Welk voer snel gestressed paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Welk voer snel gestressed paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 20:47

Probleem met mijn paard is dat ze snel te druk en gestressed is.

Ze kreeg eerst alleen pavo condition waar ze vrij druk op was. (1 kg per dag)
Toen metazoa, en ze werd rustig en relaxt. Maar vond dr algehele conditie ook minder worden (dof in de vacht en niet vooruit te branden)
Toen pavo energy control gaan geven. En toen werd ze nog drukker en explosiefer dan met pavo condition.

Toen marstall force gaan geven, icm 0,5 kg pavo condition. Maar ze bleef druk en stresserig.

Toen weer alleen pavo condition met extra magnesium, wat de scherpe randjes er wel af haalde.

Momenteel 0,5 kg pavo condition samen met pavo vital en paar handjes fibra premium. Maar ook daarmee weer druk en snel gestressed.

Ben op zoek naar tips en ervaringen welk voer een succes zou kunnen zijn.


Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 20:56

Vergeet ik erbij te zeggen dat ik met muesli voeren heel voorzichtig ben, want toen ik ze net had kreeg ze ook muesli (pavo cerevit) en daar heeft ze een heftige slokdarmverstopping van gehad.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Welk voer snel gestressed paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 21:03

Ze staat vooral buiten. Soms een nachtje op stal met heel slecht weer.

Zolang we rustig rijden gaat het nog. Maar zodra we buiten even een stuk gedraafd hebben of gaan springen in de bak dan wordt ze enorm druk en schrikkerig. Ze blijft wel bij me. Maar is niet fijn rijden dan, en ze raakt dan ook helemaal bezweet nu met wintervacht als ze zich zo opwind om niets


Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 21:09

Horizonnig schreef:
ik verzorg ook een paard die echt extreem snel gestressed is. ze is redelijk bomproof en schrikt niet per se snel, maar bouwt continu spanning op en is dus wel heel gestressed de hele tijd. ik vraag me ook af wat voor voer jullie aanraden. ander voer dan een sportpaard? ze doet 4-5x iets intensievers per week (lange buitenrit, springles of in de bak). we voeren nu lucerne voor de vitaminen, een soort muesli en hooi een paar x per dag


Klinkt net als mijn paard. Ook qua werk, ik rij 4/5x per week. Waarvan sowieso 1x springen en 1 langere buitenrit. Daarnaast wat kortere buitenritten (uurtje) en dressuur in de bak

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 21:15

Evony schreef:
_mexx_lady_ schreef:
Een vriendin van me voerde cavalor pianissimo aan een snel schichtig en enorm pittig paardje.


Dit voerde ik ook aan mijn heet hoofd inderdaad! Goede ervaring mee.


Het is jammer dat ik geen muesli als "hoofd krachtvoer" durf te geven. Een handje door de brok/lucerne mix nog wel. Ivm haar slokdarmverstoppingen aantal jaar geleden toen ze muesli kreeg ipv brok (pavo cerevit)

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Welk voer snel gestressed paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 21:21

Heb ook gekeken naar voermeesters sereen.
Maar als je dat vergelijkt met pavo condition. Zit er in voermeesters minder magnesium en meer suiker en zetmeel + hoog ijzer gehalte en de paarden krijgen hier grondwater, waar al genoeg ijzer in zit.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 21:30

MelanieB schreef:
Pavo energy control zit ook zeer hoge energiewaarde in. Dat krijgt hier een luier type, als ik dat aan mijn hete zou voeren zouden we door 't plafond gaan denk. :D

Heeft ze die kilo per dag echt nodig? Probeer het eens met wat minder en dan bijv een vitamine korrel ernaast (pavo vital, of subli mineralen bikkels)

En er zijn veel soorten magnesium... Hier werkt de Liquihorse Relax super. Laten de spanning veel sneller wegvloeien.



Ze krijgt nu al een maand of 3/4 pavo vital icm 0,5 kg pavo condition per dag.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 11:40

Ja voer speelt zeker een grote rol hierin.
Ik ben zelf niet gestressed of iets. Wat er dan wel gebeurd is dat als zij druk en vervelend wordt ik op een gegeven moment echt geïrriteerd raak. Maar ik blijf naar haar toe vriendelijk, en probeer ze te kalmeren. Zou haar nooit pijn doen of gaan schreeuwen tegen ze.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 21:06

fransje23 schreef:
Waarom geef je niet alleen een handje brok met wat vitaminekorrel en ruim voldoende hooi?


Dat is wat ze nu ook zo ongeveer al krijgt. Maar dan 250 gram brok met fibra erbijdoor per voerbeurt (2x daags) en pavo vital
Anders heeft zij alles al op en is de rest nog aan het eten. (meeste paarden hier op stal krijgen 1/2 kg brok of muesli per voerbeurt)

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Welk voer snel gestressed paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 21:12

Merken die makkelijk te verkrijgen zijn voor mij:
pavo, subli, voermeesters (Welkoop) horsefood, vitalbix, havens en metazoa (voerboer)

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Welk voer snel gestressed paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 23:33

Ik denk dat ik toch weer metazoa ga geven, maar dan met wat aanvulling van een vetrijke grove muesli, zoals de pavo ease&excel of horsefood happy summer mix.

Van metazoa weet ik dat ze niet druk of gestressed wordt.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 00:18

Go_ma schreef:
Mijn advies zou zijn om eerst het hele rantsoen in balans te brengen. Dus niet alleen kijken naar zaken als suiker en eiwit, maar ook naar vitamines en mineralen. Zodat je zeker weet dat je paard alles in de juiste hoeveelheden en verhoudingen krijgt. Dat kan al een wereld van verschil maken. Een springstal vlak bij mij had hun paarden grofweg in 2 groepen ingedeeld wat betreft voer: de helft van de paarden kreeg een sportbrok in combinatie met een granenmix met haver. Deze paarden hadden wat meer energie nodig. De andere helft van de paarden kreeg dezelfde brok, en daarnaast pianissimo, deze paarden kregen dat omdat ze snel druk/heet werden in het parcours. Ze hebben toen het rantsoen helemaal laten doorrekenen en een brok speciaal laten maken voor hun stel, afgestemd op het hooi dat ze voerden en nu krijgen alle paarden exact dezelfde brok. De hoeveelheid verschilt wel per paard. De paarden die te het waren zijn rustiger geworden en de rustigere paarden hebben juist meer energie gekregen


Snap niet helemaal hoe je het precies bedoelt. Gezien mijn paard al een vit/min korrel krijgt van pavo netjes op aanbevolen hoeveelheid. Hooi gaat via de pensionstal, van hun eigen land


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Phuddle en 29 bezoekers