Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 11:45

Ik ben benieuwd wat jullie je jonge paard voeren naast hooi en kuil.

Om even een voorbeeldje te geven. Wij voeren ons jonge paard (6) basis brok 1,3/4 kg per voerbeurt en daarnaast een vitamine korrel. Verder geen supplementen en dergelijke. Hij loopt momenteel bijna dagelijks en in het outdoor seizoen loopt hij L eventing

Ik ben dus benieuwd wat voor werk jullie met je paard doen of jullie speciale supplementen gebruiken of juist een ander soort brok voeren en natuurlijk waarom je daarvoor kiest.
Laatst bijgewerkt door davinci2412 op 02-12-18 12:01, in het totaal 3 keer bewerkt

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:49

Biks 1 kg pd
Pavo condition 0.5 kg pd na het rijden
Onbeperkt hooi.
50 ml glucosamine

Hij is vijf en staat aardig in het werk en doet het hier prima op.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:53

Mijn reus is 6 en staat 24/7 buiten.
Eet hooi en kuil en van de boer krijgen ze ook weleens mais en wat brood.
Oke niet zo gezond maar dat daar gelaten.
Tegenwoordig krijgt hij enkel een basis/vitamine brok na het werk.
Meneer is knettergek, vol energie en zo gezond als een vis en heeft het gewoon echt niet nodig.
Mocht ik er ooit aan gaan twijfelen dan verander ik uiteraard direct zijn rantsoen.
Hij word ongeveer 3 x in de week geredeb, soms meer en soms minder.
En hij is niet moe te krijgen :Y)

Mijn 3 shetten zijn 2 x 1 en 1 x 6 en die krijgen hooi, soms een brood en als ze op stal komen (overdag buiten snachts binnen) krijgen ze een handje muesli.
De merrie eentje en de 2 heren eentje voor samen. Ze doen het er prima op en hebben ook niets meer nodig omdat ze ook niet veel doen

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:57

Hier alleen een vitamine korrel van Pavo, de Pavo Vital met een klein handje lucerne.
Puur als aanvulling op nagenoeg onbeperkt ruwvoer.
Meer heeft ze niet nodig

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:59

Onze Groninger, 6 jaar, krijgt 360g Pavo Nature's Best, 240g Marstall Force (30g/100kg lichaamsgewicht), 600g luzernebrok en onbeperkt hooi.

De NB is om hem op gewicht te houden (2 shettenscheppen), de Force voor de mineralen en de luzernebrok omdat het huidige hooi niet alleen zeer energie-arm, maar ook zeer eiwitarm is. Bij rijker hooi zou zowel de NB als de luzerne wegvallen. Straks wordt de luzerne, zodra de zakken binnen zijn bij de voerboer, opgehoogd naar 1.2kg (1 schep), want dan blijft de bespiering gewoon veel beter op orde.

Het plan is dat hij straks weer biotine krijgt (15g Subli biotinemix, dus 80mg biotine per dag). Zijn hoeven zijn niet al te best, hoewel al wel heel erg verbeterd. Van de zomer zijn we gestopt met de biotine, maar ik vind ze aan de bovenkant toch weer wat teruglopen in kwaliteit, dus ik ga er weer mee starten.

De Fries x Haflinger (1 jaar, 9 maanden) krijgt 300g Nature's Best, 140g Marstall Force (30g/100kg lichaamsgewicht) en 600g luzernebrok om dezelfde redenen als de Groninger. En straks ook 1.2kg luzernebrok. Geen biotine nodig.

Onze minishetten (6 jaar) krijgen 2% lichaamsgewicht aan hooi verdeeld over 5 voerbeurten in een 2x2cm-maas, en 50g Force (ruim 30g/100kg lichaamsgewicht).

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 11:59

F_inley schreef:
Biks 1 kg pd
Pavo condition 0.5 kg pd na het rijden
Onbeperkt hooi.
50 ml glucosamine

Hij is vijf en staat aardig in het werk en doet het hier prima op.


Waarom voer je de glucosamine? En wat doe je normaal met hem?

LukieBradley schreef:
Mijn reus is 6 en staat 24/7 buiten.
Eet hooi en kuil en van de boer krijgen ze ook weleens mais en wat brood.
Oke niet zo gezond maar dat daar gelaten.
Tegenwoordig krijgt hij enkel een basis/vitamine brok na het werk.
Meneer is knettergek, vol energie en zo gezond als een vis en heeft het gewoon echt niet nodig.
Mocht ik er ooit aan gaan twijfelen dan verander ik uiteraard direct zijn rantsoen.
Hij word ongeveer 3 x in de week geredeb, soms meer en soms minder.
En hij is niet moe te krijgen :Y)

Mijn 3 shetten zijn 2 x 1 en 1 x 6 en die krijgen hooi, soms een brood en als ze op stal komen (overdag buiten snachts binnen) krijgen ze een handje muesli.
De merrie eentje en de 2 heren eentje voor samen. Ze doen het er prima op en hebben ook niets meer nodig omdat ze ook niet veel doen


Wat voor werk doe je met ze? Recreatief of ook wedstrijden?


kiki1976 schreef:
Hier alleen een vitamine korrel van Pavo, de Pavo Vital met een klein handje lucerne.
Puur als aanvulling op nagenoeg onbeperkt ruwvoer.
Meer heeft ze niet nodig


Hoeveel voer je hiervan? En wat doe je voor werk met je paard?

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:00

Ik voer mijn onbeleerde haflinger van 3,5 jaar 250 gr vitalbix, twee schepjes zwarte zonnebloempitten, een paar rozenbottels en een paar worteltjes.

De vitalbix heb ik gekozen vanwege de goede samenstelling. De zonnebloempitten voor de omega ... in plaats van lijnzaad, de rozenbottels vanwege de biotine en de wortels gewoon voor de lekker.

Daarnaast krijgt ze onbeperkt hooi.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:03

Gras of hooi. Vitamine- mineralenkorrel van Vitalbix. Wat luzerne. Evt. een slobber van gekookt lijnzaad en nutrimash van Vitalbix. Aan mijn paard geen polonaise! Afval uit de voedingsmiddelenindustrie (melasse, sojaschroten e.d.)krijgt hij niet en granen krijgt hij ook niet. Energie voor 10 en mankeert nooit iets.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:06

Mijn shetten wandelen alleen :)
Mijn grote word mee gelest en mee buiten gereden en dan geen kleine ritjes maar een uurtje of 3 weg.
Omdat hij altijd wel zijn best doet krijgt hij daarna vaak van me tot een kilo basis brok :)
Zelfs dat heeft hij niet nodig want ook na 3 uur naar het bos of iets is hij nog pijlsnel en stapelgek :')

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 12:07

Ik ben nog wel benieuwd wat jullie dan voor werk doen met je paard?

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:08

Mijn jonge fjord van 4,5 krijgt 2x daags 1/4 basis brok en daarnaast hooi en staat van 's ochtends vroeg tot een uur of 5 in de wei.
Hij doet verder nog niet zoveel. Hij is nog niet ingereden, hij wordt ong 3x per week 20 minuutjes gelongeerd en daarnaast wat grondwerk/vrijheidsdressuur of wandelen. na het werken krijgt ie wel altijd nog wat wortels voor de lekker.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:11

Remark schreef:
Ik voer mijn onbeleerde haflinger van 3,5 jaar 250 gr vitalbix, twee schepjes zwarte zonnebloempitten, een paar rozenbottels en een paar worteltjes.

De vitalbix heb ik gekozen vanwege de goede samenstelling. De zonnebloempitten voor de omega ... in plaats van lijnzaad, de rozenbottels vanwege de biotine en de wortels gewoon voor de lekker.

Daarnaast krijgt ze onbeperkt hooi.

Ik doe om de dag grondwerk/loswerken. Soms ga ik met haar wandelen. Verder staat ze de hele dag buiten. In de goeie maandeb staat ze een paar uur op de wei.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:14

Ts... Lees ik dat goed? 1,75 kg aan brok? Dus één , drie vierde ?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:52

Die van mijn fries van 1,70. Nu 4 jaar oud.

wordt twee dagen in de week gereden en twee dagen in de week gelongeerd. Krijgt zo veel mogelijk hooi of staat minstens 8 uur op het land.

Savonds krijgt ie twee scheppen muesli gemengd met draversbrok van havens ( zit al in de ton gemengd). Met twee scheuten zonnebloem olie en twee schepjes magnesium.


Na het rijden of longeren krijgt hij van mij drie scheppen voer met twee scheuten olie. Twee schepjes magnesium en twee bananen voor het aanvullen van de kalium.

Nu zul je misschien denken Jezus wat veel! Maar dit is langzaam omhoog gegaan. Vorig jaar was hij veel te mager en hij heeft de energie gewoon en mineralen gewoon nodig voor het spierherstel en de olie om z'n vet voorraad op peil te houden. Krijgt hij minder dan valt hij gewoon meteen weer in. Dus Ik let er heel scherp op hoe hij er bij loopt.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:59

Mijn 2,5 jarige quartermerrie krijgt een halve schep stalbrok per dag en heeft de beschikking tot onbeperkt ruwvoer. Als ik er ben (zo'n drie keer per week) krijgt ze twee handjes Voermeesters vezels en kruiden met drie pompjes omega olie. Of een halve pavo summerfit. Af en toe een wortel of een appel. En er liggen nu wilgentakken, daar keijgt ze er soms ook een paar van. Ze zit flink in haar reserves, maar minder dan dit wil ik niet voeren.

Afbeelding

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:04

Absolem schreef:
Die van mijn fries van 1,70. Nu 4 jaar oud.

wordt twee dagen in de week gereden en twee dagen in de week gelongeerd. Krijgt zo veel mogelijk hooi of staat minstens 8 uur op het land.

Savonds krijgt ie twee scheppen muesli gemengd met draversbrok van havens ( zit al in de ton gemengd). Met twee scheuten zonnebloem olie en twee schepjes magnesium.


Na het rijden of longeren krijgt hij van mij drie scheppen voer met twee scheuten olie. Twee schepjes magnesium en twee bananen voor het aanvullen van de kalium.

Nu zul je misschien denken Jezus wat veel! Maar dit is langzaam omhoog gegaan. Vorig jaar was hij veel te mager en hij heeft de energie gewoon en mineralen gewoon nodig voor het spierherstel en de olie om z'n vet voorraad op peil te houden. Krijgt hij minder dan valt hij gewoon meteen weer in. Dus Ik let er heel scherp op hoe hij er bij loopt.


Waarom zonnebloem olie?

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:27

Mijn 4,5 jarige merrie krijgt in de winter 1 kg bietenpulp, onbeperkt kuil, halve kilo muesli zonder haver (ze best een druk paardje en hier reageert ze goed op), één lepel zeewier voor extra vitamines en 2 kuipjes MSM voor extra support van haar gewrichten en spieren, ze staat al 2 jaar stil na inrijden en doorrijden maar heeft gigantische achterstand als jong paard en begint nu echt pas bij te trekken en rustiger en gelukkiger te ogen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:33

5,5 jarige PRE krijgt hooi, 0,5kg bietenpulp (droog gewogen nat gegeven), 100g Pavo Vital en een schepje sojaschroot.
Loopt zo nu en dan een stapritje maar weinig bijzonders.

Cambo_L

Berichten: 68
Geregistreerd: 31-05-18
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:48

Mijn 3 jarige pony van 148 krijgt, 180 gram vitalbix daily compleet en nog 400 gram bietenpulp (droog gewogen ) hij loopt zo n 2x in de week 20 min. Verder krijgt hij 3x per dag hooi.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:54

mijn 5 jarige kwpn merrie:

250 gr vitalbix dc
300 gr vitalbix active+
2 pompjes omega 3 & linseed olie

Om haar te voorzien van alle vitamin, bouwstoffen en olie, maar ook om haar op gewicht te houden zonder druk te laten worden.

Onbeperkt hooi. lichte arbeid

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 14:15

maralyn schreef:
Ts... Lees ik dat goed? 1,75 kg aan brok? Dus één , drie vierde ?


Ja klopt, hij heeft de energie nodig voor het werk maar van de meeste soorten brok wordt hij zo druk dat hij niet meer te rijden is omdat hij dan overal van schrik. Hij krijgt wel onbeperkt ruwvoer omdat hij ook nog gemakkelijk mager is.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:29

maralyn schreef:
Absolem schreef:
Die van mijn fries van 1,70. Nu 4 jaar oud.

wordt twee dagen in de week gereden en twee dagen in de week gelongeerd. Krijgt zo veel mogelijk hooi of staat minstens 8 uur op het land.

Savonds krijgt ie twee scheppen muesli gemengd met draversbrok van havens ( zit al in de ton gemengd). Met twee scheuten zonnebloem olie en twee schepjes magnesium.


Na het rijden of longeren krijgt hij van mij drie scheppen voer met twee scheuten olie. Twee schepjes magnesium en twee bananen voor het aanvullen van de kalium.

Nu zul je misschien denken Jezus wat veel! Maar dit is langzaam omhoog gegaan. Vorig jaar was hij veel te mager en hij heeft de energie gewoon en mineralen gewoon nodig voor het spierherstel en de olie om z'n vet voorraad op peil te houden. Krijgt hij minder dan valt hij gewoon meteen weer in. Dus Ik let er heel scherp op hoe hij er bij loopt.


Waarom zonnebloem olie?


Klein beetje kosten besparing. Bij de jumbo verkopen ze 2 liter kannen voor 2 euro nog wat.

En daar krijg je aan lijnzaad olie maar een klein flesje van 250 ml voor.
En die olie gaat best wel hard er doorheen. De arabier krijgt ook wat namelijk. Toen de eigenaar zag hoe de vacht van titus er van opknapte wilde hij het ook aan Menno geven.

Het is niet zonder overwegen gegaan hoor. We hebben eerst gekeken hoe titus er op reageerde en het op gebouwd. Alles moest voorzichtig.

Maar ze doen het er uit stekend op.

Eens in de zoveel tijd krijgen ze een bakje met brokjes die hun systeem moet ondersteunen afval stoffen af te voeren.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:47

Glucosamine is goed voor paarden in de groei is ondersteuning van het kraakbeen.

Dit is wat hij doet meestal

Ma vrij
Dinsdag mennen
Woensdag mennen
Donderdag les mennen
Vrijdag ohz
Zaterdag vrij
Zondag longeren met balkjes of buitenritje

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:57

Mijn 3,5 jarige merrie krijgt 2x per dag 0,75 kg brok en 3 schep lucerne.
Ze doet wat licht werk zo'n 3x per week 20 minuten.
Als ze straks wat meer aan het werk komt zullen we het krachtvoer ook wat ophogen waarschijnlijk.
Daarnaast hooi

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:22

Sochtends en savond 3/4 basis brok
Sochtends en savond 1 kilo droog seniores priores ( word gemengd met 3 l water)
Sochtends en savonds 1-2 kilo wortelen.
Savonds magnesium + glucosamine er bij
Onbeperkt hooi

Me pony moest veel aankomen vanwege slechte start en wormen. Vandaar seniores priores bij