Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:31

Jet schreef:
Ik zou sowieso weer naar een kliniek gaan als het mijn paard was. Ik zou dan ook de Raaphorst aanraden. Ik snap niet helemaal dat ze in Bodegraven geen goede echo kunnen maken van de achillespees en daardoor dus niet kunnen inspuiten. Een paar jaar geleden is een paard van een stalgenoot in Wolvega geweest en daar konden ze duidelijk zien dat de achillespees beschadigd was en die is wel ingespoten. Na rustig aan opbouwen ( en een paar keer voor controle terug) doet ze nu al weer sinds een jaar na die diagnose alles met haar paard. Ze dressuurt, springt, rijd buiten in het bos.
Ikzelf heb hele goede ervaringen met de Raaphorst in Wassenaar. Zij hebben super apparatuur om benen van paarden te bekijken, echo en röntgen, hebben heel veel ervaring met blessures bij paarden, doen geen onnodige dingen, geven een gedegen opbouwadvies op papier mee en als ze zien dat het niet verbetert laten ze je niet eindeloos doormodderen.


Ik zou ook zeggen 2nd opinion, maar Bodegraven is ook echt wel een topkliniek. Wie heb je daar gehad?

Persoonlijk (met mijn eigen achillespeesontsteking die maar niet over wilde gaan) heb ik baat gehad bij accupunctuur. Misschien toch ook wel te overwegen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:45

Citaat:
Helaas was het na 6 weken nog niet beter, dus ben ik met haar naar de kliniek gegaan (Bodegraven). Hier is een kreupelheidsonderzoek gedaan en een echo van haar been gemaakt. De DA vond haar iets kort lopen van achteren. Uit de echo kwam dat ze een slijmbeursontsteking had bij de achillespees. Kwam weinig voor volgens de DA en ook online kan ik er niet al te veel over vinden.

Advies was rust geven en dan zou het wel genezen. Boxrust raadde hij niet aan, omdat het lang kon gaan duren en ik ben hier zelf ook geen voorstander van. Medicijnen was geen optie en inspuiten raadde hij ook af, omdat aan de buitenkant niet duidelijk te zien is waar precies gespoten moet worden. Er zaten daardoor meer risico's aan dan de kans dat het verbetering zou geven.


Babootje, ik quote even een stukje van het eerste bericht van TS.

Ik vind dit niet getuigen van een gedegen advies. Ik weet dat ze in Wolvega de achillespees wel inspuiten als ze denken dat dat nodig is. Dat is een heel precies werk inderdaad, paard goed suf en onder echo-begeleiding werd dat gedaan. En van Wassenaar weet ik dus dat ze echt de beste apparatuur hebben en die ook goed kunnen uitlezen. Daar zijn hoe dan ook meer mogelijkheden om te behandelen, ook zonder inspuiten en ze hebben toch een hoger niveau met betrekking tot benen en ruggen van paarden. Bodengraven is niet slecht, zeker niet, maar ik zou me niet bij dit advies neerleggen als ik TS zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:49

_suus19_ schreef:
Joolien schreef:
Is ze met de voorbenen uitgegleden of met de achterbenen?


Met de achterbenen. Maar daardoor lag ze wel helemaal op de grond, dus ook met de voorbenen..

Ik heb meerdere paarden gezien die achter uitgegleden zijn en daaar letsel van hebben opgelopen. is ze op haar zij gevallen of in de spagaat gegaan met haar achterbenen? Als het laatste het geval is, zou ik haar SI gewricht en bekken checken, ken 2 paarden die zo zijn uitgegleden en een breuk aan en van die twee hadden. Als ze op haar zij is gegaan, is het goed om de heup en knie te checken, maar ook te denken aan acute spat bijv.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:46

Jet schreef:
Citaat:
Helaas was het na 6 weken nog niet beter, dus ben ik met haar naar de kliniek gegaan (Bodegraven). Hier is een kreupelheidsonderzoek gedaan en een echo van haar been gemaakt. De DA vond haar iets kort lopen van achteren. Uit de echo kwam dat ze een slijmbeursontsteking had bij de achillespees. Kwam weinig voor volgens de DA en ook online kan ik er niet al te veel over vinden.

