Bespiering zet niet aan: magnesium?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:03

Voor spieropbouw heb je eiwitten nodig, oftewel aminozuren in de juiste verhoudingen. Magnesium is nodig voor de spierontspanning.

Aangezien ik luzernevrij voer, krijgen mijn IJslanders wheypoeder (voor paarden) als bron van aminozuren. Dat bevalt wel erg goed. In jouw geval zou luzerne ophogen het meest voor de hand liggend zijn...


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bespiering zet niet aan: magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:23

Rust is inderdaad ook zeer belangrijk! Momenteel train ik maar 3 keer per week en ik zie de spieren zowat opbollen.

Gericht trainen, voeren en hersteltijd geven zijn toch wel de belangrijkste sleutels. :j

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bespiering zet niet aan: magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:42

Rust = op de wei hier.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bespiering zet niet aan: magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:16

Naast de frequentie en duur van de training is vooral de inhoud (kwaliteit) van je training belangrijk, daar zou ik goed naar kijken.

Mijn IJslander bij wie KS vermoed werd en die door gebrek aan bespiering 10 jaar ouder geschat werd dan hij toen was, heb ik onder begeleiding aan de hand en longe, en later ook onder het zadel, gerevalideerd.

Hierbij waren zijgangen belangrijk om te leren de achterhand correct te gebruiken en activiteit en lossigheid in te brengen, de achterbenen meer te laten dragen, de buikspieren aan te spannen en de rug lang en bol te maken.
Daarna zijn we aan de enkele longe en onder het zadel verdergegaan.

Die van mij heeft van nature net zo'n bouw en houding als die van jou, met de rug wat weggedrukt en het hoofd hoog. Dan is het heel belangrijk om het paard zelf te leren hoe hij zijn lichaam beter kan gebruiken. Met een hulpteugel vraag je alleen het hoofd naar beneden, zonder uit te leggen waar hij dan met zijn lijf en benen naartoe moet. Dat is iets wat je prima stap voor stap kunt aanleren op een manier waardoor hij het daadwerkelijk gaat snappen.

Succes!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bespiering zet niet aan: magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:16

Ik denk dat je veel meer echt dressuurmatige oefeningen aan jullie repertoire mag toevoegen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan schouderbinnenwaarts, travers, wijken, vierkante volte, volte openen en sluiten. Met achterwaarts ook goed opletten dat hij recht achteruit gaat, zijn diagonale benenpaar tegelijk optilt en naar achteren zet en vanuit het achterwaarts meteen actief voorwaarts met grote stappen. Balkjes draven helpt ook om de achterhand te activeren en soepeler door het lijf te worden.

Het probleem van longeren met clicker is dat je hem eigenlijk een bepaalde houding aanleert, je beloont hem dan voor de positie van het hoofd. Alleen gaat het er eigenlijk juist om dat hij goed gaat bewegen door zijn hele lijf heen en de voorwaarts-neerwaartse houding is dan het automatische gevolg van correct lichaamsgebruik. Van achteren naar voren i.p.v. van voren naar achteren.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bespiering zet niet aan: magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 07:06

Inderdaad zeer interessant en uitstekend te volgen! +:)+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JenniferU, Kempi001, laura_estee en 59 bezoekers