[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:28

Mijn paard is door ziekte erg vermagert. Erg gevoelig voor veel eiwitbronnen en na lang zoeken bleek hebb ik eindelijk gevonden wat werkt (naast veel hooi) om hem echt wat ronder en gespierder te krijgen: de coolstance copra.
Hij krijgt echt super weinig en eet het vreselijk graag, maar met de week wordt hij weer wat ronder.

Ook krijgt hij er geen jeuk van wat hij bij andere eiwitbronnen wel krijgt.

Ik kan het anderen dus zeker eens aanbevelen om te proberen!


Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:53

Heeft iemand in het topic ervaring met het voeren van gemicroniseerd lijnzaad?

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:41

Zelf geen ervaring mee, maar heb het wel ge-adviseerd bij mijn toenmalige stagebedrijf. Ik kan me de ins en outs niet meer precies herinneren, maar door het microniseren is het beter op te nemen voor het paard. Erg fijn spul, klein schepje/handje door 't voer en ze glimmen je tegemoet en komen er mooi op een gezonde manier van aan.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:17

Dan ga ik dat eens testen. Mijn merrie is eindelijk niet mager meer op de ribben en vrij stabiel, maar de spieren blijven uit...

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:37

Ondertussen voer ik twee weken gemicroniseerd lijnzaad bij, bovenop onbeperkt hooi (er ligt altijd nog ik de bak als ik kom), marstall force, bietenpulp (ca 1,5 kg), grasbrok (ca. 1,5 kg) en zemelen.
Hoe gauw zou ik resultaat moeten zien?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:35

cupido1996 schreef:
Ik ga jullie hulp vragen bij mijn uitdaging......

Ik heb een Welsh a merrie met veulen aan de voet. Veulen is echt een heerlijke dikke buffel, maar trekt de moeder volledig leeg.
En daar zit hem nou net het probleem, ik weet echt niet meer wat ik kan proberen om de merrie niet verder af te laten vallen. Ribben zijn inmiddels zichtbaar. Aankomen met veulen aan de voet is denk ik een utopie.

Op dit moment krijgt de merrie onbeperkt hooi, staat ook op de weide, maar deze is door de droogte kaal. Verder krijgt ze 1 kg merriebrok.

Ik heb bietenpulp, lucerne, seniores priores en soja schroot allemaal geprobeerd, maar dit wil ze niet eten.
Ineens blijkt ze een hele kieskeurige eter te zijn. Nooit eerder achter gekomen, omdat ze zonder veulen eerder te dik dan te dun was.


De merrie veulenbrok geven . Dat is krachtvoer en ze wordt niet knetter er van, Maar dat heeft ze nodig omdat ze een veulentje heeft. En hoe oud is het veulen,

Dus wie weet nog goede ideeën die ik zou kunnen proberen om haar niet verder af te laten vallen. Doordat ze wel genoeg ruwvoer eet, heeft ze wel een klein buikje, maar de bovenlijn en bij de ribben echt te schraal inmiddels.


Vitalia
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:45

Heeft iemand tips voor mij;
Tinkermerrie Luna moet wat dikker worden, is havermout goed en we voeren haar al slobber en haar basisvoeding. Wat is een echte dikmaker voor paarden?

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:11

Krijgt ze al onbeperkt ruwvoer?

Waaruit bestaat haar basisvoeding, zowel qua merk, exacte soort als qua hoeveelheid (bij voorkeur gewogen)? Als voorbeeld: (ideaal omschreven) pavo condition 2.3kg per dag, verdeeld over 2 porties. (ook goed, maar iets minder inzichtelijk) pavo condition, 2x per dag een schep.

Hoeveel slobber krijgt ze (gewogen of gemeten voordat je het nat maakt!) en welk merk gebruik je?

Wanneer is ze voor het laatst ontwormd en wanneer is voor het laatst de tandarts geweest?

Hoe oud is ze, heb je haar al minimaal 1 jaar in je bezit en zijn er nog medische aandachtspunten?

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:53

RianneH schreef:
Ik meld me ook in dit topic omdat ik op zoek ben naar het juiste voer om die bovenlijn weer wat bij te krijgen.

Mijn merrie (23jaar, draver) is de laatste maanden wat aan het schommelen in haar gewicht. Op zich ziet ze er redelijk uit, maar de bovenlijn, en dan voornamelijk haar rug(spieren) komen maar lastig bij. Ze doet op het moment eigenlijk geen werk, staat 24/7 buiten in een PP waar ze sinds kort weer op onbeperkt hooi staan (lastig want een deel is te zwaar vs deel dat wel onbeperkt kan). Ze staan daarnaast in de ochtend op de weide, met lang uitgeschoten gras, maar behoorlijk dor. Daarnaast ook nog ongeveer een uur per dag op een kleinere weide met groen gras wat een stukje korter is.

Ik ben eigenlijk op zoek naar iets dat iets meer vet op haar rug en ribben zet met de winter in het vooruitzicht. Ik meet morgen de exacte gewichten, maar naast hooi krijgt ze 1x per dag:
- emmer grasmix
- voerschep Hartog Balance muesli (500-700gram gok ik)
- 100 gram Marstall Force
- 1/3 voerschep Hartog grasbrok (sinds een week) droog
- 1/3 voerschep grasbrok geweekt met
- 1/2-3/4 voerschep SP (winters bietenpulp maar weken duurt nu te lang en vooruit zetten wordt zuur)

Lastige is dat ze niet op stal komen en het voeren dus gebeurd 's avonds door mij. Ik merkte deze winter (toen kreeg ze een flinke emmer bietenpulp) dat ze soms gewoon vol was en er niet meer bij kon qua bijvoer. Dit oplossen is lastig, niet onmogelijk, maar ik hoor graag opties die iets praktischer zijn.
Ik denk dat ik moet gaan denken aan meer vetten, want ze bleef wel iets meer op gewicht toen we voordroog voerden)
Afspraak voor de tandarts is gemaakt, PPID wil ik dan ook laten prikken en afspraak met osteopaat is ook gemaakt. Als ik er 's avonds ben kan ze minimaal een uur, anderhalf uur los hooi eten, rest van de dag eten ze uit netten.


Ze wordt ouder , hou daar ook rekening mee.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:59

Horse_ schreef:
luwaniej1 schreef:
Mijn merrie is ook snel aan de magere kant. dit is wat ze te eten krijgt.
2 x per dag 1,5 kilo biks. 1 x per dag 1 kilo slobber en 2 x per dag kuilgras. wat bedoelen jullie met onbeperkt kuilgras gewoon mega veel geven??

Kuilgras geven net zoveel als ze op kunnen dus naar behoeven geven. Lijkt mij in jou geval dan handig om ipv 2 x per dag 3 of 4 x te voeren en dan kleine beetjes kunnen ze ook van aankomen regelmaat.



Met kuilgras moet je wel mee uit kijken sommige paarden kunnen hoefbevangenheid van krijgen , je ken beter gewoon hooi geven. voor onbeperkt

Lindicc22
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:48

Hoi allemaal.

Sinds kort ben ik verhuist naar een andere stal. Bij komst werd verteld dat de paarden onbeperkt hooi zouden krijgen op de paddock. Dit is niet het geval. En ook savonds op stal staat ze zonder. Ze voeren veel te weinig...

Ik vind het moeilijk om hier wat van te zeggen of het onderwerp aan te snijden.

Tot die tijd zoek ik een supplement of andere voeding waar mijn paardje door op gewicht blijft. Ze is inmiddeld best wat afgevallen en ik wil voorkomen dat het verder gaat.

Ik voer zelf het volgende al bij:
* timotee
* musli
* biotine ( voor de hoefjes)
* en magnesium

Wat kan ik gaan geven waar ze wel goed van aankomt en een goede maagvulling geeft?

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:27

Een andere stalling. Tegen onvoldoende ruwvoer kun je niet op voeren.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:37

Of zelf ruwvoer gaan geven.
als dat te weinig is kun je dat het beste aanvullen.

