Bespiering zet niet aan: magnesium?

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nachtlampje

Bespiering zet niet aan: magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 21:43

Hoi bokkers!

Als eerste, ik ga ook even overleggen met mijn DA, maar extra invalshoeken zijn nooit weg!

Ik heb een 15jarige IJslandse ruin waar ik op en aan serieus mee bezig ben. Primair recreatief, maar het afgelopen jaar serieuzer in echt soepel maken, gangen trainen etc.

Ik ben sinds kort ook weer wat lesjes aan het nemen, en over het afgelopen jaar zijn we sprongen vooruit gegaan.
Vorig jaar bij het bezoek van de osteopaat werd genoemd dat hij wel iets meer rugbespiering zou mogen hebben.

Dus, hup, aan de gang. Veel rek en strekoefeningen vanaf de grond, crunches vanuit Intrinzen, drafbalken, longeren, veeeeel meer schakelen onder het zadel en netjes over de rug nageeflijk, van achter naar voor.

Hij wordt soepeler, sterker, zijn billen zijn mooi gespierd geworden, maar die rug is nog niet heel veel in veranderd.

Plusminus elk half jaar komt mijn zadelpasser Hans van Dijk, die heeft het zadel ook nog ietsje aangepast de vorige keer maar was verder tevreden.

Ik zit dus vooral te denken; wat zou ik nog extra in voer of supplementen kunnen geven, wat past bij mijn manier van voeren?

Ik voer na het rijden/werken, zo'n 4-5 keer per week.
Hij krijgt dan:
60 gram luzerne
200-250 gram Vitalbix Daily
50 ml lijnzaadolie

Hij weegt tussen de 350-400 kg.

Ik lees en hoor recent vaak goede dingen over magnesium bijvoeren, maar misschien is er nog wel iets dat ik nog niet ken.
Wie heeft goede ervaringen met het een of ander?

Nachtlampje

Re: Bespiering zet niet aan: magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 15:42

Bedankt voor jullie input allemaal!
Ik ga zeker sowieso de luzerne ophogen, en ook even kijken naar de brok, want als hij 750 gram moet wegkauwen sta ik daar nog een uur :')

Wel even benieuwd over de rustdagen; gaat dat bij jullie over volledige rust, of bv een kwartier tot 20 minuten aan de longe losdraven en stappen hoort er wel bij?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 14:04

Dan train ik niet te vaak :) 2-3 keer intensiever rijden of longeren aan de Pessoa, en de andere 2-3 keer zijn losdraven aan de longe, een stap en draf buitenritje zonder veel te vragen of spelen met Intrinzen (dat vergt wel veel mentale energie bij hem)

Zadel is gelukkig goed, ik heb een hele tijd aangerommeld zonder zadelpasser waardoor er ook spierdystrofie rond de schoft was (schaam schaam). Nu sinds 2 jaar dus Hans van Dijk en de bespiering rond de schoft is bijvoorbeeld al weer helemaal herstelt.

@Popstra, vooral dus dat de ruggengraat iets meer zou mogen wegzakken in de spieren, iets minder een A zou mogen zijn.

Ik heb niet echt hele goede dichtbij foto's, maar hier wat foto's inclusief rug van dit jaar. Ik heb geen idee of het kan voldoen om iets te zien :+

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 14:42

@ Ellepel, wauw, ik vind dit toch best een compliment :D ik heb hem namelijk gekregen met zo'n 100 kg overgewicht. Afgelopen zomer had hij wel weer een 'dekje' van vet, het lijkt me dat hij dan niet te rank is, toch?
Z'n ribben kun je opzich voelen, maar er blijft altijd toch wel wat spek opzitten.

Hij eet semi-onbeperkt hooi/voordroog met alle paarden op de paddock en gaat dagelijks 3-4 uur de weide op om nu nog de laatste grasjes te eten.
Echt kilo's wegen gaat dus niet, maar hij heeft genoeg ruimte en tijd om te eten, er zijn 3 hooibakken voor 4 paarden momenteel.

Ik neem al jullie input iig van harte mee :D
Ik heb met de Pessoa overigens hem laag ingesteld, en niet te strak waardoor de neus wel op de loodlijn kan blijven.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 18:09

Ik werk ook veel met de clicker, waarbij ik aan de enkele longe click wanneer hij draaft met het hoofd laag> de schoft wat omhoog brengt, waarbij ik hem dan extra vraag onder te treden door energie richting de achterhand te sturen.
Dit ben ik bezig om uit te bouwen, we zitten nu dat hij het +/- anderhalve ronde aan kan houden.
Ik had zelf het idee dat op die manier zichzelf dragen wel goed past in het idee van eigen houding leren balanceren?

Voor het werken doe ik met voer ook altijd buigoefeningen: hoofd naar links en recht op laag, hoog en dubbelgevouwen positie :+
En hoofd tussen de benen, waarbij hij nu zelf achter wat meer wegzet zodat hij een lichte buiging kan maken.

Daarna crunches (van Intrinzen) waarbij dus de schoft moet liften, de buikspieren aangespannen en het gewicht meer op achter gezet wordt, en daarna nog aan de hand achteruit en wijken naar links en rechts. (hierbij raak ik hem niet tot nauwelijks aan).
Zou dat niet voldoende zijn, en moet ik dus meer of vaker vragen?

Nachtlampje

Re: Bespiering zet niet aan: magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 16:19

Dank voor je bijdrage Askja!
Zeker interessant om het vanuit die hoek te zien, vanuit de bouw van het paard. Geeft ook inzicht :)

Het rijden gaat met up en downs. Ik ben absoluut geen sterruiter, dus daar moet hij soms best omheen werken denk ik. :o Zijn draf was vroeger erg 4-takt en zijn galop een 2 of 4-takt, dat gaat tegenwoordig al een stuk beter dat de takt in principe zuiver is.

Hij heeft sinds een paar weken orthopedisch beslag, en sindsdien is de tolt weer helemaal prut. Dat is nog een beetje zoeken nu dus :+
Ik heb n.a.v advies van Carla van Nuenen veel geoefend met aantolten en weer terugnemen in stap zonder teugelgebruik, maar echt los en nageeflijk tolten is nog steeds lastig.
Momenteel hebben we ook geen IJslandse les, alleen zo nu en dan klassiek dressuur. Hierin merk ik ook dat als ik me daar te veel op focus, hij de tolt ook weer meer verliest en die moeilijker te vinden is.

Thom laat vaak moeilijk los in tolt, maar als het lukt is hij heel goed te schakelen zonder verlies van achteren.
We hebben sowieso nog een hoop te verbeteren :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie