Wat en hoeveel voer je een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 16:32

Hallo allemaal.
Ik ben erg benieuwd naar wat en hoeveel jullie jullie paarden voeren.
Ik ga verhuizen naar een huis met wat grond eraan en krijg hierdoor de mogelijkheid om een paard aan huis te nemen.
Ik ben heel me leven al bezig met paarden maar ik heb me nooit beziggehouden met voeding.
Daardoor zou ik dat nu graag weten.
Een paard wat ik zou aanschaffen zou ongeveer aan deze omschijving voldoen.
- Ongeveer 1,60/1,70 hoog.
- Ongeveer 4/8 jaar oud.
- Een recreatie paard waarmee ik veel in de bossen zou rijden.
- Een warmbloed (ivm met de hoogte) maar heel misschien een koudbloed (als ik die vind met zo een hoogte)
Het paard zou niet heel intensief voor de sport gereden worden maar af en toe wat intensiever rijden lijkt me ook leuk!

Weet u ongeveer wat en hoeveel ik een paard die aan deze omschrijving voldoet moet voeren? Laat dan aub een specifiek berichtje achter waar het merk, product en hoeveelheid in staat!

Alv. Bedankt en een fijne dag verder.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:35

[VS] Wat voer jij?

Houd er ook rekening maar dat zijn of haar maatje ook gepast eten moet krijgen.
In principe is voldoende en goed hooi het belangrijkste, daarnaast is het een kwestie van een vitaminebron toevoegen. Kan via krachtvoer als ze het daar goed op doen of een vitaminebrokje.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:36

Gewoon een vitaminebrok moet het goed doen. Iets als vitalbix of je paard gezond en fit (bevat geen suikers en melasse). Ik voer de balancer van je paard gezond en fit. Dat is 200g voer per 500kg paard. Als je merk dat je paard bv. toch iets meer nodig heeft kan je de bodybuilder overwegen.
En dan krijgen ze bij mij ook nog onbeperkt hooi in de winter en 24/7 gras in de zomer.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 16:51

Azmay schreef:
[VS] Wat voer jij?

Houd er ook rekening maar dat zijn of haar maatje ook gepast eten moet krijgen.
In principe is voldoende en goed hooi het belangrijkste, daarnaast is het een kwestie van een vitaminebron toevoegen. Kan via krachtvoer als ze het daar goed op doen of een vitaminebrokje.


Hoi ja ik heb nog geen maatje voor hem of haar word het eerste paard na een paar jaar vorige pony werd gevoerd op stal (moest weg omdat hij veel te klein was)

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 16:52

BaBritFre schreef:
Gewoon een vitaminebrok moet het goed doen. Iets als vitalbix of je paard gezond en fit (bevat geen suikers en melasse). Ik voer de balancer van je paard gezond en fit. Dat is 200g voer per 500kg paard. Als je merk dat je paard bv. toch iets meer nodig heeft kan je de bodybuilder overwegen.
En dan krijgen ze bij mij ook nog onbeperkt hooi in de winter en 24/7 gras in de zomer.


Oke bedankt voor reageren!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:53

Y123 schreef:
Azmay schreef:
[VS] Wat voer jij?

Houd er ook rekening maar dat zijn of haar maatje ook gepast eten moet krijgen.
In principe is voldoende en goed hooi het belangrijkste, daarnaast is het een kwestie van een vitaminebron toevoegen. Kan via krachtvoer als ze het daar goed op doen of een vitaminebrokje.


Hoi ja ik heb nog geen maatje voor hem of haar word het eerste paard na een paar jaar vorige pony werd gevoerd op stal (moest weg omdat hij veel te klein was)


Je kan een paard niet alleen houden dus ik zou daar toch rekening mee houden op termijn ;)

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 16:57

Azmay schreef:
[VS] Wat voer jij?

Je kan een paard niet alleen houden dus ik zou daar toch rekening mee houden op termijn ;)
[/quote]

Ja ik neem er denk ik wel een pony’tje bij! Maar daar gaat vrijwel niks mee gedaan worden (hooguit een ruitertje voor 1/2 x per week) dus die ga ik denk ik alleen oo hooi zetten (corrigeer me als dat fout is)
Laatst bijgewerkt door Y123 op 04-11-18 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:59

Enkel hooi is in Nederland vaak niet voldoende, maar met een vitamine brokje erbij wel :).

Qua voerbehoefte:
Begin gewoon met hooi en vitaminebrok, is dat niet voldoende dan kan je daar altijd nog dingen aan toevoegen, afhankelijk van hoe het paard is.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 17:01

LoveBodin schreef:
Enkel hooi is in Nederland vaak niet voldoende, maar met een vitamine brokje erbij wel :).

