Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 22:01

PAS OP! Niet verder scrollen als je niet tegen operatie foto’s of iets wat bloed kunt.

Ons verhaal...
Duke heb ik een kleine 8 weken geleden gekocht, een ruim 5 jarige Shire hengst met mooi vol papier. Hij was als veulen al “Colt Notified” een speciaal papier waarmee hij dus bij het stamboek was aangemeld als potentieel dekhengst.
Na de koop heb ik een Shire fokker mee laten kijken en zij zag zeker veel potentie in hem als dekhengst. Normaal moeten potentiële Shire dekhengsten met 2 en 5 jaar gekeurd worden, maar Duke was met 2 jaar niet gekeurd. Ik heb dus dispensatie aangevraagd om hem volgend voorjaar als 6 jarige voor het leven te laten keuren. Die dispensatie kreeg ik en pas toen bedacht ik me ineens weer waarom ik op zoek was geweest naar een paard erbij toen mijn bijrijpaard kreupel bleef...

Ik wilde genieten met mijn paarden, lekker intensief kunnen trainen en hopelijk relaxed kunnen rijden op buitenritten en misschien in de toekomst mijn beide paarden samen aan huis hebben. Als Duke hengst zou blijven, dan zou hij voorlopig niet mogen dekken, dat is de afspraak die ik met mijn pensionhouder heb. Als hij bij huis zou komen, dan moest ik hem altijd gescheiden zien te houden van mijn (nu nog) jaarling Shire merrie, die hooguit over 2,5 jaar gedekt zou mogen worden.
Hoe meer ik met hem werkte voor de keuring, hoe meer het idee van Duke als hengst houden mij tegen ging staan... dus de knoop doorgehakt dat hij gecastreerd zou worden.

Vanwege zijn leeftijd en zijn zeer goed ontwikkelde teelballen heb ik samen met de dierenarts gekozen om hem bedekt te laten castreren, dus onder volledige narcose. Bij een bedekte castratie halen ze de teelballen er via een snede in de liezen uit, in plaats van via het scrotum.
Het voordeel is dat er geen open verbinding met de buikholte is, weinig risico op ontsteking of een darmverzakking, waarbij een stuk darm door het scrotum naar buiten komt. Die complicaties komen helaas regelmatig voor bij de (staande) castratie van volwassen paarden.

In principe als alles goed gaat wordt een paard 3 dagen opgenomen op de kliniek, dag 1: brengen en medisch keuren, dag 2: operatie en bijkomen, dag 3: Aan het einde van de dag naar huis.
Na 1 week kan het paard weer bereden worden en na 2 weken mag er weer gesprongen worden, zo snel herstellen paarden van een bedekte castratie.

Gisteren heb ik Duke naar de kliniek gebracht, ik had hem verteld dat hij mocht logeren in de worteltjes fabriek...

1. Dit is toch met stip de meest vreemde worteltjesfabriek die ik ooit gedacht had te zullen zien...
Afbeelding


2. Waar zijn al die worteltjes nou?
Afbeelding


3. Baasje, je hebt wat uit te leggen!
Afbeelding

Gelukkig bleek een stalgenootje, van de stal waar ik vroeger met mijn paarden heb gestaan, nu paarden paravetrinair te zijn in die kliniek en zij zou ook bij de operatie aanwezig zijn. Ze vond het goed om foto’s te maken voor mij (vind het altijd donders interessant). Ze heeft mij vandaag de hele dag op de hoogte gehouden via de app, erg prettig, omdat ik gewoon moest werken en er pas vanavond heen zou kunnen gaan. Nadat de chirurg mij zelf gebeld had over het verloop van de operatie en het ontwaken uit de narcose (spannendste moment), kreeg ik ook van haar de foto’s doorgestuurd.

Dus hier zijn ze dan...

4. Catheter in en het operatiegebied goed schoon maken. Zo lijken zijn ballen heel mini.
*knip*


5. Zo ligt hij er dan tijdens de operatie bij
Afbeelding


6. Van boven gezien
*knip*


7. Van opzij (waar bierkratjes al niet goed voor zijn bij zo’n groot paard! :D )
*knip*


8. Linker teelbal aan de zaadstreng naar buiten trekken, rechter lies (midden op de foto) is al gehecht.
*knip*


9.
*knip*


10. Jep, dat is nou één volwassen teelbal in volle glorie
*knip*


11. Na de operatie in de speciale zachte ruimte om wakker te worden. Aan zijn staart en halster hangen contra gewichten om hem te helpen in evenwicht te blijven bij het opstaan.
Afbeelding


12. Duke blijkt een voorbeeld patiënt te zijn en is een half uur na de operatie wakker genoeg om te gaan staan. Ook staat hij in 1x goed op en draagt hij zijn eigen gewicht voldoende om te blijven staan, het gevaarlijkste moment van de procedure is geweken...
Afbeelding


13. Duke mag weer naar stal, de verzorgers bieden hem een paar vervangende ballen aan ter compensatie...
*knip*

14. Ik kom om 18:30 uur langs op het bezoekuurtje... Duke begint meteen te hinniken als hij mijn stem hoort.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Duke was dus een voorbeeld patiënt voor een dergelijke operatie. Hij maakte vanavond nog wel mini pasjes van achter, alsof hij net flink in zijn kl*ten getrapt was, maar was ondertussen driftig op zoek naar de paardensnoepjes die ik normaal altijd op zak heb, maar nu niet, omdat ik rechtstreeks vanuit het werk kwam. Hij was zowaar verontwaardigd dat hij geen lekkers kreeg en weigerde een plukje hooi ter compensatie uit mijn handen aan te nemen. Pas toen ik zijn stal weer verliet ging hij met een diepe zucht toch maar weer van het hooi eten.

Als hij morgen weer normaal loopt en geen koorts heeft, mag hij ‘s middags weer mee naar huis! Ik heb al een grote zak winterpenen voor hem gekocht als goedmakertje.


Ik hoop dat jullie de foto’s en uitleg even interessant vinden als ik!
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 15-12-18 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Privacy gevoelige foto’s verwijderd

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:08

Mega interessant !! Hoop dat ie snel en goed hersteld. Bedankt voor het delen :j

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:08

bedankt dat we een kijkje mee mochten nemen, altijd interessant om te zien.

Hopelijk morgen weer lekker mee naar huis

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:09

Die foto met de kerstballen, zijn hoofd is echt hilarisch _O-

Why change the past, when you can own this day?

laraxXxemma

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:26

Leuk topic! Bedankt voor het delen van de foto's, erg interessant :D

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:30

Die zijn heel wat groter dan de balletjes van mijn shet toendertijd :')

Wel lief dat ze vervangers aanboden :j

Black is the colour of my true love's hair

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:35

Wat leuk om te zien, zo is de mijne ook gecastreerd.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12717
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:36

Super interessant, bedankt voor het delen *D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:38

Interessant om te zien en fijn dat alles zo spoedig verlopen is!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Zblue
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-12-18

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:46

Erg interessant, bedankt voor het delen.
De vervangende balletjes _O-

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:51

Fijn dat alles goed gegaan is. Erg tof dat je deze foto's met ons wilde delen. Hopelijk mag Duke morgen weer lekker naar huis en krijgt hij zijn beloofde wortels. :P

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:59

Nou die is er mooi ingestonken, worden wortels beloofd, in plaats daarvan worden zijn stevige ballen eraf gehaald en krijgt hij een paar glazen ballen los terug.. _O-

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 00:06

Snollygoster schreef:
Die foto met de kerstballen, zijn hoofd is echt hilarisch _O-


Onali schreef:
Die zijn heel wat groter dan de balletjes van mijn shet toendertijd :')

Wel lief dat ze vervangers aanboden :j


MirandaFuego schreef:
Nou die is er mooi ingestonken, worden wortels beloofd, in plaats daarvan worden zijn stevige ballen eraf gehaald en krijgt hij een paar glazen ballen los terug.. _O-



Daarom MOEST ik die foto ook gewoon delen... de stalhoudster en ik hadden er al over zitten geinen... Dukes weidemaatje, een bijna 2 jarige hengst, werd toevallig vandaag op stal staand gecastreerd. De stalhoudster had de bouillon al op staan voor de “teelballen soep” en vroeg of ik de boullion ook al op had staan, maar ik heb nog geen ballen in mijn kerstboom :)* en vond dat natuurlijk een veel betere bestemming voor de ballen van Duke. <|-

Even later kreeg ik de ballen foto toevallig van op de kliniek via de app. Die wisten niets van dat geintje met de stalhoudster en ik kon de slappe lach niet meer inhouden, ondanks dat ik op het werk was.

_O-

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:40

Super zo' n foto' s van het operatiekwartier!
Ik wil ook altijd alles mee volgen :D

Cogito ergo sum < equito ergo vivo
Volg ijslanders Fagri en Goa en rheinländer Sheila via instagramaccount fagri_ijslander

Deemster
Berichten: 46
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:19

Super interessant om de foto's te zien!

En die kerstballen.. Geweldig :')

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 12:24

Hij mag naar huis!!! *\o/*

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Anoniem

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:36

Bedankt voor het delen TS, ontzettend interessant! En fijn dat alles goed gaat en hij weer naar huis mag :) ik kijk nu toch wel iets anders naar de ballen in mijn boom moet ik zeggen... 8)7

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:48

Duke :+: fijn dat het zo goed verliep. Toch altijd spannend zoiets, maar voor mijn gevoel is het veiliger en hygienischer dan staand castreren. Maar ik heb merries :+

Volgens mij is hij erg lief. In je beschrijving klinkt hij echt als een heerlijke knuffel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:59

Daphara schreef:
Hij mag naar huis!!! *\o/*

Wat fijn!
Beterschapjes met hem en vertroetel hem maar goed!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:27

Wat fijn !!

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:36

Dank je voor het delen. En super dat hij naar huis mag, op naar de winterpeen. Suc6 met het verder herstel alvast

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:53

Ah arme Duke. Beterschap vent. En bij thuiskomst zou ik minstens 200kg peen eisen. Dagelijks in porties van 10kg te voldoen :D

Leuk om te zien! Die van mij is ook zo gedaan maar daar was ik niet zelf bij.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 16:22

Selka schreef:
Ah arme Duke. Beterschap vent. En bij thuiskomst zou ik minstens 200kg peen eisen. Dagelijks in porties van 10kg te voldoen :D

Leuk om te zien! Die van mij is ook zo gedaan maar daar was ik niet zelf bij.


Ik kwam hem vandaag halen met een grote zak winterpenen in de hand... maar volgens mij vertrouwde Duke het niet helemaal...


Afbeelding


Afbeelding


Maar ja, het worteltje bleek toch te verleidelijk om te weerstaan...

Afbeelding


Trailerladen ging nu binnen twee minuten en eenmaal op stal was hij ook meteen weer thuis. Meteen knuffelen met zijn kleine vriendje Charlie. Ik vond hem wat onrustig, dus toch even een uurtje naar buiten in de bak, lekker even uitwaaien na 3 dagen op stal te zijn geweest.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Duke’s Bedekte Castratie INCLUSIEF OPERATIE FOTO’s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:41

Arme schat. Ik zou ook niet zomaar iedereen meer vertrouwen. Hij is toch een belangrijk onderdeel kwijt haha.

Mocht ie naar buiten? Die van mij moest boxrust. En springen dat ie deed toen hij voor het eerst buiten kwam (aan de hand). Hield mijn hart vast.

Op naar een spoedig herstel!

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 16:48

Selka schreef:
Arme schat. Ik zou ook niet zomaar iedereen meer vertrouwen. Hij is toch een belangrijk onderdeel kwijt haha.

Mocht ie naar buiten? Die van mij moest boxrust. En springen dat ie deed toen hij voor het eerst buiten kwam (aan de hand). Hield mijn hart vast.

Op naar een spoedig herstel!


Duke was rustig genoeg buiten, beetje draven, maar vooral snuffelen en flemen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KiraTiento, paljaslaura, Punz en 33 bezoekers