Voederbiet zelf telen, ervaring gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Voederbiet zelf telen, ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 23:42

Volgend jaar wil ik op het stukje grond waar we ook de moestuin hebben een aantal voederbieten voor de paardjes gaan telen. Heeft iemand hier ervaring mee op bokt die me wat tips kan geven?

Ik ben benieuwd!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Voederbiet zelf telen, ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:54

Gewoon zaad in de grond en afwachten :+
Hier afgelopen jaar ook een paar gehad maar de paarden vonden ze niet zo lekker.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Voederbiet zelf telen, ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 23:56

haha ja zover was ik ook al wel :D

op welke afstand moet je zaaien? welke zaden kan ik het beste kopen voor voederbieten voor je paard?

mijn ervaring is dat paardje ze moet leren eten, maar als ze ze eenmaal lusten kijken ze er iedere dag halsreikend naar uit! Als paard ze niet lust kunnen ze altijd nog naar de varkens van de buurman

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Voederbiet zelf telen, ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:58

De beesten hier lijken die met rode schil veel lekkerder te vinden dan de witten. Die vraten ze met smaak, de witjes van dit jaar niet echt.

Volgens mij heeft schoonbroer dit jaar gewoon de grond redelijk vlak/los gemaakt en met de losse pols gestrooid, makkelijk gewas. :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:04

Ik had gewoon zaad bij een boeren groothandel vandaan, geen idee eigenlijk welk type.

De bieten worden vrij groot dus er moet wel wat ruimte tussen zitten, 20cm ongeveer moet wel genoeg zijn.

Gewoon strooien kan ook maar ze verdringen elkaar dus wel aardig.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 00:33

julius_juut schreef:
De beesten hier lijken die met rode schil veel lekkerder te vinden dan de witten. Die vraten ze met smaak, de witjes van dit jaar niet echt.

Volgens mij heeft schoonbroer dit jaar gewoon de grond redelijk vlak/los gemaakt en met de losse pols gestrooid, makkelijk gewas. :)

dank voor de tip! ik vind die rode er ook wel smakelijker uit zien dus als ik weet welke soort dit is dan kan ik die misschien kiezen

ik wil niet lukraak gaan strooien omdat ze best groot kunnen worden en ik maximale opbrengst uit het stukje wil halen

ik hoorde ook iemand over een soort worm achtig beest/dier/ongedierte die je hele oogst kunnen vernietigen.. hoe ga ik dit evt tegen?

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 01:20

Bij een rijafstand 45 cm bedraagt de onderlinge afstand in de rij 18-22 cm; bij een rijafstand van 50 cm is dit 16 tot 20 cm in de rij. Met de hand gezaaid zaai je best voldoende dik in de rij en zet je ze na opkomst op afstand (wieden). Je kan de kleine plantjes ook verplanten.
De voederwaarde van de verschillende bietenrassen is vrijwel gelijk en moet dus geen aandachtspunt zijn. Of paarden een voorkeur voor bepaald ras of kleur hebben weet ik niet. Ongeacht welke bieten ik ze voederde, ze aten er altijd met veel smaak van. Ze moeten het natuurlijk wel leren eten. Gemakshalve geef ik nu al verschillende jaren geweekte bietenpulp.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Voederbiet zelf telen, ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:06

Emelten bijvoorbeeld kunnen idd wel wat schade veroorzaken. Vooral voor jong gewas is dat dan een probleem, bij volgroeid spul heeft het vaak iets minder gevolgen.

Zelf heb ik er nog niet echt veel ervaring mee, hoop over een paar jaar wel ;) (maar dan gaat het over hectaren IPV M2)

Ze zeggen dat bieten niet van verse mest houden, een hoog pH en bij voorkeur niet meteen na een gras geteeld worden..
Maar op internet zijn genoeg verschillende verhalen te lezen die elkaar soms ook weer tegenspreken.

Voor een paar M2 maakt het ras en gevoeligheid voor ziekte bijvoorbeeld ook niet zo veel uit.

Ik heb vorige jaar dus ook gewoon wat gedaan en het bleek prima te werken maar dat was ook maar op 4m2 ofzo.
Even het zakje opgezocht, het waren gele reuzen bieten.
Volgens hun idd 50-60cm tussen de rijen en na uitdunnen ongeveer 35cm tussen de planten.
Diepte ongeveer 2 cm