Goede Mycotoxinebinder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Goede Mycotoxinebinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 19:12

Gezien het steeds vaker voorkomen van mycotoxines en ter voorkoming van klachten in de toekomst wil ik graag een mycotoxinebinder toevoegen aan het dieet van mijn paarden. Dit zit niet toegevoegd aan het voer dat ik nu voer (vitalbix).

Ik heb enkele supplementen gezien, echter in veel daarvan zitten dan weer melasse en granen om een soort brok te kunnen vormen. Ik wil dus eigenlijk alleen een "simpele" mycotoxinebinder zonder andere rotzooi als dat mogelijk is.
Ik zou ook graag willen weten hoeveel je er van moet voeren en wat het ongeveer per maand kost (ik zag best dure supplementen).


horsiegek

Berichten: 2350
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Goede Mycotoxinebinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:24

Kun je daarvoor niet gewoon actieve kool gebruiken? Is niet duur en te halen bij agrarische winkel.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 19:29

horsiegek schreef:
Kun je daarvoor niet gewoon actieve kool gebruiken? Is niet duur en te halen bij agrarische winkel.


Dat is alleen geschikt bij acute vergiftiging. Voor preventief/langdurig gebruik is het niet geschikt omdat het oa ook mineralen wegvangt in de darm waardoor deze niet opgenomen kunnen worden

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Re: Goede Mycotoxinebinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 20:29

Iemand die mycotoxinebinders gebruikt?

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:36

Heb je toevallig bronnen over het vaker voorkomen van mycotoxinen in voer?

Het lijkt mij dat als jij je paarden goed kwalicatief voer geeft dat je op de juiste manier bewaard, en niet beschimmeld of broeierig ruwvoer geeft, dit soort dingen niet nodig zijn :)

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Goede Mycotoxinebinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:37

Ik heb wel eens FIR gebruikt. We gebruiken het ook bij de koeien en daar doet het veel goeds. Voor mn paard had ik geen specifieke klachten dus weet ik ook niet in hoeverre het iets gedaan heeft.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 20:45

hafjelinger schreef:
Heb je toevallig bronnen over het vaker voorkomen van mycotoxinen in voer?

Het lijkt mij dat als jij je paarden goed kwalicatief voer geeft dat je op de juiste manier bewaard, en niet beschimmeld of broeierig ruwvoer geeft, dit soort dingen niet nodig zijn :)



Mijn (kracht)voer wordt goed bewaard en heeft het GMP certificaat dus daar ben ik niet zo bang voor.
Het komt ook voor in grassen/hooi/stro omdat het klimaat veranderd. Internet staat er vol mee.
GMP gecertificeerd hooi/stro is hier in limburg moeilijk te vinden; zeker als je maar enkele paarden hebt en geen 100 balen hooi kunt plaatsen.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:51

Zuidpool schreef:
hafjelinger schreef:
Heb je toevallig bronnen over het vaker voorkomen van mycotoxinen in voer?

Het lijkt mij dat als jij je paarden goed kwalicatief voer geeft dat je op de juiste manier bewaard, en niet beschimmeld of broeierig ruwvoer geeft, dit soort dingen niet nodig zijn :)



Mijn (kracht)voer wordt goed bewaard en heeft het GMP certificaat dus daar ben ik niet zo bang voor.
Het komt ook voor in grassen/hooi/stro omdat het klimaat veranderd. Internet staat er vol mee.
GMP gecertificeerd hooi/stro is hier in limburg moeilijk te vinden; zeker als je maar enkele paarden hebt en geen 100 balen hooi kunt plaatsen.