Maar,ga wel in gesprek er over.
als er andersom iets niet goed zou zijn dan staat de staleigenaar waarschijnlijk ook zo bij je toch?
Vergeet niet dat je voor afspraken betaald he...heb je een contract getekend waar het in staat?
Neem anders iemand mee als je er over begint die je kan ondersteunen.
Maar echt, te weinig ruwvoer vul je aan met ruwvoer,dus desnoods pakjes hooi gaan kopen.

Ik kan me er echt groen en geel aan ergeren, er komen echt welm topics voorbij over te dunne paarden die te weinig krijgen.
en eigenaren gaan ik weet niet wat proberen om het paard dikker te laten worden terwijl het met simpel ruwvoer op te lossen is.
Zo een stalhouder krijgt met mij echt dikke vette ruzie..beetje mijn paard verwaarlozen..ben je mal |o

Sorry,maar zo is het wel ..beetje offtopic :o

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:19

Hartog compact gras is goed ruwvoer om zelf mee te nemen. Als hij niet heel gevoelig is voor suiker is hartog grasmix (minder stoffig) ook heel geschikt. Gewoon zijn voerbak volgooien of eventueel zo'n speciale voerbak aanschaffen als je in de stal mag schroeven.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Lindicc22
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:53

ellepel schreef:
Of zelf ruwvoer gaan geven.
als dat te weinig is kun je dat het beste aanvullen.

Maar,ga wel in gesprek er over.
als er andersom iets niet goed zou zijn dan staat de staleigenaar waarschijnlijk ook zo bij je toch?
Vergeet niet dat je voor afspraken betaald he...heb je een contract getekend waar het in staat?
Neem anders iemand mee als je er over begint die je kan ondersteunen.
Maar echt, te weinig ruwvoer vul je aan met ruwvoer,dus desnoods pakjes hooi gaan kopen.

Ik kan me er echt groen en geel aan ergeren, er komen echt welm topics voorbij over te dunne paarden die te weinig krijgen.
en eigenaren gaan ik weet niet wat proberen om het paard dikker te laten worden terwijl het met simpel ruwvoer op te lossen is.
Zo een stalhouder krijgt met mij echt dikke vette ruzie..beetje mijn paard verwaarlozen..ben je mal |o

Sorry,maar zo is het wel ..beetje offtopic :o





Ja ik weet het ik ben het helemaal met je eens. En ik weet ook wel dat het alleen op te lossen is met ruwvoer. Maar financieel heb ik de mogelijk momenteel niet om zelf hooi aan te schaffen....
En een andere stal is lastig te vinden, aangezien dit niet de eerste keer is dat ik ben verhuist om het slechte voedsel. Het liefst zou ik haar aan huis hebben, lekker zelf beslissen.

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:28

Mijn paard is niet heel dun, maar wel wat schraal. Hij mag net wat meer vet en spieren van mij, gewoon wat ronder.

Mijn vorige paard kreeg ik op aanraden van mizora hier heel mooi. Maar dat was echt duur voeren.

Ik voer nu 125 gram pavo vital, 125 gram subli sportbrok en 2 flinke handen lucerne.

Wil best iets veranderen, bijvoeren of verhogen. Maar geen zak per week.

Zat zelf te denken aan pavo speedibeet? Dat kan ik zelf weken en voeren. Maar weet niet hoeveel daarvan nodig is om echt aan te zetten?

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:47

Tsja, je paard is afhankelijk van jou wat 'ie te eten krijgt, als 'ie extra's nodig heeft vind ik dat dat jouw verantwoordelijkheid is om hem dat te kunnen geven. Wat is de rede dat hij 125 gr sportbrok krijgt? In zo'n hoeveelheid doet dat namelijk niet zo heel gek veel als je het over het gemiddelde warmbloedpaard hebt.