Advies was rust geven en dan zou het wel genezen. Boxrust raadde hij niet aan, omdat het lang kon gaan duren en ik ben hier zelf ook geen voorstander van. Medicijnen was geen optie en inspuiten raadde hij ook af, omdat aan de buitenkant niet duidelijk te zien is waar precies gespoten moet worden. Er zaten daardoor meer risico's aan dan de kans dat het verbetering zou geven.


Jet schreef:
Babootje, ik quote even een stukje van het eerste bericht van TS.

Ik vind dit niet getuigen van een gedegen advies. Ik weet dat ze in Wolvega de achillespees wel inspuiten als ze denken dat dat nodig is. Dat is een heel precies werk inderdaad, paard goed suf en onder echo-begeleiding werd dat gedaan. En van Wassenaar weet ik dus dat ze echt de beste apparatuur hebben en die ook goed kunnen uitlezen. Daar zijn hoe dan ook meer mogelijkheden om te behandelen, ook zonder inspuiten en ze hebben toch een hoger niveau met betrekking tot benen en ruggen van paarden. Bodengraven is niet slecht, zeker niet, maar ik zou me niet bij dit advies neerleggen als ik TS zou zijn.


Ik denk dat het wel een gedegen advies is. Rust is een eerste keuze (zonder risico's) maar als rust niet afdoende is dan zal er wat anders moeten gebeuren. Inspuiten onder echobegeleiding kan Bodegraven ook, maar er is - afhankelijk van de precieze plek - altijd een risico. Dat zullen ze wel goed hebben afgewogen.
Ik zou gewoon terug gaan naar Bodegraven en daar advies vragen. Mocht je daaraan twijfelen kun je altijd ook nog je vraag bij de Raaphorst stellen.
Slijmbeursontstekingen zijn heel vervelend en kunnen chronisch worden. Hij staat nu op de wei begrijp ik? Dan weet je ook niet in hoeverre de blessure ook echt rust krijgt. Drassige, modderige grond moet je denk ik zeker vermijden. Misschien kun je ook nog iets met beslag.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:09

Ik begrijp bijvoorbeeld niet dat ze niet gezegd hebben dat TS na een door hun bepaalde tijd terug zou moeten komen, hetzij voor controle, hetzij als er geen/weinig verbetering was. Voor mij is bij blessures alleen (weide)rust eerder een laatste redmiddel dan een eerste keuze.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:22

Jet schreef:
Ik begrijp bijvoorbeeld niet dat ze niet gezegd hebben dat TS na een door hun bepaalde tijd terug zou moeten komen, hetzij voor controle, hetzij als er geen/weinig verbetering was. Voor mij is bij blessures alleen (weide)rust eerder een laatste redmiddel dan een eerste keuze.


Voor mij niet. Als er een risicocomponent is bij een behandeling en het zou met rust wel goed kunnen genezen, kies ik dus voor het laatste. Geneest het niet, dan kun je het risico nemen van de behandeling.
Ik vraag me altijd wel af in hoeverre het paard op de wei dus aan voldoende rust komt voor deze blessure. Zeker in een jaargetijde waarin de wei drassig kan zijn. Is echt funest voor dit soort blessures. Dan liever op stal en gecontroleerde beweging geven op een vaste ondergrond.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:23

Dat hele inspuiten is al achterhaald. De resultaten zijn zo wisselend dat ze het bij mensen eigenlijk al niet meer doen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:31

Buiten inspuiten zijn er nog wel andere behandelingen mogelijk. Maar goed, TS zal zelf gaan kiezen wat ze het beste lijkt, dus deze discussie is niet nodig hier denk ik.

Babootje, ik snap jou wel heel goed met betrekking tot weidegang. Zeker nu het vaak gladder wordt, tenzij het paard nooit uit zijn dak gaat, dan zou het wel kunnen.
Dat was overigens bij Wassenaar ook altijd het advies: boxrust en gecontroleerde beweging aan de hand, bij de ene blessure beginnen met 2 x 10 minuten stappen aan de hand, bij de andere was het 3 x 10 minuten stappen aan de hand om mee te beginnen. Weidegang was dan op eigen risico.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 00:43

Maandenlang boxrust vind ik niet kunnen. Ik zou zelf ook liever met pijn rondlopen dan opgesloten zitten.
Ik heb haar met deze regen uit de wei gehaald. Ze staat nu op rubber matten en paddock. Nadeel is nu kleinere ruimte, dus veel draaien wat het ook niet beter lijkt te maken..

