Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 03:00

Pavo Vital , Pavo Care4life en lijnzaadolie allemaal al vanaf veulen af aan en dat doet het prima !



EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 03:05

Ik heb meerdere vrij jonge paarden

Mijn bijna 9 jarige (koudbloed e-pony) krijgt 300gram vital bix daily complete

Mijn 4,5 jarige (shet) 150 gram vitalbix daily complete

Mijn 2,5 jarige (e-pony) 150 gram vitalbix dailycomplete + 600gram breed en grow van vitalbix.

Alle 3 krijgen onbeperkt hooi/voordroog.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 07:37

Ik heb een jong paard van 1,5
Hij krijgt onbeperkt hooi in slowfeeders en 700gr Vital biks breed and grow.

Op het moment dat hij wat invalt krijgt hij tijdelijk een paar keer per week een handje speedibeet erbij

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA! http://www.dawra.nl

Zoek je een showhalster, verzorgingsproducten of wil je iets speciaals op maat laten maken voor uw paard, schroom dan niet om contact op te nemen! https://www.facebook.com/ArabianHorseStore/

plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:45

intressant topic. ik volg even, Voor mij is het nog lang niet van toepassing. want mijn veulen staat in de opfok en krijgt naast onbeperk ruwvoer. 2x per dag halve kilo biks. De veulen biks is samengesteld na aanleiding van het ruwvoer analyse. Brok koop je niet zomaar in de winkel.

Als de mijne uit de opfok gaat, en hij komt op de stal te staan waar ik nu sta. Dan krijgt hij 1x per dag krachtvoer. Ik kan voor kiezen om krachtvoer te geven wat ze uit de voerstations krijgen (hij komt dan in een hitactiefstal te staan) maar zolang dat merk niet veranderd, wil ik het niet voeren.

Het is een haflinger dus heel veel zou die niet nodig hebben. Denk wel dat ik biotine bij zal voeren ivm dat er veel bestrating is bij de hitactief stal. En ik liever niet op ijzers wilt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:55

Mijn 4,5-jarige haflinger merrie krijgt natuurhooi en in het hooinet erdoor gemengd nog een klein beetje voordroog (vindt ze veel lekkerder, voordroog is van stal zelf, en net junkfood, dus ondanks dat ze het lekkerder vindt, maar een klein beetje en door het natuurhooi gemengd, ik denk ongeveer 1,5-2kg voordroog door ongeveer 5kg natuurhooi per dag). Verder staat ze overdag op de wei. Daar staat weinig gras meer op, maar ze knagen uiteraard gewoon door...
Daarnaast krijgt ze ongeveer 450 gram equifyt quarter en 100 gram lijnzaadbrok. De equifyt wordt als de zak leeg is vervangen door vitalbix active+, onze leverancier van equifyt stopt ermee en vitalbix is natuurlijk gewoon een mooi product. Zak staat al klaar, dus ik hoop dat ze het er goed op doet :)

Edit: hoeveelheden zijn wat wisselend per seizoen. Als het straks echt serieus koud is, gaat er meer hooi bij, en als het zomer is minder. Blijft een haflinger, dus altijd wat schipperen dat ze niet vet worden ;)

plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:13

wat fijn dat jouwe hooi krijgt. bij mij op stal (waar mijn oudere paardje staat) is het echt ruwvoer. Geen kuil maar ook geen hooi. Wel droog en langstengelig. Ook staat mijn haflinger op de helft van de ratsoen waar de meeste wel op staan. Maar dan nog kan hij elk uur 10 min eten. En dan heb ik nog zo slimmerd die vaak kuil vanuit de ruwvoerstations trekt. Zodat hij nadat de luik weer omhoog is, hij nog een berg ruwvoer overheeft. Maar nu ga ik ontopic, want het gaat over voer voor jongere paarden.

ik denk tegen de tijd dat ik mijn jonky naar stal ga, en hij ook de hitactief in gaat dat hij wel op de volle minuten (dus eigenlijk onbeperk) ruwvoer zet. En als hij eenmaal gewend is, hem wat terug zit,afhankelijk wat zijn gewicht doet. Kwa biks laat ik het denk ik aan een voedingsdeskundige over, denk een beetje nature best ofzo want daar staat mijn oudere haf nu ook op. Die heeft geen pavo18+ of ander senior krachtvoer nodig, want hij wordt nog steeds dik van lucht haha.