Oke. Heb je links van je bronnen? :)

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:53

Hier ook FIR humic/carbon clay. Voldoet helemaal aan je eisen. Simpel zonder granen en andere reut waar je niet op zit te wachten. Daarnaast doet het nog meer goeds dan alleen maar mycotoxinen afvangen. Let wel op je eiwitgift, door FIR zal je merken dat ze met minder toekunnen.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 20:54

elbony schreef:
Hier ook FIR humic/carbon clay. Voldoet helemaal aan je eisen. Simpel zonder granen en andere reut waar je niet op zit te wachten. Daarnaast doet het nog meer goeds dan alleen maar mycotoxinen afvangen. Let wel op je eiwitgift, door FIR zal je merken dat ze met minder toekunnen.


hier zit carbon clay in. Heeft dit niet een zelfde werking als actieve kool, hetgeen ook mineralen wegvangt?

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Goede Mycotoxinebinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:58

ik geef optimix van Lavor; volgens mij is de gist in dat mengsel de mycotoxinebinder
misschien voldoet ook het geven van gist alleen, ga t even opzoeken

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:59

Moederaarde en diatomeeenaarde van bio ron, hele fijne producten en minder heftig dan kool. Volgens mij heeft primehumic ook dezelfde werking, maar dat heb ik nooit geprobeerd

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 21:04

hafjelinger schreef:
Heb je toevallig bronnen over het vaker voorkomen van mycotoxinen in voer?

Het lijkt mij dat als jij je paarden goed kwalicatief voer geeft dat je op de juiste manier bewaard, en niet beschimmeld of broeierig ruwvoer geeft, dit soort dingen niet nodig zijn :)



Mijn (kracht)voer wordt goed bewaard en heeft het GMP certificaat dus daar ben ik niet zo bang voor.
Het komt ook voor in grassen/hooi/stro omdat het klimaat veranderd. Internet staat er vol mee.
GMP gecertificeerd hooi/stro is hier in limburg moeilijk te vinden; zeker als je maar enkele paarden hebt en geen 100 balen hooi kunt plaatsen.[/quote]

Oke. Heb je links van je bronnen? :)[/quote]


bv:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ycotoxinen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5464924/


alhoewel ik moet toegeven dat het niet enorm duidelijke bronnen zijn. Tevens spreken sommige bronnen elkaar tegen, waarbij ook wordt benoemd dat er misschien te veel (onnodige) aandacht naar uitgaat en dat het gewoon belangrijk is om goed geproduceerd krachtvoer te voeren en idd geen ruwvoer dat stinkt/broeierig is of schimmels bevat

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:10

Zuidpool schreef:
elbony schreef:
Hier ook FIR humic/carbon clay. Voldoet helemaal aan je eisen. Simpel zonder granen en andere reut waar je niet op zit te wachten. Daarnaast doet het nog meer goeds dan alleen maar mycotoxinen afvangen. Let wel op je eiwitgift, door FIR zal je merken dat ze met minder toekunnen.


hier zit carbon clay in. Heeft dit niet een zelfde werking als actieve kool, hetgeen ook mineralen wegvangt?


Nee Fir vang geen mineralen weg (is onderzocht http://www.fir.nu/fir-bevorderd-opname- ... en-fosfor/
). Het is geen Norit. Fir kun je blijven voeren i.t.t. Norit.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:11


hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 05:59

Zuidpool schreef:
hafjelinger schreef:
Heb je toevallig bronnen over het vaker voorkomen van mycotoxinen in voer?

Het lijkt mij dat als jij je paarden goed kwalicatief voer geeft dat je op de juiste manier bewaard, en niet beschimmeld of broeierig ruwvoer geeft, dit soort dingen niet nodig zijn :)



Mijn (kracht)voer wordt goed bewaard en heeft het GMP certificaat dus daar ben ik niet zo bang voor.
Het komt ook voor in grassen/hooi/stro omdat het klimaat veranderd. Internet staat er vol mee.
GMP gecertificeerd hooi/stro is hier in limburg moeilijk te vinden; zeker als je maar enkele paarden hebt en geen 100 balen hooi kunt plaatsen.


