Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:47

Ah, begrijpelijk. Dan is vital idd beter

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:53

plutolover schreef:
even in pavo geval. Die zeggen als je minder dan 2 kg (pony 1.5kg) krachtvoer geeft wordt er aanbevolen een vitamine korrel bij te voegen. Bij alleen ruwvoer is het zeker aan te raden omdat in ruwvoer niet genoeg zit. Maar of je nou wel of geen krachtvoer bij voert, je geeft nog wel de zelfde hoeveelheid vitaminekorrel. Ik zelf geef voor 500kg ipv voor 450kg

Dus eigenlijk zou je dan als je krachtvoer geeft ook minder vitaminekorrel moeten geven.


Dat vraag ik mij eigenijk ook af idd.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:13

Uiteraard moet er ook gekeken worden wat t paard doet. Bedenk ik nu.

Een paard in training heeft soms niet genoeg aan alleen een vitamine korrel. Niet alleen kwa energie maar die hebben ook hogere behoeftes aan vitamine en miniralen

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:32


Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:36

Mizora schreef:
Even snel, dus een verwijzing naar de dosering mineralenbrok: Mizora @ [VS] Wat voer jij?

Even een vraag, hoe kom jij aan de dosering van 30g per 100 kilo?

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:54

Stille meelezer hier nu toch ook zelf een vraag. Volgens mijn osteopaat zou een sportpaard (rij m/z niveau maar nu geen wedstrijden) niet genoeg energie kunnen halen uit de vitalbix. Hij krijgt nu per dag 260 gr dc en 500 gr musli op advies van vitalbix. Wat is jullie ervaring?
Zij adviseerde eens naar marstall te kijken.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:58

Ik vond mijn paard er niet fel genoeg op in de marathons. Maar dat is wel ff andere koek als een dressuur proef, verder geen last van. Maar jij kent je paard het beste, als jij m fit genoeg vind in het rijden is het toch helemaal prima?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:44

IceQueen schreef:
Stille meelezer hier nu toch ook zelf een vraag. Volgens mijn osteopaat zou een sportpaard (rij m/z niveau maar nu geen wedstrijden) niet genoeg energie kunnen halen uit de vitalbix. Hij krijgt nu per dag 260 gr dc en 500 gr musli op advies van vitalbix. Wat is jullie ervaring?
Zij adviseerde eens naar marstall te kijken.


Voor sommige paarden kan het te weinig zijn, anderen lopen er nog prima op. Dus vooral goed naar je paard kijken :)

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:55

Hij doet het er nu goed op. Hij wordt snel schieterig. Mocht hij nou toch wat tekort gaan komen wat zou ik dan bij kunnen voeren?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:32

Zolang als het goed gaat lekker zo houden en anders de A+ muesli wat opschroeven.

Laat je niet gekmaken door anderen over of iets wel of niet kan.

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:43

Dat is precies t punt idd. Ik kan zo gaan twijfelen door zo'n opmerking.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:12

Snap ik.

Vind het persoonlijk een weinig onderbouwde opmerking.
Zegt meer over haar.

Vertrouw op je eigen gevoel hoor!

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:14

IceQueen schreef:
Stille meelezer hier nu toch ook zelf een vraag. Volgens mijn osteopaat zou een sportpaard (rij m/z niveau maar nu geen wedstrijden) niet genoeg energie kunnen halen uit de vitalbix. Hij krijgt nu per dag 260 gr dc en 500 gr musli op advies van vitalbix. Wat is jullie ervaring?
Zij adviseerde eens naar marstall te kijken.

Wat een onzin, die van mij kakte in bij marstall en knetterde vandaag door de paddock op vitalbix, zegt dus inderdaad helemaal niks.

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 00:21

Super bedankt voor jullie feedback. Blijf voorlopig lekker op de vitalbix.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 00:39

Ik verwacht eigenlijk van een osteo dat ze wel iets meer weten van voer en het gehele paard. Feitelijk moet een paard van heel veel verschillende soorten groen en ruwvoer kunnen leven. Daarin komen we tekort, want je kan nooit zo divers voeren.
Dan kijk je eerst naar de kwaliteit van je ruwvoer en hoeveel je paard daarvan krijgt en ook hoe. Dus 2x een grote portie/kleine portie of gedurende de hele dag grote/kleine porties of onbeperkt?

Mensen worden hartstikke bang gemaakt voor tekorten en voeren daarom vitamines bij, maar daar kan je ook de mist mee in gaan. Er wordt gerekend met gemiddelden en tabellen, maar dat zijn gemiddelden, dus je zit er vaak onder of boven.

Voor conditie en energie ligt het er ook ana hoeveel een paard vrij kan bewegen en hoe? 4 uurtjes een postzegel paddock is anders dan een wei van 2ha of een pp met paar honderd meter pad.

In de sport ligt het er enorm aan wat een paard extra nodig heeft. Weer de basis is het eerste, dus hoe goed is je ruwvoer gift en hoe goed is de conditie van het paard?
Daarnaast verwacht iemand die endurance rijdt hele andere energie dan iemand die een dressuur proefje rijdt bijvoorbeeld.

Als je geen wedstrijden rijdt, wil dat niet zeggen dat je niet traint, dus je moet naar je training kijken. Hoe blijft het paard in zijn energie en bespiering?

Heel veel mensen gaan ook de mist in bij overgangen van seizoenen. Van de wei en veel bijvoeren in wedstrijdseizoen, naar veel binnen, geen gras, kleine paddockjes paar uurtjes etc.

Als je paard zomers op de wei staat en hij komt er vanaf kan je ook een fijne ruwvoermix erbij geven zoals wiesencobs of een droge mix, compact gras etc.
Alles wat je extra voert voor prestaties kan je wel minderen als je minder traint.

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:11

Mijn paarden staan de hele dag buiten. Nu in de paddock met pad en schuilstal. Als de wei weer droog is op de wei. Ze krijgen 4x per dag langstengelig droog hooi van eigen land. Goede kwaliteit volgens meerdere kenners. Minimaal 20 kg per dag (2 c pony's 1 paard).
Conditie van de paarden is goed. Mogen nog wel mooier in de bespiering komen.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:47

Even dit topic weer een schop omhoog.

Mijn paard is best wel een energiek type, *\o/* mag soms zeker wel wat minder druk zijn.

Maar ik kom er nog niet uit qua voer. In het begin kreeg ze altijd ''standaard'' 1 kg brok.
Gezien ze altijd zo druk was en in de winter afviel, ging ik op zoek naar ander voer.

Van diverse merken brok, naar uiteindelijk vit/min brok,
Marstall Force en Pavo vital is ze nog net zo druk op, momenteel Fibra (0,5kg) + 0,5 kg horsefood kernmixbrok , maar nog zo druk. *\o/*

Op de metazoa was ze wel weer rustig, niet meer zo schrikkerig en juist relaxt. Was bijna eng zo rustig. Maar toen toch maar mee gestopt omdat ik het niet vertrouwde dat ze ineens (na 2 weken overgang en 2 weken alleen metazoa, icm paard handjes lucerne) zo kalm was.. -O- Zo kende ik haar niet.

Nu twijfel ik, om toch maar weer metazoa te gaan proberen, gezien ik van alles geprobeerd heb intussen, en dit echt het enige voer was waarbij ze ''zen''werd, en dan misschien ipv lucerne de fibra erbij houden?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:14

Vitalbix?

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:26

Die lust ze niet helaas

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:02

Dan terug zetten op metazoa als je dat zo goed is bevallen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 01:58

Mandy_89 schreef:
Die lust ze niet helaas


Maar met alleen de vitaminebrok ga je misschien ook geen verschil maken daarin. Het ligt aan zoveel meer. Hoeveel en wat voor ruwvoer? Daar halen ze ook energie uit he?! En komt ze wel genoeg buiten? Genoeg paarden die gewoon hun ei niet kwijt kunnen, zeker ;s winters niet.

Daarnaast, heeft je paard wel tekort? Of is er misschien sprake van een scheve verhouding? Misschien zou het paard meer magnesium moeten opnemen.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:05

Marstall force :).

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:06

Hoi bokkers,

Ik zou graag jullie ervaringen horen.

Ik dacht dat ik de ideale vitaminebrok had gevonden (Daily Complete Vitalbix). Mijn pony deed het hier fantastisch op, nooit meer mok gehad.. Maar mn huidige grote paard vindt het niet te eten en heeft aan de aanbevolen hoeveelheid niet genoeg. Ik ben opzoek naar een alternatief. Misschien bestaat er wel een grote vitamine brok (zoals de snacks).. ?

Huisvesting paard:

- Gaat om een groot Gelderspaard van 1,67 m
- Winterperiode 8 uur op de paddock met onbeperkt ruwvoer
- Avond op stal met een grote pluk ruwvoer
- Twee keer per dag krachtvoer en krijgt na het werk ook nog iets van mijzelf (basisbrok en dieetmuesli en een schep Fibra).
- Paard verricht licht tot matig werk

Alle inspiratie is welkom!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:17

Klinkt toch alsof hij veel krijgt, helemaal gezien het licht tot matig werk?
Hoe merkte je dat het niet genoeg voor hem was?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:25

Wanneer is 's avonds en hoeveel is een grote pluk hooi? Ligt daar 's ochtends nog wat van, want ze moeten de nacht ook niet zonder staan.
Wat voor krachtvoer 2x daags?

Het is niet heel logisch om basis brok te geven en dan dieetmuesli en nog een vit brok. Dan zou hij snel teveel krijgen.