PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 12:13

Ik kan de precieze gehaltes van dat voer niet terugvinden maar ik denk dat je met gemicroniseerd lijnzaad geconcentreerder voert. Ik heb er iig hele goede resultaten mee gezien bij paarden met PSSM 1.

Erwteneiwit kan sowieso wel helpen, maar is in grotere hoeveelheden meer iets dat je aan een paard met PSSM type 2 geeft. Type 2 is namelijk een spierafbraakprobleem en het eiwit helpt om spierweefsel mee op te bouwen. Paarden met type 2 hebben geen suikeropslagprobleem. Paarden met type 1 wel en daarom moet je ze voorzien van een andere energiebron: vet (zoals in lijnzaad). Bij paarden met PSSM type 2 moet je net als bij gezonde paarden oppassen met teveel vet voeren omdat ze er IR van kunnen worden.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:14

Ja die van mij voer ik bewust geen vetten bij. Een 'gezonde' tinker die al wat dik wordt met onbeperkt vreetwerk moet niet ook nog vet bij krijgen. Denk dat ik dan over een maand een bal met pootjes heb. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:02

Ik ga een hele blonde vraag stellen waarschijnlijk maar ik probeer het toch:

Ik heb een vermoeden hier van pssm2 (of een andere variant daarin) bij paard hier.
Al eiwit aan het bijgeven met uitzonderlijk resultaat in vooral het nu goed kunnen weg stappen vanuit stilstand.
Geef al 3 weken volle dosis omeprazol ivm heftige singelnijd en boos reageren op borst, maar totaal geen resultaat. Dat ga ik dus over een week afbouwen. Dit iig weer af kunnen strepen.
Nu dus 2 dagen vitamine e, de natuurlijke variant. En ik denk nog steeds dat het toeval is, maar ik had gewoon een gezellig paard vanochtend!
De 3 amino's gaan er ook in, dus ik heb eigenlijk het plan opgevat om nu eens een maand te gaan kijken wat dit voor hem gaat doen.

En dan zal ik moeten gaan testen.... ;( .

Mijn vraag aan jullie is nu eigenlijk dit;

Is het mogelijk dat een paard wat GEEN pssm2 of variant ervan heeft, toch heel goed op die supplementen kan reageren?
Ik weet het, het is een soort van valse hoop idee creëren in mijn hoofd, maar toch vraag ik het mij af...
(mijn gedachtegang hierachter is een beetje dat bij goed resultaat testen zeker zin heeft, want stel dat hij het dan toch niet heeft, ik er niet zo gruwelijk veel in hoef te blijven stoppen, maar met minder ook goed resultaat kan boeken, daar de supplementen zo gruwelijk duur zijn op maandbasis). Stel dat dit niet kan "goed resultaat boeken als er geen pssm is", dan kan ik beter het geld van de test in zijn supplementen blijven stoppen, want die is ook niet echt gratis te noemen en dan weet ik eigenlijk al genoeg zonder te moeten testen, want dan heeft hij het gewoon.

Iemand die hier meer van weet?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:14

Ik kan alleen maar zeggen, ga het testen. Dan weet je precies hoe je moet omgaan met de supplementen. Dat verschilt ook per soort pssm 2 variant. Het is wel 240 euro, maar 1 x naar de DA en je bent het ook kwijt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 18:17

Het kan theoretisch wel maar waarom zou je blijven gissen?
Met de uitslag kun je voeren naar de variant die hij eventueel heeft en kun je er rekening mee houden.
Heeft hij geen PSSM, dan kun je misschien na verloop van tijd de supplementen af gaan bouwen. De vraag blijft dan wel staan waarom je paard dan kennelijk zoveel behoefte heeft aan eiwitten?

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:37

Ik zeg ook niet dat ik niet ga testen. Volgens mij meld ik dat juist erbij. Het was een gedachte die bij mij naar boven kwam. Juist omdat ik dus geen verschil kan vinden in de supplementen bij de verschillende p2 varianten. En 1 kan hij niet hebben.