Bodegraven heeft idd gezegd dat ik niet terug hoefde te komen met haar, zolang het nog dik was. Dan was het toch nog niet over en dan bleef het advies van afwachten gelden.

Ze is met 2 benen naar 1 kant gevallen.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:53

Waar zit de plek? En heb je er foto's van?

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 01:00

Indi_Vito schreef:
Waar zit de plek? En heb je er foto's van?


Net boven de sprong (net als bij jou ;) )

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 01:11

Je ziet niets op foto's. Het is echt niet extreem en veel mensen voelen het niet eens.
Het kuiltje daar is bij het ene been net wat meer aanwezig dan bij het andere been.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 08:13

Babootje schreef:
Indi_Vito schreef:
Waar zit de plek? En heb je er foto's van?


Net boven de sprong (net als bij jou ;) )


Net als bij mij? Wat bedoel je daar mee?


@Suus

Oh oké, wat een lastige plek. Maar ze konden toch geen foto's maken ivm zwelling?

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 08:37

Ik zou ook gewoon weer terug contact opnemen. Ik zie zelf veel mensen raaphorst aanbevelen maar daar heb ik echt geen goede ervaringen mee. Hun laten komen paard liep af en aan kreupel na belasting. Hun laten komen want ze zouden de beste zijn voor benen. Kreupelheid onderzoek laten doen etc. Ze wisten vrij zeker dat het hko was moest afspraak maken met de kliniek. Helaas konden hun alleen gebeld worden als ik op school zat. Dus mailtje of ik op een andere tijd kon bellen of gebelt kon worden of dat de afspraak via de mail kon. Meerdere keren gemaild en nóóit antwoord gehad terwijl een vraag over de factuur binnen en dag beantwoord kon worden... Daarna contact opgenomen met Bodegraven (ook via de mail want zelfde probleem) binnen twee dagen werd ik gebeld en één afspraak kunnen maken. Daar zagen ze met 10min al dat mijn smid niet goed bekapte en dat mijn paard te veel buiten toon liep en daardoor kreupel was. Andere smid en probleem opgelost. Had meteen naar Bodegraven moeten gaan veel geld en tijd gescheeld. Dus gewoon weer contact opnemen en je zorgen bij hun voorleggen

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:35

janderegelaa schreef:
Dat hele inspuiten is al achterhaald. De resultaten zijn zo wisselend dat ze het bij mensen eigenlijk al niet meer doen.

Nou blij dat de arts het bij mij wel deed, wat een verschil zeg (lees drastische vermindering van de pijn).

Ik zou zelf (al is het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust) een second opinion laten doen bij bv de Raaphorst

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:53

Hier mijn ervaring, misschien kan je er iets mee:

Pony (haflinger 13jr oud) 1 mei uitgegleden in de wei. Liep een paar passen kreupel en daarna weer goed, wel een klein beetje kort/houterig maar niks geks. Rechter voorbeen warm en dik vlak onder de knie. Gestapt en in de paddock gelaten (stond in een kudde 24/7 buiten). Anderhalve week later nog steeds dik dus DA laten scannen: check-ligament beschadigd. Wel een 'mooie' beschadiging voor zover zou kunnen.

In overleg pony in de kudde gelaten en na 3mnd opnieuw scannen. Been bleef echter steeds warm en dik en zag weinig verbetering. Bij scannen 3mnd later bleek ook dat er erg veel vocht in zat en dat dit vocht de genezing tegenhield. In de tussentijd had ik wel gekoeld, arnica gesmeerd, supplement gevoerd etc. maar dit vocht bleef. Advies dierenarts: meer rust want hij kon zich niet rustig genoeg houden in de paddock. Mijn toenmalige stal kon helaas niet bieden wat ik wilde dus heb mijn paard verplaatst naar een stal met uitloop.