Qua voerbehoefte:
Begin gewoon met hooi en vitaminebrok, is dat niet voldoende dan kan je daar altijd nog dingen aan toevoegen, afhankelijk van hoe het paard is.


Bedankt voor het reageren heb ik zeker wat aan!

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 17:05

Heeft niemand een specifiek rooster? Zegmaar hoelaat (ongeveer) hoeveel en wat?

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:05

Ik heb sobere bergpaarden:
Op dit moment:
's ochtends beiden 1 handje muesli als ik ze van de nacht wei afhaal.
Anderhalf uur beweging ad hand of onder het zadel 5x pw
Dan wei met voldoende gras overdag tot 17.00.
17.00 uur schrale wei voor de nacht met emmer vitamine/mineralen tot ochtend 8.30 uur.
In de lente en zomer terughoudend met weidegang vanwege te rijk gras.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:07

Y123 schreef:
Heeft niemand een specifiek rooster? Zegmaar hoelaat (ongeveer) hoeveel en wat?

Mijn paarden mogen van mij niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer staan. Anders krijg je ellende in de spijsvertering.

Ik geef in de ochtend 10kg hooi en in de avond 10kg hooi. (2 paardjes). Ze hebben altijd toegang tot schoon stro, wilgentakken en gaan overdag ook nog op de wei al is die ver kaal. In de middag krijgen ze ook nog ergens een emmer pulp.

Geef het hooi in slowfeeders, dan zijn ze er een stuk langer mee bezig.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 17:11

Dankjewel voor het reageren allemaal!
Als je zelf nog een rooster heb zeg het dan aub.
Ik denk dat als het zover is ik ook nog aan de oude eigenaar kan vragen wat hun hem voerde, misschien heb ik daar ook wat aan. Fijne dag verser en bedankt voor de reacties (en bedankt voor verdere reacties)

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:12

Y123 schreef:
Azmay schreef:
[VS] Wat voer jij?

Je kan een paard niet alleen houden dus ik zou daar toch rekening mee houden op termijn ;)


Ja ik neem er denk ik wel een pony’tje bij! Maar daar gaat vrijwel niks mee gedaan worden (hooguit een ruitertje voor 1/2 x per week) dus die ga ik denk ik alleen oo hooi zetten (corrigeer me als dat fout is)[/quote]

Zo een kleintje mag ook een vitaminebrokje hoor. :) In hooi zit er niet genoeg vitaminen/mineralen. Op die manier krijgt het kleintje ook alles binnen wat hij nodig heeft.
Krachtvoer zal niet nodig zijn voor hem ;)

Y123 schreef:
Heeft niemand een specifiek rooster? Zegmaar hoelaat (ongeveer) hoeveel en wat?

Hier krijgen ze (sobere rassen: Haflinger en mini) in de ochtend gevulde slowfeeders. (ongeveer een halve baal). En in de avond weer gevulde slowfeeders (weer ongeveer een halve baal). Daar komen mijn paarden de hele tijd mee toe. Hun vitaminebrok krijgen ze wanneer ik tijd heb: meestal in de avond. De haflinger 200gr van je paard gezond en fit balancer en de mini 40gr .
Ik gebruik ook nog kruiden om ze te ondersteunen maar dat is iets heel persoonlijk :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:13

Die van mij krijgen nu sinds kort wat muesli om de zandweg kuur over te doen omdat het gras kort is. Verder eten ze met z’n 2 een pakje hooi per dag, dus 15-20kg en dan ligt er ‘s morgens nog een klein beetje over

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:14

Y123 schreef:
Dankjewel voor het reageren allemaal!
Als je zelf nog een rooster heb zeg het dan aub.
Ik denk dat als het zover is ik ook nog aan de oude eigenaar kan vragen wat hun hem voerde, misschien heb ik daar ook wat aan. Fijne dag verser en bedankt voor de reacties (en bedankt voor verdere reacties)


Wat vitaminebrokjes betreft, er zijn verschillende soorten. Per kilo duurder dan sportbrok maar je hoeft minder te voeren om aan de vitamines te komen.
Pavo Vital, Marstall Force, Metazoa, Vitalbix Daily complete en er zijn er nog wel meer. Allemaal op zich prima brokjes.

Afbeelding

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 17:17

Thx voor het reageren allemaal

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:18

Wow die lijst klopt hier toch niet := 2 'trekpaarden' eten hier samen aan 20kg hooi en dan is 's morgens niet alles op, en dan gebruik ik niet eens slowfeeders.
Heb ook de hooistal gewoon open dus als het te weinig was konden ze ook aan de rest maar tot dusver wordt dat alleen gebruikt om door de stal te verspreiden en op te mesten _-:(

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:19

Granoek schreef:
Wow die lijst klopt hier toch niet := 2 'trekpaarden' eten hier samen aan 20kg hooi en dan is 's morgens niet alles op, en dan gebruik ik niet eens slowfeeders.
Heb ook de hooistal gewoon open dus als het te weinig was konden ze ook aan de rest maar tot dusver wordt dat alleen gebruikt om door de stal te verspreiden en op te mesten _-:(

Ruilen? Mijn Spaanse E ponytjes eten makkelijk 35 kg weg als ik het los laat liggen :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:21

Seeeerieus????

