was, het is nu eenmaal gebeurd en dat is heel zuur.

Ben blij dat ik zijn halfzus nog heb, en vind ook veel troost aan haar. Heb met wolvega overlegd wat het beste was om te doen en heb een ontworm plan voor haar voor van de lente. Want zij heeft vanaf dat mees 5 maanden was tot hij ong 9 maanden was bij hem in gelopen, en toch behoorlijk huiverig dat zij misschien ook besmet is. Maar voor nu kunnen we daar niet veel aan doen (ivm inkapselen, en zij is 3 maand geleden nog ontwormd tegen oa bloedworm).

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:07

Dat begrijp ik heel goed! enige wat je kunt doen is haar goed in de gaten houden inderdaad.

Zou de bloedworm er ook uit komen als ze ingekapseld zijn? ik vind die mestonderzoeken zo dubbel..

Ja, het is en blijft vreselijk om op zo'n manier je paard te verliezen terwijl je er zo goed voor gezorgd hebt maar het gewoon op geen enkele manier heb kunnen voorkomen.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 18:43

Nee dat is het juist, als ze ingekapseld zijn vind ze niet in de mest tenzij er echt heel veel zijn en sommige actief.

Ik doe standaard ontwormen en daarna mestonderzoek om te kijken of ze nog iets vinden en het evt herhaald moet worden. Mestonderzoek is heel nuttig maar lang niet alles wordt gevonden, en mij lijkt dat je het eigenlijk dan elke 3 maand moeten laten doen omdat elke worm op een ander moment actief is.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:24

Het is wel zaak om het juiste middel voor ontwormen te nemen.
Minimaal 1 x per jaar tussen de herfst en het voorjaar moet het paard ontwormd worden tegen ingekapselde larven. Moxidextine is het enige dat daar werkzaam tegen is.
Beter is 1 x goed ontwormen met moxidextine dan 3 x met een middel waar rode bloedworm inmiddels resistent tegen is. Pyrantel en Fenbenzadol zijn inmiddels al niet meer effectief tegen rode bloedworm.
Ivermectine nog wel maar neemt niet de ingekapselde larven mee. Moxidextine doet dat wel.
Verder is het zaak om de weerstand en dus een goede darmflora hoog te houden zodat parasieten weinig kans krijgen.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 20:31

Ze zijn 3 maanden geleden beide ontwormd met equimectin op basis van ivermectine (wist niet dat het niet tegen de ingekapselde larven werkt, goed om te weten!).
In het voorjaar wordt de merrie ontwormd met Equest en een aantal weken/maanden later met stongid-P.

Mijn oude DA had er veel verstand van en hield dat allemaal netjes bij, ik weet wel globaal welk middel tegen welke wormen werkt maar wanneer je ze met welk middel moet ontwormen ben ik me flink in aan het verdiepen nu.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:24

Hele veel dierenartsen komen terug van alleen met mestonderzoek ontwormen. Vaak is het advies nu om in het voorjaar en late najaar blind te ontwormen. In het late najaar ( liefst na de eerste vorst) met Equest Pramox ( doodt ook horzellarven en lintworm). Eventueel in het voorjaar met gewone Equest.

Verder is onderdoseren vaak iets waardoor resistentie ontstaat. Je kan beter overdoseren dan te weinig geven.

https://www.dapdz.nl/ontwormwijzer-voor-paarden/ , dit vind ik zelf wel een informatief artikel.

En TS, heel veel sterkte met het verlies van je mooie vent, mijn eerste paard is ook aan een wormbesmetting met koliekgevolgen overleden en dat vergeet je nooit meer ( bij mij is dat in maart 28 jaar geleden).

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 22:45

Bedankt voor het artikel, zal het eens goed doorlezen!
Ik doe idd ook blind ontwormen, komend voorjaar word voor het eerst dat ik een mestonderzoek ga laten doen. Stop er altijd een hele spuit in, alleen bij veulens doseer ik het wel.

En nee zoiets vergeet je idd niet, helemaal omdat ik dacht dat hij goed ontwormd was...

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:04

Ja, in die tijd was het wel anders met ontwormen. Veel minder sterke middelen, veel minder structuur erin. Ik ontwormde wel regelmatig, keek hoe lang een middel werkzaam was en ontwormde dan als die tijd af was. Sommige middelen werkten 6 weken, andere 8. Maar andere waar ik mee stond ontwormden amper. En waar ik haar vandaan had werd ontwormd met poeder, dat aten ze slecht, ging door de haver of later door de grasbiks. Dus dan kregen ze vaak ook te weinig binnen. Ik kende haar al van veulen af aan, ze was 5 toen ik haar kocht en 17 toen ze dus koliek kreeg en gelijk was het goed mis. De dikke darm is later onderzocht ( we hadden haar naar Utrecht gebracht, de enige plek in Nederland in die tijd voor dit soort zaken ( Emmeloord was net in opkomst. Het was half maart gebeurd en ze had ontstekingen aan de dikke darm. Achteraf heeft ze dus een explosie van rode bloedworm gehad die massaal in het voorjaar tevoorschijn kwamen uit de darmwand. Dat was toen nog niet bekend, of in elk geval hebben ze mij dat toen niet verteld.
Ze was een aantal jaren daarvoor wel een keer in Utrecht voor onderzoek geweest omdat ze ontzettend hoestte en het enige dat ze toen konden vinden waren wormen die naar de longen gemigreerd waren. Toen dus daar speciaal daarvoor ontwormd en daarna nooit meer gehoest. Daarom was ik dus voor die tijd best bewust en precies aan het ontwormen, maar kennelijk was het een paard dat gevoeliger was dan veel andere paarden voor wormen.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 23:15

Jeetje dat is ook best heftig...
Gelukkig is er tegenwoordig veel meer kennis over wormen, ontwormen en de problemen die wormen kunnen geven maar dan nog gaat het soms fout. Kan inderdaad best dat sommige paarden gevoeliger zijn voor wormen

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:27

Ja, sinds die tijd probeer ik echt op de hoogte te blijven van alles rondom wormen en ontwormen ;) .