De eventuele behoefte aan eiwitten bij geen pssm kan ik zelf wel invullen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 18:47

Px vereist bv een andere aanpak dan P2,P3 en P4 Als je weet of hij 1 van deze genen heeft weet je ook meteen waar je bij bv het rijden rekening mee moet houden. Of niet, als hij het niet blijkt te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:47

Ik heb reactie van mijten over de samenstelling van de bodybuilder.

Ruw eiwit 15.5%
Ruw vet 8.5%
Ruwe as 6.1%
Ruwe celstof 8.5%
Calcium 5.4%
Ewp 0.949

Fosfor 7.9%
Natrium 1.5%
Magnesium 4%

Kaliumiodide 0.61 mg/kg
Natriumseleniet 0.17 mg/kg
Kopersulfaat 7.9 mg/kg
Mangaansulfaat 66 mg/kg
Zinksulfaat 48 mg / kg
Ijzeroxide 222 mg/ kg

Vitamine A 20,532 IE
Vitamine D 120.909 IE
Vitamine E 627.359 IE
Vitamine B1 0.109 mg
Vitamine B2 0.172 mg
Vitamine B6 0409 mg

Samenstelling:
Rijstvoermeel, lijnschilfers, bietenpulp, mais, moutkiemen, melasse, johannesbrood, glycerol



Maar ik heb inmiddels een zak gemicroniseerd lijnzaad binnen dus eerst kijken hoe ze het daarop doet.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 18:48

En hoeveel voer je hier van Gloa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:54

Vandaag begonnen en wil 300gr per dag gaan voeren van het lijnzaad.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 19:03

En hoeveel geef je van de bodybuilder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:10

Mac schreef:
En hoeveel geef je van de bodybuilder?

Niets. Want die heb ik niet gekocht. Maar wel geïnformeerd omdat ik die misschien wil gaan proberen als het lijnzaad niet helpt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 20:24

Gloa schreef:
Niets. Want die heb ik niet gekocht.

Oh :)) . Ok :-)

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:40

Hallo, ik kom hier ook even binnenvallen.

Ik heb een 8 jarige Welsh NWR merrie. Ze heeft al heel lang last van vage klachten, wel al meer dan drie jaar denk ik zo.
Zo heeft ze vaak vage kreupelheden, gevoelige hoefzolen, stijve spieren en nog wel meer.
Ik heb haar vaak laten behandelen door osteopaten, maar nooit hielp dit echt. Tijdens de behandeling gaf ze ook altijd aan dit echt niet fijn te vinden. Ze kon er soms zelfs gevaarlijk van worden. Aanraken houdt ze sowieso niet echt van. Als ze ‘een slechte dag heeft’ mag ik haar rechterkant bijvoorbeeld niet aanraken. Ze dreigt dan met bijten. Ook aansingelen blijft gevoelig en ze is dan boos. De laatste tijd gaat dit erg goed omdat ik het echt heeeel rustig doe, maar ik blijf merken dat ze het echt niet prettig vindt. Ik heb trouwens een aangemeten zadel en een anatomische elastische singel.
De laatste tijd is haar energie tijdens het ‘werken’ (longeren en rijden) echt helemaal weg. Ze ‘wil’ niet meer, voor mij voelt het ook als ze echt niet kan. Ik heb haar in augustus vorig jaar voor de derde keer dat jaar laten behandelen door een osteopaat doordat ze heel stijf was en heel veel moeite had met de juiste buiging. Ze was daarna misschien 2/3 dagen écht goed, maar daarna verviel ze weer in haar oude gedrag.

Ik geef haar altijd de ruimte om aan te geven als er iets niet kan. Doordat het werken in de bak op deze manier voor ons beiden echt niet leuk was, wilde ik wat anders met haar doen. Zo zijn we elke week ongeveer 2 keer naar het bos gegaan. Dit vond ze de eerste week geweldig! Helaas begon ze ook toen met staken vlak voor het bospad. Ze bleef stil staan en wilde absoluut niet verder. Uiteindelijk liep ze zelfs een keer enorm onregelmatig aan de longeerlijn. Echt kreupel was het niet te noemen, maar je zag duidelijk dat ze pijn had.
Ik ben met haar naar een holistische arts geweest, die zei dat er een rugwervel scheef zat dus die had ie recht gezet. Weer waren de klachten een dag of twee weg, maar daarna kwamen ze weer terug.