Damn… %) En ik vind die van mij al dik.. 8)7

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 17:22

Azmay schreef:


Ruilen? Mijn Spaanse E ponytjes eten makkelijk 35 kg weg als ik het los laat liggen :')[/quote]

Persoonlijker vraagje!
Ik ben al heeeel lang helemaal geobserdeerd door de PRE’s ik vind Hern echt prachtpaarden!
Maar de echte PRE’s (hiermee bedoel ik een echte uitstraling van een PRE dus dikke nek etc.) zijn (naar mij gevoel) heel moeilijk te krijgen hier in Nederland. Nu is er een uit Spanje halen natuurlijk ook een optie maar uit Nederland is toxh makkelijker.
Dus nu ff een vraagje, waar heb jij je pre’s gekocht?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:25

Y123 schreef:
Persoonlijker vraagje!
Ik ben al heeeel lang helemaal geobserdeerd door de PRE’s ik vind Hern echt prachtpaarden!
Maar de echte PRE’s (hiermee bedoel ik een echte uitstraling van een PRE dus dikke nek etc.) zijn (naar mij gevoel) heel moeilijk te krijgen hier in Nederland. Nu is er een uit Spanje halen natuurlijk ook een optie maar uit Nederland is toxh makkelijker.
Dus nu ff een vraagje, waar heb jij je pre’s gekocht?

Ik heb ze bij een fokker vandaan in Belgie. Directe import moet je voorzichtig mee zijn zeker in de "lagere" prijsklasse mankeert er vaak wat aan. Toevallig word 1 van de 2 deze maand opgehaald door haar nieuwe baasjes ;)

Er zijn in Nederland en Belgie best wat goede fokkers, ook met volwassen eigen fok of merries die niet meer in het fokprogramma passen te koop. Zou niet snel naar Spanje gaan ervoor, daar betaal je ook flink voor een goed paard en dan komt het importeren er nog bovenop.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:28

Wij voeren om 06.45 krachtvoer en hooi
Rond 12.00 hooi
Rond 17.00 hooi
Rond 20.00 krachtvoer
Tussen 22.00 en 23.00 hooi.

Hoeveelheid is echt heel afhankelijk van het paard maar qua verdeling bevalt dit goed. Ik kan/wil niet onbeperkt voeren omdat ze dan echt te dik worden en zo hebben ze toch door de dag heen wat te doen. De grootste voerbeurt krijgen ze in de avond, verder staan ze allemaal op stro dus krijgen ze nooit krachtvoer op een lege maag.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 17:31

Azmay schreef:
Y123 schreef:
Persoonlijker vraagje!
Ik ben al heeeel lang helemaal geobserdeerd door de PRE’s ik vind Hern echt prachtpaarden!
Maar de echte PRE’s (hiermee bedoel ik een echte uitstraling van een PRE dus dikke nek etc.) zijn (naar mij gevoel) heel moeilijk te krijgen hier in Nederland. Nu is er een uit Spanje halen natuurlijk ook een optie maar uit Nederland is toxh makkelijker.
Dus nu ff een vraagje, waar heb jij je pre’s gekocht?

Ik heb ze bij een fokker vandaan in Belgie. Directe import moet je voorzichtig mee zijn zeker in de "lagere" prijsklasse mankeert er vaak wat aan. Toevallig word 1 van de 2 deze maand opgehaald door haar nieuwe baasjes ;)

Er zijn in Nederland en Belgie best wat goede fokkers, ook met volwassen eigen fok of merries die niet meer in het fokprogramma passen te koop. Zou niet snel naar Spanje gaan ervoor, daar betaal je ook flink voor een goed paard en dan komt het importeren er nog bovenop.



Heb je misschien nog de naam van de fokker??

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:41

En dus.... weet wat je voert. Er zijn enorme verschillen in ruwvoer en in paarden.
Hooi kan rijk maar ook arm aan voedingstoffen zijn.
hetzelfde geldt voor voordroog.
Het ligt aan de wei waar het vanaf komt, het tijdstip en de manier waarop het is gewonnen.

En er zijn enorme verschillen tussen paarden.
Waar mijn paarden met nog wat Groninger bloed aan 2 plakjes genoeg hebben (naast weidegang), voer ik onze springpaarden bijna onbeperkt hooi.