Onzekerheid.. doe ik het wel goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Onzekerheid.. doe ik het wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 13:44

Hallo bokkers,

Ik kom hier ook nog even mekkeren over mijn onzekerheid rondom het voeren van mijn Fjord. Ik heb haar nu anderhalf jaar en dacht dat ik met 23 jaar rij-ervaring alles wist wat je over paarden kon weten. Tot ik een eigen pony kreeg. Ik weet echt he-le-maal niks :P

Op de vorige stal waar ze stond, had ze onbeperkt hooi. Gewoon een grote ronde baal in een grote metalen hooiruif waar ze met de hele kudde van aten. Ze waren dan niet altijd aan het eten, soms waren ze gewoon.. aan het staan. Daarnaast kreeg ze niks bij.

Sinds drie maanden zijn we verhuisd. Op deze stal wordt het natuurlijk anders gedaan (het is overal anders). Hier krijgt ze 's morgens een ruif hooi en 's avonds een ruif hooi. Ik vond dit een beetje eng, staat ze dan niet te lang zonder, is het niet te weinig. Maar na drie maanden moet ik concluderen dat ze het er prima op doet, ze wordt niet mager, vertoond geen last van wat dan ook. Maar het stemmetje in mijn hoofd zegt, paarden horen (bijna) altijd iets in hun maag te hebben, paarden vervelen zich snel, dit is niet genoeg. Let wel, in hoeveelheid. Het is erg rijk hooi dus qua voedingswaarden is dit absoluut genoeg (het hooi wordt ook regelmatig geanalyseerd), en moet ze van dit hooi ook zeker niet meer krijgen denk ik. Naast hooi krijgt ze dagelijks een handje balancer van Equilin, omdat ruwvoer over het algemeen arm is aan selenium, zink, koper, natrium en vitamine E, en ze zo toch haar vitamientjes en mineraaltjes krijgt.

Nu in de wintermaanden heb ik besloten 's middags wat bietenpulp bij te geven. Echt maar weinig hoor, nog geen kwart van een emmer (eenmaal geweekt). Dan moet haar gestel in de middag nog een keertje aan de gang, en voorkom ik hopelijk ook dat ze eventueel tóch wat af zou kunnen gaan vallen. Nu twijfel ik om zelf wat arm hooi bij te gaan kopen om dat 's middags in een slowfeeder aan te bieden, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wát voor hooi ik dan zou moeten zoeken, en of dit nodig is.

Kijk ik naar mijn pony, dan denk ik, ze ziet er prima uit. Ze is niet te dik, niet te dun, ze zit goed in haar vel, ze is in haar hum. Ik maak een probleem dat er niet is. Ik zoek alles wat ik doe goed uit. En toch blijft die onzekerheid. Doe ik het wel goed? Komt ze niks te kort? :/

Kunnen jullie iets zinnigs zeggen over of ik het goed doe, en over wat ik met mijn onzekerheid moet?

Tordis <3


Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 13:49

Isabel_k schreef:
Wel denk ik dat je echt moet gaan kijken naar een slowfeeder of iets in die geest. Twee keer per dag ruwvoer is echt te weinig en mettertijd ga je hier problemen mee krijgen.


Dat denk ik dus ook, maar ze doen dit zo al 40 jaar hier op stal, en er zijn nog nooit problemen mee geweest. Dit is dus precies waar mijn onzekerheid ligt. Want wie ben ik om tegen 40 jaar ervaring in te gaan..

Tordis <3


Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 13:55

Isabel_k schreef:
Maar als zij al 40 jaar in de sloot springen? Moet jij er dan achterna of blijf je bij je eigen gevoel.


Dat is dus waarmee ik aan het worstelen ben. Moet ik mijn eigen gevoel volgen, of moet ik openstaan voor een andere manier die misschien ook werkt.

Tordis <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Hieperdi, puppy1128 en 14 bezoekers