[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:14

Yep, ze eet nu ook nog wel iets aan hooi, ‘s avonds laat. Ik heb camera’s in de stallen hangen en dan zien we haar wel haar hooi eten. Maar tis gewoon te weinig en overdag wilt ze niks.

Ze heeft geen geschiedenis als kieskeurige eter. Morgen gaat mijn moeder nog een winkel af voor kalvermelkpoeder en dan kijken we of we hartog grasmix er nog bij gaan geven.

De nature’s best heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga die eens bekijken. Is dit nog een aanvulling op pavo 18+ en slobber mash? Of een vervanger?

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:27

Als je veulenbrok geeft daar zit al melk in. Je zou snijmais al dan niet gemengd met je overige voer kunnen geven. Werkt stoppend en geeft structuur.
Voor de diarree zou ik een kuur bio sponge proberen https://www.dierapotheker.nl/Paard/668- ... gIBq_D_BwE Mijn DA verkoopt het in kleinere hoeveelheden.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:59

Snijmais vindt ze niet lekker, laat ze liggen. Daarom ermee gestopt. Ik heb een hele grote baa liggen die ik nu aan de andere paarden opvoer. Ik heb wel veulenbrok hier, ik zou daarvan wel een schepje kunnen voeren, bedankt voor de tip.
Ik zal ook de link zo op mn werk eens nakijken.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:34

Heb je haar maag/darmen al wel eens laten onderzoeken op een kliniek? Mijne heeft vorige winter een week op de kliniek gestaan met zelfde klachten. At veel te weinig hooi terwijl ze onbeperkt aangeboden kreeg, ontzettend kieskeurig wat betreft krachtvoer/supplementen, graatje mager en slechte mest. Bloed etc was goed. Ze heeft chronische darmontsteking. Heeft ze in 2016 al eerder gehad, helaas vorig jaar dus weer terug gekomen. Op dit moment gaat het tóp en ik heb er alle vertrouwen in dat ze deze winter wel goed door gaat komen. Behandeling was (helaas) een lange prednison kuur en veel ondersteuning door supplementen en kruiden (die ze nu wel eet, haar eetlust is echt gigantisch toegenomen).

Even foto's erbij voor het idee hoe groot het verschil was..

Afbeelding

Afbeelding

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:18

Wat nog bij mij opkomt: wormen of zand? Heb je daar al iets mee gedaan?

En inderdaad toch iets gaan geven tegen maagzweren. Kan het altijd proberen lijkt me.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:20

Nee, ze is nog niet op een kliniek geweest. Mijn merrie is helaas veel dunner dan op jouw eerste foto.
Wat hebben ze op de kliniek getest dat een DA niet aan huis kan doen? Want zij gaat met geen mogelijkheid meer een trailer op :\ Had jouw merrie ook diarree? Enig idee hoe het ontstaan is? Want mijn merrie is nooit eerder echt ziek geweest. Vind het maar een raadsel. Ik ga die poeder testen nu, anders komt de DA weer langs. Dan bespreek ik dat maar eens met hem.

Geen wormen of zand :n

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:39

Je zou Den Hoek nog eens kunnen overwegen. Die kijken als holistisch dierenarts net even een stapje verder, of anders.
Of er er in gelooft of niet, als het werkt dan werkt het en voor mijn paard was het de uitkomst.
Hij had oa een blinde darmontsteking, schimmel in darmen en andere organen. Waardoor hij oa voedingststoffen niet meer goed opnam.
Knapte snel op na start behandeling en staat er inmiddels weer topfit bij, al blijven de darmen wel een zwak punt.

