Geen looplust, welk supplement

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Geen looplust, welk supplement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 15:32

Sinds enkele maanden staan mijn paarden aan huis waardoor ik nu zelf volledig kan kiezen wat mijn paard krijgt.
Ik heb een 4 jarige ruin die snel heet wordt en dan mijn merrie die qua voeren best een uitdaging is. Met haver heb ik in het verleden qua rijden goede resultaten gehad, maar in de hand wordt ze dan verschrikkelijk vervelend. Bokken, draaien, kappen terwijl ze vast staat. Hoofdstel moeilijk inkrijgen enzo. Als ze geen haver bijkrijgt is ze daarin veel rustiger.
Vandaag na het opstappen was ze zodanig sloom dat ik op straat ben gaan draven. Dit hielp wel een beetje, maar voornamelijk in de bak zou ik ze graag wat frisser willen.
Ze krijgt nu equifyt pre active + green power. 4 kg per dag. Graanvrij voer dus. Ze verdraagt best goed granen dus het is niet pressé dat ze er geen mag. De ruin doet het daar wel heel goed op waardoor ik het voer ook niet volledig wil afschrijven. Ze staan beiden mooi op gewicht.
Omdat het voer dus wel goed is voor mijn ruin en bij mijn merrie qua gewicht wil ik ook niet meteen veranderen tenzij ze zo sloom blijft dan ga ik wel andere oplossingen zoeken.
Als ik terug haver wil bijvoeren, welke hoeveelheid zouden jullie dan aanraden ? Een schep per dag was kennelijk te veel, een halve ? Zijn er eventueel alternatieven ? Het moet wel gemakkelijk te verkrijgen zijn.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Geen looplust, welk supplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:17

Als equifyt je goed bevalt zou ik hen vragen om een voeradvies. Ze hebben best veel soorten voer.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Geen looplust, welk supplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:27

Houd er rekening mee dat merries nogal last van schommelingen hebben in hormoonhuishouding en daarom zo wisselend zijn. Daar kun je met voer weinig aan veranderen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Geen looplust, welk supplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:32

Als haver een probleem geeft, zijn er nog andere graansoorten: spelt, gerst, rogge, tarwe?
Sommige paarden reageren heftig op haver, sommigen op gerst. Ik ken er weinig of geen die qua energie écht heftig reageren op spelt en rogge, dus misschien kun je dat proberen?
Zelf voer ik overigens de equifyt quarter inmiddels - ik vond ze ook nét iets achterblijven qua energie op de greenpower, vooralsnog bevalt dit goed - en het wordt ook met meer smaak gegeten dan de graanvrije versies door mijn dame.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:50

Granen zorgen voor direct beschikbare energie. Voor duurenergie zou je een olie kunnen gebruiken. Lijnzaadolie is voor een paard het meest geschikt.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 20:11

Even een update...
Ondertussen werd ze een maand geleden overgezet op een granenmengeling (equifyt competition). Vorige week is de DA komen bloedprikken omdat ik ze toch nog te flauw vond.
Vandaag de resultaten gehad en ze blijkt kalium, calcium en eiwitten te kort te komen.
Sinds het bloedprikken vind ik haar energiepeil wel terug stijgen. Zal dus misschien door de voeromschakeling toch terug toenemen..
Ik krijg van mijn DA nu een vitaminesupplement die ik 1x per maand mag geven.

Wel erg dat ze van die graanvrije mengeling 4kg kreeg en toch aan zo een tekorten kwam. Dan denk je je paard goed te voeren >;)

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:19

betadine schreef:
Wel erg dat ze van die graanvrije mengeling 4kg kreeg en toch aan zo een tekorten kwam. Dan denk je je paard goed te voeren >;)


Ik zou dit zeker even terugkoppelen naar equifyt, daar zouden ze wat mee moeten doen denk ik..

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Geen looplust, welk supplement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 13:43

Ja ga het denk ik mailen als ik nog eens bestel.
Wel blij dat het niet door wormen of andere dingen komt. We komen er nog goedkoop vanaf.
Ben benieuwd hoe ze binnen een paar weken gaat lopen. Een speer zal het nooit worden, maar ik hoop toch op een extraatje looplust nu.

@koper: geef je standaard lijnzaadolie bij ? In haar voer is al lijnzaadolie aanwezig. Toch extra geven ? Ze heeft snel platte mest waardoor ik olie minder goed aandurf.