Oke. Heb je links van je bronnen? :)[/quote]


bv:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ycotoxinen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5464924/


alhoewel ik moet toegeven dat het niet enorm duidelijke bronnen zijn. Tevens spreken sommige bronnen elkaar tegen, waarbij ook wordt benoemd dat er misschien te veel (onnodige) aandacht naar uitgaat en dat het gewoon belangrijk is om goed geproduceerd krachtvoer te voeren en idd geen ruwvoer dat stinkt/broeierig is of schimmels bevat[/quote]

Dankjewel voor je reactie! :)
Ik heb zelf nog wat meer informatie opgezocht, interessant onderwerp.

Succes met de zoektocht naar een mycotoxinenbinder :)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Goede Mycotoxinebinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 06:14

Lifeforce bevat ook een micotoxinen binder. Ik heb hen al eens gevraagd of deze ook los te verkrijgen is. Daar waren ze wel mee bezig maar was nog niet leverbaar. Wellicht is dat nu anders.

Ik geef nu zelf diatomeenaarde, ofwel sillicium, van bio-Ron. Ik geef het met name ter ondersteuning van de hoeven.

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Goede Mycotoxinebinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:45

Groene leem is ook een goede en natuurlijke myotoxine binder en vult gelijk mineralen aan. (sowieso is klei een goede optie)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:39

Ik geef FIR (mijne krijgen ook Daily Complete) en vooral bij mijn merrie is het een wereld van verschil. Véél minder huidklachten. Ze krijgen het nu ruim een jaar, samen doen ze een maand of 7 met een emmer van 4 kilo. Je kunt 't ook per ton bestellen maar dan heb je een UBN-nummer nodig :P

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Goede Mycotoxinebinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:49

Ook per 15/25 kg zak!

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 18:37

elbony schreef:
Nee Fir vang geen mineralen weg (is onderzocht http://www.fir.nu/fir-bevorderd-opname- ... en-fosfor/
). Het is geen Norit. Fir kun je blijven voeren i.t.t. Norit.



Geldt dit dan alleen voor hoge doseringen? De calcium phosphor verhouding moet wel goed blijven bij chronisch gebruik. Als ik dit zo lees zou dit een risico vormen. In het gevoerde voedsel zou ook minder phosphor zijn gebruikt zoal ik dit nu lees.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 18:38

Koper schreef:
Ik geef FIR (mijne krijgen ook Daily Complete) en vooral bij mijn merrie is het een wereld van verschil. Véél minder huidklachten. Ze krijgen het nu ruim een jaar, samen doen ze een maand of 7 met een emmer van 4 kilo. Je kunt 't ook per ton bestellen maar dan heb je een UBN-nummer nodig :P



voer je dan minder daily complete ivm eiwitten? Die van mij krijgt namelijk ook active +.
1.5 kg active+ en 120 gram daily complete (groot paard)
Ik ben een beetje bang voor fosfor calciumverhouding, als ik bovenstaand artikel lees. Moet je dat dan ook weer gaan compenseren.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:18

Ik moet zeggen dat ik geen rare dingen gemerkt heb qua onbalans. Mijn merrie is een calciumtype (dat is haar constitutionele type) en zij gaat juist zo goed op de FIR. Elk paard is natuurlijk ook anders, wat voor de één werkt hoeft voor de ander niet persé ook goed uit te pakken. En daar kom je maar op één manier achter.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Bob11180
Berichten: 25
Geregistreerd: 03-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:05

Koper schreef:
Ik moet zeggen dat ik geen rare dingen gemerkt heb qua onbalans. Mijn merrie is een calciumtype (dat is haar constitutionele type) en zij gaat juist zo goed op de FIR. Elk paard is natuurlijk ook anders, wat voor de één werkt hoeft voor de ander niet persé ook goed uit te pakken. En daar kom je maar op één manier achter.



Hoeveel gram fir voer jij per paard? Dank je




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers