Mager paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 21:14

Mijn 20 jarige pony is ontzettend mager, ruggengraat ligt er echt bovenop alle ribben te zien, spieren zijn weg maar heeft wel een bolle buik.
Krijgt zo goed als onbeperkt hooi, vitabix, lijnzaadolie, vitaminekoek en luzerne.

Tandarts is 5 maanden geleden geweest, geen korrel zand aangetroffen in de mest,ontwormd met pramox en staat al 3 weken op omeprazol.
Ik heb geen idee wat ik heb gemist..

Is ze op?
Dierenarts komt morgen bloed afnemen maar waarop testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:21

Ik mis toch een beetje het echte krachtvoer. Vitaminekoek en vitabix is leuk maar bevat niet echt iets aan vetten of eiwit.

Hoeveel luzerne en lijnzaadolie krijgt ze?

Tenzij ze gevoeligheden heeft zou ik haar op een goede senioren voer zetten.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:22

Misschien een goede om op cushing te testen? 20 jaar is voor een pony niet stok oud, maar je weet nooit of er wat onderliggends aan de hand is.
Misschien gelijk even naar zijn hart laten luisteren?

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:23

Eerste wat in mij op komt is ook cushing inderdaad, kunnen ze met bloed afnemen ook nakijken

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:25

Ik lees dat ze omeprazol krijgt, is er een gastrosopie gedaan op maagzweren of uit vermoeden? Als ze echt maagzweren heeft en daardoor is afgevallen, gaat ze natuurlijk niet terugkomen binnen 3 weken :)

Ik denk dat je idd nog wel wat kan aanpassen in je voer, seniorenpriores is wellicht een goed idee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:27

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto en welk voer je voert van de vitalbix?
En rij je nog?

Mijn 25 jarige krijgt namelijk ook vitalbix, de daily complete, voorheen ook nog de active+ maar daar ben ik mee gestopt sinds ze op pensioen staat.
Maar nu merk ik dus wel dat ze er in ene heel slecht uit begint te zien sinds ze met pensioen is, maar dat komt vooral doordat al haar spieren weg zijn, trainde haar rug altijd heel fanatiek omdat ze een weke rug heeft.

Dit was toen ze nog niet met pensioen was:
Afbeelding

En dit nu:
Afbeelding
Afbeelding

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:28

Ik zou even afwachten tot morgen... Misschien een idee om extra olie te gaan geven?

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:31

Letizia schreef:
Misschien een goede om op cushing te testen? 20 jaar is voor een pony niet stok oud, maar je weet nooit of er wat onderliggends aan de hand is.
Misschien gelijk even naar zijn hart laten luisteren?


Een mager paard kan door de afbraak een ruis op het hart hebben, dus dat is niet betrouwbaar; je weet nu niet of de ruis komt door de magerheid of de magerheid door de ruis.

Oudere paarden gaan minder makkelijk voer goed opnemen in de darmen. Daarom is het (sowieso) handig om over te gaan op seniores priores. Let wel op dat je genoeg voert: het is 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht dat het paard normaal zou horen te wegen en dat is droog gerekend. Dat moet je dan ook nog 1 kg op 3 liter water gedurende 6 uur laten weken. Dus je hebt een cementbak nodig. Je kunt het voor de hele dag in 1 klaar maken. Hooi is vaak het eerste wat niet meer voldoende wordt opgenomen.

Vermagering door ouderdom verloopt anders dan vermagering door te weinig voer: bij het oude paard gaat het van boven naar beneden, dus de onderkant van de ribben blijft bedekt, maar de hele bovenlijn (rug hals billen) komt bloot te liggen, het trekt langzaam verder naar beneden. Bij vermagering om andere redenen zie je vaak eerst de hals, dan de ribben en dan de billen, van voor naar achteren toe dus.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:34

Zelfde probleem hier. Paard is dan niet 20 maar 22.
Staan 24/7 buiten en hij heeft nu sinds 2 weken een deken op (incl wintervacht) en merk nu al dat hij aan komt! Hij wordt al voller bij zijn schoft en op zijn bovenlijn. Ook worden zijn ribben steeds minder zichtbaar.
Ik weet niet of jouw pony al een deken op heeft maar misschien het proberen waard? Voor mij een gouden oplossing!

Hier is bloed prikken voor cushing niet te doen. Paard is zo panisch voor de dierenarts en naalden dat hij altijd positief op cushing zou testen. Al meerdere keren geprobeerd. Zou dit zeker overwegen TS (of is daar het bloed afnemen voor morgen?)

Veel succes in ieder geval, het is niet makkelijk..

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:43

Klinkt mij als cushing. Eerst laten testen, want dan zou je pony medicatie moeten. Dat samen met aangepast voer zou enorm moeten schelen al

Anoniem

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:48

Testen op cushing is inderdaad niet verkeerd

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:50

Testen op PPID inderdaad! Dan kun je dat misschien afstrepen...

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:22

Gloa schreef:
Ik mis toch een beetje het echte krachtvoer. Vitaminekoek en vitabix is leuk maar bevat niet echt iets aan vetten of eiwit.



Ik ook! Je voert alsof het een paard is dat juist makkelijk te dik wordt. Ik zou er vooral veel meer calorieen instoppen. Bijvoorbeeld dmv seniores priores, maisvlokken of bietenpulp.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:31

Seniores priores is een ruwvoervervanger..met ook die voedingswaarde
zit dus echt niet veel in aan eiwitten enzo.
Hier hou ik het spul mooi op gewicht met wat geweekte grasbrok, (17% eiwit)
Eventueel pavo 18 plus en heb voor mijn merrie van 25 er nu subli atleet bij gehaald.
http://www.subli.nl/atleet/

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:58

Mijn oude pony blijft op gewicht met zupa van equifyt, lijnzaadolie en onbeperkt hooi. Op het moment dat hij af begint te vallen (winter), komt daar bietenpulp bij. En heeft toegang tot een liksteen van paardNatuurlijk. Pony is 34 jaar oud op het moment!

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 23:00

Dank jullie wel alvast. Ik rijd nu niet meer omdat ze dat niet wil. Ze heeft nooit veel brok oid gehad denk niet dat dat de oorzaak kan zijn we wachten even af wat de da zegt. Cushing gaan we meenemen