Ik ben dit jaar al 2 keer naar de kliniek in Wolvega geweest, hier gooiden ze alle klachten op een gevoelige zool.
Ik heb haar al drie keer laten behandelen, maar de klachten kwamen elke keer (erger) terug.
Het zadel is drie maanden terug nog aangepast voor haar.

In het kort zijn de symptomen:
- moeilijk voeten omhoog houden bij de hoefsmid
- boos bij aansingelen
- pijnlijke spieren achter het zadelgebied na het rijden
- gevoelig bij borstelen
- soms boos bij aanraking
- op de voorhand lopen en struikelen
- gebrek aan in impuls, oogt vaak lui terwijl ze vroeger echt een heethoofd was
- moeilijk aanspringen in galop
- moeilijk een bovenlijf ontwikkelen
- hoekige, harde ‘bult’ boven het SI gewricht

Klinken deze klachten voor jullie wat als een PSSM 2 paard? Sorry voor het lange verhaal. De test gaat vandaag naar Duitsland, dan zullen we moeten afwachten. Ik vrees er alleen erg voor...

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:44

Klinkt ook als het gedrag van mijn PSSM1 paard. De klachten kwamen ineens versneld op toen ze 7 was.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:47

Ik zou inderdaad zelf zsm testen, met die klachten.

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:56

Ik doe vandaag de haren op de post inderdaad.

Drie dagen geleden opende ik bij toeval het topic over Rio. Toen ben ik me er eens in gaan verdiepen en toen viel er wel een hoop op zn plaats.

Pssm 1 zei je? Ze krijgt nu voer waar alleen de nodige stoffen inzitten en meer ook niet. Deze brok is suikervrij. Ik heb een tijdje de vitalbix van pavo gegeven, ook omdat ik dacht dat ze slecht tegen suiker kon. Nu voer ik de weidebrok van Hayster. Zelf dacht ik dan ook meer aan Pssm 2, omdat het (in mijn ogen) raar zou zijn als ze nu nog teveel suiker krijgt. Op het land heeft ze ook niet echt problemen. Denken jullie dat het handig js om toch ook een Pssm 1 test te doen? Ik wacht denk ik eerst de resultaten van de type 2 test af

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:40

Mijn PSSM1 paard werd haar hele leven al suikervrij gevoerd omdat ze nogal snel dik was, toch werd ze ineens ziek.
Ik zou beide testen, de pssm1 test is sowieso veel goedkoper.

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:24

Dan zal ik dat toch ook maar doen. Dan weet ik het in ieder geval zeker. De PSSM 2 test is net op de bus gegaan.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 15:34

Ja, zeker testen inderdaad ... dan weet je het maar ... succes met wachten!!

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:02

Ik heb nog wat meer opgezocht over PSSM 1, maar ik lees dat dit alleen bij koudbloeden voorkomt. Klopt dit? Mijn merrie is een raszuivere Welsh, met een hoog percentage Arabisch bloed.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:04

Nee dat klopt niet, ik had een warmbloed.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 18:45

Alle rassen waar ooit koudbloed is ingefokt kunnen pssm1 hebben.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:50

Larissajulia schreef:
Hallo, ik kom hier ook even binnenvallen.