En als hij echt aan t werk gaat miss over op de sportmeusli. we gaan het zien.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:17

@Plutolover: ze krijgt het omdat ik zelf inkoop, naast de prijs van volpension ;) Helaas bij ons standaard voordroog en vaak echt nog te nat om voor voordroog door te kunnen, dus ik heb standaard wel wat bij de fouragehandelaar in bestelling ;)

Pavo geef ik hier niet. Merrie is al wat gevoelig voor jeuk (geen eczeem, lijkt echt suiker gerelateerd) en Pavo is niet het merk dat ik dan wil geven.

wortel115

Berichten: 2124
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:34

Mijn 5-jarige merrie volbloed kruising. Krijgt 2kg Hygain Zero (brok zonder granen. Heeft alleen vezels, vitaminen en mineralen) 60ml omega olie, en Digestive eq. Verdeeld over 2 voerbuurten. Staat dag en nacht buiten in een zand wei met 2 maatjes. Onbeperkt gras hooi en een klein beetje vetch hooi. Ik heb haar net 2 weken en ze heeft totaal geen bespiering en kent nog heel weinig dus hoewel ik 5x per week wat met haar doe is dat nog geen zwaar werk. Foto is dag 2.
Afbeelding

Edit: vergeet erbij te zetten waarom. Mijn andere paard heeft maagzweren gehad en kan geen enkele graan soort verdragen. Vandaar de keuze om deze brok te voeren. Alle paarden doen het er howr goed op. Ik geef de twee bovengenoemde supplementen simpel weg omdat hier niets groeid in de wei en ze dus zelf geen kruiden en bladeren kunnen zoeken. Ook is de grond hier vrij arm dus een beetje extra hulp om gezond te blijven is noodzakelijk.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:47

Jammer is dat Plutolover. Ik vind de kwaliteit van het ruwvoer erg belangrijk. Joy krijgt hooi van goede kwaliteit (92% droge stof) het is ook nog eens van eigen land en de staleigenaar maakt er echt een sport van om het land zo goed mogelijk te krijgen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:11

gimme_joy: helaas is er geen opslag ruimte genoeg voor hooi. Daarom geeft hij wel ruwvoer van vrij goede kwaliteit. Ik heb op stallen gestaan waar het nog natter was, en soms echt nat nat was.. Dus ben zeker vooruit gegaan.

Heb op een stal gestaan waar ik als extra betaalde wel hooi kon geven. Maar was wel heel erg stoffig hooi. En in de winter kwam hij maar 2 uur buiten.

nu staat hij 24/7 uur buiten,Kan hij elk uur wat ruwvoer eten van vrij goede kwaltiteit. Dus dat het geen hooi is neem ik maar voor lief. Stalhouder bemest zijn land speciaal voor paardenruwvoer. Dus niet klakkenloos bemesten.

maar daar gaat dit topic niet over haha. ik ga weer onder de meeleessteen. Erg intressant wat jonge paarden krijgen

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:30

Mijn 5-jarige krijgt naast (bijna) onbeperkt kuilvoer (van helaas wisselende kwaliteit) per dag een halve schep lucerne, een kwart pavo summerfit koek en een bekertje (+/- 170 gr) metazoa superfit brox. Hij staat overdag zo'n 6 tot 8 uur in de wei. Hij is wel te dik, maar hij glanst zo erg dat ik nu in zijn wintervacht nóg mijn weerspiegeling kan zien :D
Ik rij hem 4x per week zeer afwisselend (dressuur, springen, buitenritten etc) en daarnaast werk ik nog 1 à 2x per week vanaf de grond met hem.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:51

Ik heb een 5 jarige vos van -+ 1.82 en werk 3 dagen onder het zadel, twee keer aan de longe (halster maar wel echt longeren) en twee dagen los of wat anders.
Hij krijgt naast ruwvoer 3x pd 3/4 basis brok en 1x per dag 1kg Fiberforce met vitamine E en Magnesium en lijnzaadolie.
De vitamines op aanraden van mijn fysio aangezien hij zo groot en hard gegroeid is het laatste jaar en de magnesium om de scherpe randjes eraf te halen en merk daar dus echt verschil van. (of het zit tussen mijn oren, maar dan nog werkt het) De lijnzaad olie eigenlijk meer zodat de poeders niet wegwaaien.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:55

Mijn 5-jarige KWPN, loopt 24/7 buiten en 3-4 keer per week lichte training. Hij krijgt per dag:
- onbeperkt goed hooi (geen voordroog/kuil)
- 1 kg sportbrok
- 660 g bietenpulp (droog gewogen)
- 420 g grasbrok
- 480 ml olie (omega 3 visolie gemengd met zonnebloemolie)

Is een hele kieskeurige eter, de verhoudingen iets veranderen kan al betekenen dat hij het laat staan.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 17:36

Ik zie dat veel van jullie voor vitalbix kiezen. Waarom speciaal voor deze en zijn jullie tevreden?

