EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:51

Kiezen worden meestal niet aangestast door eotrh. Is wat ik er van heb begrepen.
De oorzaak is inderdaad onbekend.

Jord, het is inderdaad een uitgave, maar ik ben onwijs blij dat ik het heb gedaan. Als ik de tanden niet had laten trekken, was mijn merrie niet ouder dan 22 geworden.
Nu is ze 24, heeft me nog een goed veulen gegeven en is nog steeds onder het zadel. Ze heeft nog zin om te werken en oogt onwijs gelukkig. Zo zonder die rottanden kan ze hopelijk de 30 halen.

Rambogirl

Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:04

Ik moet morgen weer met die van mij richting Lingehoeve. 3e jaar op rij. Ik hoop dat ik m nu ook weer met een gerust hart mee terug kan nemen. Maar ik ben er bang voor... :(

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:51

De prijzen verschillen enorm merk ik al, dus is even rond vragen als dat je struikelblok is.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:26

De prijzen die ik heb gezien vond ik nog enigszins te doen. Het kost even wat maar voor een blij en gezond paard heb ik dat meer dan over.

Als de prijzen kloppen die ik heb gezien hoor.. :+ maar dat ligt er denk ik ook aan hoe lang/moeizaam de ingreep is en hoeveel snijtanden?

Rambogirl

Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:20

Ik mag de mijne zometeen weer mee terug nemen. 1 tand was wat slechter en is op advies dan ook verwijderd.

Kosten.... Ja, dat interesseert me nooit zoveel. Handig om te weten maar geen reden om iets wel of niet te doen.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:29

Als 19 jarige zijn alle tanden van mijn paard getrokken ivm eotrh. Hij is nu bijna 26. Behalve dat zijn tong beetje naar buiten hangt geen problemen verder. Eet alles. En doet t gewoon super.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:48

Hoi allemaal. Ik lees al een tijdje mee, omdat mijn paardentandarts de kreet EOTRH enkele maanden geleden liet vallen. Omdat ik geen idee had wat het was heb ik het natuurlijk opgezocht. Gadver, dat is niet mis dus. Maar mijn paard had het nog niet echt, volgens diezelfde tandarts. Mijn paard kon alleen soms geen appel of wortel bijten, maar soms ook weer wel dus het was best vaag. Zijn tandvlees zag er normaal uit, glad en vlak, mooi van kleur en hij meurde niet uit zijn mond. Maar, vandaag hebben de osteopaat die hier was en ik weer gekeken en het tandvlees was nu echt veranderd: er zitten verdikkingen boven zijn boventanden.
Om een lang verhaal kort te maken: voor volgende week een afspraak maken met de kliniek in Wapenveld.
Heeft iemand hier ervaring met EOTRH en Wapenveld?

*Edit: het gaat om mijn bijna 21-jarige appaloosa.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:08

Nicky: ik ben bij de kliniek in wapenveld geweest. Top kliniek met de beste apparatuur en zorg en de prijs valt mee. Ik ga altijd naar deze kliniek en vertrouw ze het meeste.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:22

Over wat voor bedrag praten we dan? Het betreft bij ons een pony van 26 die al 4 jaar met pensioen is, ik vind het een lastig iets. Volgende maand komt de tandarts, het is nu een jaar geleden dat het bij hem geconstateerd is....

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:45

Sill_Monster schreef:
Nicky: ik ben bij de kliniek in wapenveld geweest. Top kliniek met de beste apparatuur en zorg en de prijs valt mee. Ik ga altijd naar deze kliniek en vertrouw ze het meeste.


De kliniek ken ik, ben er met 1 van mijn paarden eerder geweest :-) maar niet voor het gebit. Had wel een heel goed gevoel bij deze dierenartsen vandaar mijn keus om hier voor Palouse heen te gaan. Heb een afspraak gemaakt voor dinsdagmiddag. Ik maak me echt wel zorgen ineens.....

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:08

Jord, bij mij was het op de kliniek onder narcose 1400 euro

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:19

Myrthee_ schreef:
Jord, bij mij was het op de kliniek onder narcose 1400 euro


Is dit de prijs voor alle voortanden eruit onder algehele narcose?
Kunnen ze dit ook doen met een roes, zodat het paard kan blijven staan?
Wij zijn namelijk een aantal jaren geleden een paard verloren door een beenbreuk bij opstaan na de narcose en ben echt als de dood dat er iets mis zou gaan met dit paard.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:20

Jord schreef:
Over wat voor bedrag praten we dan? Het betreft bij ons een pony van 26 die al 4 jaar met pensioen is, ik vind het een lastig iets. Volgende maand komt de tandarts, het is nu een jaar geleden dat het bij hem geconstateerd is....