De eerste weken waren vrij dramatisch: hij had al jaren niet meer op stal gestaan. Echter zag ik zijn been met 2 weken al vooruit gaan. Been werd eindelijk dunner en koelde af. Heb hem die tijd wel ongeveer 5u per dag op de wei gehad en een half uur per dag met hem gestapt op het harde. Verder stal+uitloop.

1 nov. is hij weer opnieuw gescand. DA (en ikzelf) zagen direct al dat er enorm veel verbetering was. Zat nog wel wat vocht in maar pees zag er goed uit en de warmte was eruit. Mocht weer gaan opbouwen.

Tot op heden ben ik nog steeds bezig met opbouwen dus over het lange termijn verloop kan ik niks zeggen. Het enige wat ik wil zeggen is dat boxrust soms niet verkeerd is. Zeker niet bij paarden die hun rust niet pakken in de paddock. Als ze geen pijn hebben pakken ze ook moeilijk die rust. Ik vond het een enorm lastige beslissing en heb echt buikpijn gehad van het feit dat hij 'opgesloten' in een stal stond maar ik was ook bang dat ik straks een paard had met een chronische blessure. Beetje kiezen tussen rotte vis en natte kranten. Nu ben ik blij dat ik de stap heb gemaakt en merk ik aan hem dat de rust hem echt goed doet.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 12:50

Indi_Vito schreef:
Net als bij mij? Wat bedoel je daar mee?


@Suus

Oh oké, wat een lastige plek. Maar ze konden toch geen foto's maken ivm zwelling?


Ze konden niet inspuiten daardoor. Maar volgens mij was het verhaal dat dat niet kon omdat er niet genoeg zwelling was, en dat ze daardoor de plek niet precies konden traceren ofzo. Al met al, het was een vaag verhaal.

Nelleke; dat klinkt als een goede oplossing. Stal met uitloop klinkt als een goede middenweg. Al zou ik me dan toch nog wel zorgen maken om de korte bochten die ze moet draaien.
Helaas kan ik het niet uitproberen. Andere stalling gaat hem niet worden en ik kan niet mijn andere paarden los laten lopen terwijl zij opgesloten zit.. dan zou ik ze allemaal moeten opsluiten en dat is voor de rest weer niet goed..

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:00

mijne had hetzelfde maar bleek bij hem in de knie te zitten, is dat al nagekeken?

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:35

Babootje schreef:
Indi_Vito schreef:
Waar zit de plek? En heb je er foto's van?


Net boven de sprong (net als bij jou ;) )


[quote="Indi_Vito"]
Net als bij mij? Wat bedoel je daar mee?

De sprong heet bij jou je hiel. De pees net daarboven.


Afbeelding


Afbeelding

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:42

_suus19_ schreef:
Maandenlang boxrust vind ik niet kunnen. Ik zou zelf ook liever met pijn rondlopen dan opgesloten zitten.


Ik vind dat een beetje een rare gedachtengang om eerlijk te zijn. Ik lig ook liever niet in het ziekenhuis maar als dat de enige keuze is om beter te worden dan grijp ik die graag aan.

Als de veearts zegt volledige rust en die kan hij niet krijgen doordat hij zich of niet rustig houdt, of de ondergrond is niet geschikt dan volg je in feite het advies van de veearts niet op. Dan moet je het ook niet raar vinden als de blessure niet over gaat. Let wel je paard heeft geen keuze daarin. Die moet jij dus maken. Jij maakt dan de keuze of je paard blijft - misschien wel de rest van zn leven - met pijn rondlopen, of hij krijgt een tijdje boxrust en stapregime met uitzicht op een pijnvrij leven. Alleen omdat jij denkt dat jij dat zelf liever niet opgesloten zou willen zitten, zou je hem die kans toch niet willen ontnemen? Een paard denkt zo niet; die wennen in de regel wel aan boxrust en een stapregime als dat nodig is.

PS: een 2nd opinion heeft ook geen zin als je het advies van de veearts toch niet opvolgt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:14

janderegelaa schreef:
Dat hele inspuiten is al achterhaald. De resultaten zijn zo wisselend dat ze het bij mensen eigenlijk al niet meer doen.