Ik heb een 8 jarige Welsh NWR merrie. Ze heeft al heel lang last van vage klachten, wel al meer dan drie jaar denk ik zo.
Zo heeft ze vaak vage kreupelheden, gevoelige hoefzolen, stijve spieren en nog wel meer.
Ik heb haar vaak laten behandelen door osteopaten, maar nooit hielp dit echt. Tijdens de behandeling gaf ze ook altijd aan dit echt niet fijn te vinden. Ze kon er soms zelfs gevaarlijk van worden. Aanraken houdt ze sowieso niet echt van. Als ze ‘een slechte dag heeft’ mag ik haar rechterkant bijvoorbeeld niet aanraken. Ze dreigt dan met bijten. Ook aansingelen blijft gevoelig en ze is dan boos. De laatste tijd gaat dit erg goed omdat ik het echt heeeel rustig doe, maar ik blijf merken dat ze het echt niet prettig vindt. Ik heb trouwens een aangemeten zadel en een anatomische elastische singel.
De laatste tijd is haar energie tijdens het ‘werken’ (longeren en rijden) echt helemaal weg. Ze ‘wil’ niet meer, voor mij voelt het ook als ze echt niet kan. Ik heb haar in augustus vorig jaar voor de derde keer dat jaar laten behandelen door een osteopaat doordat ze heel stijf was en heel veel moeite had met de juiste buiging. Ze was daarna misschien 2/3 dagen écht goed, maar daarna verviel ze weer in haar oude gedrag.

Ik geef haar altijd de ruimte om aan te geven als er iets niet kan. Doordat het werken in de bak op deze manier voor ons beiden echt niet leuk was, wilde ik wat anders met haar doen. Zo zijn we elke week ongeveer 2 keer naar het bos gegaan. Dit vond ze de eerste week geweldig! Helaas begon ze ook toen met staken vlak voor het bospad. Ze bleef stil staan en wilde absoluut niet verder. Uiteindelijk liep ze zelfs een keer enorm onregelmatig aan de longeerlijn. Echt kreupel was het niet te noemen, maar je zag duidelijk dat ze pijn had.
Ik ben met haar naar een holistische arts geweest, die zei dat er een rugwervel scheef zat dus die had ie recht gezet. Weer waren de klachten een dag of twee weg, maar daarna kwamen ze weer terug.

Ik ben dit jaar al 2 keer naar de kliniek in Wolvega geweest, hier gooiden ze alle klachten op een gevoelige zool.
Ik heb haar al drie keer laten behandelen, maar de klachten kwamen elke keer (erger) terug.
Het zadel is drie maanden terug nog aangepast voor haar.

In het kort zijn de symptomen:
- moeilijk voeten omhoog houden bij de hoefsmid
- boos bij aansingelen
- pijnlijke spieren achter het zadelgebied na het rijden
- gevoelig bij borstelen
- soms boos bij aanraking
- op de voorhand lopen en struikelen
- gebrek aan in impuls, oogt vaak lui terwijl ze vroeger echt een heethoofd was
- moeilijk aanspringen in galop
- moeilijk een bovenlijf ontwikkelen
- hoekige, harde ‘bult’ boven het SI gewricht

Klinken deze klachten voor jullie wat als een PSSM 2 paard? Sorry voor het lange verhaal. De test gaat vandaag naar Duitsland, dan zullen we moeten afwachten. Ik vrees er alleen erg voor...

Ik zou idd ook testen als ik jou was.

De symptomen lijken erg op die van mijn paard (die inmiddels geen rijpaard meer is). Voor hem is er nog geen test, die wordt momenteel ontwikkeld. Wat bij hem wel een verschil maakt is silicium. Dat krijgt hij extra bij. Daarnaast zijn hier in het topic nog veel meer voertips voor paarden met een positieve uitslag.

Dat topic over Rio heb ik ook gelezen. Hopelijk kan dat helpen om andere paarden met PSSM2 op tijd de juiste zorg te geven. Altijd waardevol als mensen dat soort dingen delen.

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:06

Dan ga ik zeker testen. Heb net ook al gezocht of er ooit koudbloed ingefokt is bij de Welsh, maar dat kan ik niet vinden helaas. Ik weet wel dat mijn pony iets van 46% Arabisch bloed heeft, maar meer kan ik helaas niet vinden.

Ik zal morgen weer wat haren trekken en dan maar opsturen voor de pssm 1 test. Die van de pssm 2 is vandaag verstuurd, dus daar kan het niet meer bij helaas. Of zou ik nog een mail kunnen sturen of ze beide pssm typen kunnen testen?

Sorry voor alle vragen hoor