Jeetje Jord, een ouder dier al. Snap best dat je even over de prijs na moet denken.... Is idd lastig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:23

Het hoeft niet onder narcose en ook niet per se op een kliniek. Ik zou eerst je eigen tandarts vragen wat die denkt dat het gaat kosten.

In Utrecht waren we meer kwijt, omdat die ook allerlei onderzoeken doen en onwijs veel rekenen voor elk klein dingetje erbij.
Shet moest van hun onder narcose, omdat het ze staande niet lukte. We waren toen vrij overdonderd en wisten nog weinig van eotrh, shet had pijn, dus overal ja op gezegd.

We zouden het nooit meer zo doen.

De tandarts nu heeft een prijsindicatie gegeven van 600/800 euro om alle snijtanden te verwijderen op stal. Tandarts met goede naam, ook veearts, dus mag verdoven etc.

Ik vertelde dit de veearts en die vond dat te duur. Hij is nog niet in erge fase en mankeert een en ander, dus we weten nog niet of het zover komt dat het nodig zal zijn.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:13

Nicky1963 schreef:
Myrthee_ schreef:
Jord, bij mij was het op de kliniek onder narcose 1400 euro


Is dit de prijs voor alle voortanden eruit onder algehele narcose?
Kunnen ze dit ook doen met een roes, zodat het paard kan blijven staan?
Wij zijn namelijk een aantal jaren geleden een paard verloren door een beenbreuk bij opstaan na de narcose en ben echt als de dood dat er iets mis zou gaan met dit paard.


Dit is inderdaad voor alle voortanden.
Ik heb het in Utrecht laten doen. Ze zeiden me dat zonder narcose het maximaal 1000 zou kosten.
Ze hebben bij mij eerst met roes geprobeerd maar het deed haar teveel pijn waardoor ze het niet goed toe liet.
Een vriendin van me heeft de tanden thuis laten trekken, maar weet niet precies wat ze hier voor heeft betaald, maar het is dus wel mogelijk thuis.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:14

1400 euro :wow:

Die van mij had dan wel geluk dat hij gewoon staand onder verdoving gedaan kon worden en hij echt meewerkte ondanks de pijn en het makkelijk ging. Prijzen varieren inderdaad tussen de 500 en 800 euro.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:22

Is het trouwens waar dat je met een tandeloos paard geen wedstrijden meer kan rijden omdat de tong uit de mond komt? Of varieert dit per paard? Of kijkt de jury erdoorheen?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:46

Ik heb die van mij gisteren moeten laten gaan vanwege oa EOTRH aan zijn ondertanden in een verder gevorderd stadium (boven had ie geen tanden meer door kribbebijten) in combinatie met ernstige artrose en koliekgevoeligheid.

Hij stond al een tijd op pijnstilling maar de EOTRH zorgde voor steeds meer problemen met eten.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:50

Elisa, jeetje Wat erg, heel veel sterkte.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:11

Dankjewel |( |( |( |( |( |( |( |(

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:28

Ach Elisa, wat triest. Sterkte!

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:04

Elisa, wat ongelovelijk naar. Heel veel sterkte!

Nicky, ik heb mijn merrie gewoon nog gestart nadat de tanden getrokken zijn. Als ze goed ontspannen en echt nagevelijk loopt, houdt die van mij haar tong gewoon binnen.

TanteFlavie

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (Belgiƫ)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:06

Heel veel sterkte, ik heb enkele jaren geleden ook de knoop moeten doorhakken. Harde noot om te kraken...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:39

Elisa, wat rot, maar de goede beslissing denk ik. Heel veel sterkte!!

Nicky, onze shet laat hem soms buiten hangen, maar er komt geen hele tong uit, klein stukje. Het is wel meer als hij ontspannen is of bij inspanning van een werkje. Maar ook dan verschilt het. Met longeren heeft hij geen bit in en zie ik het pas na het rennen. Bij mennen heeft hij wel een eenvoudig bitje in en zie ik het tijdens niet, maar daarna wel.
Misschien dat het tussendoor tijdens stappen ook gebeurd, maar dat kan ik dan niet zien.

Er zijn hier wel al verhalen langskomen van mensen die starten en dat de jury er geen rekening mee houdt en dat je ook geen vrijstelling kan krijgen. Toch zou ik het gewoon melden. Dan weet de jury het wel en het wordt steeds bekender.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:53

Pff dat zijn pittige bedragen!