Mijn paard krijgt overigens coolstance copra als veilige aankomer. Je maakt hier slobber van en kan je ze zo op laten drinken. Komt geen kauwen aan te pas. Veel eiwitten en vetten zitten erin.
Maar ja, dan moet het lijf het wel op kunnen nemen. Ik zou dus nog even verder blijven zoeken naar de oorzaak en als je wil, kan ik je coolstance opsturen zodat je kan testen of je paard het lust tegenover vergoeding vd verzendkosten.
Esprcettebrok heb ik ook nog staan om te testen, ook die geef je als slobber. Is ook goed voor de darmen mbt bloedworm meen ik.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:58

chimello schreef:
Nee, ze is nog niet op een kliniek geweest. Mijn merrie is helaas veel dunner dan op jouw eerste foto.
Wat hebben ze op de kliniek getest dat een DA niet aan huis kan doen? Want zij gaat met geen mogelijkheid meer een trailer op : Had jouw merrie ook diarree? Enig idee hoe het ontstaan is? Want mijn merrie is nooit eerder echt ziek geweest. Vind het maar een raadsel. Ik ga die poeder testen nu, anders komt de DA weer langs. Dan bespreek ik dat maar eens met hem.

Geen wormen of zand :n


Pff, vervelend zeg dat ze zo dun is.. Snap dat je dan met je handen in je haar zit.

Ze hebben maagscopie gemaakt om haar maag en begin van haar darmen te checken. Vanuit daar ook een monster genomen uit haar darmen en dit onderzocht. Verder nog een glucose opnametest gedaan en nog wat onderzoeken voor andere vrij zeldzame ziektes. Mijne had ook dunne mest inderdaad. Was niet waterdun, maar was geen mooie mest.

Oorzaak kan van alles zijn helaas; plotselinge ontwikkeling van een allergie/gevoeligheid, of haar lichaam bestrijdt 'zichzelf', of het is een heftige reactie op het lossen van de gifstoffen vanuit de lever (agz de ontsteking wel op deze plek zat). Hier konden ze helaas geen uitspraak over doen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:50

chimello schreef:
Nee, ze is nog niet op een kliniek geweest. Mijn merrie is helaas veel dunner dan op jouw eerste foto.
Wat hebben ze op de kliniek getest dat een DA niet aan huis kan doen? Want zij gaat met geen mogelijkheid meer een trailer op : Had jouw merrie ook diarree? Enig idee hoe het ontstaan is? Want mijn merrie is nooit eerder echt ziek geweest. Vind het maar een raadsel. Ik ga die poeder testen nu, anders komt de DA weer langs. Dan bespreek ik dat maar eens met hem.

Geen wormen of zand :n

Heb je mestonderzoek laten doen? Je weet dat dat niet altijd betrouwbaar is?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:22

Susannex, welke supplementen en kruiden heb jij gebruikt?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:17

Ben ik ook benieuwd naar! Kan ik al eens vergelijken met wat ik in mijn voer heb zitten.


Ze is ontwormd, vorige maand geloof ik. Zaten ook geen wormen in de mest erna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:30

Ik meld mij hier ook :) Mijn paard is naar mijn zin nog steeds wat te dun en ik vind het moeilijk haar op ene goed gewicht te krijgen, maar vooral te houden. (Ze ziet er opzicht goed uit, maar er mogen van mij wat meer vetjes aan als reserve, aangezien ze erg snel afvalt). Zal straks even een goede foto zonder zadel enzo maken :)

Wat ze nu krijgt
- ochtend ruwvoer en 3/4 schep krachtvoer (sportbrok)
- hele dag op de wei
- bij binnenkomst weer ruwvoer
- avondronde weer ruwvoer en 3/4 schep krachtvoer
- zelf geef ik d'r elke dag een halve schep Vitalbix Active+, met een samengestelde kruidenmix en magnesium

Altijd netjes ontwormd en verder is ze ook gewoon happy en in orde. Zijn er nog andere dingen die ik bij kan voeren zeker van de winter?
Ik ben niet zo thuis is voer dus hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:02

Ik lees al tijdje mee.
Wat je zou kunnen proberen is bieten pulp. Dat werkt bij de mijne echt heel fijn. Die krijgt alleen vitamine korrel en ruwvoer. Daarnaast dus bietenpulp. Als ik zie dat ze weer wat invalt ( door t weer bijv ) dan geef ik weer iets meer en dat zie je echt vrij snel vind ik :))

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:01

Bij mijne heeft inderdaad bietenpulp heeel veel goeds gedaan! Ze krijgt sojaschroot, vitamine E supplement, lijndzaadolie & kurkuma met zwarte peper (via pit&pit, is goedkoper dan via paardenwebsites).

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:44

Ik lees even mee omdat mijn paard snel opgetrokken wordt als hij iets eet waar hij last van zijn buik door krijgt. (gevoelig aangelegd)

-Dingen als lucerne hoef ik echt niet te geven dan raakt hij zwaar aan de diarree.
-Slobber zonder suiker gaat goed maar hij mag wat meer aanzetten
-ruwvoer krijgt hij meer dan voldoende daar ligt het niet aan.

Nu lees ik in verschillende topics dat je olie mag opvoeren tot een halve liter per dag en dit goed aanzet. wat vinden jullie?

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:36

Mijn ruin kan slecht tegen zonnebloemolie. Krijgt ie koliek van, heeft dus totaal het verkeerde effect.
Had niet gedacht dat het kwaad zou kunnen, maar zelfs een klein scheutje kan niet. Wel op blijven letten.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:48

Ik geef de mijne bietenpulp, met 1/2 emmer geweekte speedibeet per dag is ie dit najaar gelukkig niet ingevallen! Ben wel vanaf begin september begonnen met voeren en op dagen dat ik hem rijd krijgt ie een dubbele portie :D

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:11

Annenas schreef:
Ik geef de mijne bietenpulp, met 1/2 emmer geweekte speedibeet per dag is ie dit najaar gelukkig niet ingevallen! Ben wel vanaf begin september begonnen met voeren en op dagen dat ik hem rijd krijgt ie een dubbele portie :D

speedibeet is toch hetzelfde als bietenpulp?
die van ons eet het helaas niet, de bak bleef de hele dag onaangeroerd staan.. in het begin at ze er wel van maar het ging haar steeds meer tegenstaan...

_Dreamer schreef:
Ik meld mij hier ook :) Mijn paard is naar mijn zin nog steeds wat te dun en ik vind het moeilijk haar op ene goed gewicht te krijgen, maar vooral te houden. (Ze ziet er opzicht goed uit, maar er mogen van mij wat meer vetjes aan als reserve, aangezien ze erg snel afvalt). Zal straks even een goede foto zonder zadel enzo maken :)

Wat ze nu krijgt
- ochtend ruwvoer en 3/4 schep krachtvoer (sportbrok)
- hele dag op de wei
- bij binnenkomst weer ruwvoer
- avondronde weer ruwvoer en 3/4 schep krachtvoer
- zelf geef ik d'r elke dag een halve schep Vitalbix Active+, met een samengestelde kruidenmix en magnesium

Altijd netjes ontwormd en verder is ze ook gewoon happy en in orde. Zijn er nog andere dingen die ik bij kan voeren zeker van de winter?
Ik ben niet zo thuis is voer dus hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Op de wei groeit nu niets meer, hoeveelheid ruwvoer opvoeren, liefst onbeperkt hooi. Wij hebben ook een winter lang er aan kapitalen aan brokken staan bijvoeren maar ze kreeg op die stal gewoon te weinig hooi, nu onbeperkt en al veel beter op gewicht :)

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:00

Ik vind bietenpulp niet echt wat,, zover ik weet moet dat spul keilang in het water weken. :+

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:04

PinkPrincess schreef:
Ik vind bietenpulp niet echt wat,, zover ik weet moet dat spul keilang in het water weken. :+


speedibeet niet

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:08

YvonneV schreef:
PinkPrincess schreef:
Ik vind bietenpulp niet echt wat,, zover ik weet moet dat spul keilang in het water weken. :+


speedibeet niet



Wat is het verschil met slobber dan?

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:10

In kokend water is voor een aantal een uurtje lang genoeg ;)

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:12

Ik vind qua klaarmaken slobber echt ideaal. Na het rijden is het klaar :+

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:23

PinkPrincess schreef:
Wat is het verschil met slobber dan?


Speedibeet is ook bietenpulp en geen slobber. Speedibeet kan je bereiden met warm en koud water en is binnen 10 minuten klaar

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:37

Linde99 schreef:
PinkPrincess schreef:
Wat is het verschil met slobber dan?


Speedibeet is ook bietenpulp en geen slobber. Speedibeet kan je bereiden met warm en koud water en is binnen 10 minuten klaar



Dat is handig! maar wat zit er beter/anders in dan gewone slobber of bietenpulp?