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:40

4jarige warmbloed merrie per dag: 200g vitalbix Daily Complete + 500g vitalbix Active+ + 400g pure lucerne (vitalbix) + 120ml lijnzaadolie met vit. E (vitalbix) en daarnaast uiteraard nog hooi. In de zomer een combinatie van hooi en gras.

Ik ben zelf heel tevreden van Vitalbix aangezien ik niet heel veel moet voederen en ik ben tenminste wel zeker dat mijn paard voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. Prijs per voederbeurt is dan ook zeker ok! Daarnaast heel handig dat ze bij een bestelling vanaf 55 euro gratis aan huis leveren! Energie level is prima, mijn merrie heeft genoeg energie maar is ook geen bommetje. Energie is meestal ook mooi verdeeld over de volledige rit.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:13

Ik ben helemaal van de granen en vele suikers afgestapt. Ze krijgen onbeperkt hooi en er is een mineraalblok beschikbaar.

Als brok kregen ze eerst vitalbix daily complete maar vanwege de vele eiwitten ging mijn oudere pony jeuken. Dus nu de metazoa timothee superfit broxx. Doen ze het heel goed op! 250 gram per dag met wat lijnzaadolie en oerbalans.
Ik wil mijn jonge pony (bijna 2) Vitalbix breed and grow bij gaan voeren

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:17

Ik voer mijn 5 jarige fjord, vooral veel ruwvoer.
Ze staat overdag op de weide, natuurlijk worden die steeds slechter.
Ze krijgt een heel hooinet in de avond waarmee ze kan doen en in de ochtend een plak.
Ze krijgt ‘s ochtends en ‘s avonds 50 gram pavo vital, magnesium, lijnzaadolie en een hand grasmix.

Eerst kreeg ze gewoon brok maar daar werd ze te dik en te druk van.

If you dream it, you can do it!

plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:51

De metzao thimothee vind ik erg intressant alleen nergens proefverpakking.

Mijn oudere hafje vind de standaard waar wel proefverpakking van zijn niet lekker

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:56

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:19

davinci2412 schreef:
Ik zie dat veel van jullie voor vitalbix kiezen. Waarom speciaal voor deze en zijn jullie tevreden?


Hier is het meer een kwestie van afstrepen en beschikbaarheid vaak.
Onze grond is ijzerrijk, dan wil ik geen toegevoegd ijzer. Metazoa stuiteren ze hier het erf van af, zowel die op luzernebasis als op timotheebasis.
Pavo staat bekend als niet zo handig voor sobere paarden, daar blijf ik al jaren ver vandaan met sobere rassen dus. Noem het een vooroordeel, dat risico neem ik niet.
Equilin vind ik 'gedoe' met de basic en de balancer en wat nou wanneer in welke hoeveelheden.
Vitalbix is goed online bestelbaar én tegenwoordig bij de fouragehandel verkrijgbaar in de buurt. Marstall Force zou ik hier ook nog wel aan kunnen komen bij de fourage als ze op Vitalbix niet goed reageert.
Alternatieven zijn er dan nog genoeg natuurlijk (je paard gezond en fit, pure feed balancer, VS200, dodson&horrell), maar verkrijgbaarheid is niet per se heel goed van allemaal.

Mocht paardjelief het nou niet goed doen op de vitalbix active+ straks als de Equifyt quarter op is (in ons geval kan luzerne soms wel reactie geven), dan kan ik nog naar de pure feed balancer of de VS200 kijken voor haar, eventueel aangevuld met wat spelt voor energie en kauwactiviteit, plus de lijnzaadbrok die ze al krijgt.

Edit: mijn vorige heeft naar tevredenheid op de vitalbix DC gestaan ja. Metazoa brak hij de tent bijna af en zijn stalmaatje ook... :Y)
Denk dat vooral belangrijk is te weten hoe arm of rijk je bodem / ruwvoer aan bepaalde dingen wel of niet is om een écht goede afweging te kunnen maken :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:14

Skippy01 schreef:
davinci2412 schreef:
Ik zie dat veel van jullie voor vitalbix kiezen. Waarom speciaal voor deze en zijn jullie tevreden?


