Veulen geen veulenbrok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Veulen geen veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 12:02

Ik geef al mijn paarden Pavo Vital en Pavo Care4life en lijnzaadolie. Ook voor het gemak want als er 1 op is gaan ze bij de ander eten omdat ze het hele jaar door samen op de weide staan. Ik geef dus tussen het minimaal en maximaal in zodat ze allemaal ongeveer krijgen wat ze nodig hebben, ene keer misschien iets meer of minder.

Nu heb ik een veulen maar vraag me af of veulen dan geen tekorten krijgt zonder veulenbrok.

Verder hebben ze onbeperkt gras en zo nodig onbeperkt ruwvoer als in hooi.

Veulen is pas afgespeend.

Waar zou eventueel een tekort van kunnen zijn? Eiwit?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Veulen geen veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:04

Calcium en fosfor denk ik. Kan je hem niet apart voeren met een emmertje?

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 12:09

Suzanne F. schreef:
Calcium en fosfor denk ik. Kan je hem niet apart voeren met een emmertje?


Ja kan wel als het nodig is zal ik dat gaan doen. Dus het zou toch handig zijn om er nog veulenbrok naast te geven?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Veulen geen veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:15

Tja ze worden ook wel groot zonder veulenbrok hoor. Je weet het soms toch niet. Ik heb een merrie gehad die nooit veulenbrok heeft gezien en die 100% op de foto was. En een ander veulen heb ik wel van jongs af aan gehad en veulenbrok gegeven en die bleek niet goed te zijn. Het zegt niet altijd wat.
Het belangrijkste is goed ruwvoer in voldoende mate en als hij verder zijn vitamines en mineralen binnenkrijgt dan moet je verder gewoon mazzel hebben.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 12:18

Suzanne F. schreef:
Tja ze worden ook wel groot zonder veulenbrok hoor. Je weet het soms toch niet. Ik heb een merrie gehad die nooit veulenbrok heeft gezien en die 100% op de foto was. En een ander veulen heb ik wel van jongs af aan gehad en veulenbrok gegeven en die bleek niet goed te zijn. Het zegt niet altijd wat.
Het belangrijkste is goed ruwvoer in voldoende mate en als hij verder zijn vitamines en mineralen binnenkrijgt dan moet je verder gewoon mazzel hebben.



Ja dat vind ik dus ook moeilijk. Teveel is niet goed te weinig ook niet. Hmm.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen geen veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:23

hier al tientallen veulens gehad en geen een heeft veulenbrok of krachtvoer gekregen.
toch worden ze allemaal gezond volwassen.
we hebben nu bv nog een merrie van 8,is hier geboren,nooit geen brok gekregen,en het beste dier heeft nog nooit een da nodig gehad.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Veulen geen veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:47

Ik heb die van mij wel veulenbrok gegeven, niet veel gewoon een klein handje. Puur zodat ze ook wat had als moeders haar merriebrok kreeg (welke ze ook echt nodig had), ze mocht van moeders niet mee-eten uit de bak. Na het afspenen is ze naar de opfok gegaan en daar kregen ze het tot mei en daarna ging alles de weide op en kregen ze niet meer. Nu heb ik haar 4 weken terug met 2.5 jr uit de opfok gehaald en nu krijgt ze af en toe een vitamine/mineralen brok.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Veulen geen veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 11:58

En met welke leeftijden afgespeend?

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Veulen geen veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:00

5.5/6 mnd

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Veulen geen veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:08

Die van mij is 7 maanden nu, welke veulenbrok zou nodig zijn? Hij staat 24/7 op het land met onbeperkt hooi van eigen land

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen geen veulenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:17

Vitamines & mineralen zijn belangrijk, eiwitten/essentiele aminozuren vaak ook ivm tekorten in gras en hooi. Qua calorien zou hooi/gras genoeg moeten zijn, even groeistop in de winter ivm weer normaliseren spierspanning/herstel pezen maakt paard sterker. Zolang ze niet dunner worden dan iets schraal (mag ook op die leeftijd) is er geen reden om brok te voeren.