Wat krijgt hij in ruwvoer? Naast goed ruwvoer zou je nog wel wat meer lucerne kunnen voeren. Is een mooie bron van vezels en eiwit. Wel langzaam opbouwen want sommige paarden kunnen opeens heftig gaan reageren op een te grote hoeveelheid lucerne. Speedibeet zal niet veel gaan doen gok ik, dit is meer een buik-vulling en bevat zeer weinig vet en eiwit.

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:48

Ben ik met je eens hoor. Als het echt nodig was, zou ik het ook wel geven natuurlijk. Maar ik heb hem nog niet zo heel lang en hij kwam heel schraal aan. Hij hoeft niet binnen een paar weken perfect te zijn, vind het niet erg als het wat langer duurt. Wil niet onnodig zoveel geld aan voer uitgeven.

Die 125 gram sportbrok is inderdaad niet veel. Ik begon met rustig opbouwen omdat ik het idee had dat ie in het werk net wat tekort kwam soms. En nu doet ie het qua werk goed hierop, kan het volhouden maar is niet te heet. Dus toen heb ik dat zo gehouden.

Ruwvoer krijgt ie 4 keer per dag een flink net vol van. 2 keer hooi en 2 keer kuil.


Edit: maar je hebt me wel aan het denken gezet. Misschien toch maar weer de natures best gaan halen. Weet dat dat werkt en de meesten vinden dat ook lekker.
Laatst bijgewerkt door san4nie op 25-11-18 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:15

Maar hoeveel kilo hooi of kuil bevat een hooinet en hoe zwaar is je paard ( en hoeveel werk ) ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:21

Dat is lastig, de pensionhouder voert ruwvoer. Of ik moet eens zorgen dat ik er ben als ze voeren. Dan het net er af halen en wegen.
Heb al gevraagd of die nog wat meer mag.

Rijden is nu zo’n 3 keer in de week 3 kwartier op B/L niveau. Tot 3 week geleden zo’n 5 keer in de week op hetzelfde niveau.

Volgens het meetlint zat hij op 618 kilo.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:24

Iets over de 600 kilo. Dus dan zou hij toch wel 12 kilo hooi of nog meer kuil ( vanwege vocht erin ) moeten krijgen. Dat zou ik idd eerst eens nawegen. Dan weet je in ieder geval of hij genoeg ruwvoer binnen krijgt.
De hoeveelheden sportbrok en lucerne die je voert zijn natuurlijk zo minimaal dat je die amper mee kan tellen, mocht je meer energie willen voeren.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:25

Ik zet even een stipje om dit topic af en toe te volgen ;-)

Heb zelf een 29 jarige pony die ook wat aan het afvallen is...denk voornamelijk door het kuil wat ze krijgt. Dit is vrij grof en knip ik helemaal klein voor der maar ze vind het niet fijn eten en niet lekker dus laat veel liggen dus ik denk dat het voornamelijk daar door komt. (slecht gebit)

Heb nu grasmix gehaald om bij te voeren, brok, senioren muesli en slobber krijgt ze al. Ga van het weekend Priores proberen, kijken of ze dat lust en dan dat misschien kopen.

:+
Theeleuter :9k

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:41

Die van mij had diastema’s waardoor ze kuil niet kan eten zonder verhoogd risico op ontstekingen van het tandvlees. Zeker dat dit bij je paard niet het geval is?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:51

Normaal zet ik dit niet snel op een forum maar ik ben echt ten einde raad. Ik sta bijna op het punt mijn merrie uit wanhoop te laten inslapen.

Ik heb een 18 jarige Tinker merrie die ik al sinds 6 maanden oud in eigen bezit heb. De merrie is altijd te dik geweest en nu is ze zo mager dat ik iedere dag tranen in mijn ogen heb...

De merrie is uiteraard al meermaals bij de DA geweest. Deze zomer was ze ook erg dun maar is ze nog wat bij kunnen komen van gras, maar dat heb ik helaas niet meer op dit moment.
Ze is cushing negatief, pssm negatief, bloed is in orde en is al meermals getest. Ze is ontwormd, haar tanden zijn 100% in orde en nagekeken. Waren zelfs nog bijna perfect, DA heeft me zelf laten kijken en voelen.

Ze krijgt 3x per dag:
halve emmer seniores priores (vindt ze niet erg lekker)
2 scheppen lucerne (vindt ze ook niet lekker)
halve emmer slobber mash (wel lekker)
2 scheppen pavo 18+ (wel lekker)
Ik zou meer voeren, maar ze eet alleen wat ze lekker vindt en dan laat ze de rest alweer deels liggen. Als ik minder voer, eet ze ten minste wel op wat ik geef.

Wat ik heb geprobeerd maar niet meer geef:
mais (weer mee gestopt, geef liever priores)
havens merriebrok wegens overstap senior brok
Balance mix muesli

Ze krijgt altijd hooi aangeboden maar wilt geen hooi eten. Ik heb vanalles geprobeerd qua hooi, ook kuil etc in de hoop dat dit haar interesseerde maar nee. Ze wilt zelfs haar stro niet eten. Dus ik mix alles door elkaar en blijf de lucerne (en hooi) aanbieden door het voer. DA zegt maagzweer is hoogst onwaarschijnlijk omdat ze geen symptomen heeft, niet koliekerig is en verder alles wel gewoon probleemloos eet. Heeft nu aangeraden melkpoeder door het voer te mixen, maar ik heb nog geen geluk gehad dit in de winkel te vinden na mijn werk.. Ik kan dinsdag pas weer op zoek gaan.

Ze heeft een proflora kuur op voor haar darmflora want ze heeft ook diarree. En deze stopt niet. Wat ik ook voer en probeer ze heeft geen vaste mest en het ruikt ook echt niet naar normale mest.

Ze staat inmiddels echt de hele dag op stal... Ze komt wel een uurtje buiten en heeft een ruime vrije box maar ik weet echt niet wat ik met haar aanmoet... Ze staat al jaren op pensioen en is ook al lang geen fokmerrie meer (3 veulens gehad in totaal). Ze is verder nog levenslustig, maakt nog sprongetjes in de wei, rolt nog enzo... Als ik zag dat ze depressief was had ik het al opgegeven.

Alle soorten brokken vindt ze lekker maar ze wilt gewoonweg geen enkel hooi eten. En dat is net zo belangrijk. Een grote graswei zou ideaal zijn maar die kan ik hier niet vinden. Ik ben ook bang dat ik het gewicht er niet meer op krijg maar ze is pas 18, zo oud is dat toch niet? Ze is echt pas sinds anderhalf jaar? aan het sukkelen met haar gewicht, maar verder is ze nog oke geweest. Maar nu is het alsof ze iedere minuut 10kg verliest. Ze zit iig verder goed in de wintervacht en deze glanst zelfs nog, geen doffe ogen, geen snotneus... Ze lijkt dus een gewoon gezond paard, met zo'n 300kg ondergewicht... Geen van onze andere paarden ziet er zo uit. De rest is goed rond. Ze was de alpha merrie uit de kudde, stressvrij leven...

Maar zonder ruwvoer, ben ik bang dat het alleen maar naar verder vermageren gaat.

Heeft iemand nog een tip voor mij? Iets dat ik nog als laatste redmiddel kan proberen?
Iets dat de seniores priores lekkerder maakt zodat ik haar daarvan meer kan geven? Want iedere keer laat ze het gewoon liggen anders :\
Heel erg bedankt voor het meedenken!

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:00

Lust ze pavo nature's best? Dat is namelijk (onofficieel) ook in te zetten als totaalvoer. Het ruwe celstof-gehalte is gelijk aan dat van SP en bestaat ook voor een flink deel uit ruwvoer.

At ze in het verleden wel hooi? Zo ja, dan zou ik haar toch behandelen tegen maagzweren, en dan op haar ideaalgewicht gedoseerd. Wel met abler om de kosten een beetje onder controle te houden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, Maera, OmgiliBot, Petunia27, Poekkie en 9 bezoekers