Hier is het meer een kwestie van afstrepen en beschikbaarheid vaak.
Onze grond is ijzerrijk, dan wil ik geen toegevoegd ijzer. Metazoa stuiteren ze hier het erf van af, zowel die op luzernebasis als op timotheebasis.
Pavo staat bekend als niet zo handig voor sobere paarden, daar blijf ik al jaren ver vandaan met sobere rassen dus. Noem het een vooroordeel, dat risico neem ik niet.
Equilin vind ik 'gedoe' met de basic en de balancer en wat nou wanneer in welke hoeveelheden.
Vitalbix is goed online bestelbaar én tegenwoordig bij de fouragehandel verkrijgbaar in de buurt. Marstall Force zou ik hier ook nog wel aan kunnen komen bij de fourage als ze op Vitalbix niet goed reageert.
Alternatieven zijn er dan nog genoeg natuurlijk (je paard gezond en fit, pure feed balancer, VS200, dodson&horrell), maar verkrijgbaarheid is niet per se heel goed van allemaal.

Mocht paardjelief het nou niet goed doen op de vitalbix active+ straks als de Equifyt quarter op is (in ons geval kan luzerne soms wel reactie geven), dan kan ik nog naar de pure feed balancer of de VS200 kijken voor haar, eventueel aangevuld met wat spelt voor energie en kauwactiviteit, plus de lijnzaadbrok die ze al krijgt.

Edit: mijn vorige heeft naar tevredenheid op de vitalbix DC gestaan ja. Metazoa brak hij de tent bijna af en zijn stalmaatje ook... :Y)
Denk dat vooral belangrijk is te weten hoe arm of rijk je bodem / ruwvoer aan bepaalde dingen wel of niet is om een écht goede afweging te kunnen maken :)


Fijn dat je dat weet inderdaad. Helaas is zo'n analyse niet voor iedereen mogelijk. Veel mensen voeren dus "op de tast"

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:28

@GimmeJoy in Nederland zijn ijzer en mangaan eigenlijk altijd wel in hoge mate aanwezig in de bodem. Die hoef je beide normaal gezien dus niet óók nog hoog in je voer te hebben. Sommige paarden doen het daar wél goed op - ik doe de aanname dat zij op iets armere grond staan of moeite hebben met de opname van ijzer. Wat in Nederland minder voorkomt is voor zover ik weet koper, zink, magnesium. Die wil ik dus wél iets hoger in het voer hebben zitten. Gewoon standaard aannames van de gemiddelde Nederlandse bodem. Als je hooi/ voordroog van Nederlandse grond komt en je geen analyse doet, mag je er gemiddeld genomen nog steeds van uit gaan dat er al genoeg ijzer in zit.

plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:30

Ik baal ook dat m’n oudere hafje de Vitalbix niet lekker vind. Ik durf nu niet weer een grote zak te kopen...

En mijn koudbloedje doet het prima op Pavo.

Rest wat hier verkrijgbaar is (Cavalor,havens) zit zelf meer suikers en zetmeel in. Vitalbix is hier ook prima te verkrijgen

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:34

Skippy01 schreef:
@GimmeJoy in Nederland zijn ijzer en mangaan eigenlijk altijd wel in hoge mate aanwezig in de bodem. Die hoef je beide normaal gezien dus niet óók nog hoog in je voer te hebben. Sommige paarden doen het daar wél goed op - ik doe de aanname dat zij op iets armere grond staan of moeite hebben met de opname van ijzer. Wat in Nederland minder voorkomt is voor zover ik weet koper, zink, magnesium. Die wil ik dus wél iets hoger in het voer hebben zitten. Gewoon standaard aannames van de gemiddelde Nederlandse bodem. Als je hooi/ voordroog van Nederlandse grond komt en je geen analyse doet, mag je er gemiddeld genomen nog steeds van uit gaan dat er al genoeg ijzer in zit.


I see. Ik vind het sowieso erg lastig om nu precies naar behoefte te voeren hoor. Helemaal met een jong paard. Ze krijgt nu dus Lexa Junior bijgevoerd. Daar zit uiteraard ook extra ijzer in.
Afbeelding

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:40

Uiteraard zit er altijd wel ijzer in een product: iedere grondstof heeft een ijzeraandeel.
Als ik voor het gemak even Vitalbix DC en Metazoa Superfit Broxxx vergelijk - waar je beide 50 gram per 100kg lichaamsgewicht als (minimum) dosering geeft:

ijzer in de Vitalbix: 397,00 mg per kg
ijzer in Metazoa: 924,00 mg per kg

Vitalbix voegt geen ijzer toe. Metazoa wel.

Edit: mangaan is bij Metazoa ook (onnodig) hoger.
Terwijl zink en koper (die ik wél hoger wil) bij VB hoger zijn.
Magnesium is gelijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers