paard komt niet van wormen af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 16:30

Ik heb mijn paard 2 jaar geleden gekocht met een flinke bloedworm besmetting. Dat jaar heeft hij meerdere kuren ivermectine en moxidectine gehad. Afgelopen jaar ook een paar kuren gehad. Z'n 2e mestonderzoek afgelopen zomer was goed dus sinds de zomer geen kuur meer gehad. Echter nu zie ik toch weer rode wormpjes in z'n mest. Het kan dus best zijn dat deze zomer ook nog besmet is geweest. M'n dierenarts heeft het erover om hem een injectie in z'n bloedbaan te geven, maar geeft aan dat daar risico's aan kleven. Wie heeft daar ervaring mee?
De andere paarden hebben nergens last van. Ik haal het mest uit het weiland. In het begin heb ik dat niet gedaan dus er is wel een kans dat het land is besmet.


EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:33

Heb je genoteerd wanneer hij ontwormd is geweest?

Ik heb met mijn paard ook veel problemen gehad, je mag mij even pb sturen dan wil ik je graag helpen.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:55

Gewoon op ouderwets schema zetten ipv die onbetrouwbare mestonderzoeken.
In November/December is het sowieso een goed idee om te ontwormen ivm horzellarven.
Ik heb ooit een jaarling gehad waarvan de wormen resistent waren, die heeft toen een schapenmiddel gehad.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:27

Wat voor geschiedenis heeft jouw Paard? Als hij een hele slechte start heeft gehad en daarmee aantasting van organen of een lage weerstand, dan moet je het idee dat jouw paard uit zichzelf wormvrij kan zijn misschien een beetje loslaten?

Je zal hem dan ook moeten helpen met weerstand opbouwen, niet alleen ontwormen.

Lastig hoor, succes!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 17:53

De geschiedenis ken ik niet. Ik heb hem als 5 jarige gekocht met wormbesmetting. Het eerste jaar dat hij bij mij was heeft hij een strak ontwormingschema gehad met moxidectine en ivermectine dus op het moment dat de kuur is uitgewerkt de volgende erin. Het tweede jaar is hij in de winter en het voorjaar ook op die manier ontwormd en in de zomer leek hij volgens de mesttest wormvrij. Alles is genoteerd. Echter kan ik, volgens de da, niet zo blijven doorgaan. Wellicht is er sprake van resistentie want ondanks de moxidectine bleef hij rode wormpjes in zn mest houden. Hoewel ik me ook niet kan voorstellen dat hij heel veel kuren heeft gehad voor ik hem kreeg.
Overigens is het hem niet aan te zien of aan hem te merken.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:01

abcxx schreef:
De geschiedenis ken ik niet. Ik heb hem als 5 jarige gekocht met wormbesmetting. Het eerste jaar dat hij bij mij was heeft hij een strak ontwormingschema gehad met moxidectine en ivermectine dus op het moment dat de kuur is uitgewerkt de volgende erin. Het tweede jaar is hij in de winter en het voorjaar ook op die manier ontwormd en in de zomer leek hij volgens de mesttest wormvrij. Alles is genoteerd. Echter kan ik, volgens de da, niet zo blijven doorgaan. Wellicht is er sprake van resistentie want ondanks de moxidectine bleef hij rode wormpjes in zn mest houden. Hoewel ik me ook niet kan voorstellen dat hij heel veel kuren heeft gehad voor ik hem kreeg.
Overigens is het hem niet aan te zien of aan hem te merken.


Het probleem van die mest testen is, dat die niet zo heel betrouwbaar zijn en met een paard met deze problemen zou ik ook op de ouderwetse manier weer gaan ontwormen.

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:03

Mijn merrie heb ik gekregen met een flinke bloedwormbesmetting (witte bloedworm) en een lage weerstand (mok, jeukerig, dat soort dingen). En bij haar blijkt onder andere dat hoe beter het in mentaal opzicht gaat hoe minder last ze heeft van de wormen. Ik ontworm haar regelmatig en ze krijgt ook nog een kruidenmengsel wat de maag en darmen minder aantrekkelijk maakt voor parasieten. Ik heb niet de illusie dat ze wormvrij zal worden maar het is nu onder controle. Heel af en toe nog een wormpje in de mest maar niet meer stipt om de 3,5 week een hele lading wormen in de mest met koliek er bij.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:06

Sizzle schreef:
Gewoon op ouderwets schema zetten ipv die onbetrouwbare mestonderzoeken.
In November/December is het sowieso een goed idee om te ontwormen ivm horzellarven.
Ik heb ooit een jaarling gehad waarvan de wormen resistent waren, die heeft toen een schapenmiddel gehad.


Ik ben wel heel benieuwd wat jouw onderbouwing is van die eerste zin?

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 18:14

Koper schreef:
Mijn merrie heb ik gekregen met een flinke bloedwormbesmetting (witte bloedworm) en een lage weerstand (mok, jeukerig, dat soort dingen). En bij haar blijkt onder andere dat hoe beter het in mentaal opzicht gaat hoe minder last ze heeft van de wormen. Ik ontworm haar regelmatig en ze krijgt ook nog een kruidenmengsel wat de maag en darmen minder aantrekkelijk maakt voor parasieten. Ik heb niet de illusie dat ze wormvrij zal worden maar het is nu onder controle. Heel af en toe nog een wormpje in de mest maar niet meer stipt om de 3,5 week een hele lading wormen in de mest met koliek er bij.


Wat voor kruidenmengsel is dat?

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 18:17

Met welke werkzame stof kan ik nu het beste ontwormen?

Santos_05

Berichten: 3059
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:31

Een wormkuur werkt 8-12 weken, dus een nieuwe wormbesmetting kan zeker!

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:47

sharon488 schreef:
Sizzle schreef:
Gewoon op ouderwets schema zetten ipv die onbetrouwbare mestonderzoeken.
In November/December is het sowieso een goed idee om te ontwormen ivm horzellarven.
Ik heb ooit een jaarling gehad waarvan de wormen resistent waren, die heeft toen een schapenmiddel gehad.


Ik ben wel heel benieuwd wat jouw onderbouwing is van die eerste zin?


Genoeg slechte ervaringen te vinden, op bokt ook enkele gevallen die maar net goed afgelopen zijn.
Zelf ook ervaring met paarden die duidelijk last van wormen hebben maar geen eitjes uitscheiden.
Mijn dierenkliniek(en) geven ook gewoon een kuur mee omdat ze zelf ook geen toegevoegde waarde zien van testen.

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:07

abcxx schreef:
Wat voor kruidenmengsel is dat?

Het is van Agrobs: https://www.rwdh.nl/paard-bergsiegel-kruiden-worm.html

Mijn pony heeft eerst de kuur van 3 weken gehad en nu krijgt ze het 2x in de week. Ben er eind van het voorjaar mee begonnen en de zak is nog steeds niet leeg. Ze vindt het erg lekker. Af en toe krijgt ze ook los nog wat extra walnootblad.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:29

Op een stage adres hebben ze wel eens een ontworming in het bloed gegeven.
Hier werden de paarden wel heel snel beter van, ze knapten heel hard op!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:37

Is tussendoor je land ook wormvrij geweest? Daar kunnen ze door herbesmet worden. Zelf had ik de gok na een schoon mestmonster niet durven gokken niet te ontwormen, zou nu weer ontwormen zeker ook met voldoende middel

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:03

karuna schreef:
voldoende middel


Dat vooral, je mag best voor 100 kg overdoseren ( liever zelfs)

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:06

Daar wil ik wel graag de kanttekening bij plaatsen dat overdosering wel degelijk risico's kan opleveren bij paarden met weinig marge. Dus magere paarden of kleine pony's.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:30

_lotteeee schreef:
Op een stage adres hebben ze wel eens een ontworming in het bloed gegeven.
Hier werden de paarden wel heel snel beter van, ze knapten heel hard op!

Kijk aub uit met ivermectine in de bloedbaan!!! Paard van mn vriendin kreeg ook een injectie en klapte binnen paar sec dood ter aarde.
Heel gedoe geweest indertijd, dierenarts had nl niet gewaarschuwd vantevoren en nam geen verantwoording toen paard dood neerviel.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Wildgirl

Berichten: 11656
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:39

Ik heb helaas dezelfde ervaring als cissy, pas met injecteren op alsjeblieft.
Heb je al eens een (driedubbele) panacur kuur gegeven?
Doseer je goed?
Ondersteun je de "binnenkant" van je paard ergens mee?
Bloedwormen kunnen hardnekkig zijn maar met de juiste combinatie van interval, dosering en werkzame stof is het vaak goed te doen.

Texellover

Berichten: 33
Geregistreerd: 25-08-18
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:11

Wat ik in jou situatie zou doen is het volgende: eerst de dierenarts de injectie laten geven. Goed de weide wormvrij krijgen en netjes iedere 3 tot 4 maanden een ontworming erin. Iedere keer een ander! En die mestonderzoeken lekker laten zitten. Die zijn onbetrouwbaar, het kan zo over het hoofd gezien worden of er zit net in die ene drol geen eitje/wormpje.

De injectie zou ik zelf wel laten zetten omdat je paard dan even een flinke boost aan ontworming krijgt. Zo is hij volledig af van die rotwormen en kun je daarna met een schone buik beginnen.

Mijn shetlander heeft enorm erg wormen gehad door slecht advies en daardoor meerdere kolieken. Sinds ik netjes iedere 3 tot 4 maanden ontworm doet hij het super!

<3 Just loving the horse life <3
<3 Trotse eigenaar van Bram en Frodo sinds 26 november 2011 <3

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:16

Helaas heb ik ook de ervaring van dood neer vallen bij injecteren in het bloed met ivermectine.

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 01:21

abcxx schreef:
Ik heb mijn paard 2 jaar geleden gekocht met een flinke bloedworm besmetting. Dat jaar heeft hij meerdere kuren ivermectine en moxidectine gehad. Afgelopen jaar ook een paar kuren gehad. Z'n 2e mestonderzoek afgelopen zomer was goed dus sinds de zomer geen kuur meer gehad. Echter nu zie ik toch weer rode wormpjes in z'n mest. Het kan dus best zijn dat deze zomer ook nog besmet is geweest. M'n dierenarts heeft het erover om hem een injectie in z'n bloedbaan te geven, maar geeft aan dat daar risico's aan kleven. Wie heeft daar ervaring mee?
De andere paarden hebben nergens last van. Ik haal het mest uit het weiland. In het begin heb ik dat niet gedaan dus er is wel een kans dat het land is besmet.

Bij chronische wormbesmetting is 5 dagen achter elkaar fenbendazol (1.5-2x lichaamsgewicht) je laatste optie als moxi en ivermectine om de 4? weken niet genoeg is, maar dat zal je beter met je DA kunnen overleggen.
Heb je inspraak in het weidebeheer? Dan zsm starten met wisselbegrazing met schapen. Paardenbloedworm gaat daar in dood en de schapen wormen overleven de paardenmaag ook niet. Niet voor niets dat boeren vroeger meerdere diersoorten afwisselend op de weides hadden lopen (en wat er nog niet tegen kon werd opgegeten, want er was eigenlijk geen goed medicijn anders dan preventie en selectie beschikbaar). Het huidige eenzijdige begrazen werkt dit soort dingen mede in de hand, en het is met ontwormen, kunstmest, etc. maar beperkt te controleren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Gea99

Berichten: 1167
Geregistreerd: 26-09-13

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 01:42

Wij hebben hier zelf altijd op "ouderwets" schema ontwormd. Dus zonder mestonderzoek. Maar anders vraag Geerke eens hier op bokt. Die weet veel over ontwormen.

Als het niet gaat zoals het moet. Dan moet het maar zoals het gaat.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 14:51

Ik heb inmiddels het één en ander gelezen over injecteren in de bloedbaan, maar dat ga ik dus niet doen. Ik was benieuwd of de da wellicht niet wat overdreef met zn opmerking over dood neervallen, maar dat is dus niet zo. Het weiland hou ik inmiddels een jaar schoon, maar volgens de da kan het wel een paar jaar duren voor het weiland weer schoon is. Hij wordt op dit moment niet ondersteund qua weerstand, maar als iemand daar tips voor heeft dan hoor ik het graag. Het kruidenmengsel van Agrobs spreekt me in ieder geval wel aan.

Anoniem

Re: paard komt niet van wormen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:55

Bloedworm besmetting is niet of nauwelijks te zien in mest dus zeker niet uitgaan dat ze dan schoon zijn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, YandexBot en 2 bezoekers