Ik begrijp dit niet helemaal. Hoezo is inspuiten achterhaald? Het ligt er denk ik aan waarmee en bij welke blessure.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 22:18

Babootje niet zo heftig reageren als je zelf de tekst niet goed hebt gelezen.
Er staat duidelijk dat de dierenarts boxrust ook niet aanraadde.
Hij raadde rust aan, dus geen gedwongen arbeid en ook geen stapregime. Ze hoefde niet op stal.

Ondergrond is wel geschikt en het is een rustige merrie. Ik zie haar zelden draven en sowieso nooit galopperen als ze los staat (ook voor de blessure niet trouwens).

En mensen met paarden vergelijken blijft natuurlijk peren met appels vergelijken.. maar ja ik zou zelf ook liever geen jaar in het ziekenhuis liggen voor een been waar wat vocht in zit maar wat verder niet vreselijk pijn doet.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:26

_suus19_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ook ik vond het vreemd dat de DA er verder niets mee wilde doen. Controle was volgens hem ook niet nodig zo lang er nog zwelling was, want dan was het toch nog niet over.
Maarja.. Ik ben dan ook geen fan van dierenartsen. Ik heb nu al te vaak meegemaakt dat ze een pony-blessure veel minder serieus nemen dat een sportpaard-blessure...

Ik zal ze nog een keer bellen om te vragen of ze er echt niet meer aan kunnen doen en anders de kliniek bellen die jullie noemen. Fijn zoveel positieve reacties over dezelfde kliniek.

@polly: is niet cru hoor. Ik weet dat het lang kan duren. Maar verbaast het je niet dat het nog niets verbeterd is? Er zou toch na 8 maanden enige verandering moeten zijn? Ik vind het echt niet erg al duurt het 3 jaar, maar ik begin nu langzaam de hoop op te geven.

Ik ga met mijn shetten altijd naar de Raaphorst en wordt altijd gewoon even serieus genomen als een duur sport paard.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:41

Suus19, dat is nou net het grote probleem bij dit soort blessures, het doet vrijwel geen pijn omdat die gebieden minder zenuwen hebben om de pijn over te dragen. Dat maakt dus dat een paard het vaak toch meer belast dan goed voor het herstel is.
Overigens koos ik met de peesblessures bij mijn vorige paard ook voor weidegang met de groep, die was niet te houden in een box of op een klein stukje. Ze is wel over landhekken gesprongen vanaf beton op beton omdat ze bij de andere paarden wilde zijn. Dat heb ik toen dus maar zo gelaten. Die draaide ook helemaal door als je haar op stal liet terwijl de andere paarden naar buiten gingen.
Na haar koliekoperatie moest ze echt op stal en toen ben ik uiteindelijk tijdelijk van stal veranderd. Op die andere stal kende ze het regime niet, stonden altijd paarden om haar heen en dan accepteerde ze de boxrust wel.
Maar naast de weidegang deed ik verder wel wat voorgeschreven was, zoveel keer stappen aan de hand, afspuiten als dat werd voorgeschreven. Helaas had ze op 18-jarige leeftijd een peesblessure, toen die genas meteen daarna een aan haar andere been, terwijl ze net niet goed bleef lopen aan het eerste been. Toen bleek dat er nog een peesblessure zat die niet gereageerd had op het hele protocol van stappen etc. en daarna is ze ingeslapen omdat haar zo laten lopen een te groot risico gaf van afscheren van de pees.

Nu ik dit weer zo opschrijf, zou ik als ik jou was toch echt meer willen weten over de blessure van jouw paard, zodat je gericht kunt behandelen of in elk geval weet dat weidegang de blessure niet verergert.

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:47

Pezen genezen niet in 6 weken. Mijn ervaring ... kleine wei.. echt klein ;-) 5 bij 5 is al veel. Echt helemaal rust is volgens mij voor geen enkele pees ok. Lekker aan de hand stappen op zowel zachte als harde bodem varieren (is ook leuk voor het samenzijn met je paard). Verder; Je zou eens een Hoefsmid kunnen vragen of een break over ijzer een goed idee is.

http://hoofcare.nl/hoefbeslag/hoofcare-breakover-beslag